Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahatilanteenne 10 vuotta sitten ja nyt?

Vierailija
10.03.2016 |

10 vuotta sitten olimme opiskeiljapariskunta, jolla oli kolme pientä lasta (5v, 3v ja 1v). Mies teki töitä, elettiin opiskelija-asunnossa vuokralla. Rahaa oli tosi vähän ja vanhemmat auttoivat meitä paljon. Kaikki raha, joka jostain tuli, meni myös. Mitään ei jäänyt säästöön.

Nyt molemmat olemme töissä, asumme omistusasunnossa, josta lainaa maksetaan vielä 17 vuotta. Juuri avasin nettipankin, kun maksoin yhden laskun. Käyttötileillä on noin 4000 euroa, säästötilillä 2500 euroa, rahastoissa 17 000 euroa. Kun mietin meitä 10 vuotta sitten, tämä nykyinen tilanne näyttää käsittämättömältä. Miten meillä voikin olla tällainen tilanne, kun vähän aikaa sitten laskin, onko varaa ostaa tässä kuussa sukkia itselle vai parsinko vanhat.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista 10v sitten, ehkä joku 150.000€ osakkeissa ja rahassa. Nyt reilu pari miljoonaa.

Vierailija
22/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten asuin vielä vanhemmillani. Rahaa ei ollut yhtään, eikä ruokaan ja olin nälissäni. Vaatteita muutama kulunut ja vanhemmat raivosi kun kengät meni rikki. Syötiin pelkkää makaroonia, joskus jauhelihaa. Kuukautissiteisiin lainattiin rahat naapurista. Nyt elelee toimeentulotuella ja tuntuu niin hyvältä että voin ostaa kengät, salaattia ja lihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten olin täyttämässä 15v ja kuukausirahani oli 10 euroa. 

Se meni pääasiassa satunnaisiin koirantarvikkeisiin jos halusin jotain ylimäärästä perheen koiralle ostaa ja karkkiin. Kaikki oikeasti tarpeellinen maksettiin puolestani tai sain rahaa sen ostamiseen jos halusin yksin mennä shoppaamaan. 

Nykyisin rahatilanne on ihan ookoo, opiskelen joten vanhemmat tukee vielä hieman, ihan omasta halustaan - suorastaan vaativat saada autella isommissa jutuissa opintojen ajan. Asun rivarikaksiossa ja ei ole hätää. Opintojen aikana lainaa joskus nosteltu, ajoittain käyn töissä mutta se on kausiluontoista lähinnä, kesäsin ja joskus keikkaa. Pääasiassa elän opintotuella, pikkuisen on myös jo säästöjä hiljalleen kertynyt.

Vierailija
24/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin suorastaan rikas kymmenen vuotta sitten, nyt olen rutiköyhä. Kymmenen vuotta sitten asuin vielä kotona, ei tarvinnut maksaa vuokraa eikä ruokaa ja kävin 1-3 vakityössä. Nyt opiskelen, olen ottanut kaikki lainat tappiin, alallani ei saa kesätöitä ja hanttihommiin hakee ne kaupungin miljoona muutakin opiskelijaa. Nyt pohdiskelen tässä, käytänkö tämän kuun ylimääräisen parturiin vuoden leikkaamatta olleeseen tukkaani vai uuteen mikroon kun edellinen hajosi.