Refluksista tietäviä?
Vatsa on todella kipeä ja tutkimukset aloitettu.Labratulokset tulevat vasta viikon päästä ja vatsan ultra ja tähystys on tulossa tulevaisuudessa.
Odottavan ajan menen nyt refluksi/ärtynyt vatsa diagnoosilla ja eilen aloitettiin taas kerran Somac 40mg.(söin 14vrk kuurin kk sitten,ei apua)
Siis ongelmaan,vatsaa polttaa tällä hetkellä koko ajan.Tai ei ehkä vatsaa,vaan rintaa.Tuntuu että ruokatorvi(?)olisi tulessa.
Otin Somacin aamulla ja vatsa rauhoittui mielestäni vähän.
No söin aamupalaksi sitten yhden soijajugurtin ja nyt poltto on taas helvetillistä.
Ruokavalio-ohjeita olen googlannut mutta haluaisin tietää onko olemassa jotain luontaistuotelääkettä tms mikä rauhoittaisi vatsaa Somacin lisäksi?
Piimää olen juonut vähäisiä määriä mutta pitäisi keksi jotain muuta kun maitotuotteet on nyt pannassa...
Oon tosi kipeä ja nyt tuntuu että kipu on levinnyt jo suolistoon.Koko vatsa on todella arkana.
Tämä on mulle ihan uusi juttu ja kaipaan nyt kovasti neuvoja. :( Miten helpotatte oloa kun kipu on pahimmillaan?
Kommentit (21)
Ei noi Somacit mitään auta, itsekin sain lääkäriltä. Syön Losecia.
Yhden aamuisin. Kahvia olen vähentänyt ja paistettuja ruokia, muuten syön kyllä rasvaa. Kaupan vehnäleipä aiheuttaa oireita.
Luontaistuotteesta sitä Silica-liuosta nassuun.
Suklaa, tupakka, kofeiini (itselleni jopa tee) ovat pahoja. Rasvainen ruokakin voi aiheuttaa refluksia. Jos on ärtynyt suoli, niin sitten pitää löytää se oma ruokavalio.
ruokatorventulehdus? seuraus refluksista, itsellä oli..
Vierailija kirjoitti:
ruokatorventulehdus? seuraus refluksista, itsellä oli..
Miten ruokatorventulehdusta hoidetaan?
Vanhan kansan ohje toimii edelleen: rkl pellavansiemeniä vesilasiin illalla, lasi jääkaappiin ja aamulla juot sen limoineen. Aluksi hieman ällön makuista, mutta siihen tottuu. Sitten esofaguksen/duodenum/bulbus/pylorus- tulehtumiseen (joka voi johtaa Barretin alueen verenvuotoon, jos ei hoideta): mikäli hiatus on löysä, niin tärkeintä nostaa nukkumasentoa niin, että sisältö valuu alaspäin. Onnistuu hyvin laittamalla kirjat sängyn päätyyn tai sitten vaikka puinen saunatyyny patjan alle. Ruokavaliossa vältä sokeria/vehnää/ruista ja ehdottomasti karrageeniä. Karrageenia käytetään laboratorioissa tulehdusreaktion käynnistämiseen ja etenkin jos sinulla on homeallergiaa, karrageeni käynnistää todella helposti tulehdusreaktion. Mikäli olet syönyt antibiootteja, ovat hiivasienet voineet vallata bakteereilta jääneen epiteelin alan kasvulleen. Tuolloin sinun pitää muuttaa ruokavaliotasi siten, että et anna hiivasienelle sopivaa ravintoa, vaan hyville bakteereille. Teet itse probioottiperäisiä tuotteita, esimerkiksi ostat Lacto7 tabletteja, murskaat ne startteriksi hapankaaliin (huomaa, että hapeton käyminen, eli sulje hyvin), ja kun Ph on alle 3,5, niin hapankaali on valmista. Sisältää miljardeja hyviä bakteereita per ml (eläviä). Tai sitten teet probioottimehua, eli startteriksi samaiset maitohappobakteerit, mehuun sen verran sokeria, että bakteeri saa ravinteita (maidossa n. 4/100, eli pyri samaan). Jogurttiakin voit tehdä itse, ottamalla ympin vaikkapa turkkilaisesta jogurtista ja lisäämällä siihen probioottikapseleita. Haudutat vuorokauden n. 30 asteessa, niin homma toimii. Huomaa myös, että stressi tuottaa GERD-vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Suklaa, tupakka, kofeiini (itselleni jopa tee) ovat pahoja. Rasvainen ruokakin voi aiheuttaa refluksia. Jos on ärtynyt suoli, niin sitten pitää löytää se oma ruokavalio.
Aika tyypillistä on se, että kahvi ja mm. paprika närästää paljon, mutta kun jättää hiilarit minimiin ja suosii kookosrasvaa ja voita (joita pöpöt eivät voi hydyntää suoraan), niin tulehdus helpottaa ja sen jälkeen voi kitata kahvia kannukaupalla.
Huomaa, että mikäli salpaan protonipumput (ts. vatsahapot) lääkkeillä, altistat itsesi sille, että patogeenit menevät suoraan läpi (vatsahappojen tehtävä on proteiinien pilkkomisen lisäksi tappaa pöpöt). Eli mielellään refluxilääkkeitä ei kannata käyttää pitkään, jos ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei noi Somacit mitään auta, itsekin sain lääkäriltä. Syön Losecia.
Yhden aamuisin. Kahvia olen vähentänyt ja paistettuja ruokia, muuten syön kyllä rasvaa. Kaupan vehnäleipä aiheuttaa oireita.
Losecia ei kannata syödä pitkään (omeprazolia) eikä sen peilikuvaa (eli kun omeprazolin patentti meni umpeen, tuotiin "uusi" molekyyli, eli omeprazolin peilikuva markkinoille) ... myydään mm. Nexiumina. Kaikki protonipumppuun vaikuttavat happosalpaajat altistavat sille, että patogeenit menevät läpi hapottomasta mahasta, joka on erittäin paljon suurempi riski kuin liikahappoinen maha. Silloin kun mahassa ei ole toimivia peptideitä ja happoja, eivät ravintoaineet pilkkoudu oikein ja ajaudutaan uusiin ongelmiin, koska ravinto pääsee pilkkoutumatta suoraan ohutsuoleen (jossa normaalisti jejenumissa ne imeytysivät suoraan).
Itselläni oli refluksitauti,söin kuukauden Somacia ja loppui.
Anteeksi typeryytensä,mutta selittäisitkö termit?
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen vai nefropaattinen?
Niin,kuten sanoin tämä on ihan uusi juttu jota on alettu tutkimaan eilen.En todellakaan tiedä mitä laatua on,saati onko ollenkaan refluksia.
Kysyin neuvoja helvetilliseen polttavaan kipuun.AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tyypillistä on se, että kahvi ja mm. paprika närästää paljon, mutta kun jättää hiilarit minimiin ja suosii kookosrasvaa ja voita (joita pöpöt eivät voi hydyntää suoraan), niin tulehdus helpottaa ja sen jälkeen voi kitata kahvia kannukaupalla.
Huomaa, että mikäli salpaan protonipumput (ts. vatsahapot) lääkkeillä, altistat itsesi sille, että patogeenit menevät suoraan läpi (vatsahappojen tehtävä on proteiinien pilkkomisen lisäksi tappaa pöpöt). Eli mielellään refluxilääkkeitä ei kannata käyttää pitkään, jos ollenkaan.
Kiitos neuvoista! :) Mietinkin että mitä järkeä tuossa Somacissa on kun edellinenkään kuuri ei auttanut yhtään.AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen vai nefropaattinen?
Niin,kuten sanoin tämä on ihan uusi juttu jota on alettu tutkimaan eilen.En todellakaan tiedä mitä laatua on,saati onko ollenkaan refluksia.
Kysyin neuvoja helvetilliseen polttavaan kipuun.AP
Kipu on merkki tulehduksesta. Mikäli se on suoraan rintalastan alla, on tulehdus silloin vatsalaukun ja ruokatorven liittymäkohdassa (esofagus = ruokatorvi). Pyri olemaan pystyasennossa, syö niukasti, jätä pois kahvi, kolajuomat, paprika, hiilareista ainakin sokerit/vehnä/ruis. Rasvaa käytä reilusti, koska rasva tekee pinnoille suojaa, eikä haitalliset pöpöt pysty sitä käyttämään hyväksi. Gastroenterologi kertonee peruslitaniat, mutta sinun on itse löydettävä keinot, jotka sinulle sopii. Opiskele kuitenkin sen verran anatomiaa, että näet mistä on kysymys. Itse skopiaan valmistaudu siten, että istut kun endoskooppi laitetaan suuhun (puudutus annetaan jos haluat kurkkuun) ja älä ajattele koko tapahtumaa. Kun endoskooppi saadaan menemään alkuun, sen jälkeen helpottaa.
Happosalpaajista: http://www.terve.fi/terveyden-abc/onko-protonipumpun-estajilla-pitkaaik…
Mikäli termit oli hieman hankalia, auttaako tämä video aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos neuvoista! :) Mietinkin että mitä järkeä tuossa Somacissa on kun edellinenkään kuuri ei auttanut yhtään.AP
Ranitidiini on vanha ja toimiva, jos haluat nyt just helpostusta (eikä ole vasta-aiheita, kuten raskaus). Eli jos omeprazoli ei toimi, kokeile ranitidiinia. Saat ilman respetiä http://www.apteekkituotteet.fi/Ranixal-150mg ... ja taas kerran, vain siksi aikaa, että saat helpostuksen tähän hetkeen. Ruokavaliota/elämäntilannetta sinun on kuitenkin muutettava, eli tähtää siihen, että lääkityksellä yli pahimman, pitkällä tähtäimellä muutosta.
Kiitos kaikille!
Haen illemmalla lisää tietoa.Oon tosi varovainen lääkkeiden kanssa ja oon sitä mieltä että vaivaa pitäisi hoitaa,ei oireita.
Peukut pystyyn ettei kyse ole mistään vakavammasta ja tämä olisi vain refluksia.
Jätän nyt viljat ja maitotuotteet pois ja toivon että pahin ärsytys laantuu.Ph-jauhetta ja Silicaa käyn hakemassa.
Kahvia en oo juonut kolmeen päivään ja kahvihammasta kolottaa aivan järjettömästi! Tällä hetkellä ei tulisi mieleenkään juoda kun kivut on tätä luokkaa.
Toivottavasti parin viikon päästä uskaltaa jo koittaa. :) AP
Koska täällä näyttäisi olevan tietäjiä kysynkin: Itselläni ei ollut koskaan refluksia vaikka sitä suvussa on jonkun verran. Jokin aika sitten menin lekuriin koska kieleni oli kipeä ja lekuri teki standardidiagnoosin että ehkä refluksi. Sitä ehdotetaa nykyään kuulemani mukaan vähän joka toiselle.
Sain kuukauden kuurin refluksilääkkeitä ja sen jälkeen minulla on silloin tällöin ollut refluxia noin vuoden ajan. Onkohan mahdollista että se lääke jotenkin aktivoisi refluksin? Ikää vähän vajaa 50.
Onkohan mahdollista kirjoitti:
Koska täällä näyttäisi olevan tietäjiä kysynkin: Itselläni ei ollut koskaan refluksia vaikka sitä suvussa on jonkun verran. Jokin aika sitten menin lekuriin koska kieleni oli kipeä ja lekuri teki standardidiagnoosin että ehkä refluksi. Sitä ehdotetaa nykyään kuulemani mukaan vähän joka toiselle.
Sain kuukauden kuurin refluksilääkkeitä ja sen jälkeen minulla on silloin tällöin ollut refluxia noin vuoden ajan. Onkohan mahdollista että se lääke jotenkin aktivoisi refluksin? Ikää vähän vajaa 50.
Oliko takahampaiden kiilteessä ongelmaa? Hammaslääkäri näkee hampaista, jos refluksi on paha. Refluksilääkkeiden syömisestä on alkanut tulla uusia tutkimustuloksia ja joillakin käy niin, että käytettyään pitkään lääkkeitä, eivät vatsahapot palaudu normaalille tasolle takaisin. Seurauksena voi olla hapoton maha, joka on todella vakava ongelma. Kannattaa tutustua Suomen Refluxin sivuihin http://www.refluksi.fi/
Kuten aiemmatkin on jo maininneet, niin piihappogeeli (eli silica). Joskus itselläni auttaa ihan myös että juon tosi paljon vettä. Sitten tunnen enemmän sen veden ruokatorvessa entä varsinaisen poltteen.
Sitten se ruokavalio. Mitään yleispätevää on vaikea sanoa, sillä toisilla kestää syödä ja toisilla ei. Itselläni on fodmap-ruokavalio auttanut aika paljon. Joskin sieltä kun karsii vielä sitrukset,paprikat yms pois, niin aika yksipuoliseksi se ruokavalio jää.
Kannattaa myös kiinnittää huomiota missä asennossa on. Sångyn päätyä korkeammalle (Itsse olen laiska ja laitan vaan paljon tyynyjä. Tämä on tosin niskalle huono.), ryhdikäs istuma-asento tai jos mahdollista niin seiso. Opettele kyykistymään kumartelun sijaan. Itselläni olen ainakin huomannut, että nämä asennot vaikuttaa tosi paljon.
Refluksi.fi sivulta saa tosi hyvin vertaistukea, vinkkejä ja tietoa.
Tsemppiä!
Sen verran vielä että kuumetta ei ole ja tulehdusarvot ja hb oli hyvät.AP