Kannattaako terveyden pilaaminen verenpainelääkkeellä 36vuotiaana?
Olen siis reilusti ylipainoinen ja verenpainetaudit seuraa myös suvussa. Olen viimeisen vuoden harrastanut punttisalia ja kehitystä on tullut hurjasti. Paino ei vain laske, enkä sitä oikeastaan edes hae koska tiedän että epäonnistun siinä. Nyt sitten mulle määrättiin verenpainelääkkeet mutta sivuvaikutukset ovat niin hurjat, että koko elämä menee päälaelleen. En ehkä pysty enää harrastamaan ja tulee mitä omituisimpia sivuoireita lääkkeestä. No verenpaine alenee, mutta liikuntaa en välttämättä pysty enää harrastamaan.
Mitä sinä tekisit?
Tietysti laihduttaisit, mutta jos se ei onnistu niin söisitkö kiltisti vaan lääkkeet?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäritkin sanoo että terveellisillä elämäntavoilla saa paljon aikaiseksi.
Niin saa. Mutta aina se ei vaan riitä. Minä olen nyt joutunut aloittamaan lievän verenpainelääkityksen 49-vuotiaana, koska sitä ei muilla konsteilla ole saatu alenemaan. Suvussani on sen verran paljon nuorina sydänkohtaukseen kuolleita, en halua olla joukon jatkona.
Vierailija kirjoitti:
Paino ei vain laske, enkä sitä oikeastaan edes hae koska tiedän että epäonnistun siinä.
Paino laskee kun jaksaa tarpeeksi kauan syödä vähemmän kuin kuluttaa. Liikunnan vaikutus painonpudotukseen on 10-20% luokkaa, vaikkakin se tietenkin auttaa muuten, mm. masennukseen. Eli pois tekosyyt ja kilot alas, niin tippuu verenpainekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino ei vain laske, enkä sitä oikeastaan edes hae koska tiedän että epäonnistun siinä.
Paino laskee kun jaksaa tarpeeksi kauan syödä vähemmän kuin kuluttaa. Liikunnan vaikutus painonpudotukseen on 10-20% luokkaa, vaikkakin se tietenkin auttaa muuten, mm. masennukseen. Eli pois tekosyyt ja kilot alas, niin tippuu verenpainekin.
Taidat antaa vähän heppoisia lupauksia. Eivät kaikki verenpainetaudista kärsivät ole läskejä.
Täh?
Minulla oli verenpainetauti raskausmyrkytyksen jälkeen, lisäksi oli raskausdiabetes. Painoin silloin 85 kiloa ja jouduin syömään lääkkeitä. Minulla oli lääkkeenä Losartan comp. Ei sivuvaikutuksia. Vaihda lääkettä? Liikuin silloinkin noin pari tuntia päivässä kävelyä ja kävin salilla puolisoni kanssa pari kertaa viikossa. Lihoin silti 100 kiloon kotona ollessani ja alkoi suoraan sanottuna vituttaa se läski ja lääkkeet. Palattuani äitiyslomalta töihin, luin ruokatunnilla kerran eräästä 70-vuotiaasta herrasta, joka verenpainediagnoosin 50-vuotiaana saatuaan päätti aloittaa sohvaperunasta juoksemisen ja juoksi 10 km päivässä, lääkkeitä ei enää tarvittu. Minä lisäsin juoksun laihdutusohjelmaani, kun olin laihtunut 7 kiloa. Alussa en jaksanut 100 metriä. Koiran taluttimen sidoin vyötärölle ja sitkeästi vaan jatkoin. Nykyisin juoksen 6 km päivässä, jos en ulkona, niin juoksumatolla. En syö enää lääkkeitä ja painan 53 kiloa.
Suolaa pitää myös karsia. Minä jätin leipien päältä pois leikkeleet ja mietin muutenkin, voiko ainaisen leivän vaihtaa suolattomaan vaihtoehtoon kuten hedelmät, rahka, maustamaton jogurtti. Voi. Aterioilla voi myös täyttää lautasta vihanneksilla ja keitetyillä/paistetuilla kasviksilla. Minä laitan 3/4 niitä ja sitten sitä muuta tavaraa. Makuaistinikin on niin muuttunut, että esim. valmislihapullat maistuu aivan paskalta ja sipsit järkyttävän suolaisilta.
Mitä jos laihduttaisit ja miettisit ruokavaliosi uusiksi? Liikuntaa ei pidä lopettaa, vaan lisätä nimenomaan aerobista liikuntaa, joka parantaa ja vahvistaa sydämen ja keuhkojen hapenottokykyä ja kestävyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt sitä, etyä jos joutuisin tilanteeseen missä olisi edessä verenpaine-, kolesteroli- tai daibeteslääkitys, yrittäisin kaikkeni ensin (tarvittaessa rinnalla lääke) rajulla elintapamuutoksella. Vasta sitten alistuminen lääkkeeseen.
Siinä vaiheessa on käytännössä myöhäistä yrittää. Kokemusta on.
Itse olen laihtunut varmaan 10-15 kg ja lihaksia on tullut kunnolla, mutta ei ne lääkkeet minnekään ole poistunut. Kyse on myös hiukan perintötekijöistäkin, mutta toki elämäntapojaan oikeasti muuttamalla lääkitys pysyy kohtuullisella tasolla ja muutenkin liikunta virkistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat antaa vähän heppoisia lupauksia. Eivät kaikki verenpainetaudista kärsivät ole läskejä.
Kaikki ei tosiaan ole, kuten ystäväni, mutta ei se ap:n kertoma ylipainokaan asiaa mitenkään helpota. Kilot pitää saada alas, koska lisälasti lisää sydämen ja keuhkojen rasitusta.
terv. 25
Osa verenpainelääkkeistä tosiaan estää rankan liikunnan, koska ne estävät sykkeen nousun. Mutta on olemassa myös "kiltimpiä" verenpainelääkkeitä, joilla ei ole tuota vaikutusta. Kysypä lääkäriltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun ap sanoi olevansa reippaasti ylipainoinen. Ylipainoino ja verenpainetauti yhdessä -> henki pois.
Nyt tsemppaa! Sinulla on hyvä motivaattori onnistua 💚
Kokeile ruokaremonttia ;)
Lisää kasviksia, marjoja, hedelmiä, kylmäpuristettuja öljyjä ...
Käytäthän D-vitamiinia ;)
Pois sokeri, valkoiset viljat tai kaikki, ilmankin pärjää ;)
Huonot, teollisesti prosessoidut rasvat, naksut ja poksut. Suolainen ruoka...
Liikunnasta saat lisävirtaa.
En itsekään syö niitä inhottavia sivuvaikutuksia aiheuttavia reumalääkkeitä, joita minulle on kirjoitettu 2000 mg päivässä.
Pärjään mainiosti ilmankin, kun en syö miten sattuu. Stressinhallinta ja liikunta myös tärkeitä 😉
Vierailija kirjoitti:
Osa verenpainelääkkeistä tosiaan estää rankan liikunnan, koska ne estävät sykkeen nousun. Mutta on olemassa myös "kiltimpiä" verenpainelääkkeitä, joilla ei ole tuota vaikutusta. Kysypä lääkäriltä!
Salillahan pystyy käymään sitten vallan hyvin, kunhan ei ota mitään fitness-kisatavoitteita. Minullakin on sykeongelmia kilpirauhasen takia ja sali on kaikista paras harrastus juoksuun ja jumppatuntiin verrattuna, kun syke ei nouse.
Millaisia sivuvaikutuksia? Kaunko omet käyttänyt lääkettä? Jos jo useamman kuukauden niin lääkäriin/pyydä soittoaika (jos et paikalla pääse) ja pyydä saisitko toisen verenpainelääkkeen, niitä on paljon erilaisia, eivätkä kaikki sovi kaikille. Verenpaine kannattaa ehdottomasti hoitaa ja kun se ei ainakaan vielä ole onnistunut elämäntapamuutoksilla niin sitten lääkkeet mukaan. Korkea verenpaine ja ylipaino on vaarallinen yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salillahan pystyy käymään sitten vallan hyvin, kunhan ei ota mitään fitness-kisatavoitteita. Minullakin on sykeongelmia kilpirauhasen takia ja sali on kaikista paras harrastus juoksuun ja jumppatuntiin verrattuna, kun syke ei nouse.
Millainen sykeongelma sulla on kilpirauhasen takia? Mulla diagnosoitiin lievä liikatoiminta, ja tuntuis että syke on viime aikoina noussut. Onko vaarallista? Voiko treenata normaalisti?
Minulla on ollut verenpainetauti nuoresta saakka, se on siis geeneissä, eikä johdu esim. elämäntavoista tai ylipainosta. Verenpainelääkitys haettiin sopivaksi - eka ei käynyt (se ei alentanut painetta) mutta seuraava toimi. Mitään sivuoireita ei ole ollut vuosien aikana, eikä minun ole tarvinnut luopua mistään. Olen voinut harrastaa liikuntaa jne.
Verenpainetauti on erittäin, erittäin vaarallinen. On parempi hoitaa se lääkityksellä. Kuuntele lääkäriäsi ja etsikää sinulle sopiva lääke. Tsemppiä!
Ja jos sinulla tauti johtuu ylipainosta, niin laihduta. Laihdutus on yksinkertaista matematiikka ja onnistuu ihan kaikilta, jos niin vain haluaa. Minä ihan toivoisin, että voisin laihduttaa taudin pois!
Vierailija kirjoitti:
Korkealle verenpaineelle useimmin voi tehdä jotain ennen kuin se kehittyy taudiksi. Millainen ruokavalio ap:lla on ja miten liikunta? Kävely- ja juoksulenkit alentaa verenpainetta ja samoin veden juominen. Itse tekisin kaikkeni, jotta säästyisin verenpainelääkkeiden käytöltä. Jossain tapauksissa niitä on pakko käyttää, sillä korkeat verenpaineet tekee tuhoaan ja joku päivä aiheuttavat aivoverenvuodon ja muutakin ongelmaa elimistöön ja verisuoniin.
Useimmin, ei aina. Joillain meistä tauti on geeneissä. Lääke ei ole aina "paholaisesta".
Vierailija kirjoitti:
Betasalpaajatkaan ei estä liikuntaa, koska niiden ottamisen voi ajoittaa liikuntaan sopivaksi :)
Vierailija kirjoitti:
Niin verenpaine on 140/90-95
Tiedän että riski on suuri jos lääkettä ei ota. (en ole tyhmä)
Sivuvaikutukset sellaisia että ei voi mennä salille. Tiedän voivat mennä ohi, mutta tuntuu niin pahalta kun hyvä treenitsemppi päällä ja nyt sitten tauolle tiettömäksi ajaksi kun on sivuvaikutuksia.
ap
Mitä ne vaikutukset ovat? Voisin arvella, että betasalpaaja häiritsee esim. aerobista harjoitusta mutta ei salitreeniä. Ja betasalpaajan ottamisen voi ajoittaa aerobiseen sopivaksi esim. juoksulenkki illalla, lääke aamulla.
Lääkäritkin sanoo että terveellisillä elämäntavoilla saa paljon aikaiseksi.