Olen vältellyt vuosia lääkäriinmenoa. Vaivoja useita. Kerronko ne kaikki
samalla kertaa. Vai pitääkö lääkäri mua luulotautisena hulluna?
Ikääkin on jo yli45 ja tähän asti oon jotenkin pärjännyt vaivojen ja vikojen kanssa käsikauppa lääkkeillä ja hyväksymällä vaan oireet.
Eli miten toimia?
Mulla lisäksi hirveä vastenmielisyys mennä lääkriin. Ainot käynnit eläissäni on olleet ainoastaan raskauksiin ja synnytyksiin liittyvät asiat.
Nyt tuntuu ahdistavalle mennä kun kyseessä on vain minä itse.
Ja ihmetteleekö tai halveksiiko lääkärit mua kun olen jättänyt menemästä vastaanotolle, vaikka ois ollut syytä. Tiedän että olen tietoisesti pahentanut omaa terveyttäni. Mutta nyt se vaan olis mentävä :(
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
No mulla on todella paha närästys. Ollut jo 15 vuotta oireita ,nyt ei auta ruokavalio tai apteekin vapaat rohdot.
Huimausta,alkoi kun täytin 40. Itse veikkaan asentohuimausta ja tehnyt niitä liikesarjoja. Auttaa jonkun aikaa.mutta ei ole poistunut.Ärtynyt suoli ja jännitysvatsa ollu koko ikäni. Paniikkihäiriö ollut jo teini -iästä alkaen. Näiden kahden kanssa vaan oppinut elämään joten kuten. Esim. Välttelen tilanteita ja paikkoja jos ei pääse vessaan.
Mutta nyt on nivelkipuja lonkissa, olkapäissä jaloissa . Lisäksi turvotusta sormissa, nilkoissa. Kipuja rintakehässä sekä unihäiriöt. Jos herään vaikka klo 2 en saa enää unta. Ja tämä monta kertaa vko.
Ja nämä kaikki saanut jo mielen matalaksi.
Ja kirsikkana pohjana totaaliyh ollut jo 10 vuotta. Äitihän ei voi olla kipeä:(
Ap.
Nyt kiirusti lekuriin, hopi hopi!
Vierailija kirjoitti:
Ilman oikeeta syytä ei pidä sinne mennä. Ne ajat on muilta pois.
Sun pitää hakea apua tohon jankkaamiseen. Olet äärimmäisen rasittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä normi terveyskeskuslääkäri hoitaa yhden vaivan per vastaanotto. Muuten eivät pysy aikataulussa. Eli kerro jo aikaa varatessa, että on useampi ongelma. Reippaasti vaan lääkäriin.
Kannattaa tosiaan kertoa jo aikaa varatessa, että vaivoja on useampi. Tietävät sitten varautua asiaan.
Yksi kaveri kävi terveyskeskuksessa ja sillä oli kolme eri vaivaa. Aloittaessaan kertoa tästä kolmannesta, lääkäri oli keskeyttänyt ja tiuskaissut, että yhdellä käynnillä käsitellään max kaksi vaivaa, ei kerkeä kolmea hoitaa. Että varaa sille kolmannelle ihan oma aika.
Minä olen terveyskeskuslääkäri, meillä on 15 min aikaa per potilas. Kerran tuli nainen, jolla oli listattuna paperille 16 vaivaa, sanoin että käsitellään näistä nyt kolme, ja sitten varaat uuden vastaanottoajan, ja pidemmän jo valmiiksi. Ilmeisesti naiselle ei sopinut, ei tullut uudelleen.
Kiire ei ole mihinkään. Sinun pitää saada suolisto kuntoon. Oletko jättänyt kotimaiset viljat pois? Entäpä mitä muuten syöt?
Vierailija kirjoitti:
No mulla on todella paha närästys. Ollut jo 15 vuotta oireita ,nyt ei auta ruokavalio tai apteekin vapaat rohdot.
Huimausta,alkoi kun täytin 40. Itse veikkaan asentohuimausta ja tehnyt niitä liikesarjoja. Auttaa jonkun aikaa.mutta ei ole poistunut.Ärtynyt suoli ja jännitysvatsa ollu koko ikäni. Paniikkihäiriö ollut jo teini -iästä alkaen. Näiden kahden kanssa vaan oppinut elämään joten kuten. Esim. Välttelen tilanteita ja paikkoja jos ei pääse vessaan.
Mutta nyt on nivelkipuja lonkissa, olkapäissä jaloissa . Lisäksi turvotusta sormissa, nilkoissa. Kipuja rintakehässä sekä unihäiriöt. Jos herään vaikka klo 2 en saa enää unta. Ja tämä monta kertaa vko.
Ap.
Joko varaudut siihen, että käsitellään vain pari asiaa yhdellä kerralla, tai sitten jo aikaa varatessa sanot, että tarvitset tunnin ajan.
Minulla oli polvi kipeä ja samaan aikaan sain ujutettua potenssilääkkeen. Varoin tarkasti että ensin oli keskittymismahdollisuus tuohon polveen.
Kun näkee lääkärin niin ei voi sanoa heti että "polvi kipeä ja potenssilääkettä pitäisi saada". Ensin pitää puhua polvesta ja hoitaa sitä ja sitten kun huomaa että lääkäri alkaa lähestyä ajatuksellista finaalia niin sitten "Potenssilääkettäkin pitäisi saada".
Aina pitää yrittää antaa työrauha.
Ongelman aiheuttaja on yleensä ruokavalio. Vääränlainen ruokavalio. Sen lääkärikin sinulle kertoo.
Kerää vaan ap rohkeutesi ja mene listoinesi lääkäriin..=) Itse mietin just yks päivä vähän samaa; lääkärissä en ole käynyt itseni vuoksi varmaan 20 vuoteen, joten mistä tiedän että olen terve? Ei kai sinne voi mennä noin vain kysymäänkään olenko terve vai sairas.
Eikö esim. syöpä ole jo aika pitkällä kun se alkaa oirehtimaan? Minussakin saattaa jyllätä vaikka sun mitä tauteja ilman, että itse niistä tiedän vielä mitään.
Lapsilla on terveystarkastuksia, mutta entäs meillä aikuisilla?
Kannattaa tosiaan valita 1-2 vaivaa, joihin keskittyy. Ainakin meillä usein ongelmana ovat juuri nuo potilaat, jotka luettelevat kaikki vaivansa ja koko elämänhistoriansa lääkärille, eikä käynnillä saada sen jälkeen hoidettua yhtään vaivaa kunnolla. Näitä näkee yllättävän paljon jopa päivystyksessä. Kannattaa valita ne tärkeimmät vaivat ja varata vaikka uusi aika muita vaivoja varten.
t. sh
Vierailija kirjoitti:
Ap.
1)Närästys. Jos on ollut jo 15 v niin ehkä sen ruokatorven vois kertaalleen tähystää ettei oo ns.Barrettin esofagus eli happovaurioita ruokatorvessa. Muuten hoitona happosalpaajalääkkeet, lisäksi voi ottaa esim Gaviscon tarv. jos oireita tulee happosalpaajan läpi.
2)Huimaus: voi olla just sitä asentohuimausta, monella niskaperäistä, lajeja on useampia. Diagnoosiin saa hyvää suuntaa jo vastaanotolla tehdystä neurologisesta tutkimuksesta ja kallistuskokeesta, ne kyllä vie jkv aikaa.
Jollei mitään ihmeempiä nouse esiin niin fysioterapiaa mahd.jatkossa.
3)ärtynyt suoli - Fodmap ja Imodium, joillakin auttaa kuitulisä mut toisille ei sovi. Heterogeeninen ryhmä erilaisia oireilutyyppejä, ei ole yleispätevää hoitoa mutta ruokavalioiden hakeminen ehkä useimmiten toimiva keino. Tähystykseen en nuoresta asti - oireilla lähtis ellei mukaan ole viime aikoina jotain hälyttävää (tahaton laihtuminen, anemia) tullut.
Jatkuu toisella vastaanottoajalla...
4)
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli polvi kipeä ja samaan aikaan sain ujutettua potenssilääkkeen. Varoin tarkasti että ensin oli keskittymismahdollisuus tuohon polveen.
Kun näkee lääkärin niin ei voi sanoa heti että "polvi kipeä ja potenssilääkettä pitäisi saada". Ensin pitää puhua polvesta ja hoitaa sitä ja sitten kun huomaa että lääkäri alkaa lähestyä ajatuksellista finaalia niin sitten "Potenssilääkettäkin pitäisi saada".
Aina pitää yrittää antaa työrauha.
Heh joo, konstit on monet. Mutta miten voi saada apua jos ei lääkäri ihmistä tutki. Eläimetkin saa parempaa hoitoa kun ihmiset.
Ja kaikki oireet sekä vanhojen oireiden paheneminen voivat johtua menopaussista. Siksi listaisin kaikki vaivat lääkäriä varten.
Ei ne ota kuin yhden vaivan vuoksi kerrallaan, kokemusta on. Mulla olisi myös monta asiaa, ei oikeastaan välttelyn vuoksi, vaan on iän myötä tullut. Nilkan nivelrikko on todettu, mutta sille ei tehty muuta kuin yksi lääkekuuri ja piikki. Nyt on poskessa jotain vialla, mutta en kehtaa mennä, kun toisen ohi menneen asian takia peruin jo lääkärin. Kynsissä on sieni, mikä ei parane kotikonstein. Olis paljon muutakin.
Puoskari nro 31 jatkaa...
4)Paniikkihäiriö, mieli maassa, yh:n rankka elämä, unihäiriöt. Niputtaisin nää yhteen. Hyvin kun muotoilet niin vois riittää terapiaankin ainesta: olet pärjännyt oireinesi, mutta nyt rankkojen elämäntapahtumien myötä jaksaminen rakoilee. Mielialalääkitystä voit kokeilla, rauhoittavia ja antipsykootteja varovaisella asenteella. Keskustelukäynnit psyk sh:lla on hyvä alku, voit sen kanssa miettiä rauhassa esim haluatko lähteä johonkin lääkitykseen, tai selvittää tarkemmin terapian tarvetta/mahdollisuutta.
5) Nivelkivut, turvotus -> peruslabrakokeilla saa paljon seulottua. Rintakehän kivutkin voi olla tukirankaperäisiä, niistä pitää vähän haastattaa tietty.
Siinä, pääsit alkuun. Jos haluat nuo kunnolla käsiteltävän, niin listaa ja valitsette lääkärin kanssa esim puolet ekalle ja puolet tokalle käynnille. Äläkä sitä harmittele ettet oo käynyt, suuri osa noista vaivoista on sellaisia että ihan hyvin niitä voi yrittää itse hoidella eikä lääkärillä mitään viisasten kiveä ole tarjotakaan sen puoleen. Mut jotain apuja voit saada, joten rohkeesti vaan lääkäriin:)
Kiitos teille kaikille, jotka asiallisia vastauksia minulle annoitte. Nyt vaan saatava puhelin käteen. Ja pakko varaa aika vaikka kuin hävettäisi ja pelkäisi lääkärin sanomisia.
Onneksi en olekaan ihan outolintu ja yksin kun välttelen lääkäriin menoa.
Hei te muut samassa tilanteessa. Oisi huojentavaa saada vertaistukea. Ja jutella vaikka viestein.
Ap
No älä sitten mene.
Ap kertoi että hänellä on useita vaivoja, ja siksi hänen on mentävä lääkäriin asap.