Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö muita raskaana olevia tämä?

Vierailija
11.03.2016 |

Lähes jokainen (varsinkin jos heillä ei ole omia lapsia) huomauttaa mahan kasvaneen joka ikinen kerta kun heitä tapaan. Eräskin ystäväni jota näen melkein päivittäin, muistaa joka kerta sanoa, välillä useaankin kertaan tapaamisen aikana että "voi kun tuo sun maha on taas kasvanut!", "ihanan iso maha!" jne. Lisäksi nämä jotka tulevat koskemaan vatsaa sanomatta mitään tai ilmoittamalla että heidän on "pakko kokeilla tuota söpöä mahaa". Plussat heille jotka sentään kysyvät että saako vatsaa kokeilla. Itse en tajua näiden ihmisten käytöstä! Mitä ihmeellistä on raskaana olevan vatsassa? Miksi siihen tarvii koskea tai siitä tarvii jatkuvasti huomautella? Mitä näihin huomautteluihin tulisi vastata? Yleensä sivuutan aiheen kun mielestäni on niin itsestään selvää että tottakai maha kasvaa vaikkei siitä jatkuvasti huomautakaan.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on aina myös ärsyttänyt (mulla siis useampi lapsi) ja kun se mahan koon kommentointi jatkuu vielä raskauden jälkeenkin pahimmassa tapauksessa! Olenkin ottanut linjan, etten itse kommentoi ikinä, missään tilanteessa kenenkään raskaana olevan tai muunkaan vatsan kokoa. En edes uskalla kysyä keneltäkään onko raskaana, ettei mene pieleen...

Vierailija
2/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoisia olette muuten?

Mulla on toinen tulossa ja kummassakin raskaudessa on osunut vain yksi lääppijäurpo kohdalle. Mietin että johtuisko siitä kun olen lähes 180-senttinen.

Mua harmittaa vähän se että tunnun olevan jonkinlaista julkista omaisuutta ja kenelle tahansa parasta juttuseuraa, mutta toisaalta osaan kyllä olla siten suorasanainen että höhlemmällekin selviää jos mua ei kiinnosta tuntemattomille raportoida vointiani ja perheenmuodostusasioitani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä kyllä itseäni tuollaiset häirinneet. Päinvastoin! N22

Vierailija
4/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Jessus. Eikös se osoita jotain kiinnostusta muilta sinun raskautta kohtaan kun vähän vatsaa kommentoi? Kyllähän se kokoajan kasvaa miksei sitä saisi sanoa! Eikö olisi ihan tyhmää kun toinen ei kommentoisi _mitään_ vatsastasi vaikka se olisi kasvanut järjettömästi viime näkemän.

Huoh. Kaikesta te raskaana olevat hormonihörhöt suututtekin.

Vierailija
5/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet epäkiitollinen saamistasi kehuista.

Vierailija
6/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on maha tullut aika ajoissa tosi selvästi esille ja tunnistan tuon ongelman. Kun palasin talvilomalta, niin kuulin kymmeniä kertoja tuon "onpas sun maha iso" -kommentin. Totta, olihan se ja on toki nyt vielä isompi. Mitä siihen nyt sitten vastaisi takaisin?

Oon tätä mietiskellyt ja tullut vähän siihen tulokseen, että tässä haittaa ehkä eniten se, että musta ei nähdä enää mitään muuta kuin se maha.

Vierailija
7/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas saan puolestani jatkuvalla syötöllä kommenttia mahan pienuudesta (nyt rv 35). En nyt mitenkään ole mieltäni pahoittanut, mutta sen verran jäi hämäämään että oli pakko neuvolassa asiasta kysyä että onko se nyt sitten pieni vai ei. Lähinnä siis sen takia, että onko vauva oikean kokoinen viikkoihin nähden. Noh, hyvin normaalilla käyrällä maha kasvaa eli kyllä se mahan koko on niin ihmisen silmässä. Harva varmaan kommentoisi, että "onpas sulla normaalin kokoinen maha!!". Että kai se on sitten aina pieni tai suuri... Lääppijöitä ei ole onneksi ollut. Tosin yksi mummo osoitti mahaa sormella ja tokas että onkos tuolla joku?! Lähinnä vaan repesin kun tilanne oli niin hassu ja mummo ihan vieras.

Vierailija
8/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hankkiutua raskaaksi jos ei kestä kommentteja vatsasta......niitä nimittäin saa aivan 100% varmasti sen 9kk aikana jossainvälissä.

Vierailija
9/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole kyllä ymmärtänyt tuollaisestakin pahottaa mieltäni. "Mitä ihmeellistä on raskaana olevan vatsassa?" No öö oisko juuri se että siellä sisällä on lapsi? :D Onhan se hassua jos sama ihminen huomauttaa vatsan kasvusta joka päivä mutta minusta kiinnostus raskaana olevan vatsaa on ihan luonnollista.

Vierailija
10/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun olet synnyttänyt muistetaan joka kerta sanoa kuinka vatsa on upeasti pienentynyt vaikka olisi mikä röllykkä.. :D

Mutta joo, ei se mua niin ärsyttänyt (3 raskautta). Oikeastaan ihan kivahan se oli. Tykkäsin vatsastani. Työssäni muutamat mummot tulivat silittelemään varoittamatta mutta ei se nyt niin kamalaa ollut :D Ymmärrän kyllä hyvin jos tuo jotakuta ärsyttää

Vierailija
11/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minua ei tultu lääppimään. Olen aika tarkka omista ja muiden fyysisistä rajoista, ja koskettelu ilman lupaa on törkeää. Maha on raskaana olevallakin omaa kehoa. Myös kehon kommentointi on rasittavaa. Todellakin ymmärrän ap:tä. Raskaana oleva ei ole julkista omaisuutta.

Vierailija
12/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen keho ei muutu julkiseksi omaisuudeksi raskauduttuaan. On epäkohteliasta ja väärin koskea ilman lupaa ja siitä tosiaan tulee huomauttaa heti jos joku rikkoo rajoja noin törkeästi.

Vierailija
13/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentointi ei haittaa. Kaupungilla liikkuessa on söpöä, kun vanhat, täysin vieraat herrasmiehet rollaattoreineen tai keppeineen pysähtyvät nostamaan hattua ja tervehtimään. Sitä en voi sietää kun puolitutut tai vieraat (yleensä naiset) hyökkäävät ilman mitään esittelyä tai varoitusta lääppimään vatsaa. Siinä menee koskettomattomuuden raja. Hetken pelkään, että aikovat tarttua tisseihin.

Vierailija
14/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla maha oli todella pieni. Käytin tavallisia vaatteita loppuun asti. Silti anoppi jaksoi joka kerta nähdessään minut taivastella miten valtava olin. Olipa hirveän kivaa, kun olin vasta pari vuotta aiemmin parantunut syömishäiriöstä ja raskauden aikaiset vartalonmuutokset oli aika kova paikka ihan ilman kommenttejakin. Mies pyysi vielä erikseen äidiltään, ettei kommentoisi ulkonäköäni, mutta ei tehonnut. Yritin ottaa huumorilla.

Vierailija
15/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kommentoidaan tosi isoa mahaa viikkoihin nähden tarkoittaa se kyllä että odottaja on kommentoijan mielestä kerännyt myös muuta hyvää itseensä raskauden aikana. Raskaana olevaa saa nääs julkisesti kommentoida lihoneeksi, tosin kiertoilmaisulla mahaan kohdistuen.

Sitten jos on ihan toosi pieni nainen alunperin niin voi varmaanaidosti saada vatsan kasvusta johtuvia kommentteja.

Vierailija
16/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vielä tähän täsmentää, että raskauden voi toki huomioida muutenkin, kuin kommentoimalla sitä, kuinka iso vatsa on. Ei se, että raskaus huomataan ja siitä kysytään haittaa.

Vierailija
17/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ainakin ihanaa jos tullaan sanomaan noin ja kosketellaan mahaa :) huomaispa mutkin välillä joku edes, ei ole kiva olla ilmaa pelkästään kaikille.....

Vierailija
18/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, sitten kun se vauva on tullut pois mahasta, niin päivitellään vauvan kasvamista tai kasvamattomuutta tai kysellään kuka kävelee ja mitä syö ja tuleeko tissistä maitoa vai pulloako ja missä ootte jouluna. Jos et halua että kukaan näkee mahaasi, niin koita valita sellaisia vaatteita joissa vatsa ei korostu. Jos käytät tiukkoja vaatteita, niin ihmiset voivat jopa luulla, että toivot kaikkien kommentoivan raskauttasi. Onhan se nyt kivempi että todetaan ilahtuneena että "oi, vatsa kasvaa" eli "oi, raskaus etenee, kohta teillä on vauva kotona" kuin että "oi, onpas mammalla silmäpussit ja taitaa tissi vähän roikkua ja ootko aatellut pestä tukkaa ja naamaa kun näyttävät aika rasvaisilta". Se, että sanotaan jotain mahan koosta ei tarkoita että olet läski tai raskautesi on poikkeuksellinen tai että olet ällöttävä.

Vierailija
19/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää. Pian yhdeksännellä kuulla raskaana, enkä tykkää kuulla miten iso tai kasvanut maha mulla on. En tykkää isosta vatsasta, johtui raskaudesta tai ei. Painosta tai koosta huomauttelu ei ole mielestäni korrektia milloinkaan. Saati sitten koskettelu. Useimmat onneksi kysyvät ensin, mutta loukkaantuvat jos kiellän. Olkoonkin sun veljenpoika tai lapsenlapsi mun vatsassa, kerkeet silittämään sitä syntymän jälkeenkin. En pidä muiden kuin perheenjäsenten halailusta

Vierailija
20/47 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy vielä tähän täsmentää, että raskauden voi toki huomioida muutenkin, kuin kommentoimalla sitä, kuinka iso vatsa on. Ei se, että raskaus huomataan ja siitä kysytään haittaa.

Se vatsa nyt vain sattuu olemaan aika oleellinen osa raskautta ja jos näkee toista harvakseltaan, niin vatsan kasvu voi tuntua merkittävältä. Sama tapahtuu jos näkee jonkun lasta vaikka puolen vuoden tai vuoden välein, aina ekana suusta tulee kommentti lapsen kasvusta, koska se on niin selvä asia ja heti huomattavissa. Sivuuta vatsankokokommentit, ei niillä ole kenenkään tarkoitus ilkeillä sinulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme