Oksennustautipelko
Olen nuori nainen joka pelkää oksennustautia. Olen kammonnut sitä oikeastaan ala-asteelta asti..aina kun perheessäni oli oksennustautia. aivan tärisin kun pelkäsin ja pesin käsiä usein ja olin omassa huoneessani tai ulkona. Tämä pelko ei ole hävinnyt vieläkään. Olen nykyään viiden lapsen äiti ja joka kerta kun jossain kuulen olevan oksennustautia alan olemaan varuillani ja mietin kun lapsi valittaa mahaansa vähääkään että joko se nyt tuli meille.. minulla on ehkä vähän helpottanut pelkoni siitä kun eka kerran lapsillani oli oksennustautia. Oksennustaudissa minua pelottaa se että itse sairastun enkä pysty kontrolloimaan sitä. Haluasin kuulla muiden rohkaisevia kommentteja kuinka pääsisin eroon vatsatautikammostani. Se oksentaminen on niin kauheaa..
Kommentit (6)
Täällä toinen. En valitettavasti osaa auttaa. Haluaisin itsekin päästä tästä eroon. Kärsin ärtyvästä suolesta ja arvaa vaan paheneeko vaiva tuosta stressaamisesta.
Itse en kammoa oksennustautia mutta en halua sitä taloon koska meillä on iso perhe ja se tietää ainakin viikon valvomista kun joka lapsi oksentaa vuorotellen. Olen alkanut noin 5v sitten tehdä niin että aina kun koulusta, päiväkodista tai naapurustosta kuuluu että liikkeella on oksennustautia, alan syöttää meidän lapsille ja aikuisille Rela-purutabletteja. Noin viikon annan niitä. Niitä pystyy pienikin lapsi purra ja maistuvat hyvälle. Siitä lähtien meillä on ollut yksi oksennustauti nyt noin viiden vuoden aikana. KOP KOP...
Itsekin pelkään oksennustautia... Olen pelännyt lapsesta asti. Välttelin viimeiseen asti oksentamista ja edelleenkään en tosiaankaan oksenna kuin viimeisessä hädässä! Eniten pelkään sitä tyhjän yökkäystä, itse oksentaminen ei loppujen lopuksi oo niin kauheeta kuitenkaan... Olen samanlainen kuin sinä, jos kuulen että koulussa/hoidossa on tautia, tarkkailen lapsia hysteerisesti ja käsiä pestään koko ajan jne. Onneksi meillä lapset ei ole kovin montaa kertaa taudissa olleet, silti se on joka kerta yhtä kamalaa. Tsemppiä, tiedän miltä susta tuntuu!
Mulla on kanssa vaikee oksennuspelko eli emetofobia. Se on yhtä helvettiä, haittaa ihan kamalasti elämää :( apua oon saanut meditaatiosta ja facebookin emetofoobikot-ryhmästä. Paras apu lienee terapia, mutta itellä ei oo sellaseen varaa, eli talvet kärvistelen aina ahdistuksen ja pelon kanssa. Onneks maaliskuun jälkeen tautitilastot putoo ja omakin olo taas helpottaa. Hyvänä asiana tosin oon kuullu, että tästä on mahdollista parantua :) ja sattumalta luin tänään tämän: http://emetophobia.byethost15.com/faq_finnish.html
Tsemppiä, tiiän minkä kanssa joudut elämään! :)
kiitos vastaajille. tämä kirjoittaminenkin helpottaa. En oikein kehtaa kellekkään ääneen mainita tästä pelosta..
Josko psykoterapia auttaisi emetofobiaasi