Kuukautiset myöhässä, ehkäisynä kondomi.
Sekä gynellä, että netissä suositellaan parisuhteessa oleville jotain muuta kuin kondomia ehkäisyksi. Olen pitkässä parisuhteessa ja olemme alusta asti käyttäneet ehkäisynä kondomia, sillä hormonaalinen ehkäisy ei minulle sovi. Tähän asti se on vuosia toiminut täydellisesti. Nyt tilanne on kuitenkin se, että kuukautiset ovat viikon myöhässä.
Olen tehnyt kaksi eri raskaustestiä ja molemmat näyttivät negatiivista. Raskaus ei kuitenkaan ole toivottu, joten otin yhteyttä yths:ään, jotta mahdollinen raskaus voitaisiin varmuudella todeta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Ihmetyttää sieltä saatu kommentti: "Yleensä jos ei 2kk jälkeen ala kuukautiset niin sitten vasta lääkärin vastaanotolle, mutta pitää tietenkin nyt selvittää se raskaus, kun sulla on kondomi ehkäisynä". Mistä johtuu tämä kondomin "huono maine"?
Mies tarkastaa kondomin joka kerran jälkeen, joten olisimme kai huomanneet rikkoutumisen? Silti mietityttää voinko olla raskaana, sillä mitään muita tyypillisiä syitä kuukautisten myöhästymiselle ei ole. En tiedä olenko valmis aborttiin vain siksi, että lapsi ei juuri nyt sopisi suunnitelmiin.
"Kondomi on oikein käytettynä luotettava ehkäisyväline. Ehkäisyteho on 97 – 98 % (eli 2-3 naista sadasta tulee vuoden käytön aikana raskaaksi), mutta käyttövirheet huomioiden teho alenee 85 – 95 %:iin (5 – 15 naista sadasta tulee vuoden käytön aikana raskaaksi)."