Saako sairaslomalla tulla omasta tahdostaan töihin
.. Jos kokee olevansa työkykyinen? Lääkäri määräsi mulle saikkua sunnuntai-iltaan asti. Käytännössä tämä tarkoittaa mulle 5 päivän palkatonta vapaata (olen ns. extraduunari, joka päivä töissä mutta kutsutaan vasta edellisenä iltana joten sairasloman ajalle ei jää mitään työvuoroja = ei tule palkkaa), joka ajatuksena herättää tässä elämäntilanteessa sellaisen fiiliksen, että voisin vaikka käydä vetämässä itseni narunjatkoksi. Ei siis ole todellakaan varaa, olen aika pahasti kusessa jos multa lähtee melkein kokonaisen viikon palkka ja olin laskenut sen varaan, että pystyn tekemään sunnuntaivuoron josta saan vähän enemmän palkkaa.
Ärsyttää, että piti edes mennä käymään lääkärissä. Olen ihan työkykyinen, mikään ei varsinaisesti estä tekemästä töitä ja todellakin ehdottomasti haluan työskennellä, mikäli sellainen on mahdollista. Saako sairaslomalla työskennellä omasta tahdostaan? En viitsisi työnantajaa häiritä tyhmällä kysymyksellä, ennen kuin olen varma että tuo on edes mahdollista.
Kommentit (17)
Saa tietenkin, mutta jos jotain sattuu tuona aikana, niin vakuutukset ei välttämättä korvaa.
Tottakai saat mennä, ja moraalisesti pitääkin mennä jos kerran olet työkykyinen. Sairasloma on oikeus, ei velvollisuus. Ja jos se sairaus ei haittaa työntekoa tai työkavereita, niin älä sitä turhaan työnantajalle kerro.
Poikkeus on tietysti esim. tarttuvat taudit jossain potilastyössä tms.
Vierailija kirjoitti:
Saa tietenkin, mutta jos jotain sattuu tuona aikana, niin vakuutukset ei välttämättä korvaa.
Annatko linkin tuohon tietoon että vakuutus ei korvaisi ?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne vakuutukset korvaa kaiken muun, paitsi sen, jos työntekijän sairaus työn takia pahenee. Ja tietenkään tartuntavaarallisena ei saa mennä esim keittiö- tai vanhustenhoitotyöhön - mutta jos näistä töistä olisi kyse, ap varmaan tietäisi tästä itse. Vai onko juuri tässä syy sille, miksi lääkäri on kirjoittanut "työkykyiseksi itsensä tuntevalle" ihmiselle epätavallisen pitkän sairasloman (yleensähän ne on vain 3 päivää)?
Itse ap:n tilanteeessa tekisin niin, että ihan vaan vetäisisin omatoimisesti kuulakärkikynällä yli sen sairausloman loppumispäivän ja kirjoittaisin tilalle perjantai-illan. Sitten ilmoittaisin ta:lle olevani sairaslomalla perjantai-iltaan. Paitsi jos on tarttuva tauti ja keittiö- tai hoitoala.
Mene ihmeessä töihin kun olet työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Saa mennä ja vakuutukset kyllä korvaa. Tuo, että vakuutukset eivät korvaa, on ihan höpöhöpöjuttua. Jos saikku kestää niin pitkään, että Kela maksaa työnantajalle korvauksia, niin Kelalle pitää siitä ilmoittaa, mutta tämä ei koske ap:n tapausta.
Aika harvoin työterveyslääkäri "määrää" sairaslomalle. Saa olla aikamoinen hätä. Kyllä ne lähinnä kirjoittavat näitä " tässä on 5 päivää, mutta oman kunnon ja tunnon mukaan voi palata höihin" -saikkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne vakuutukset korvaa kaiken muun, paitsi sen, jos työntekijän sairaus työn takia pahenee. Ja tietenkään tartuntavaarallisena ei saa mennä esim keittiö- tai vanhustenhoitotyöhön - mutta jos näistä töistä olisi kyse, ap varmaan tietäisi tästä itse. Vai onko juuri tässä syy sille, miksi lääkäri on kirjoittanut "työkykyiseksi itsensä tuntevalle" ihmiselle epätavallisen pitkän sairasloman (yleensähän ne on vain 3 päivää)?
Itse ap:n tilanteeessa tekisin niin, että ihan vaan vetäisisin omatoimisesti kuulakärkikynällä yli sen sairausloman loppumispäivän ja kirjoittaisin tilalle perjantai-illan. Sitten ilmoittaisin ta:lle olevani sairaslomalla perjantai-iltaan. Paitsi jos on tarttuva tauti ja keittiö- tai hoitoala.
Annatko linkin tuohon tietoon että vakuutus ei korvaisi jos sairaus pahenee ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa mennä ja vakuutukset kyllä korvaa. Tuo, että vakuutukset eivät korvaa, on ihan höpöhöpöjuttua. Jos saikku kestää niin pitkään, että Kela maksaa työnantajalle korvauksia, niin Kelalle pitää siitä ilmoittaa, mutta tämä ei koske ap:n tapausta.
Riippuu tapauksesta. Jos on saikulla vaikka jalkavamman takia ja töissä vamma pahenee, niin ei takuulla saa vakuutuksesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tapauksesta. Jos on saikulla vaikka jalkavamman takia ja töissä vamma pahenee, niin ei takuulla saa vakuutuksesta mitään.
Annatko linkin siihen tietoon missä näin sanotaan ?
Kiitos tosi paljon vastauksista! Olen ekassa työpaikassani ja meillä oli joulusesongin aikaan tilanne, jossa duunareista melkein kaikki oli sairaslomalla ja kun työnantaja vähän vihjasi siihen suuntaan, että jos siellä joku työkykyinen mahtaisi olla, niin firman vanhemmat työntekijät antoivat ymmärtää, että työnantajalle tulisi isot ongelmat jos sellaisesta jäisi kiinni. En silloin mennyt itsekään tuosta syystä töihin (luulin sen olevan "laitonta"), vaikka olisin sinänsä ollut ihan työkykyinen, mutta nyt osui niin tiukkaan paikkaan että oli pakko tarkistaa.
Ei ole mitään tarttuvaa tautia, mutta teen suhteellisen ruumiillista työtä ja saikkuni syy oli sellainen, että lääkärin mielestä olisi hyvä lepäillä.
Pari linkkiä jälleen kerran:
http://yle.fi/uutiset/sairauslomalla_saa_tulla_toihin/5766693
http://www.talouselama.fi/tyoelama/sairauslomalla-saa-menna-toihin-3417…
http://www.ebm-guidelines.com/dtk/shk/avaa?p_artikkeli=ttl00592
Mikäli työterveyttä ja -turvallisuutta ei vaaranneta, ei ole estettä sille, että työnteko sallitaan. Työntekijä keskeyttää tällöin sairauslomansa osittain tai kokonaan. Salliessaan työnteon sairausloman aikana työnantaja kantaa kuitenkin riskin mahdollisesta työturvallisuusvelvoitteidensa laiminlyönnistä aiheutuvien vahinkojen syntymisestä. Työnantaja tuleekin tarkoin harkita tilannetta ja asian ratkaisemiseksi tarpeellisia selvityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. t. lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tosi paljon vastauksista! Olen ekassa työpaikassani ja meillä oli joulusesongin aikaan tilanne, jossa duunareista melkein kaikki oli sairaslomalla ja kun työnantaja vähän vihjasi siihen suuntaan, että jos siellä joku työkykyinen mahtaisi olla, niin firman vanhemmat työntekijät antoivat ymmärtää, että työnantajalle tulisi isot ongelmat jos sellaisesta jäisi kiinni. En silloin mennyt itsekään tuosta syystä töihin (luulin sen olevan "laitonta"), vaikka olisin sinänsä ollut ihan työkykyinen, mutta nyt osui niin tiukkaan paikkaan että oli pakko tarkistaa.
Ei ole mitään tarttuvaa tautia, mutta teen suhteellisen ruumiillista työtä ja saikkuni syy oli sellainen, että lääkärin mielestä olisi hyvä lepäillä.
Joo, tätä pitää yllä etenkin meidän vanhempi ay-väki. Tai piti siihen saakka, kunnes nykyinen henkilöstöpäällikkö laittoi heidät koville.
Saa sen saikun keskeyttää.