Työkaverit ei osaa käyttäytyä?
Varsinkin eräällä työkaverillani ei ole minkäänlaista käsitystä työpaikka etiketistä. Asia vaivaa minua mutta en usko että hän osaisi ottaa minkäänlaista kritiikkiä vastaan ilman että pilaisin ilmapiiriä entisestään. Onko vinkkejä? Jos ei, kerro omia kokemuksiasi vertaistuen tarpeeseen.
Nämä asiat ärsyttävät:
- Jos olen tehnyt jotain väärin saan kuulla siitä erittäin negatiivisella ja halveksuvalla tavalla. Jotenkin minusta tuntuu että kyseinen työkaverini nauttii että pääsee nalkuttamaan ja odottaa minun epäonnistuvan.
- Hän valittaa kaikesta. En jaksa kuunnella kuinka on kiire, kaikki on perseestä ja asiakkaat ei tervehdi. Mua ei kiinnosta.
- Hän tuo ongelmat kotoa töihin ja kokee että voi tiuskia silloin koska hänellä on vaikeaa. Rehellisesti minua ei kiinnosta eikä helpota tieto hänen vaikeasta parisuhdetilanteestaan kun se tarkottaa että joudun tekemään töitä vittupään kanssa.
- muista työkavereista/harjottelijoista paskan puhuminen. Se lähentää työyhteisöä hetkeksi että on yhteinen vihollinen mutta pian kaikki eskaloituu siihen että sitä yhtä työntekijää syytetään kaikesta. Kaikki syyttävät omista virheistään tätä yhtä koska eivät halua että heistä puhutaan yhtälailla pahaa.
arghs.
Kommentit (11)
Oikeasti ylireagoinko? (viittaan kommenttiin2) -ap
Vierailija kirjoitti:
Oot vaan huumorintajuton autisti.
Tämä. Ap vain spergailee siellä töissä.
Oletko hoitoalalla? Tai kaupanalalla? Naisvaltaisessa työpaikassa täysin normaalia, miesten kanssa ei tuollaista pääse tapahtumaankaan.
6= olen naisvaltaisella alalla kyllä
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ylireagoinko? (viittaan kommenttiin2) -ap
No et ylireagoi. Mutta et voi asialle oikeastaan tehdä mitään. Yleisellä tasolla voi puhua siitä, että jokainen rakentaa hyvää ilmapiiriä omalta osaltaan jne. Voi olla että ottaa onkeensa tai sitten (todennäköisemmin) ei. 10 vuoden esimieskokemuksella voin sanoa, että jos työyhteisössä on tällainen ilmapiirin myrkyttäjä, oikeasti toimivat keinot on aika vähissä. Aikuista ihmistä ei voi muuttaa ulkoapäin, vaan muutoksen tulee lähteä sisältäpäin. Eikä työpaikka ole mikään terapiapaikka, vaikka joskus siltä kyllä tuntuukin. Yhtä keinoa voisit kyllä kokeilla, aina kun tämä valittaa työnulkopuolisista asioista, niin oikein ystävällisesti ja empaattisesti totea "on se tuollainen kyllä ikävää/inhottavaa/jne. mikä ikinä tähän sopiikaan" ja sitten ohjaa keskustelu johonkin työasiaan. Tyypille tulee kokemus että hän on tullut kuulluksi ja hän on saanut ystävällisyyttä (ei ehkä kehtaa sitten heti perään olla sulle töykeä) ja sitten keskustelu on kuitenkin ohjattu johonkin oikeaan asiaan. Välttämättä mikään ei auta. Ei työpaikkakoulutukset, ei ryhmähengen nostatukseen tarkoitetut virkistys- ja tsemppauspäivät, ei suora puhe, ei vihjailu, ei yhtään mikään. Paitsi työpaikan vaihto.
Vierailija kirjoitti:
Oletko hoitoalalla? Tai kaupanalalla? Naisvaltaisessa työpaikassa täysin normaalia, miesten kanssa ei tuollaista pääse tapahtumaankaan.
:DD Tämä oli varmaan sarkasmia?
Miesvaltaisessa työyhteisössä ne selkään puukotukset, reviiri- ja valtataistelut vasta yleisiä onkin. Ei tämä käytös ole sukupuolisidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei taida olla kokemusta miehistä?
Suodata vain olennainen!