Ketään muita, jotka ennen sotkuisia ja nykyään siistejä?
Pitkään pidin itseäni vain auttamattomasti sotkuisena ja likaisena ihmisenä. Tiskejä kertyi aina monen päivän verran ja tuloksena oli kaaos keittiössä. Pyykkiä saatoin pestä kerran kahdessa viikossa, joten sitäkin kertyi nurkkiin suuret määrät. Ja varmaan sanomattakin selvää, että tavaraa oli siellä sun täällä. Ihan väärillä paikoilla ja vailla sitä paikkaa.
Yhtäkkiä kumminkin huomasin muutoksen, koska aloinkin tiskata astiat ruuanlaiton ja syömisen jälkeen. Tasot tuli myös pyyhkäistyä monta kertaa päivässä. Pyykkiä aloin pestä säännöllisesti. Joka viikko teen yhden suuremman siivouksen ja pitkin viikkoa järjestelen. Vessan pesen myös kolme kertaa viikossa.
Osittain jotenkin outoa, että yhtäkkiä sotkuinen ihminen muuttuukin ihan siistiksi. Olin kumminkin vuosia sotkuinen. Ja aina olen tykännyt siististä kodista, mutta silti en ole saanut tehtyä mitään. Nyt välillä jopa ahdistaa, jos jossain on pientäkin sotkua.
Kenellekään muulle käynyt samaa?
Kommentit (6)
miten sä sen teit? Mä olin ennen siisti mutta sitten masennuin ja nykyään ei ahdista sotkuisuus. Tietty kivaa olisi olla taas se siisti ihminen joka siivoaa aina. Ei vaan jaksa. Onko vinkkejä?
Minä. 44v elin sotkuisena sekamelskaten aina vaan pahemmin. Nykyään teen joka päivä jotain, mutta en koskaan isoa viikkosiivousta, se ahdistaa mua. Tänään imuroin ja pesen lattiat, huomenna pyyhin keittiön kaakelit ynm. Aikaa menee vartti entisen kahden päivän suursiivouksen sijaan. En vaan jaksanut sitä kaaosta enää. Eikä meillä varmaan niin puhdasta ole kuin monilla muilla, mutta mulle riittää.
Mä uskon, että jotenkin tajusin ettei sen siisteyden ylläpitämiseen menekään niin paljon aikaa tai jaksamista. Jos joka päivä tekee jotain, niin ei ehdi tulla kaaosta. Sitten alkoi ahdistaa se, että joka päivä sai miettiä "tuleeko joku mun tai miehen sukulainen yllätysvierailulle". Huomasin myös sotkun vaikuttavan negatiivisesti itseeni. On paljon rauhallisempi ja levollisempi fiilis, kun keittiöön voi mennä niin ettei näe siellä ihan hirveää tiskivuorta. Yritin aikoinaan aina välillä lukea neuvoja ja vinkkejä siistinä olemiseen, mutta näköjään siihen vaikuttaa vain se, mitä itse haluaa ja päättää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä. 44v elin sotkuisena sekamelskaten aina vaan pahemmin. Nykyään teen joka päivä jotain, mutta en koskaan isoa viikkosiivousta, se ahdistaa mua. Tänään imuroin ja pesen lattiat, huomenna pyyhin keittiön kaakelit ynm. Aikaa menee vartti entisen kahden päivän suursiivouksen sijaan. En vaan jaksanut sitä kaaosta enää. Eikä meillä varmaan niin puhdasta ole kuin monilla muilla, mutta mulle riittää.
Itsekin nykyään jaksan siivota työpäivän jälkeen, koska aikaa ei mene niin paljoa. Ennen piti pitää aina miehen kanssa projektina siivous! Yleensä käyttää yksi vapaapäivä siihen. Aloitettiin aina aamulla ja yleensä illalla oltiin valmiita. Aikaa siihen menee, kun ensin tiskaat hirveän tiskivuoren, vie roskia ulos, tavarat omille paikoilleen.. Huh.
Ap
Tein ennen tuon muutoksen, mut nykyään oon palannut taas tuohon samaan vanhaan.. Nytkin pitäisi koko lauantai tuhlata siivoamiseen, että appivanhemmat vois tulla huomenna käymään. Oon yrittänyt taas sitä, että siivoaisin vähän kerrallaan. Mut jotenkaan en vaan saa ylläpidettyä..
Ap lisää vielä, että ennen tuli hirveä paniikki, jos joku oli tulossa kylään. Äkkiä pieni siivous ja kaikki ylimääräinen kaappeihin, jos sitäkään. Sitten hävetti, kun koti oli niin järkyttävä. Nykyään on ihan kiva, kun ei tarvitse pelätä yllätysvieraitakaan.