Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Mitä eroa hallusinaatiolla ja valveunella?
09.03.2016 |
Olen se, joka hakkaa päätään pysyäkseen hereillä valvottuaan viikon. Vähän aikaa sitten huoneessani oli mies, joka ojensi mulle vesilasia ja olin tosi kiitollinen, koska oli jano, mutta kun kurkotin käteni vesilasia kohti se haroi tyhjää ja miestäkään ei enää näkynyt. Hämmentävää. Mielestäni olin silmät auki, koska palstailin samalla. Mutta siis näinkö unta vai alanko olla harhainen?
Kommentit (22)
Ja vielä 21, kyseessä on eri ilmiö, kuvailemasi on 'tietoinen unennäkö' tai 'selkouni'. Sinällään kaikista merkittävin aihe ja voi 'juontaa juurensa' valveunista, myös unihalvauksista.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Olen perehtynyt molempiin ilmiöihin, aihe on sen verran syvällinen että vastailen kysymyksiin tarvittaessa.
Hallusinaatio on erittäin mielenkiintoinen ilmiö, sillä siinä persoona kokee 'visuaalisesti' asian, joka ei ennaltaan ole ollut hänelle olemassa. Valveuni sen sijaan liittyy unen ja valveella olon 'välitilaan'. Wikipediassa on pari jopa yllättävän oleellista asiaa ja ainakin omalla kohtaa valveuneen liittyy tuo lähes aina tuo unihalvaus, jossa usein koko vartalo on immobilisoitunut. Kuitenkin merkittävin ero lienee tuo valveunen yhteys nukahtamiseen tai heräämiseen, se on siis uneen ja alitajuntaan liittyvä tila.
Molemmissa ilmiöissä on toki se yhtäläisyys, että valveunessa voi hallusinoida, tai sitten vaan muuten nähdä/kokea asioita ympäristöstä alitajuisen kautta. Hallusinaatio terminä pitäisi hävittää kokonaan, liittyen juuri sen harhaanjohtamiseen siinä mielessä että tuleeko se ihmisen omasta päästä vai toisaalta.
Jos nyt jotain tuohon AP:n tilanteeseen, niin koita nauttia tilanteesta, harvoin sitä saa kohdata universumissa jotain noin eeppistä ja noissa hommissa tuo on vielä pisara syvässä meressä ;). Mutta en ymmärtänyt lainkaan tuota valvomista, tiettynä meditatiivisena harjoitteena se menee, mutta vaatii valmistumista, fokusta ja pointtia. AP tosin tuli todistaneeksi ilmiötä vissiin ihan vahingossa :)