Miksi suomalaisen duunarin pitää saada samasta työstä enemmän kuin vaikka unkarilaisen duunarin?
Kuvitelkaa, että minä olen sijoittaja joka etsii tehtaalleen paikkaa. Miksi minun pitäisi valita Suomi Unkarin sijasta?
Kommentit (40)
Mulle sopii unkarin palkat samalla hintatasolla. Miksi maksaisin sijoittajan palkkioita, ostan mieluummin rehellisesti ulkomaalaista kuin suomalaiseksi naamioitua keskinkertaista ulkomaalaista.
Tyydyn unkarilaisen palkkaan jos maksan asumisesta ja ruuasta saman kuin unkarilainen.
Suomen elinkustannukset ei mahdollista unkarilaista palkkatasoa.
Maan korkeat hinnat eivät ole peruste suuremmille palkoille. Tuotteiden ja palveluiden hinnat pitää vain saada normaalille tasolle. Markkinat avoimiksi ja turha sosialismi pois jotta eläminen saadaa halvemmaksi. Silloin palkkoja voidaan laskea.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa, että minä olen sijoittaja joka etsii tehtaalleen paikkaa. Miksi minun pitäisi valita Suomi Unkarin sijasta?
Siksi, kun se unkarilainen pärjää vähemmällä, kun kaikki on samassa suhteessa halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Tyydyn unkarilaisen palkkaan jos maksan asumisesta ja ruuasta saman kuin unkarilainen.
Suomen elinkustannukset ei mahdollista unkarilaista palkkatasoa.
Ulkomaalaista sijoittajaa ei kiinnosta maan hintataso.
Miksi suomalaisen kuluttajan pitää maksaa maidosta enemmän kuin vaikka unkarilaisen? niin voi sen kysyä noinkin päin :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalaisen kuluttajan pitää maksaa maidosta enemmän kuin vaikka unkarilaisen? niin voi sen kysyä noinkin päin :)
Niin, miksi? Hinnat pitää saada alemmiksi. Palkat tippuu joka tapauksessa.
Koska olemme täällä pohjoismaissa vähän parempaa väkeä kun nuo etelän roskaväki.
Vierailija kirjoitti:
Maan korkeat hinnat eivät ole peruste suuremmille palkoille. Tuotteiden ja palveluiden hinnat pitää vain saada normaalille tasolle. Markkinat avoimiksi ja turha sosialismi pois jotta eläminen saadaa halvemmaksi. Silloin palkkoja voidaan laskea.
Avoimet markkinat ja turhan sosialismin poisto eivät ole peruste hintojen laskemiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen elinkustannukset ei mahdollista unkarilaista palkkatasoa.Ulkomaalaista sijoittajaa ei kiinnosta maan hintataso.
Näinhän se on. Sijoittaja ei ole tekemässä hyväntekeväisyyttä, vaan se etsii rahoilleen tuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Koska olemme täällä pohjoismaissa vähän parempaa väkeä kun nuo etelän roskaväki.
Näin me taidetaan virheellisesti kuvitella.
Miksi tästä piti tehdä aloitus? Eiköhän jokainen normaaliälyinen tajua miksi tehtaat täältä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimet markkinat ja turhan sosialismin poisto eivät ole peruste hintojen laskemiselle.
kysynnän- ja tarjonnanlaki. Kun töitä ei ole vanhoilla palkoilla, on palkkoja laskettava.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä piti tehdä aloitus? Eiköhän jokainen normaaliälyinen tajua miksi tehtaat täältä lähtee.
juuri niitä ei-normaaliälyisiä varten.
Vierailija kirjoitti:
No siihenhän voi olla monia syitä. Palkkataso on vain yksi ja jos yrittäjä Suomen valitsee, niin ainakaan se palkkataso ei ole silloin varmaankaan perusteena ollut. Monella alallahan palkkakustannukset on pieni osa kokonaiskustannuksista, eli ei välttämättä kovinkaan olennainen tekijä. Sen sijaan moni muu asia voi taas olla huomattavasti tärkeämpi tekijä, esimerkiksi vaikka energian hinta, tai vaikka raaka-aineiden saatavuus, ylivoimainen ammattitaito, tai vaikkapa turvallisuustekijät.
Syitä voi olla monia, alasta riippuen. Faktaa on kuitenkin se, että Suomessa toimii edelleenkin monia ulkomaisia firmoja, jotka jakavat suuria osinkoja, eli ei ne osinkoja jakavat firmat täällä ainakaan tappiollisia ole.
Hohhoi. Kylla duunarin palkka Suomessa kantaa himppasen pidemmalle kuin duunarin palkka Unkarissa. Tama siis niille, joiden mielesta Unkarin palkat ja hintataso on suhteessa sama kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole osannut vastata. En tiedä pitäisikö siitä huolestua vai ei?
No, noilla spekseillä kysymykseen on kyllä aika vaikeaa vastata. Mitä tehtaassa valmistetaan, ja kuinka suuri on työvoiman osuus kustannusrakenteesta? Missä markkinat ovat? Mitä tuote maksaa, mikä kate? Kuka sitä ostaa? Mikä on kilpailuetu?
Katos kun 1917 jälkeen kepulaisten tupailloissa haukkuttiin vuosikymmeniä duunareita rankasti ja näiden jyväjemmareiden jälkeläiset kuuntelivat alkuun vaipoissaan paskat housuissa ja myöhemmin räkä nenästä valuen mutta joka tapauksessa ei sitten haluttu ruveta duunareiksi "paskasakkiin" ja jotenkin piti elanto saada niin ruvettiin paisuttamaan julkista sektoria että kokoomuslaisille ja kepulaisille lahtareiden perillisille löytyi jotain puuhastelua.
Suomalaiselle duunarille pitää maksaa sen takia enemmän kun on niin paljon lahtareiden räkänokkia elätettävänä julkisella , selkis ? -kö?
Vierailija kirjoitti:
Ei miksikään, siksi pitäisikin ottaa tullit takaisin käyttöön jokaiseen maahan. Jos on eri palkkatasoja eri maissa, kuten aina on, niin tulleilla voidaan tasata sitä, että halvan työvoiman perässä juokseminen tulee kannattamattomaksi. Globalisaatio on aivan perseestä!
Olemme jääneet tuottavuudessa, koulutuksessa ja osaamisessa jälkeen muuta maailmaa. Tuolle korkeammalle palkalle ei ole perusteita.