Mitä pitää tehdä, jos ei ole varaa eläinlääkäriin?
Viime kuussa kissamme sairastui yllättäen, ja se jouduttiin leikkaamaan. Lisäksi tuli joitain seurantakäyntejä ja yö eläinlääkärissä. Jouduimme maksamaan helmikuussayhteensä n. 1000e eläinlääkärimaksuja. Nyt toinen kissamme on myös sairastunut. Meillä ei oikeastiole varaa toisena kuukautena peräkkäin käyttää tuollaisia summia eläinlääkäriin. Ei kuitenkan haluta jättää eläintä kitumaankaan. Mitä me voimme tehdä? Ihan oikeasti kamala tilanne, mutta kai se on ymmärrettävää, ettei kahtena kuukautena peräkkäin voi maksaa suuria summia?
Kommentit (44)
Monilla on osamaksumahdollisuus. Ja lisäksi itse eläinrakkaana ihmisenä ja kissanomistajana kyseenalaistan monet leikkaukset yms hoidot. Kaikella rakkaudella: eläin ei tajua miksi sitä rääkätään, ja eläinlääkäri vain rahastaa. Monesti eutanasia ON se paras vaihtoehto. Luopuminen rakkaasta perheenjäsenestä on äärettömän vaikeaa, mutta se on se vastuu, joka on otettava. Jos eläin on vakavasti sairas, kivuton lopettaminen on paljon parempi kuin hoitokierre.
Minun lemmikkini ovat eläneet vanhoiksi, kissat ja koirat, ja kaikki paitsi yhden joka kuoli nopeasti nukkuessaan, olen vienyt piikille ja silittänyt kun ne ovat nukahtaneet siihen viimeiseen uneen. Olisinpa itsekin sitten joskus yhtä onnekas.
Luin aloitusviestin. Itse haluaisin todella paljon koiran, mutta en voi ottaa vielä, sillä aion säästää viisi tonnia hätävaraa sitä varten.
Tiedän ettei kaikilla ole suuria summia laittaa lemmikkejä varten, jos on ollenkaan, mutta silloin on typerää ottaa niitä. Hyvä että sulla oli edes tuo tonni! Toivottavasti saat loput rahat kasaan pikavipillä tai osamaksulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis kyllähän meillä oli rahaa tällaisia tilanteita varten, mutta ne meni viime kuun el laskuun. Käsi sydämellä, onko kaikilla muilla useita tuhansia säästössä eläimen sairastumisen varalta? En kyllä lainata voi oikeastaan keneltäkään, summa nousee kuitenkin niin suureksi. Kai sitten pitää katsoa noita osamaksuja tms...
Edelleen se vakuutus. Tai sitten otetaan jostain lainaa. Tai jätetään muita laskuja maksamatta. Tai ollaan itse vähän aikaa halvemmalla ruualla tai muuten karsitaan kulutusta. Mulla on kyllä säästössä 12 000e, että kai siitä eläimen eläinlääkärikuluihin liikenee. Tavallinen pienipalkkainen olen, mutta osaan järjestää talouteni siten, että lemmikitkin tulee asianmukaisesti hoidettua. Mieli tekisi hankkia toinen koira, mutta juuri nyt ei ole varaa, kun tuo vanhempi alkaa varmasti kohta sairastelemaan vanhuuttaan ja pentukoirasta on ainakin ensimmäisen vuoden ajan enemmän kuluja kun on rokotuksia, sitten tulee vähän ajan kuluttua vielä terveystarkastuksia (silmiä, lonkkia, selkää jne).
Vakuutusta ei tietääkseni saa maatiaisille. En tiedä onko ap:llä rotukissa.
Vierailija kirjoitti:
Okei, ei tarvitse enää vastailla. Ette ilm. Lukeneet aloitusviestiä kunnolla? Rahaa oli säästössä sairastumista varten, mutta 3viikkoa sitten meillä meni jo säätörahat elin
1000e eläinlääkäriin. En tiedä, miten paljon teillä muilla on säästössä tällaisia varten? Koska säästörahoja ei nyt ole, niin en pysty palkastani samanlaista summaa tässä kuussa maksamaan vaikka mistä nipistäisin. Olisin toivonut vastauksia kysymykseeni, en muistutteluja asiasta jonka itse jo aloituksessa totesin. Ei olisi pitänyt taas aihe vapaalle eksyä...
Millaista vastausta sitten olet vailla jos itsekkin tajuat, että vaihtoehtoja ei kovin montaa ole kun rahat loppu?
Onko sinulla rotukissa? Maatiaiskissoille ei saa vakuutusta. Soittele läpi eläinlääkäriasemat ja kysy osamaksusta. Ja ennen kaikkea ÄLÄ ryhdy kalliisiin hoitoihin kun eläin on vakavasti sairas. Lopettaminen on armollisin ratkaisu.
Jos muu ei auta, kysy paikallisesta eläinsuojeluyhdistyksestä.
P.S. Ei missään tapauksessa mitään pikavippejä!
Kertokaa nyt kaikki oikeasti ja KONKREETTISESTI MISSÄ VOI MAKSAA OSAMAKSULLA? Emmekö voisi kaikki auttaa tätä tiedän tuskan itsekin! Missä päin asut? Joku nyt lainaa tälle hep! Välitetään !
Meillä on vähän sama tilanne. Auto hajosi ja korjaukseen kului rahat. Nyt kissa sairastui. Heti huomenna viedään kunnan eläinlääkäriin koska yksityiselle ei ole nyt varaa viedä. Kunnallinen on paljon halvempi.
Mene HETI SRK DIAKONILLE ! Siellä autetaan soita huomenna!!!
Sairaan lemmikin hoitaminen rääkkäystä? No, jos haluaa perustella siten pihiytensä ja halunsa päästää "rakas" lemmikki päiviltä.
Ei se nukutettuna tehty leikkaus niin suuri trauma sille lemmikille ole, kun sen jälkeen saa hyvällä tuurilla elää kymmenenkin onnellista ja tervettä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla rotukissa? Maatiaiskissoille ei saa vakuutusta. Soittele läpi eläinlääkäriasemat ja kysy osamaksusta. Ja ennen kaikkea ÄLÄ ryhdy kalliisiin hoitoihin kun eläin on vakavasti sairas. Lopettaminen on armollisin ratkaisu.
Jos muu ei auta, kysy paikallisesta eläinsuojeluyhdistyksestä.
P.S. Ei missään tapauksessa mitään pikavippejä!
Lähitapiola: "Kissavakuutuksen voi ottaa jokaiselle kissalle rodusta riippumatta, myös koti- ja maatiaiskissalle."
Jos kissa taas on valmiiksi sairan, en tiedä myönnetäänkö.
Kissojen omistaminen ei ole persaukista puuhaa, ainakaan kaupungissa. Maaseudulla naapurista löytyy metsästysase, jos ei omasta takaa ole, mutta kissan tappaminen kaupunkioloissa on karua puuhaa.
Älkää nyt herranjumala ap:lle valittako ettei ole varaa pitää lemmikkiä. Juurihan hän viime kuussa maksoi tonnin eläinlääkäriin! Harvoin näin suuria eläinlääkäri menoja tulee ja hän kuitenkin pystyi hoitamaan joten aivan luonnollista ettei nyt ole rahaa. Toivon kovasti että löydät osamaksu eläinlääkärin, ja kisu tulee kuntoon. Tampereella osamaksu lääkäreitä ainakin on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, ei tarvitse enää vastailla. Ette ilm. Lukeneet aloitusviestiä kunnolla? Rahaa oli säästössä sairastumista varten, mutta 3viikkoa sitten meillä meni jo säätörahat elin
1000e eläinlääkäriin. En tiedä, miten paljon teillä muilla on säästössä tällaisia varten? Koska säästörahoja ei nyt ole, niin en pysty palkastani samanlaista summaa tässä kuussa maksamaan vaikka mistä nipistäisin. Olisin toivonut vastauksia kysymykseeni, en muistutteluja asiasta jonka itse jo aloituksessa totesin. Ei olisi pitänyt taas aihe vapaalle eksyä...Millaista vastausta sitten olet vailla jos itsekkin tajuat, että vaihtoehtoja ei kovin montaa ole kun rahat loppu?
Sulla ei selkeästikään ole antaa ap:lle mitään neuvoa, mutta jollakulla muulla voi olla vaikka sinä et mitään keksikään. Usein on parempi lyödä viisaat päät yhteen kuin miettiä yksikseen, joku toinen voi tietää jotain mitä itse ei olisi tullut ajatelleeksikaan.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt herranjumala ap:lle valittako ettei ole varaa pitää lemmikkiä. Juurihan hän viime kuussa maksoi tonnin eläinlääkäriin! Harvoin näin suuria eläinlääkäri menoja tulee ja hän kuitenkin pystyi hoitamaan joten aivan luonnollista ettei nyt ole rahaa. Toivon kovasti että löydät osamaksu eläinlääkärin, ja kisu tulee kuntoon. Tampereella osamaksu lääkäreitä ainakin on
No ilmeisesti ei ole varaa, jos tuo tonni on koko talouden säästöpuskuri! Ei pidä lähteä kissan omistajaksi noin pienellä sotakassalla. Tai sitten pitää olla valmiiksi mietittynä keino, jolla kissan saa päästettyä kärsimyksistään.
Auttakaanyt suomalaista! kirjoitti:
Kertokaa nyt kaikki oikeasti ja KONKREETTISESTI MISSÄ VOI MAKSAA OSAMAKSULLA? Emmekö voisi kaikki auttaa tätä tiedän tuskan itsekin! Missä päin asut? Joku nyt lainaa tälle hep! Välitetään !
En tiedä missä ap asuu, mutta Porvoossa (oikeasti) voi ainakin avecissa maksaa osamaksulla. http://elainklinikka.com/palvelut/
Vierailija kirjoitti:
Sairaan lemmikin hoitaminen rääkkäystä? No, jos haluaa perustella siten pihiytensä ja halunsa päästää "rakas" lemmikki päiviltä.
Ei se nukutettuna tehty leikkaus niin suuri trauma sille lemmikille ole, kun sen jälkeen saa hyvällä tuurilla elää kymmenenkin onnellista ja tervettä vuotta.
Niin, mutta harvemmin näin käy. Eikä se yleensä jää siihen yhteen leikkaukseen, vaan eläimelle fyysisesti sekä henkisesti äärimmäisen raskaita hoitoja jatketaan ja jatketaan, vaikka eläin kärsisi niistä kuinka. Niin käy muuten monelle ihmisellekin, ja siksi on olemassa hoitotahto.
Kyse on silloin lemmikin omistajan silkasta itsekkyydestä. Tutulla on dementoitunut vanha koira, jolla on syöpäkasvain, eikä hän vaan raaski luopua, ei vaikka eläinläkuinkkin sitä suosittelee. Se on omistajalta ITSEKKYYTTÄ, JULMUUTTA, JA ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ. Sekä valitettavan yleistä. Ikävä totuus, mutta se on sanottava.
Olen muuten vegaani, joten otan eläinten oikeudet ja hyvinvoinnin erittäin vakavasti. Kaikkien eläinten. Ihminen mukaanlukien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta harvemmin näin käy. Eikä se yleensä jää siihen yhteen leikkaukseen, vaan eläimelle fyysisesti sekä henkisesti äärimmäisen raskaita hoitoja jatketaan ja jatketaan, vaikka eläin kärsisi niistä kuinka. Niin käy muuten monelle ihmisellekin, ja siksi on olemassa hoitotahto.
Kyse on silloin lemmikin omistajan silkasta itsekkyydestä. Tutulla on dementoitunut vanha koira, jolla on syöpäkasvain, eikä hän vaan raaski luopua, ei vaikka eläinläkuinkkin sitä suosittelee. Se on omistajalta ITSEKKYYTTÄ, JULMUUTTA, JA ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ. Sekä valitettavan yleistä. Ikävä totuus, mutta se on sanottava.
Olen muuten vegaani, joten otan eläinten oikeudet ja hyvinvoinnin erittäin vakavasti. Kaikkien eläinten. Ihminen mukaanlukien.
Siis *eläinlääkärikin
Kosketusnäyttö sotkee kirjaimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, riippuu tapauksesta ja todennäköisyydestä parantua. En itsekään alkaisi hoitamaan kuvailemaasi koiraa, joka on vielä vanha. Pidän tuota myös rääkkäyksenä.
Mutta sen sijaan käytin juuri vähän aikaa sitten sairastuneen parivuotiaan koiranpentuni leikkauksessa, se toki jännitti siellä vähän vaikka on ihan tottunut kaikenlaiseen käsittelyyn, ja pian leikkauksen jälkeen kaveri toipui täysin ennalleen :) Kannatti, tietenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis kyllähän meillä oli rahaa tällaisia tilanteita varten, mutta ne meni viime kuun el laskuun. Käsi sydämellä, onko kaikilla muilla useita tuhansia säästössä eläimen sairastumisen varalta? En kyllä lainata voi oikeastaan keneltäkään, summa nousee kuitenkin niin suureksi. Kai sitten pitää katsoa noita osamaksuja tms...
Edelleen se vakuutus. Tai sitten otetaan jostain lainaa. Tai jätetään muita laskuja maksamatta. Tai ollaan itse vähän aikaa halvemmalla ruualla tai muuten karsitaan kulutusta. Mulla on kyllä säästössä 12 000e, että kai siitä eläimen eläinlääkärikuluihin liikenee. Tavallinen pienipalkkainen olen, mutta osaan järjestää talouteni siten, että lemmikitkin tulee asianmukaisesti hoidettua. Mieli tekisi hankkia toinen koira, mutta juuri nyt ei ole varaa, kun tuo vanhempi alkaa varmasti kohta sairastelemaan vanhuuttaan ja pentukoirasta on ainakin ensimmäisen vuoden ajan enemmän kuluja kun on rokotuksia, sitten tulee vähän ajan kuluttua vielä terveystarkastuksia (silmiä, lonkkia, selkää jne).
Oletpas kehno! Eiks sulla enempää säästöjä ole🙈
Jos rahaa ei ole eikä sitä saa hankittua niin vaihtoehtoja on kovin vähän. Mitä ikinä teettekin niin älkää jättäkö kissaa kärsimään. Teillä on vastuu hoitaa tilanne kunnialla loppuun kun sen aloitittekin.