Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko joutunut käyttämään töissä nöyryyttävän väärän kokoisia työvaatteita?

Vierailija
12.03.2016 |

kun sopivia ei ole ollut tarjolla tai ei ole haluttu hommata. Kerro lisää.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka työ mäkkärissä ja housut ihan liian lyhyet, olin muodin edelläkävijä capreineni. Nauratti vaan kun kaveri kävi mua moikkaamassa ja mainitsi etteikö firmalla ole antaa pidempiä housuja. Hyviä muistoja!😁

Vierailija
22/33 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksei työvaatteet voisi ostaa itse, ja tietenkin linjan pitää olla yhtenäinen, vaikka mustat suorat housut ja valkoinen kauluspaita tai vastaavaa. Se varsinainen "työntekijä-merkki" voisi sitten olla esimerkiksi essu, henkilökorttilappu, huivi/kravatti kaulassa, liivi tai vastaava joka sopii ns. kaikille.

Itse olin aikoinaan myymälässä töissä jossa meni juuri noin: työnantaja antoi kerran vuoteen 200e vaaterahaa samassa ostoskeskuksessa olevaa vaatekauppaan (jossa oli ns. kaikkia kokoja) ja sillä piti ostaa mustat työhousut, kaksi valkoista työpaitaa ja työkengät (kenkiä ei tästä myymälästä tosin saanut, mutta itse ostin jonkun muun vaatteen ja kengät "sillä rahalla" muualta), tuosta ostarin vaatekaupasta saimme vielä -25% alennusta kun ostimme tuolla lahjakortilla vaatteet.

Noiden lisäksi meillä oli essu joka oli se varsinainen työvaate.

Ei oikein voi ostaa itse, koska esim sairaaloissa ei voi käyttää omia ostamia vaatteita. Sitten firmat, joissa on käytettävä firman logolla olevia vaatteita. 

Vaikka kuinka joku itsepäinen työntekijä haluaa käyttää omia vaatteita, voi firman protokolla olla hyvin tiukka ja joustamaton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Kengät oli kolme kokoa liian suuret, koska sopivat kengät annettiin suosikki työntekijöille. Ne hankasi jalkaan kananmunan kokoisen rakkulapatin.

Vierailija
24/33 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla ihmettelin ja harmittelin tätä laboratoriossa käydessäni. Oli monella hoitajalla aika epämukavan näköistä, kuntyöantajan tarjoamat olivat monelle vartalolle vaan väärän malliset. Tiedätte, sellainen paita, joka ylhäältä istuessaan kirraa lantiolta ja pussittaa vatsasta ja sellaiset housut, joiden joustamaton kangas on liian tiukka oikeastaan kenen tahansa reisille ja takamukselle, mutta lahkeissa sitten leveyttä ja varsinkin pituutta riittää. Materiaalista en tiedä, mutta paljon mahdollista, että olivat vielä jotain sekoitetta. Minun mielestäni muutenkin rumia, mutta voihan se olla, että joku sinisestä sen kaikissa vivahteissa kovasti tykkääkin.

(Ja ei, hoitajat eivät olleet tuhatkiloisia tankkeja, vaan ihan normaaleja suomalaisnaisia. Vaatteiden malli oli sellainen, että ne oli suunniteltu 180 senttiä pitkälle muoviselle mallinukelle.)

Vierailija
25/33 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunari hommissa miesten alalla, niin ei varmaan ikinä ole ihan sopivia ollut. Etenkin työhanskat on aina liian isoja. Koko olisi 6, mutta pienimmät usein kokoa 8-9. Joskus jopa vaarallista, kun jää johonkin väliin tai sitten pitää olla ilman hanskoja. 

Vierailija
26/33 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksei työvaatteet voisi ostaa itse, ja tietenkin linjan pitää olla yhtenäinen, vaikka mustat suorat housut ja valkoinen kauluspaita tai vastaavaa. Se varsinainen "työntekijä-merkki" voisi sitten olla esimerkiksi essu, henkilökorttilappu, huivi/kravatti kaulassa, liivi tai vastaava joka sopii ns. kaikille.

Itse olin aikoinaan myymälässä töissä jossa meni juuri noin: työnantaja antoi kerran vuoteen 200e vaaterahaa samassa ostoskeskuksessa olevaa vaatekauppaan (jossa oli ns. kaikkia kokoja) ja sillä piti ostaa mustat työhousut, kaksi valkoista työpaitaa ja työkengät (kenkiä ei tästä myymälästä tosin saanut, mutta itse ostin jonkun muun vaatteen ja kengät "sillä rahalla" muualta), tuosta ostarin vaatekaupasta saimme vielä -25% alennusta kun ostimme tuolla lahjakortilla vaatteet.

Noiden lisäksi meillä oli essu joka oli se varsinainen työvaate.

Meillä työvaatteissa on firmanlogo. Hygieniasyistä omissa vaatteissa ei ole työpisteille asiaa.

Vierailija
27/33 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös pieni nainen miesten alalla, ja kyllä on neoneissa aina hihat ja lahkeet kääritty moneen kertaan, ja housut pysyy ylhäällä vain henkseleillä. Haittaa ainoastaan johonkin kiivetessä ja ahtaissa paikoissa, kun on liikaa kangasta kyljissä kuin nahkaa liito-oravalla. Sekä ylemmän mainitsema hanskaongelma myös, mutta olen ostanut muutamat sopivankokoiset hanskat itse itselleni. 

Vierailija
28/33 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös pieni nainen miesten alalla, ja kyllä on neoneissa aina hihat ja lahkeet kääritty moneen kertaan, ja housut pysyy ylhäällä vain henkseleillä. Haittaa ainoastaan johonkin kiivetessä ja ahtaissa paikoissa, kun on liikaa kangasta kyljissä kuin nahkaa liito-oravalla. Sekä ylemmän mainitsema hanskaongelma myös, mutta olen ostanut muutamat sopivankokoiset hanskat itse itselleni. 

Naisten vaatteita olisi kyllä työvaatemallistoissa, mutta jostain syystä ne eivät kuulu meidän firman työvaateohjeistuksen mukaiseen valikoimaan. Siis lista, mitkä vaatteet on sallittuja ostaa firman piikkiin niin on pelkkiä miesten malleja valittavissa. 

Vierailija
29/33 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mulla oli hakaneuloja, joilla kavensin takin  ja housunvyötärön. Vai ompelinko mä sen takasauman, en muista enää.

Vierailija
30/33 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, pääasiassa liian isoja. Sote-ala. Järjettömän kokoiset housut vielä saa nauhalla kuristettua vyötärölle, mutta liian iso paita on kuin tunika ja kaula-aukosta vilkkuu rintsikat kun yhtään kumartuu eteenpäin. Topin tai oman paidan voi toki jättää alle, mutta kuuma tulee kun sen hengittämättömän keinokuituasun alle jättää ylimääräisen kerroksen.

Vierailija
31/33 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkkärissä oli takavuosina Pocahontas-kampanja. Siihen liittyen kassahenkilöille hommattiin kahvipaahtimolta säkkejä, joihin leikattiin pään- ja kädenreijät. Vyötäröltä kurottiin komeus narulla. Säkki oli karkeaa kangasta, ärsytti kaulan ihoa, jota oli pakko raapia. Kun valitimme tästä, ravintolapäällikkö totesi, että emme halua pitää säkkiä, koska meillä ei ole uumaa. Jonkun päivän jälkeen onneksi palattiin normaaliin, koska asiakkaat olivat valittaneet ja sanoneet, että moinen säkkimeininki on ihmisarvoa alentavaa. 

Vierailija
32/33 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein pitää valita liian pienen ja aivan liian ison välillå. Eli aamulla rekissä roikkuu valittavana housuja, jotka loppuvat puoleen sääreen ja jotka eivät oikein taivu kyykistelyyn, tai tosi isoja kokoja, joissa vyötärö täytyy kiristää tuhannelle laskokselle ja toivoa etteivät housut putoa kesken työnteon. Työpaidat taas ovat valtavia telttoja koosta M ylöspäin, ja kaula-aukko roikkuu äkkiä kyynärpäähän asti.

Vierailija
33/33 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana ollessani s-kokoiset työpaitani ei enää mahtuneet. Työpaikan kaapissa oli tarjolla vain XXL-kokoa. Oli ainakin riittävän suuri, roikkui melkein polvissa.