Oon raskaana ja söin tietämättäni kylmäsavulohta! :(
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa söin voileipäkakkua, missä piti olla ihan kypsää kalaa. Oli sitten kylmäsavustettua.
ApOma vikasi. Mistä sitten ykskaks sait tietäänkin , että siinä oli kylmäsavulohta? Onko sulla makuaisti ihan ok?
On. Jälkeenpäin juhlien emäntä pahoitteli ja kertoi ymmärtäneensä väärin, hällä ei ole raskauksista kokemusta niin sinällään ymmärrän. Kysyi aikaisemmin ruokavaliostani, sanoin että kypsä kala käy.
Ap
Kylmäsavulohihan on kypsää kalaa... Ja lämminsavulohikin voi olla vakuumipakattua.
Huonolla tuurilla sait listerian, todennäköisesti et. Ihan samalla lailla kun huonolla tuurilla voi ajaa hirvikolarin, mutta todennäköisyys on pieni.
Voit yrittää päästä testeihin julkisella puolella jos tulee selkeitä oireita (flunssan kaltainen kuumetauti yleisimmin) mutta ilman oireita tuskin lähtevät edes testaamaan.
Tee nyt tarkempi päätös siitä, mitä riskejä olet valmis ottamaan ja päätä ruokarajoituksiin suhtautuminen sen mukaan. Jos listeriariskin kanssa et voi elää, älä syö mitään riskielintarviketta tai mitään, mistä et ole 100% varman edes teelusikkallista.
Oikeasti listeria on varsin harvinainen. Mutta jos se sattuu kohdalle, on se kamala tragedia. Siksi kaikki suositukset.
Mutta onhan se ihan fakta, että kukaan ei niitä täydellisesti noudata, jos aikoo esim. ravintolassa syödä. Itse olin raskaana, ja kävimme raskaana olevan kaverin kanssa vähän fiinimmässä ravintolassa koko listan läpi. Yksikään jälkkäri ei ollut sopiva, kakku oli sisältä raaka, juustot ulkomaisia, marjat kuumentamattomia, jäätelössä munaa, jne. Otettiin sitten mitä haluttiin ja elossa ollaan.
Eiköhän siellä kirjoittele äitee Porvoosta päin. Ihan hyvin kyllä keksitty tuo voileipäkakku juhlissa -detalji. Vähän kun vielä treenaat, niin hyvä tulee!
Vierailija kirjoitti:
Huonolla tuurilla sait listerian, todennäköisesti et. Ihan samalla lailla kun huonolla tuurilla voi ajaa hirvikolarin, mutta todennäköisyys on pieni.
Voit yrittää päästä testeihin julkisella puolella jos tulee selkeitä oireita (flunssan kaltainen kuumetauti yleisimmin) mutta ilman oireita tuskin lähtevät edes testaamaan.
Tee nyt tarkempi päätös siitä, mitä riskejä olet valmis ottamaan ja päätä ruokarajoituksiin suhtautuminen sen mukaan. Jos listeriariskin kanssa et voi elää, älä syö mitään riskielintarviketta tai mitään, mistä et ole 100% varman edes teelusikkallista.
Moni on saanut listerian salaatista.
Kelatkaa että kehitysmaissa raskaana olevat ja sikiöt kärsii monista puutostiloista ja Suomessa joku saa slaagin kun syö normaalisti niin terveelliseksi miellettyä kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks siinä voileipäkakussa ole myös majoneesia..? Majoneesissa on lähes aina raakaa kananmunaa jota ei myöskään saa syödä.
Mä en ymmärrä mistä tämä raaka kananmuna kielto on niin monen päähän hypännyt. Thl ei pidä raskaana olevilla raakaa munaa riskinä. Eikä syytäkään, koska salmonella ei ole sen vaarallisempi raskaana kuin muutenkaan. Kyllä mulle löysät kananmunat ja majoneesi on maistunut raskausaikana.
Listerian riski on ap tosi tosi pieni. Turha sitä nyt on stressata.
Esim. terve.fi kieltää raa'an kananmunan raskaana olevilta, ja muistaakseni oman neuvolani lista myös. Onhan näitä erilaisia listoja. En tiedä onko pisin paras. Jotain pitäisi kumminkin syödä, mieluiten monipuolisesti, ja pahoinvointi tekee usein omat rajoituksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa söin voileipäkakkua, missä piti olla ihan kypsää kalaa. Oli sitten kylmäsavustettua.
ApOma vikasi. Mistä sitten ykskaks sait tietäänkin , että siinä oli kylmäsavulohta? Onko sulla makuaisti ihan ok?
On. Jälkeenpäin juhlien emäntä pahoitteli ja kertoi ymmärtäneensä väärin, hällä ei ole raskauksista kokemusta niin sinällään ymmärrän. Kysyi aikaisemmin ruokavaliostani, sanoin että kypsä kala käy.
Ap
No eihän siinä sitten ole mitään hätää jos kerran juhlien emäntä oikein pahoitteli jälkeen päin...
Maalaisjärki on hyvä omata.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa+elintarvikkeista/el…
Listeriabakteeri
Listeria monocytogenes (myöhemmin listeria) on ympäristössä esiintyvä bakteeri, jota voi esiintyä myös käsittelemättömissä elintarvikkeissa kuten raa’assa lihassa ja kalassa, pastöroimattomassa maidossa ja tuoreissa kasviksissa sekä näistä valmistetuissa tuotteissa silloin, kun valmistusprosessi ei tuhoa listeriaa. Myös kuumennetut tuotteet voivat saastua listerialla lämpökäsittelyn jälkeen. Jälkisaastumisen riski on sitä suurempi, mitä enemmän valmiita tuotteita käsitellään valmistuksen jälkeen (esim. siivutus, suikalointi, paloittelu). Sama listeriakanta voi tehokkaasta pesusta huolimatta säilyä tuotantolaitoksessa monia vuosia saastuttaen aika ajoin tuotteita.
Listerian suhteen riskielintarvikkeina pidetään erityisesti sellaisenaan, kuumentamatta syötäväksi tarkoitettuja tuotteita, joilla on pitkä, useamman viikon säilyvyysaika. Tähän ryhmään kuuluvat esimerkiksi tyhjiö- ja suojakaasupakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet, joista on säännöllisesti todettu listeriabakteeria sekä tyhjiöpakatut sillituotteet ja mäti. Näiden tuotteiden valmistusprosessit eivät tuhoa listeriaa. Listeria pystyy lisääntymään kylmässä eikä elintarvikkeiden säilyttäminen jääkaappilämpötilassa täysin estä listerian lisääntymistä.
Riskiryhmät
Riskiryhmiin kuuluvat henkilöt sairastuvat helpommin listeriabakteerin aiheuttamaan infektioon eli listerioosiin. Terve aikuinen ja lapsi sairastuvat harvoin vakavasti. Listerioosin suhteen riskiryhmään kuuluvat:
Vanhukset
Vastustuskyvyltään heikentyneet henkilöt (esimerkiksi syöpä- ja aids-potilaat, maksa- ja munuaistauteja sairastavat, elinsiirtopotilaat, diabeetikot tai kortisonilääkitystä saavat)
Raskaana olevat naiset
Vaarassa ovat erityisesti iäkkäät ja henkilöt, joilla on vaikeita perustauteja. Listerioosiin sairastuu vuosittain 20–60 henkilöä ja suurin osa sairastuneista on ollut yli 70 -vuotiaita. Vastustuskyvyltään heikentyneillä listerioosi ilmenee tavallisesti vaikeana yleisinfektiona tai aivokalvontulehduksena. Kuolleisuus listerioosiin on korkea, jopa 20 – 40 %. Raskaana olevilla listerioosi ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavanomaista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut) ja joka voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen.
Vastustuskyvyltään normaaleilla henkilöillä tartunta aiheuttaa suolisto-oireita, kuten vatsakipuja, pahoinvointia, kuumetta, lihaskipuja ja/tai päänsärkyä. Tartunta voi olla myös oireeton.
Miten välttää listeriaa
Elintarvikkeiden hyvällä käsittelyhygienialla voidaan vähentää elintarvikkeiden listeriariskiä. Ruokien kuumennus kiehuvan kuumaksi tuhoaa listeriabakteerin.
Yleiset suositukset
Kypsennä kaikki liha ja kala kauttaaltaan
Pese kaikki tuoreet vihannekset huolellisesti ennen syömistä
Pese raakana syötävät juurekset huolellisesti sekä ennen että jälkeen kuorimisen
Säilytä kypsentämätön liha ja kala erillään vihanneksista, kypsennetyistä ruuista ja valmisruuista
Pese kädet, veitset ja leikkuulaudat käsiteltyäsi niillä kypsentämättömiä elintarvikkeita
Säädä jääkaapin lämpötila riittävän kylmäksi. Useimmille elintarvikkeille sopiva lämpötila on alle +6 °C. Kalatuotteille turvallinen lämpötila on kuitenkin enintään +3 °C
Älä käytä viimeisen käyttöpäivän ohittaneita tuotteita
Käytä avatut tuotteet mahdollisimman pian
Lisäksi suositukset riskiryhmille
Riskiryhmiin kuuluvien henkilöiden on hyvä välttää alla mainittuja elintarvikkeita ja kuumentaa kaikki ruoka huolellisesti ennen syömistä. Myös ravintoloissa syödessä on hyvä kiinnittää huomiota alla oleviin suosituksiin.
Syö vain kunnolla kuumennettuja liha- ja kalatuotteita
Älä juo pastöroimatonta maitoa tai syö siitä valmistettuja tuotteita. ( Usein kysyttyä raakamaidosta)
Vältä myös pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja. Ruoanlaitossa kuplivan kuumaksi kuumennetut juustot ovat turvallisia. Kovissa juustoissa listeria ei pysty lisääntymään.
Kuumenna kaikki pakastevihannekset ennen käyttöä. (salaattiin lisättävät kiehautetaan ja jäähdytetään ennen lisäämistä.)
Kuumenna kiehuvan kuumaksi kertaalleen jäähdytetyt, uudelleen kuumennettavat ruuat.
Kuumenna myös valmisruoat kiehuvan kuumaksi ennen syömistä.
Käytä sellaisenaan syötävät tuotteet hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks siinä voileipäkakussa ole myös majoneesia..? Majoneesissa on lähes aina raakaa kananmunaa jota ei myöskään saa syödä.
Mä en ymmärrä mistä tämä raaka kananmuna kielto on niin monen päähän hypännyt. Thl ei pidä raskaana olevilla raakaa munaa riskinä. Eikä syytäkään, koska salmonella ei ole sen vaarallisempi raskaana kuin muutenkaan. Kyllä mulle löysät kananmunat ja majoneesi on maistunut raskausaikana.
Laittakaa nyt linkki missä virastossa (suomalaisessa) kielletään raaka muna!
Tästä ei ainakaan löydy kananmunasta mainintaa:
http://www.evira.fi/files/attachments/fi/elintarvikkeet/tietoa_elintarv…
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt miksi se on kiellettyä jos kuitenkin voi syödä? Jösses :D Minä olen vältellyt joka raskaudessa.
Listeriariskin vuoksi. Itse jätin kaikki kylmät kalat syömättä. En olisi halunnut jossitella, että oliko syömäni kala ollut syynä, jos jotain olisi sattunut. Samasta syystä jätin myös pihvit mediumina syömättä.
Tuoretta lämminsavukalaa olisin voinut syödä, jos sellaista olisi ollut saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. terve.fi kieltää raa'an kananmunan raskaana olevilta, ja muistaakseni oman neuvolani lista myös. Onhan näitä erilaisia listoja. En tiedä onko pisin paras. Jotain pitäisi kumminkin syödä, mieluiten monipuolisesti, ja pahoinvointi tekee usein omat rajoituksensa.
E ei ole virallinen lähde vaan todnäk ulkomaalaispohjainen. Salmonella ei ole sikiölle vaarallinen eikä suomalaisissa munissa ole sitä todettu. Eviralla tai thl llä ei sanaakaan munasta, ei ole siis virallinen suositus.
Vierailija kirjoitti:
Tietämättäsi? Miten se onnistuu? Ja ei, et synnytä kolmepäistä lasta sen takia.
Et niin, vaan päättömän lapsen jolla on kolme kättä. Näitä näkyy valitettavasti usein.
Aika järkyttävää, että on äitejä joita ei oman lapsen terveys ja henki, sekä vaara ennenaikaiseen synnytykseen sen vertaa kiinnosta, että voisi niitä suosituksia noudattaa.
"Söin kaikkea ja ihan terve siitä tuli." no hyvä sinulle, mutta toivottavasti kukaan ei menetä lastaan luottaessaan SINUN hyvään tuuriisi. Tuurihan tässä ratkaisee, mutta oikeasti sitä ruokaa on vaikka mitä mikä on OK syödä odottaessa.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tässä nyt heti huolestua?
Pitää. Järjen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt miksi se on kiellettyä jos kuitenkin voi syödä? Jösses :D Minä olen vältellyt joka raskaudessa.
Listeriariskin vuoksi. Itse jätin kaikki kylmät kalat syömättä. En olisi halunnut jossitella, että oliko syömäni kala ollut syynä, jos jotain olisi sattunut. Samasta syystä jätin myös pihvit mediumina syömättä.
Tuoretta lämminsavukalaa olisin voinut syödä, jos sellaista olisi ollut saatavilla.
Useampien Av-mammojen mielestä listeria ei ole riittävä syy vältellä raakaa kalaa? Minusta ap on ihan aiheesta huolissaan, listeriastahan voi seurata keskenmeno. Vaikka aika harvinaista onkin että sen saisi.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti listeria on varsin harvinainen. Mutta jos se sattuu kohdalle, on se kamala tragedia. Siksi kaikki suositukset.
Mutta onhan se ihan fakta, että kukaan ei niitä täydellisesti noudata, jos aikoo esim. ravintolassa syödä. Itse olin raskaana, ja kävimme raskaana olevan kaverin kanssa vähän fiinimmässä ravintolassa koko listan läpi. Yksikään jälkkäri ei ollut sopiva, kakku oli sisältä raaka, juustot ulkomaisia, marjat kuumentamattomia, jäätelössä munaa, jne. Otettiin sitten mitä haluttiin ja elossa ollaan.
Listeria ei ole harvinainen mutta ei yleinenkään. Pitoisuudet esim. vakuumikaloissa on kuitenkin, niin pieniä, että siihen ei yleensä sairastuta. Sillä on kuitenkin vaikutuksia sikiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listeria ei ole harvinainen mutta ei yleinenkään. Pitoisuudet esim. vakuumikaloissa on kuitenkin, niin pieniä, että siihen ei yleensä sairastuta. Sillä on kuitenkin vaikutuksia sikiöön.
Ei se listeria pääse sikiöön muuten kuin äidin verenkierron kautta. Eli kyllä äiti sairastuu, jos vauvakin. Toki vauvalle vaarallisempi.