Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimivat vinkit kun perheessä lapsi oksennustaudissa

18.02.2006 |

Nyt tuntuisi paljon olevan oksutautia liikkeellä. Meidän perheessä ei tätä tautia ole ollutkaan pitkään aikaan ja tässä jo varaudun pahimpaan ja mietin miten saisi arjen parhaiten rullaamaan taudin jyllätessä... Elikkäs kuinka teidän perheessänne toimitaan jos lapsi oksennustaudissa. Kuljetaanko ämpäri kädessä vai kuurataanko lattioita... nukutaanko kenties patjoilla lattialla vai vuorataan vanhempien sänky muovitetulla froteella tms. Kaikki toimivat vinkit pinoon :-)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Gefilus-mehuja. Mutta enimmäkseen vettä.

Meillä liki 4-vuotias osasi nyt ekan kerran juosta tämän talven taudissa vessaan, kun oksu tuli.

Kuopuksen oksua edelsi yleensä äkkinäinen itkuun parahdus, yleensä heti kun oli hetekn ollut makuulla. Tein kuopukselle patjapesän olohuoneen lattialle ja vuorasin ympäristön täkkipusseilla. Matot pois. Yöllä laitoin puoli-istuvaan asentoon tyynyjen päälle.

Oksentaminen muuttui ripuloinniksi ekan vuorokauden jälkeen.

Ruokahalun palautuminen on kestänyt toooooooooooodella kauan.

Ja tauti kesti kaikkineen 2-vuotiaalla 6 päivää, 4-vuotiaalla 5 päivää. Ja iskällä 4 päivää. Äipällä ei päivääkään.

Ja osta pyykinpesuainetta. Sitä kuluu.

Vierailija
2/17 |
18.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei tarvitse keskellä yötä haeskella. Yleensä se tautipahus kun nimenomaan öisin yltyy. Vati, paperia ja vesilasi lähettyvillä on kans hyvä juttu. Lapsi haluaa äkkiä pahan maun pois suustaan. Jos on pitkähiuksinen lapsi, hiukset palmikolle niin ei ole oksennuksessa. Suuhunpantavista mustikka ja vadelmakin on hyviä, Osmosal tietty parasta mut kun se on niin pahaa ettei meillä ainakaan juoda. Meillä on paremmin mennyt itse tehty sokerivesi, jossa on ripaus suolaakin. Pääasia on, että jotain saa juomaan. Kun ensimmäinen perheenjäsen sairastuu, toisille gefiluskapselit käyttöön heti. Vaikkei se tautia estäisikään, saattaa nopeuttaa paranemista tai lieventää tautia. Vanhempien sänkyyn ei kannata ottaa, petivaatteitten vaihdossa joutuu sitten kaikki heräämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eka paha oksennustauti oli vuosi sitten, kun esikoinen oli 3v ja pienempi jotain 5kk. Mies ja esikoinen oksensi kilpaa ja ihan sikana.

Kun sain pienen alakertaan lattialle nukkumaan (että sai rauhassa nukkua ja itse voin lopulta mennä sinne sohvalle viereen), niin pääsin itse vasta auttamaan miestä ja esikoista yläkertaan kunnolla. Tyttö oksensi ihan kauheasti, 5 min välein puoli yötä. Ensin oli ihan paniikissa ja rupesi huutamaan ja kiljumaan, kun oksetti. Ei myöskään suostunut olemaan paikallaan, vaan koitti väkisin juosta pitkin kämppää. Pitkät hiukset oli oksennuksessa, kun en tosiaan heti tajunnut laittaa kiinni niitä. Meillä ekat oksennukset tuli minne sattuu pitkin lattioita eikä siinä ois auttaneet vadit eikä mitkään, kun tyttö ei pysynyt paikallaan. Sitten tyttö kaiketi tottui hieman tautiin ja lakkasi panikoimasta siitä.

Meillä tauti aiheutti sen, että kaikki pyyhkeet oli pesussa. Tyttö nimittäin oppi, että oksensi pyyhkeen päälle joka oli joko lattialle tai sitten sängylle levitettynä. Yöllä uni tuli väkisin oksennusten välillä ja usein eka yökkäys ehti tulla sänkyyn, joten pyyhe oli aina pään alla valmiina. Tyttö itse nousi ylös sitten sängyn viereen ja oksensi sängyn reunalla olevalle pyyhkeelle loput. Sitten taas meni puhtaiden pyyhkeiden päälle takaisin nukkumaan.

Mies ja esikoinen nukkui meidän sängyssä ja minäkin lopulta torkahdin välillä toisessä päässä sänkyä aamuyöstä. Mies sitten herätteli aina, kun tarvi auttaa tyttöä. Miehen olokin helpottui huomattavasti, kun sai rauhassa maata paikallaan ja minä autoin tyttöä.

Meillä on olemattoman vähän ollut vatsatauteja ja kyllä sitä tosta tosiaan hermostui ja hätäili hieman. Mutta onneksi saatiin toi pyyhesysteemi toimimaan. Tyttö itsekin siis tottui siihen ja seuraavana päivänä jo halusi aina pyyhkeen alleen, kun makoili esim. sohvalla. Kuin ihmeen kaupalla minä ja 5kk säilyttiin ilman tautia silloin.

Meille muuten th sanoi, että saa syödä ja juoda mitä haluaa, vaikka oksentaakin koko ajan. Maitoa ei kuitenkaan suositellut. Mutta vaikka oksentaa ruuat ja juomat ulos heti kohta, niin hieman ehtii aina imeytyäkin ja se auttaa pysymään kunnossa. Meillä tyttö ei tosin suostunut juomaan edes vettä moniin tunteihin ja menikin aika veltoksi jo yön aikana. Onneksi sitten sai jo vähän nukuttua ja seuraavana päivänä vähän juotuakin.

Tulipa pitkä selostus, mutta jospa tämä hyödyttää jotain:)

T: Yniäinen kera tyttöjen 4v ja 1v5kk

Vierailija
4/17 |
18.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jo on sitkeä tauti! Edellisviikolla alkoi 2-vuotiaalla 4 päivän ripulilla. Sitten 3 tervettä päivää ja tauti palasi taas alkuviikosta yöllä oksennuksen kera. Tyttö itki hysteerisesti, pelästyi: " äiti, mitä tulee suusta?" . Ämpärin esiin ottaminen vain pahensi asiaa; meille koko ämpäristä tuli peikko. Jos sen ehti työntää alle, tyttö työnsi sen pois tai käänsi päätä ja oksensi muualle. Meillä siis oksennusta oli sänky ja lattiat täynnä, tyttö kun lähti välillä hädissään juoksemaan, kun paha olo iski.

Pyyhetaktiikka oli ainoa mikä toimi; niitä sänky ja lattiapinnat täyteen. Toinen vanhemmista nukkui auki vedettävällä varavuoteella tytön vieressä - potilas ei hätäisenä suostunut jäämään yksin sänkyynsä ja halusimme pitää parivuoteen puhtaana, että edes toinen saisi nukuttua (mikä ei tiettykään onnistunut, kun pyyhe- ja yrjöshow oli pahimmillaan).

Kaikkinensa siis kaikessa vaarattomuudessaan aivan hirvittävä tauti ja mörköjen yö.. Onneksi oksentaminen kesti vain yhden yön + yhden päivän. Sen jälkeen on tosin jäänyt päälle ripuli, joka jatkuu taas jo 4. päivää. Tyttö ihan valkoinen ja väsynyt edelleenkin, eikä ruoka maistu. Olen juottanut mehua, vettä, maitoa, kiisseleitä ja mustikkajugurttia. Puuroa tippunut kiukulla muutama lusikallinen. Periaatteena ollut se, että pääasia, että syö ja juo jotakin.

Olisi kiva tietää, onko näin sitkeätä tautia liikkeellä muilla: täällä enemmän ja vähemmän siis pöpöilty toista viikkoa.. Ja vieläkin neidin paukut haisee tappopahalle, istuu kuin tauti!

Vierailija
5/17 |
18.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei enää yhtään vatsatautia tänne kiitos - varsinkin, kun olen itse raskaana.. Tuollainen 2 viikon sairastaminen ei nyt tekisi tälle masuasukille hyvää...

Vierailija
6/17 |
18.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.Keitä juomavesi. -En tiedä sitten kuinka toimiva on mutta kun itse olin lapsena vatsataudissa niin keitetty vesi pysyi sisällä, keittämätön ei.

2.Osmosal ja Gefilus. -Ehkäisee kuivumista ja rauhoittaa vatsaa.

3.Siirrä lapsi nukkumaan samaan huoneeseen. -Poika (1v7kk) nukkuu omassa huoneessaan mutta taudin iskiessä siirsimme pojan pinnasängyn meidän makkariin. Meidän sängyssäkin olisi nukkunut mutta ihan yhtä hyvin omassaan. Pinnasänkyyn on helpompi vaihtaa petivaatteet kuin vanhempien sänkyyn.

4.Muovitettu frotee. -Ensin patja, sitten frotee, sitten petari (tai muu vastaava), sitten lakana. Petari sotkeentui niin laitettiin pieni peitto petariksi.

5.Särkylääke. -Helpottaa oloa vaikka kuumetta ei olisikaan. Varaa oraaliliuosta ja puikkoja. Jos on ripulia niin puikot ei välttämättä ehdi vaikuttaa. Panadol (parasetamol) on parasta.

6.Steriloi keittämällä. Eli jos käytössä on tutteja tai tuttipulloja niin keitä kerran päivässä.

7.Vältä LIIALLISTA maidon juontia. -Normaalit määrät ei kuullemma haittaa mutta janoon mieluummin vettä tai mehua.

8.Tee lepopaikka myös olohuoneeseen. -Poika heräsi aamulla, söi ja meni sohvalle lepäämään viltin alle. Sai torkkua ja " katsoa" telkkaria. Normaalit päiväunet ja yöunet nukkui sängyssään.

9.Tarjoa vettä vähän väliä. -Pidä yöllä tuttipullo tai nokkamuki yöpöydällä.

Meillä poika sairasti reilu kaksi viikkoa. Ripuli, oksennustauti ja kuume. Korvatulehdusta ei tullut vaikka pojan saman ikäiselle kaverille tuli (sille jolta tauti tarttui). Eli oireet vaihtelee...

Vierailija
7/17 |
18.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-apteekista " kroonikkovaippoja" eli muovitausta ja siinä vaippamainen imupinta..isoja kooltaan, helpot heittää vain roskiin kun sotkeentuu, ei kalliita!!

-vichy/mehusekoitus =lääkärin neuvo Osmosalin asemasta, joka ois tietty paras mutta paha maku

-mustikkakeitto

-maitohappobakteerit/gefilustuotteet

-ripulissa jos pylly palaa niin sinkkivoide ja ilman vaippaa siinä kroonikkovaipalla olo tekee hyvää!

-nukutaan lattialla..ei ämpäriä pienimmillä vaan siihen kroonikkovaipalle on hyvä oksentaa..

-ollaan rauhassa, ei stressata kun kaikki on huiskin haiskin ja pyykättävää monta koneellista ;)

Vierailija
8/17 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain täältä luin vasta, että sairaalassa saattavat syöttää vatsatautisille lapsille nykyään sipsejä... Niistä saa tarvittavaa suolaa ja suola ylipäänsä pistää janottamaan, eli lapsi juo edes vähän paremmin. Sitä paitsi useimmat vieläpä tykkäävät sipseistä ja suostuvat niitä syömään. (Rajansa kaikella tietysti.)

Itse sain muinoin voimia rajussa taudissa, kun aina silloin tällöin otin teelusikallisen hunajaa suoraan suuhun. Siinähän on pienessä määrässä energiaa ihan mahdottomasti...

Yökastelijoiden perheiltä opittu vinkki: Sänkyyn voi valmiiksi laittaa tupla tai jopa triplapetauksen, niin ei tarvi yöllä kuin kuoria päällimmäinen kerros pois (tietysti vain jos muovifroteet riittää).

Vierailija
9/17 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni on valitellut, ettei osmosal uppoa. Ei uponnut meilläkään, ennen kuin sekoitin sen mehuun. Omenatuoremehuun suoraan, se paha maku peittyi, ja poika suostui juomaan.

Ei ehkä ole ihan ohjeiden mukaista, mutta tuskin ne suolat ja muut ravintoaineet siitä kärsii kun mehuun sotketaan, ja maku on miljoona kertaa parempi.

Vatsatauti loppui parin lasillisen jälkeen.

Vierailija
10/17 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri varoitteli mua ettei poika varmaan suostu juomaan osmosalia kun se on pahaa mutta poika tykkäs. Sanoin että se on lääkettä ja johan uppos.. Olis juonut vaikka kuinka.

tytti:

moni on valitellut, ettei osmosal uppoa. Ei uponnut meilläkään, ennen kuin sekoitin sen mehuun. Omenatuoremehuun suoraan, se paha maku peittyi, ja poika suostui juomaan.

Ei ehkä ole ihan ohjeiden mukaista, mutta tuskin ne suolat ja muut ravintoaineet siitä kärsii kun mehuun sotketaan, ja maku on miljoona kertaa parempi.

Vatsatauti loppui parin lasillisen jälkeen.

Vierailija
11/17 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Muutoinhan kaikki tiedämme että tavalliset nakit ovat liian suolaisia ;;))

Vierailija
12/17 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastaajille hyvistä vinkeistä! Etenkin tuo kroonikkovaippa juttu kuulosti tosi järkevältä, miten ei ole tullutkaan mieleen. Täytyypä käydä niitä ostamassa varastoon pahan varalle.

Vierailija
13/17 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ko tautia ole vielä ollut... (koputtaa puuta )

Mutta kertokaahan missä päin Suomea tautia nyt on ??

Vierailija
14/17 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Helsingissä asutaan.

Kiitos ketjussa olevista hyvistä vinkeistä. Meidän 1v11kk oksensi yhden yön ja seuraavaksi illaksi nousi kuume. Ei suostu syömään edes herkkuruokiaan ja juominenkin on vähän niin ja näin. Pala suklaata meni alas ja rusinat, saipa edes vähän nostettua verensokeria. Vettä juo hieman. Aion kokeilla nakkeja, ne ovat tytön herkkua, jospa kelpaisi. Toivottavasti ei ole pitkäkestoinen tauti. Itselläkin on paha olo, mutta ei ole ainakaan vielä tauti päässyt jylläämään...kop kop.

Vierailija
15/17 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika sitkeä ja tarttuvainen näyttää olevan. meille pöpö tuli todennäköisesti päväkodissa työskentelevältä mammalta, joka oli tavatessamme ollut terveenä jo viikon.

Vierailija
16/17 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

viereen. Heräsin sitten itse pahaan oloon ja huomasin tytön sängyssä oksut. Ei muuta kun heti kun itsellä oksentaminen ja ripulointi hetkeksi hellitti niin puhtaat petivaatteet tytön sänkyyn ja patja parvisängystä lattialle. Aluksi oksensi sänkyyn (onneksi oli vuorattu pyyhkeillä) mutta kun rauhassa antoi tottua ämpäriin oppi siihen oksentamaan. Vesipullo oli vieressä ja siitä itse joi välillä. Minä nukuin aluksi siellä patjalla tytön kanssa mutta sitten aloitti 1v. ripuloinnin eikä rauhoittunut kuin minun syliin meidän sänkyyn joten siirryin sinne vuorattuani ensin sängyn paksulla täkillä ja pyyhkeillä. Onneksi ei vielä ole vauva oksentanut. Aamulla aloitti sitten vajaa 3v. poika oksentamisen ja nyt siirrettiin koko konkkaronkka alakertaan levitettävälle sohvalle joka vuorattiin hyvin. yyhkeille oksenteli poika ensin mutta oppi nopeesti myös ämpäriin oksentamaan. Päänalunen aina pyyhkleellä suojattuna sillä ainakaan meidän poika ei ehtinyt ylös kun oksennus tuli. Tytöllä pidetty hiukset kiinni että ei ole ihan oksennuksessa. Olen antanut syödä mitä ovat halunneet mutta juuri mikään ei uppoa. Videoita ovat poikkeuksellisesti katsoneet koko päivän sillä aika voimattomia nuo ovat. Hankalaksi sairastamisen tekee oma huono olo ja voimattomuus. Pyykkikone on pyörinyt koko päivän ja laitoin saunan päälle ja sinne pyykkejä kuivumaan jotta kuivaisivat nopsempaan. Inha tautijoka toivottavasti pian on ohi. Tosin mies just soitti tulevansa töistä kotiin kun on niin huono olo.

Vierailija
17/17 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä, toivottavasti ei tarvitse niitä tänä vuonna:) Viime keväänä oli puolen vuoden aikana 4 vatsatautia joista kolmessa oli viikon kestävä ripuli.

Nyt olen ostanut noita Rela-tabuja ja antanut niitä kuuriluontoisesti. Viime kuussa kun tarhassa oli vatsatautia niin tyttö sai sen niinkin lievänä että oli vain löysää kakkaa. En tiedä auttoiko mutta annan niitä silti tämän talven. (muistissa on ne 4 vatsatautia..)

Ämpäriin ei hänkään suostunut oksentamaan, se päinvastoin pelotti. Pyyhkeitä vuorasin sänkyyn (joku muukin niin teki täällä) ja kun heräsin siihen kun hän alkoi oksentamaan, laitoin kiireesti pyyhkeen suun eteen niin että oksu meni siihen ei koko sänkyyn.

Jos suostuu syömään niin hiilihydraattipitoiset ruuat on hyviä koska ne sitoo nestettä. Riisi, murot jne...