Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muissa Pohjoismaissa on varaa maksaa työntekijöille palkkaa, kun taas Suomessa on niin kallista, niin kallista?

Vierailija
12.03.2016 |

Jotenkin vaan olen hieman alkanut epäillä, että eräs bisnesmies ja eräs keskusliitto suhmuroivat nyt työntekijöiden asemaa heikommaksi taloustilanteen varjolla ihan vaan ahneuttaan.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen yritykset eivät tee tulosta jolla maksaisi ne palkat työntekijöille. Ruotsissa tilanne on toinen. Olet ilmeisesti yksi niistä onnettomista jotka eivät tajua että mikäli yrityksen tuotteet tai palvelut eivät menesty ja kelpaa niin että niistä maksetaan tarpeeksi niin työntekijöiden panos ei ole ollut kannattava. 

Olen itse ihmetellyt niitä ihmisiä jotka saapuvat ajallaan töihin ja ovat vieläpä "ylitöissä" mutta päivän mittaan ei ole näkyvissä mitään tulosta tehdystä työstä. Palkan odotetaan kuitenkin tulevan täysimääräisenä ja ajallaan vaikkei itse olisi firmalle tehnyt koko aikana mitään mistä firma saa rahaa. Näitä löytyy niin duunareista kuin valkokauluksisista. Sitten on niitä firmoja joita valtio avustaa jatkuvasti vaikkei niiden tuotteilla tai palveluilla ole muuta menekkiä kuin loppuviimeksi valtion ostamina. 

Palkan pitäisi olla sidoksissa firman tulokseen. Muualla maailmassa näin on mutta Suomessa työntekijöille maksetaan kovaa palkkaa (jota kuitenkin luonnehditaan liian alhaiseksi kun ei pystytä maksamaan liian suuriksi pujahtaneita elämisen kuluja.) vaikkei firman tuloksen mukaan siihen ole perusteita.

Vierailija
2/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talouden kulttuuri on erilainen. Suomalaiset elävät sota-aikojen jälkeistä aikaa. Edelleenkin ihmiset maksavat kiltisti asuntolainaa. Ihmisten käytettävissä olevat varat ohjautuvat siis pois yhteiskunnan kierrosta, eikä talouskasvua synny. Esim. Ruotsissa harvalla tulisi edes mieleen lyhentää jotain asuntovelkaa. Siellä laina-ajat saattavat olla satoja vuosia, ja ihmiset maksavat pelkkiä korkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen yritykset eivät tee tulosta jolla maksaisi ne palkat työntekijöille. Ruotsissa tilanne on toinen. Olet ilmeisesti yksi niistä onnettomista jotka eivät tajua että mikäli yrityksen tuotteet tai palvelut eivät menesty ja kelpaa niin että niistä maksetaan tarpeeksi niin työntekijöiden panos ei ole ollut kannattava. 

Olen itse ihmetellyt niitä ihmisiä jotka saapuvat ajallaan töihin ja ovat vieläpä "ylitöissä" mutta päivän mittaan ei ole näkyvissä mitään tulosta tehdystä työstä. Palkan odotetaan kuitenkin tulevan täysimääräisenä ja ajallaan vaikkei itse olisi firmalle tehnyt koko aikana mitään mistä firma saa rahaa. Näitä löytyy niin duunareista kuin valkokauluksisista. Sitten on niitä firmoja joita valtio avustaa jatkuvasti vaikkei niiden tuotteilla tai palveluilla ole muuta menekkiä kuin loppuviimeksi valtion ostamina. 

Palkan pitäisi olla sidoksissa firman tulokseen. Muualla maailmassa näin on mutta Suomessa työntekijöille maksetaan kovaa palkkaa (jota kuitenkin luonnehditaan liian alhaiseksi kun ei pystytä maksamaan liian suuriksi pujahtaneita elämisen kuluja.) vaikkei firman tuloksen mukaan siihen ole perusteita.

Mistä ne jättiosingot tänä keväänä sitten jaetaan, kun yritykset eivät tuota...?

Vierailija
4/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä palkka on varaa maksaa, se on melko pieni osa työntekijästä aoheutuvia kuluja (muut kulut 60% palkasta). Muissa maissa ei mene näin. Itse olen työnanataja ja joka kuukausi harmittaa miten pienen osan työntekijä saa, se on kyllä niin vähän että sitä ei huomaa missään. Enempää ei voi antaa koska nuo suuremmat muut kulut nousee järjettömän suuriksi.

Vierailija
5/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen vienti on heikkoa ja yritysrakenne yksipuolinen. Firmat eivät tee voittoa, eikä muutama poikkeustapaus auta kokonaisuutta. Esim. Ruotsilla on paljon vahvoja kansainvälisiä yrityksiä joilla on maailmalla kysyntää. Norjalla taas on öljysijoitukset.

Vierailija
6/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka ei ole ongelma, vaan siihen liittyvät sivukulut (joista työntekijä ei tiedä tuon taivaallista).

Vierailija
7/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna esimerkkejä turhasta ylipalkatusta työstä. Ei mukaan 10h päivät näy muulla kun tietokoneella jos ymmärtää tekemisistäni mitään ennen kun se on valmis. Ihan turhalle tuotokselle näyttää mun algoritmit ja laskut jos vertaa vaikka jonkun tumpurin kymmentuntiseen työhön.

t. Matemaatikko ja ohjelmistokehittäjä, brutto 3700e/kk

Vierailija
8/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne jättiosingot tänä keväänä sitten jaetaan, kun yritykset eivät tuota...?

Ongelma on siinä, että jos yhtiöllä ei mene hyvin osonkoa ei jaeta eli omistaja ei saa mitään, mutta palkat kuitenkin maksetaan. Ei yhtiö voi nostaa palkkoja yhden hyvän vuoden perusteella, jos tulevsisuus ei ole hyvä, koska palkkoja ei voida alentaa huonossa tilanteessa.

Vierailija
9/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko oikeasti, että muualla maailmassa ei ole mitään sivukuluja? Se, että ne ovat muutaman prosentin suurempia tai pienempiä(riippuen tutkimuksesta) ei vaikuta teidän kitinään mitään. Täällä lennettään perseellään, kun aletaan puhuun jostain keskieuroopaan "thirtheent/14th salaryista" kun luullaan, että kotimainen lomaraha on joku ainutlaatuinen bonus koko maailmassa.

Vierailija
10/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa ne jättiosingot olla aika pienellä osalla yrityksiä.. Tärkein ja suurin työllistäjä kuitenkin on pk-sektori (eli pienet ja keskisuuret yritykset). Näillä voi ihan oikeasti käyttötili olla tyhjä kun pitäisi palkat laittaa maksuun.

Olethan sinä työntekijä,joka tuo kassaan rahaa enemmän kuin sieltä palkkana saat??

Muutenhan yritys lopulta kaatuu ja sinäkin pääset tilastoihin työttömäksi muiden sekaan.

perussettiä siis.. arkijärjen käyttö on sallittua,jopa suotavaa.

Vierailija
11/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On surullista, että suurin osa ihmisistä ei näytä ymmärtävän, miten talous pyörii. Jos palkat ovat liian suuria tuottavuuteen nähden, ollaan pian miinuksella. Osinkoja maksavat tuottavat yritykset. Verrataanpa asiaa kotitalouteen: jos alkaisin maksaa 1000 euron kuukausirahaa lapsilleni, joutuisin aika pian rahoittamaan toiminnan laina-rahalla. Ja jossakin vaiheessa pitäisi alkaa realisoimaan omaisuutta. Olisi tosi kivaa maksaa kunnon kuukausirahaa, mutta...

Vierailija
12/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko oikeasti, että muualla maailmassa ei ole mitään sivukuluja? Se, että ne ovat muutaman prosentin suurempia tai pienempiä(riippuen tutkimuksesta) ei vaikuta teidän kitinään mitään. Täällä lennettään perseellään, kun aletaan puhuun jostain keskieuroopaan "thirtheent/14th salaryista" kun luullaan, että kotimainen lomaraha on joku ainutlaatuinen bonus koko maailmassa.

Lomaraha ei ole kuin yksi hiekanjyvä aavikolla noista kuluista. Maksan työntekijän tilille 1500e niin tyelin osuus on 570e sen lisäksi tulee monen monta muuta kulua joista tuo 570e tyeliä vain yksi esimerkki.

Vierailija
13/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs se ostovoima?

Ongelma Suomessa on todellinen suunnan puute, näköalattomuus, visiottomuus. Ei riitä kokoamaan kansaa pelkkä mantra säästöistä, kurista ja kepistä. Hallituksella ei ole mitään poliittista näkemystä ja osaamista. Ei ole ollut monella edeltävälläkään hallituksella. Suomi on nyt tumpeloiden käsissä.

Talous on väline ja osa kokonaisuutta, ei päämäärä. Mutta mikä on nykyään Suomen päämäärä?

Vierailija
14/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä luulet, että lomarah on ainoa sivukulu? Esimerkiksi arkipyhäkorvaukset ovat aivan järjettömiä. Miksi pienen tai isommankaan työnantajan täytyy maksaa palkka päivästä, jolloin työntekijä on kotona! Vapaapäivä olisi ihan ok, mutta vielä palkka päälle.

Vierailija
15/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka ei ole ongelma, vaan siihen liittyvät sivukulut (joista työntekijä ei tiedä tuon taivaallista).

Ne sivukulut ei ole työntekijän vika.

Vierailija
16/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa saikuttelu on tehtyyn vaikeammaksi. Tanskassa voit irtisanoa ilman syytä ja maksat vain 3-6 kk palkan. Ei tartte ottaa takaisin. Työnvieroksujatkin tekee töitä, kun voi tulla kenkää. Virossa on hyvin lyhyt ja pieni ansiosidonnainen.

Vierailija
17/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen duunari, varsinkaan valkokaulusduunari ei ole kovin älykäs. Itseä ainakin hävettää, että mun palkka ja sivukustannukset on vuodessa jotain 40-45k ja työ on ihan diipadaapaa. Jotain hiton powerpointtien tekemistä ja excelien parsimista. Jos totta puhutaan, niin voisin tehdä samat duunit iltahommina vaikka koulun ohessa. Nyt teen noita töitä, en oikeastaan tiedä onko niistä mitään hyötyä, ja käytännössä huononnan vain firman katetta. Olenko ainoa joka on tälläisessä tilanteessa? Tälläisiä pseudotyöpaikkoja jos sattuu vaikka keskikokoiseen firmaan, niin se tappaa sen tuottavuuden samantien.... Ei mulla tietenkään riitä pokka mennä pomolle sanomaan, että olen oikeastaan aika turha tyyppi, antakaa potkut. 

- "laatuinsinööri"

Vierailija
18/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomaraha ei ole kuin yksi hiekanjyvä aavikolla noista kuluista. Maksan työntekijän tilille 1500e niin tyelin osuus on 570e sen lisäksi tulee monen monta muuta kulua joista tuo 570e tyeliä vain yksi esimerkki.

Työntekijästä aiheutuvat muut kulut on kyllä enemmän kuin 60%. Palkka on kyllä ihan pieni osa, sillä ei ole rahallista merkitystä lähes ollenkaan.

Vierailija
19/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne sivukulut ei ole työntekijän vika.

No ikuka näin on väittänytkään? Kokonaisuus ratkaisee, eli sivukulut ovat ratkaisevia esim. kun pohditaan uuden työntekijän palkkaamista.

Vierailija
20/33 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä luulet, että lomarah on ainoa sivukulu? Esimerkiksi arkipyhäkorvaukset ovat aivan järjettömiä. Miksi pienen tai isommankaan työnantajan täytyy maksaa palkka päivästä, jolloin työntekijä on kotona! Vapaapäivä olisi ihan ok, mutta vielä palkka päälle.

Itselläni on kiinteä kuukausipalkka. Minulle kyllä sopisi koska tahansa siirtyminen tuntipalkkaan, jolloin ei tarvitsisi maksaa kuin tehdyt työtunnit. Myös ne n. 20 nykyisin talkootyönä kuukausittain tehtyä normaalin työajan ulkopuolista tuntia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi