Miksi laitatte lapset lukioon kun ne ei luultavasti tee yo-tutkinnolla mitän?
Yliopistoon tarvitaan yleensä vähän lahjoja tai lukupäätä, ja ammattikorkeaan sopii paremmin ammattikoulu pohjaksi. Tuntuu haaskaukselta antaa keskenkertaisuuksien päästä lukioon.
Kommentit (68)
Olen hammaslääkäri ja mieheni DI. Ollaan kyllä molemmat koettu lukio erittäin hyödylliseksi. Ja vaikka lapsemme menisivät Amkiin, haluan heidän käyvän lukion yleissivistyksen ja kieli- ja medialukutaitojen vuoksi.
Meillä on koulussa hyvin pärjäävä lapsi. Mietimme täällä onko nykyään oikeasti järkevää mennä lukioon? Ne luokan huonoimmat jotka meni suoraan amikseen tienaa tällä hetkellä paremmin kuin moni lukion käynyt joka ei saa edes työpaikkaa.
En tiedä ainuttakaan, joka olisi päässyt oikeustieteelliseen käymättä lukiota. Siksi tyttö valitsi lukion.
Yliopistoon on nykyään niin alhaiset vaatimukset suurten sisäänottomäärien takia, että sinne pääsee vähän tyhmemmätkin. Varsinkin, jos ei hae suosituimmille paikkakunnille.
Olen nyt ikävä,mutta esim. jotta opitaan kirjoittamaan mitään.Viimeistään.
Lukiopohjaa ei tarvitse kyllä yliopistoonkaan.Jos kuitenkin käy kokkilinjan ja haluaakin opiskella siltä pohjalta kansantiedettä,niin siinä voisi lukio muuttuakin hyväksi ideaksi.Sama amk:ssa.
Juhlien takia tietysti, kutsutaan kaikki tutut rahakuorien kanssa kylään. Ei niin MITÄÄN muuta syytä.
Vierailija kirjoitti:
Juhlien takia tietysti, kutsutaan kaikki tutut rahakuorien kanssa kylään. Ei niin MITÄÄN muuta syytä.
Kuka nyt enää kehtaa järjestää yo-juhlia? Jokainen ville-petteri roskiin heitettävine cumlaude tason paskapapereineenko oikeasti pitäisi kestiä? Ei vitussa. Onneksi omat lapset ovat sen verran vaatimattomia ja fiksuja ja sanoneet jo aikoja sitten, että mitään yo-lakkia ei meilläe juhlita. Palataan asiaan sitten karonkkassa.
Miltähän tämäkin maa näyttäisi, jos kaikki olisivat lähihoitajia, rakennusmiehiä ja media-assareita. Edelleenkö löytyisi kaikille se todella mahtava duunipaikka, josta maksettaisiin 4000-5000€/kk (tämänhän amikset tunnetusti tienaavat kuukaudessa)? Kuka opettaisi lapsenne tai leikkaisi äitinne sydämen? Niinpä. Juuri ammattikoulusta valmistunut Jessica-Yannica kirurgina, sen minä kyllä haluan nähdä.
En ole laittanut, enkä laita. Ihan ovat itse saaneet päättää.
"laittaa lapsi lukioon"
Itsehän en enää tuon ikäisestä puhuisi kuin mistäkin taaperosta, jonka omia mielipiteitä ei tule kunnioittaa yhtään.
En tunne muuten ketään kuka olisi mamman toimesta laitettu tai lähetetty lukioon.
Yleensä ihminen saa itse päättää mihin haluaa mennä. Kai se tällä palstalla on eri asia ja perhepetiinkiin varmaan lukiolais-taapero tulee nukkumaan jos näkee painajaisia yöllä.
No vähemmän mun lääkäriksi haluava lapseni tekee putkimiehen papereilla.
Ihan vain siksi, että omasta lapsestani ei tule maailmaa ja mediaa ymmärtämätön juusto, jollaisia suurin osa kouluttamattomista suomalaisista tuntuu olevan. Ei ymmärretä miten politiikka toimii, ei ymmärretä miten historia toistaa itseään jos sen antaa, ei ymmärretä miksi meidän kaikkien pitäisi olla tyytyväisiä, että on niinkin hieno asia kuin hiivalla tai homeella tuotettu sitruunahappo, ei osata kieliä, kirjoja luettu elämässä ehkä yksi...
Mun lapsestani ei ainakaan tule mitään yleistiedon jakojäännöstä.
Lukio antaa mahdollisuuden lukea myöhemmin melkein mitä vaan. Jos lähtee ammattikouluun ja huomaa, ettei valittu ala olekaan se oikea, ei muiden alojen ylemmän tason opintoihin ainakaan pääse lukematta taas perusopintoja ensin.
Miten ne lapset sinne laitetaan? Peruskoulusta valmistunut päättää ihan itse minne hakee.
Se valmistaa ne yliopistoon ja jos ei, niin antaa yleissivistystä.
Siksi, koska se on hyvä päivähoitopaikka.
Sehän tässä outoa onkin, että lukio/yliopistokoulutus ei todellakaan takaa hyvätuloista ammattia tai työpaikkaa. Tiedän oppisopimuksella opiskelleita jotka tienaa paljon paremmin kuin itse yliopistokoulutuksen saaneena.
Ei muuten enää anna ammattikoulutus pohjaa amk- eikä varsinkaan yliopisto-opinnoille. Sitäkään vähää mitä ennen. Viimeaikaisten leikkausten ja ns. kehittämisen myötä lähiopetustunteja on vähennetty niin, että hirvittää. Harva siellä enää saa tarpeeksi osaamista jatko-opintoja ajatellen eikä edes työelämään. Nykymeininki ja viesti hallituksen suunnalta on se, että duunarit jääköön duunareiksi. Yhteisten aineiden arvosanoilla amiksesta ei enää ole mitään väliä jatko-opintoihin haettaessa, joten lukiolaiset pamahtavat ohi amk-hauissa saman tien. Ehdottomasti ei kannata mennä amikseen, jos haaveilee jatko-opiskelusta amk/yliopistotasolla. T. Amiksen ope
Suurin osa nuorista työttömistä on käynyt pelkän peruskoulun tai keskeyttänyt ammattikouluopinnot. Siksi lukio.
En minä kyllä keksi mihin ammattikoulun linjallekaan kannattaisi mennä, eikä lapsella ole itsellään mitään kuvaa tulevaisuuden ammatista muodostunut. Jospa se siitä selkenisi. Eiköhän siellä jotain hyödyllistä opi kuitenkin, kieliä vaikka?