Ihon kipu alkoholinjuonnin jälkeisinä päivinä - mistä voi johtua?
Olen kärsinyt tästä omituisesta vaivasta noin 2-3vuotta.
Yhden baari-illan jälkeen ihmettelin miksi kainaloni, yläselkäni ja niskani olivat todella arat. Ikäänkuin mustelmilla. En kuitenkaan ollut kaatunut tai kukaan ei ollut lyönyt minua. Tämän jälkeen joka juomiskerran jälkeen paikkani ovat alkaneet kipeytyä todella pahasti. Etenkin takaraivo, niska, yläselkä, kainalot, kaulan sivut, kyljet, nivuset ja vatsan seutu. Ikäänkuin mainitut paikat olisivat täynnä jotain ihon sisäisiä kuhmuja kuin joku olisi hakannut vasaralla paikat kuhmuille/mustelmille ja ihon alla olisi näissä kohdin jotain kipeitä patteja. Päällepäin mitään patteja ei näy.
Mainitut alueet ovat todella kosketusarkoja ja jos mieheni vaikka krapulassa kevyesti silittää yläselkääni se sattuu kamalasti. Oloni on tosi kivulias 1-2päivää juomisesta ja sitten kipu häviää yhtäkkiä.
Kipu tulee jokaisella kerralla jos olen juonut alkoholia, join sitten 5lonkeroa tai pullon viinaa blissattuna mehuun. En juo kuin lonkeroa sekä joskus kirkasta mehun kanssa. En muita juomia koskaan.
Ennen tätä vaivaa ei ole ollut.
Jos ryyppyiltana päädyn hakemaan krapularuokaa jossa on paljon hiilareita tuntuu että nämä kiputuntemukset ovat vieläkin pahemmat kuin jos olisin vain juonut ilman hiilariruokaa.
Minulla ei ole mitään sairauksia ja muuten olen täysin terve eikä muita oireita ole.
Kävin tästä vuosi sitten yksityisellä erikoislääkärillä joka sanoi ettei ole 40v lääkäriuransa aikana kuullut vastaavasta oireesta kertaakaan ennen ja piti juttua höpöhöpönä. Mitähän tämä voi olla?
Olen itse vain päätellyt että noilla kipeytyvillä paikoilla ihmisellä ainakin on rauhasia kropassa eniten. Eli rauhasetko ovat ne jotka kipeytyvät alkoholista? Onko se normaalia? Ja kyllö google väittää syöväksi mutta luulisi että jos syöpä 3v kropassa muhinut niin muitakin oireita jo olisi pikkuhiljaa ilmennyt ja vointi mennyt huonoksi muutenkin kuin krapulassa.
Kommentit (37)
Sama juttu! :O Mahtavaa löytää kanssakärsijoitä! Oon vuosia jo ihmetellyt tätä oiretta. Varsinkin kyljet ja vatsan seutu on tosi kosketusarat. Kestää yhden päivän kännittelyn jälkeen. Ihan sama mitä juo. Ja tää ongelma on tullut mun mielestä vasta reippaasti kolmenkympin jälkeen, nuorempana ei ollut.
Minulle tulee samaa, mutta vain jos olen syönyt edellisenä päivänä kevyesti ja juonut itseni suht vahvaan humalatilaan. Iho on kosketusherkkä joka puolelta, ei sinänsä kyllä mistään erityisesti imusolmukkeiden kohdalla. Mikään pari alkoholijuomaa ei tätä aiheuta enkä ole huomannut eroa alkoholilaatujen välillä, vain tuo syömättömyys ja humalatila.
Itse asiassa ensimmäinen kerta kun tämä tapahtui oli ilman alkoholia 7 vuotta sitten. Olin olosuhteiden takia todella vähäisellä nesteytyksellä koko päivän kovassa helteessä ja ai että kun ihoni oli kipeä parina seuraavana päivänä :(
Jos kivulias ja vaivaava oire ilmaantuu ainoastaan alkoholinkäytön yhteydessä, siitä varmaankin pääsee sillä, ettei käytä alkoholia. Kehosi ja aivosi kiittävät.
kokeile hakea englanniksi, ehkä sitten löytyy tietoa.
mulla on joskus juomisen jälkeen otsa arka, kuin mustelmilla jotenkin
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te voi käydä tutkituttamassa sitä Hodginin lymfoomaa. Tuokin sellainen sairaus, jossa "kattellaan"-asenne ei auta.
Juuri tuo kyseinen lymfooma voi kehittyä vuosia ilman, että edes huomaat asiaa. Oletko sairastanut mononukleoosin? Se altistaa tuolle lymfoomalle.
Toinen juttu on dopamiinin vajaus. Se aiheuttaa myös kipua iholla. Dokaaminen voi laskea sun muutenkin ehkä huonoja dopamiinipitoisuuksia?
Minulla on ollut sama vaiva koko elämäni ja en ole vieläkään saanut selville mistä johtuu. Kerran kävin myös lääkärillä ( 30 vuotta sitten) ja lääkäri vain uteli juomisen määriä ja kyseli, että kaatuilenko tms.. Iho tulee kipeäksi 3 annoksesta alkoholia tai enemmän. Kaksi voin juoda, niin ei tuu. Määrän kasvaessa, oireet kasvaa suhteessa. Ihon kipu alkaa melkein kellolleen samaan aikaan eli jos lauantaina on juonut enemmän, niin sunnuntai iltana kello 20.00 illalla on iho kipeä yhtäkkiä. Kipua kestää aina saman aikaa eli maanantaina iltapäivällä katoaa yhtäkkiä. Iho on ehkä kaikkein aroin sunnuntain ja maanantain välisen aamuyön ja maanantai aamuna. Kipeät paikat ovat: leukapielet, kainalon edustat, kyljet, niska varsinkin pään ja niskan liitoskohta, kaulan sivut, rinnan yläosa, käsivarsien taustat, vatsan yläosa, eli yläkropassa se vain tuntuu, ei ollenkaan alakropassa esim. jaloissa. On tämä ihme oire. Mitään ei päällepäin ihossa näy, eikä mitään patteja tms. Pahinta on pitää rintaliivejä, sattuu niin julmetusti. Ja kyljen kääntäminen sängyssä ja suihkussa käynti ikävää myös. En ole siitä enää kellekään edes puhunut, kun aikoinaan kukaan ei uskonut minua. Oma mieskin on ihan ymmällä ja tuntuu, ettei oikein usko. Ärsyttävää. Ainut sairaus joka minulla tällä hetkellä on, on kilpirauhasen liikatoiminta. On ollut usean vuoden, mutta ei tietääkseni aiemmin. Kumpa joku lääkäri edes tietäisi mitä tämä on ja ei kai sitten ole vaarallista, kun en ainakaan vielä ole kupsahtanut ja ikää jo 50 v. Nuorempana tuli juotua useinkin viikonloppuisin, mutta nykyään aika harvakseltaan eli korkeintaan kerran kuussa. Itse olen epäillyt esim. aineenvaihdunnallisia juttuja ja nesteen kertymistä ihon alle ja siitä tulevaa kipua. Tai, että maksa ei toimisi kunnolla ja polttaisi alkoholia tms... ei osaa sanoa varmuudella. Kaikki veriarvot kuitenkin kohdallaan. Ja kilpirauhanenkin tasapainossa lääkityksellä. Tätä kirjoitellessakin nämä tutut oireet, kun oli edellispäivänä juhlat. Onkohan vielä muita kärsijöitä ja asiasta tietäviä.
Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa kivuliaan ihon.
Minulla on täsmälleen samat oireet kuin sinulla. Minä sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Olen myös kärsinyt oireista jo useamman vuoden. Mitään oireita tosin ei ole, jos ei juo alkoholia. Mutta jos erehtyy juomaan, niin seuraavana tai sitä seuraavana päivänä iho tulee kipeäksi.
Hep täällä yksi samasta kärsivä! Ollut jo kymmenisen vuotta oireena, en ole tutkituttanut koska muuten olen terve ja vaiva tosiaan tulee vain alkoholia nautittuna. Olen ajatellut sen johtuvan nestehukasta. Juuri samat paikat oireilee kuin tässäkin ketjussa mainitut. Joskus kun olen kärsinyt nestehukasta kun en ole juonut alkoholia, kipu on ollut samantyylistä mutta lievempää.
Samoja tuntemuksia, en kuitenkaan kuvailisi sitä kivuksi vaan iho on hellänä tai se ikään kuin kihelmöi jännästi, hierominen tuntuu hyvältä. Ei liity imusolmukkeisiin, ehkä niskassa, hartioissa ja käsivarsissa tuntuu eniten. En liittäisi nestehukkaan koska juon vettä reilusti aina, alkoholin juontiin liittyy ja oire ilmaantuu aina seuraavana päivänä.
Mulla on sama, seuraavana päivänä alkoholin nauttimisesta on ihan piesty olo, vaikka on ottanut ihan rauhallisesti vain muutaman. Tuntuu mustelmilta, ei kuitenkaan näy ja olo häviää seuraavaksi päiväksi. Oon vaan ajatellut et se "kuuluu asiaan", vähän niin kuin päänsärky krapulassa... Sekö ei olekaan yleistä? :D
Sama homma täällä. Seuraavana päivänä kipeä iho, erityisesti kohdista missä iho on ohutta. Myös siitä seuraava päivä kipeä, sitten loppuu. Ihan joka kerta tätä ei tapahdu, joskus lievästi ja harvoin erittäin voinakkaasti. Moisia oireita ei ikinä ole, ellen ole juonut alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu! :O Mahtavaa löytää kanssakärsijoitä! Oon vuosia jo ihmetellyt tätä oiretta. Varsinkin kyljet ja vatsan seutu on tosi kosketusarat. Kestää yhden päivän kännittelyn jälkeen. Ihan sama mitä juo. Ja tää ongelma on tullut mun mielestä vasta reippaasti kolmenkympin jälkeen, nuorempana ei ollut.
https://sic.fimea.fi/arkisto/2020/3_2020/laakkeiden-saatavuus-ja-covid-…
Varmaan siinä juoman vedessä jotakin? Punaviinissä syanidia, koska sitä kuparipitoista torjunta-ainetta eivät saa muuten pois, täytyy käyttää tuota E536- ainetta. Toinen yleinen aine on askorbiiniahappo. Eipä haluta kokeilla kumpaakaan. Ja moni olut kirkastetaan karrageenilla ja tehdään maissita, joka ON muuntogeeninen. Pistäkää listalle vaihtoehdot tuleeko oireita, jos ei niitä käytä:-)
Vierailija kirjoitti:
En ole mikään lääkäri enkä tiedä, mistä nyt puhun, mutta tuli mieleen, että voisiko sinulla olla yleensä aina niskat ja yläselän lihakset jännittyneet? Jos alkoholi saa rentoutumaan ja sitten vasta keho tajuaa, miten paha jumi onkaan päällä. Jotenkin vähän niin kuin hieronta samaan aikaan rentouttaa ja sattuu.
Veikkaan tätä samaa. Mulla on aina hartiat ja niska jumissa. Joskus ,kun on oikein pahan jumi niin oikeen alkaa sattumaan hartioihin kun otan alkoholia. Veikkaan , että veri alkaa kunnolla kiertämään ja lihakset rentoutuu. Niikuin hieronnan jälkeen Samoin monta kertaa ollut iho arka juomisen jälkeen, eli luutavammin siis lihakset jotka on rentoutuneet.
Joo, olinkin hetken jo varma, että nyt kaikelle mun oireilulle, vaikeallekkin, löytyi selittävä tekijä, mutta rauhaset tosiaan oli ok. Ne olisi pakosta jo tässä parissa vuodessa turvonneet. Selvittely yhä jatkuu siis. Toivon, ettei ap:n kohdallakaan lymfoomasta ole kyse, mutta asia kannattaa ehdottomasti poissulkea eikä jäädä jahkailemaan.