Sähköpyöräily on kalliimpaa kuin autolla ajaminen.
Akuston uusinta normaalikilometreillä tulee maksamaan n. 50snt/km!
Hauskaa toki ;-)
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanut kolmessa vuodessa sähköpyörällä 6000 km samalla akulla ja ajo jatkuu. Jos akku vaihtuisi nyt se tekisi 10 snt/km. Viime syksynä rakentelin tosin uuden sähköpyörän, jolle tuli hintaa n. 4000 euroa. Ei siis halpaa, vaikka hyvä akku kestää varmaan vielä pitkään.
Niipä. Tavis ajaa 500 km kesässä ja 3 vuodessa akku on hyvin heikossa hapessa ;-)
No just, taas on av:n tuttua "asiantuntijuutta" eetterissä.
Sähköpyröriä ei todellakaan osteta satunnaiseen kioskilla käymiseen, vaan aktiiviseen liikkumiseen, yleensä työmatkapyöräksi. Tuolloin tuollanen 2000 kilometriä on huomattavasti lähempänä todellisuutta, kuin joku 500 kilometriä ja usein huomattavasti enemmänkin. Eikä se akku vielä 3 vuoden jälkeen missään heikossa hapessa ole, jos sitä on asiallisesti pidetty. Lataus-purkukerrathan sen akun iän pääasiassa määrittelee. Nykyisille fillarin akuille luvataan usein yli 1000 lataus-purkukertaa.
Esimerkiksi tälle akulle luvataan 1500 latauskertaa ja kilometrejä 40-80 kilsaa per lataus: http://greencycle.fi/Tarakka-akku.php
Jos nyt lasketaan hieman alakanttiin ja ja ajatellaan, että sillä pääsisi 1000 latauskertaan ja yhdellä latauksella päästeltäisiin 40 kilsaa, niin silloinhan sen kokonaissaldo olisi 40 000 kilsaa. Kun akku maksaa noin 400 euroa, niin kilometrihinnaksi tulisi yksi sentti ja vaikka se olisi vain puolet tuosta, niin siltikään se ei olisi kuin pari senttiä per kilsa, Ei kovin kallista mielestäni.
Unelmia pitää olla ;-)
Kerro toki, mikä tuossa ei pitänyt paikkaansa, olen pelkkänä korvana. Mutuilusi ei toki kiinnosta pätkääkään, vaan linkkejä, tai edes jonkunlaisia konkreettisia käyttökokemuksia kiitos :)
En usko APn väittämään lainkaan. Täysin absurdi väittämä joka ei varmasti perustu faktaan.
Jo autovero ja vakuutus maksaa vuodessa samanverta kuin ostaisi joka vuosi upouuden sähköpyörän.
Vierailija kirjoitti:
En usko APn väittämään lainkaan. Täysin absurdi väittämä joka ei varmasti perustu faktaan.
Jo autovero ja vakuutus maksaa vuodessa samanverta kuin ostaisi joka vuosi upouuden sähköpyörän.
Taisit pinnata matikkatunnit. Autolla ajetaan tyypillisesti monikymmenkertaisesti niitä KILOMETREJÄ ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolla ajo maksaa Autoliiton laskelman mukaan kaikki huomioiden alle 50 snt/km. Sähköpyörän akku nelisen sataa.
Siis auton hintakin huomioiden? Autojen hinnathan vaihtelevat ihan valtavasti. Jos ostaa uuden auton, ajaa vähän ja myy sen pois, kai siitä tapiolle jää ja kilometrille kertyy hintaa?
Verottaja sallii maksettavan auton käytöstä jotain 40 senttiä/km ja se vastaa tarkalleen keskihintaisella uudehkolla autolla ajamisen kuluja kaikkine menoineen rahoituksesta polttoaineeseen.
Jotku pölhöt tosin kuvittelee tienaavansa kilometrikorvauksilla.
Mulla on 5000e hintainen auto joten kilometrikorvaukset on kyllä ihan kivaa lisätienistiä.494
Miksiköhän paljon työssään ajavilla ei ole parin tonnin raatoja käytössä?
Mulla on 1700€n raato, diisseli. Ajoa tulee 1500-3000km/kk. Sillä tienaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne akut käytännössä valitettavasti aika lyhytikäsiä on. Luvatut latauskerrat ovat kymmenkertaisia todellisuuteen verrattuna. Ja tätä ei ole luettu mainoksista, vaan todettu ihan kantapään kautta, ja tavallisilta sähköpyörän omistajilta kuultuna ;-)
Siis sulla on ihan oikeaa konkretiaako kerrottavana? Tähän mennessä olet ainoastaan mutuillut. Minulla on useitakin lion akkuja käytössä (ei tosin fillarikäytössä) ja hyvin ovat kestäneet latauksia suurinpiirtein sen mitä on luvattu. Jos oikeasti akut ei kestäisi kun 50-150 latausta, niin kuin sinä väität, niin some olisi pullollaan kirjoituksia kusetuksesta. Jostain kumman syystä minä en ole sellaisia nähnyt.
Motivan sivuilla on sentään jonkunlaisista käyttökokemuksista tietoa, vaikka kuulemma varsinaista tutkimustietoa aiheesta ei ole. Näin heidän sivuillaan mainitaan sähköpyörien akuista:
"Postinjakelukäytössä olevien sähköpyörien akut ovat kestäneet 2-4 vuotta (500-1 000 lataus-purkaussykliä), mutta normaalikäytössä akun käyttöikä lienee pitempi, kunhan akku on laadukas. Sähköpyörän akut ovat nykyään yleensä litiumpohjaisia ja kierrätettäviä."
Saisko tähän linkin tutkimukseen, on meinaan aika vaikea uskoa koska
-autoilijatkin syö
-monet pyöräilee vaan alle 7 km matkoja eli ei nyt hirveästi lisäruokaa siihen tarvitse
-polttoaineiden tuotanto se vasta ympäristölle haitallista onkin
-ja tietty itse auton valmistukseen kuluu enemmän luonnonvaroja kuin pyörän