Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ihmisillä oikein riittää rahat jatkuviin remontteihin ja muuhun kulutukseen?

Vierailija
14.03.2016 |

En ymmärrä miten ihmisillä on varaa remontoida jatkuvasti esim. alle 10 vuotta vanhoja keittiöitä tai uusia sohvakalustoja 5 vuoden välein. Tai muuten jatkuvasti uusia sisustusta/ parvekekalustoja yms. Ja samoilla ihmisillä on monesti merkkivaatteet ja uudehkot autot. Millaisilla tuloilla se onnistuu?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööh siis palkalla tietenkin. Sossunasiakkailla sossu maksaa remontit.

Vierailija
2/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin usein lainalla. Kyllä niitä rikkaitakin löytyy, mutta kun keskituloisten pitää saavuttaa sama elintaso hinnalla millä hyvänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onnistuu velkarahalla niin kauan kun tulee merkintä maksuvaikeuksista. Sitä ennen ostellaan mitä sattuu, niillä samoilla tuloilla, kunnes asunto on pakko myydä.  Ei se muuten ole mahdollista.

Vierailija
4/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole lapsia, pärjää ihan keskimääräisilläkin tuloilla mukavasti. Muutin viime vuonna asuntoon, jonka keittiö oli alle kaksi vuotta vanha, mutta laitoin sen tietenkin uusiksi oman makuni ja omien tarpeideni mukaisesti. Autoa ei ole, kun asun keskustassa (mikä tietysti maksaa sekin).

Vierailija
5/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hyvät rahat tienaavat - ja/ tai sitten ovat korviaan myöten velassa. Monestihan syytetään valtioita ja keskuspankkeja nykyisestä velkataakasta ja kestämättömästä tilanteesta. Mutta kyllä kuluttajillakin on osansa tässä velkakuplassa. Itse en ole lähtenyt mukaan. Ilmeisesti kuulun sitten vähemmistöön.

T. Lidl-mies.

Vierailija
6/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheellä lainaa useita SATOJATUHANSIA. Niillä ostettu uudet autot, talot, remontit, kalusteet, merkkivaatteet ja lomamatkat. Eivät todellakaan ole hyvätuloisia, ihan keskituloisia molemmat vanhemmat. Lainaa ovat saaneet omien vanhempien takauksilla ja kiinnityksillä. Tiedän kun avoimesti ovat siitä kertoneet. Itseäni hirvittää tuollainen elämäntyyli, se talous voi hetkessä romahtaa eikä lainoista selvitäkään enää. Siinä menee perheen ja isovanhempien elämä. Sen takia olen valinnut "köyhemmän" tavan elää; lainoja en ota. Ainoana asuntolaina joka on kohta jo maksettu kun oli säästöjä ja ei vaadittu uutta ökytaloa.

Vierailija
7/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se onnistuu velkarahalla niin kauan kun tulee merkintä maksuvaikeuksista. Sitä ennen ostellaan mitä sattuu, niillä samoilla tuloilla, kunnes asunto on pakko myydä.  Ei se muuten ole mahdollista.

Kuka ostaa muuta kuin asunnon ja ehkä auton velkarahalla? Ymmärrän että asuntolainan noston yhteydessä otetaan remppalainaa vähän päälle mutta harva sitä asuntoa nyt 5 vuoden välein vaihtaa. 

Vierailija
8/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole lapsia, pärjää ihan keskimääräisilläkin tuloilla mukavasti. Muutin viime vuonna asuntoon, jonka keittiö oli alle kaksi vuotta vanha, mutta laitoin sen tietenkin uusiksi oman makuni ja omien tarpeideni mukaisesti. Autoa ei ole, kun asun keskustassa (mikä tietysti maksaa sekin).

Oletko laskenut, paljonko lapsettomuudella säästää rahaa? Onko merkittävästä summasta kyse?

Vierailija
9/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkarahalla tottakai, nettopalkathan on tässä maassa länsimaisittain surkeita. Paitsi duunareilla. Nyt kannattaa ottaa lainaa kun korot ovat ennätysalhaalla, eikä nousua näkyvissä vähään aikaan.

Vierailija
10/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa käteen n. 6000e/kk ja itse sen 2500e/kk. Yksi lapsi. Ihan kivasti riittää raha ilman mitään lainoja kun on säästöjä :)

Vierailija
11/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko laskenut, paljonko lapsettomuudella säästää rahaa? Onko merkittävästä summasta kyse?

Minä en ole laskenut, mutta muut ovat: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013022316710824_uu.shtml Tuo 130 000 euroa ei välttämättä enää riitä, sillä kustannukset nousevat koko ajan. Kyllä tuolla summalla muutamat remontit tekee ihan hyvin.

Vierailija
12/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies tienaa käteen n. 6000e/kk ja itse sen 2500e/kk. Yksi lapsi. Ihan kivasti riittää raha ilman mitään lainoja kun on säästöjä :)

Niin eli sano vaan ihan suoraan: miehen rahoilla.

Vierailija
13/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen näitä ihmettelyitä. Elääkö aloittaja jossain pienituloisen lapsiperheen kuplassa, jossa ei ymmärrä että ihmisten palkoissa ja rahankäyttötavoissa on tosi isoja eroja? Niillä "tuhlaavilla" perheillä voi olla esim. kummallakin parisuhteen osapuolilla 500e/kk isompi nettopalkka, 300e/kk pienemmät työmatkakulut, ja 200e/kk pienemmät kiinteät kulut (esim. asuminen) kuin aplla. Siihen päälle jos heillä ei ole lapsia / on vähemmän lapsia, tulee siitäkin satasia kuussa. Kyllä noilla eroilla jo remontoi ja vaihtaa autoja. Lisäksi voi olla että siellä ostetaan 1 merkkipaita, kun ap ostaa samalla rahalla 3 hm-paitaa, jne jne. 

Vierailija
14/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli sano vaan ihan suoraan: miehen rahoilla.

Perheen rahoilla.

Vierailija
15/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tiedät että tuohon nettotulotasoon pääsee Suomessa hyvin harva pariskunta? Mutta joo, noilla tuloilla kuluttaminen onnistuu hyvin. Oletteko jo ikäämpiä vai miten olette onnistuneet hankkimaan velattoman asunnon. Yleensä tuo palkkataso on vain pk-seudulla ja siellä taas asuntojenhinnat alkaa puolesta miljoonasta

Vierailija
16/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta: minä olen laskenut. Jo pelkät äitiysloman + yhden vuoden hoitovapaan tulonmenetykset nousi mulla noni 50 tonniin. Siihen päälle kaikki lapsen hankinnat (ei ole tukiverkkoja eli kaikki pitäisi hommata itse) ja 2v eteenpäin päivähoito sekä auton hommaaminen (lähes pakollinen jos lapsia), niin tuo keskiarvoksi laskettu 130 000e oli kulutettu jo suunnilleen silloin kun lapsi täytti 10v... Ja käsittääkseni sen jälkeen ne kulut vasta alkaa, kun harrastukset maksaa ja pitää hankkia lukiokirjat, ajokortti sun muu.

Todellakin, kyllä sillä muutaman kerran remontoi keittiön :D.

Vierailija
17/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni yhdestä lapsesta tulee noin 20 000 euron kulut ennen 18 vuoden ikää.

Vierailija
18/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuosta lapsettomuudesta vielä.

- Lapsettomalle riittää pienempi asunto kuin lapsiperheelle (tai samalla rahalla saa enemmän).

- Lapsettoman ei tarvitse ruokkia ja vaatettaa lasta 18+ vuoden ajan.

- Lapsettoman ei tarvitse jäädä vanhempainvapaalle ja alentaa näin tilapäisesti tulojaan.

- Lapseton tarvitsee vähemmän todennäköisesti omaa autoa.

- Lapseton ei tarvitse lastentarvikkeita ja muuta lapsiperhekrääsää eikä säilytysneliöitä niitä varten.

- Lapsettoman ei tarvitse valita elintasoa, johon myös lapsilla on varaa: riittää, kun ne iPadit ja laskettelulomat voi kustantaa itselleen.

- Lapseton on vapaampi muuttamaan työn perässä, ryhtymään yrittäjäksi, sijoittamaan tai ottamaan muuten taloudellisia riskejä, jotka voivat lisätä tulotasoa.

Taloudelllisestakin mielestä lapsettomuus on ollut varmaan paras päätös, jonka olen tehnyt. Tietenkin se vaatii myös fiksua rahankäyttöä, mutta tavallaan tässä saa ison tukon ylimääräistä rahaa joka kuukausi.

Vierailija
19/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni yhdestä lapsesta tulee noin 20 000 euron kulut ennen 18 vuoden ikää.

Arviosi on yli sata tonnia pielessä.

Vierailija
20/56 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tiedät että tuohon nettotulotasoon pääsee Suomessa hyvin harva pariskunta? Mutta joo, noilla tuloilla kuluttaminen onnistuu hyvin. Oletteko jo ikäämpiä vai miten olette onnistuneet hankkimaan velattoman asunnon. Yleensä tuo palkkataso on vain pk-seudulla ja siellä taas asuntojenhinnat alkaa puolesta miljoonasta

En ole tuo pariskunta, mutta kyllähän tuollaisilla tuloilla laittaa asuntolainaan helposti 4000e/kk, eli noin 50 000e/vuosi. Tuskin tekee vaikeaa laittaa tonni enemmänkin. Kymmenessä vuodessa on puolen miljoonan asunto maksettu, etenkin jos/kun on ollut etukäteissäästöjä ja matkalla on ostettu ja myyty 1-2 asuntoa voitolla. 

Meillä parina nettotulot reilusti vähemmän (yhteenä 5000e/kk) ja 300 tonnin asunto maksettu 35-vuotiaaksi mennessä. Jos olisi tuon 3,5 tonnia isompi nettopalkka, niin ihan helposti olisi tuplasti kalliimpikin maksettu jo. Toki jos pitää 35-vuotiaita "iäkkäämpinä" niin sitten olet oikeassa :D.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi