Työttömyysturva vastikkeelliseksi!
On ihan perseestä, että työntekijöitä vaan uuvutetaan lisää, hiluakaan ei tule ilmaiseksi. Aion esittää, että normaali työttömyysturva olisi vastikkeellinen ja vaatii ainakin parin päivän "hommia" viikossa, vaikka vaan siivousta, vapaaehtoishommia, mummojen ulkoilutusta, mutta kotona makaamalla se raha ei saa tulevaisuudessa tulla. Minä työntekijänä olen jatkuviin kiristyksiin loppu.
Kommentit (44)
työttömyysturvasta osa voisi olla velkaa niin kuin opintotuestakin. Maksaa sitten takaisin kun menee töihin.
Tuo vastikkeellisuus saattaisi syödä sinunkin työpaikkasi. Työnantajille on jo nyt halpaa työvoimaa riittäväsri tarjolla. Potkäaikaistyöttömiä voi palkata tuilla ja kyykyttää.
Vierailija kirjoitti:
työttömyysturvasta osa voisi olla velkaa niin kuin opintotuestakin. Maksaa sitten takaisin kun menee töihin.
Hieno juttu! Minulla on 90-luvun lamavuosilla todella repaleinen työhistoria, joten siltä ajalta on kertynyt huonosti eläkettä. Eläkekin alkoi karttua vasta 23 vuotta täytettyäni, sitä ennen olleet työvuodet menivät hukkaan. Nyt minulla on ikää 53 vuotta ja minut irtisanottiin yt:ssä muutama kuukausi sitten. En usko, että pääsen enää töihin ja eläkekin tulee olemaan pieni.
Voisinkin ottaa lainaa vaikka tonnin kuukaudessa. Sitä en koskaan pysty maksamaan takaisin, mutta sehän ei minua haittaa, lainallehan olisi valtiontakaus eli valtio maksaa. Opintolainani olen kuitenkin aikoinaan maksanut ihan kokonaan takaisin.
Noita työvelvotteita voisi laajentaa. Jokainen työssäkäyvä olisi velvollinen palkkaamaan työttömän hakemaan työssäkäyvän lapset päiväkodista, ettei lapsille tulisi yli 8 tunnin päiviä. Koululaisia pitäisi odottaa kotiin palkattu vastaanottaja, ettei koululaisten tarvitse tulla tyhjään kotiin. Voisi olla palkattuja koulumatkasaattaajia, ettei tapahdu kiusaamista. Koirille ulkoiluttajia, ettei niiden tarvitse olla koko työpäivää yksin sisällä.
Nämä toimet tasoittaisi sekä rahoja, että vapaa-aikaa.