Onko se vain unohdettava se meidän unelma muuttaa Espanjaan?
Neljä lasta, työt ja talo Suomessa. Lapset eivät halua jättää tuttua koulua ja ystäviä. Meillä ei ole varaa kustantaa heille suomalaista koulua Espanjassa. Syitä jäädä tänne on miljoona mutta silti tuo unelman kariutuminen surettaa. En ymmärrä, kuinka perheelliset ihmiset toteuttaa ulkomaille muuton.
Kommentit (15)
Sitäkin tulee vaan surtua jo etukäteen, että jos lähdetään kun lapset omillaan, niin kuinka etäiseksi sitä jää tulevien lastenlasten kanssa. Tuntuu ettei koskaan tule sopivaa hetkeä. ap
Miksi koulu pitää olla suomalainen? Lapset oppii n. 6-12 kk:n aikana maan kielen siten, että pärjäävät paikallisessa koulussa. Myös yksit. kielikursseja voi itse hankkia.
En nyt haluaisi piikitellä mutta olis varmaan kannattanut punnita tän unelman prioriteettia ennen kun niitä lapsia on ruvennut duunaan.
Miksi lasten pitää mennä suomalaiseen kouluun? Paikallisessa oppii kielen nopeasti.
Espanjaa oppii alle kouluikäinen nopeasti, mutta isomman lapsen kanssa menee pari luokka-astetta kyllä vituiksi aika tehokkaasti, jos heittää lapsen täysin ummikkona vieraaseen kouluun. Onko se järkevää maassa, jossa arvostetaan ulkoa opettelua, klassista sivistystä ja perusteellista reaaliaineiden tietämystä? Meinaan tuolla ei olisi niin väliä, jos siellä Espanjassa oleskelee alle vuoden - ko. luokan joutuu todennäköisesti käymään uusiksi Suomessa, koska vastaavuus on heikkoa ja opetuksesta ei ole ymmärtänyt vieraan kielen takia mitään. Mutta jos muuttaa Espanjaan pysyvästi, niin voi joutua kertaamaan parikin luokkaa!
Toisaalta esim. kielten opetus on täysin retuperällä Espanjassa, joten jos haluaa lastensa oppivan jotakin muutakin kieltä koulu-uransa aikana kuin Espanjaa, se on todennäköisesti pakko järjestää yksityisopetuksen kautta. Espanjassa on yhä mahdollista opiskella yliopistotutkintoon asti ilman, että osaa mitään muuta kieltä.
Espanja on yksi maailman helpoimpia kieliä. Ei todellakaan mene paria luokka-astetta oppimiseen nuorella. Tietenkin jos on jo aikuisiässä ja on menossa lakia lukemaan yliopistoon niin vaaditaan kielitaitoa mitä ei puolessa vuodessa opi.
Noin muuten jotkut lapsen kaverit eivät ole mikään syy jäädä kotikonnuille, ja lapsetkin pääsevät asiasta ylitse muutamassa kuukaudessa viimeistään.
Hommasitte neljä skidiä ja sitten yksi päivä saitte unelman että meidän pitäisi muuttaa hei Espanjaan, ilman mitään ennakkovalmosteluita?
Lapsiakin pitää kuunnella. Teidän unelma ei ole lasten unelma. Olisitte miettinyt aiemmin.
Laittakaa lapset haciendalle töihin poimimaan appelsiineja. Problem solved!
Eiväthän lapset päätä noin suuria asioita. Espanjalaisen kouluun vaan.
Vai onko suurempi ongelma sittenkin se, että Espanjassa ei ole sossurahaa tarjolla?
No ettekö ajatellut tehdä töitä Espanjassa?
Me on asuttu 2v Fuengirolassa, sit takas Suomeen, 2 v Sveitsissä, 3v Kanadassa ja nyt taas Suomessa. Joka kerta on hankittu työpaikat ensin tai muutettu komennuksille työpaikkojen vuoksi ja kun tekee niin, työnantaja yleensä maksaa lasten koulunkäynnin.
Mikä siellä Espanjassa teitä niin paljon viehättää, että haluaisitte jättää taaksenne kaiken tärkeän eli työn, kodin ja lasten koulun?
Jos minä muuttaisin Espanjaan, muuttaisin Teneriffalle. Siellä on sopiva ilmasto ympäri vuoden ja elämänmeno mutkatonta, mutta kuitenkin kaikki toimii hyvin. Olen ollut vaihtarina Espanjassa Malagassa, asuin ihan hyväkuntoisessa talossa, mutta apua, miten kylmää ja kosteata siellä oli talvella ja kesällä taas oli tukahduttavan kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Espanja on yksi maailman helpoimpia kieliä. Ei todellakaan mene paria luokka-astetta oppimiseen nuorella. Tietenkin jos on jo aikuisiässä ja on menossa lakia lukemaan yliopistoon niin vaaditaan kielitaitoa mitä ei puolessa vuodessa opi.
Noin muuten jotkut lapsen kaverit eivät ole mikään syy jäädä kotikonnuille, ja lapsetkin pääsevät asiasta ylitse muutamassa kuukaudessa viimeistään.
Bullshittiä. Espanja on jollain "yksi olut, kiitos!" -tasolla helppo, mutta sen kielioppi ei todellakaan ole helppo. Ja koulussa pitää ymmärtää opetusta vaikkapa nyt fysiikassa, jossa termit ovat suomeksikin lapselle outoja.
Ps. Olen luokanopettaja, puhun espanjaa ja olen asunut Aurinkorannikolla. Joten tiedän, mistä puhun. Sinä et.
6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin muuten jotkut lapsen kaverit eivät ole mikään syy jäädä kotikonnuille, ja lapsetkin pääsevät asiasta ylitse muutamassa kuukaudessa viimeistään.Bullshittiä. Espanja on jollain "yksi olut, kiitos!" -tasolla helppo, mutta sen kielioppi ei todellakaan ole helppo. Ja koulussa pitää ymmärtää opetusta vaikkapa nyt fysiikassa, jossa termit ovat suomeksikin lapselle outoja.
Ps. Olen luokanopettaja, puhun espanjaa ja olen asunut Aurinkorannikolla. Joten tiedän, mistä puhun. Sinä et.
6
Riippuu ihmisestä. Jos sinä et opi niin ei se tarkoita etteikö muut voisi. Espanja ei todellakaan ole vaikeimmasta päästä vaikka kieliopissa riittää opiskeltavaa. Normaaliälyinen oppii sitä ihan suht hyvin puhumaan ja ymmärtämään parissa vuodessa, lahjakas vielä nopeammin. Omaa kokemusta ranskan kielestä jonka opin paikan päällä parissa vuodessa nollasta.
Menette sitten kun lapset on omillaan. Tai sitten menette lapsien mielipiteestä huolimatta. Monet tajuaa mennä myös ennen lasten kouluikää.
Mulla oli koulukiusattu lapsi, sitä ei surettanut lähteä.