Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen on sinusta vielä pieni?

Vierailija
08.03.2016 |

Minkä ikäinen on sinusta vielä 'pieni'? Tuntuu, että jotkut ajattelevat, että alakoululaiset enää ole pieniä ja joku tuntuu kokevan vielä esiteini-ikäisenkin aika pieneksi.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kontekstista.

Alakoulussa ajattelen että eskarit ja 1-2.luokkalaiset on pieniä. Tarhassa 1-3vuotiaat on pieniä. 

Mutta jos aivan täysin yleispätevästi pitää sanoa, sanoisin että alle 12 vuotiaat on pieniä.

Vierailija
2/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 13v-14v on kyllä aika pieni vielä, vaikka kovasti isoja omasta mielestään ovat. Kuitenkaan 13 vuotta ei ole ihmisen elämässä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kuinka pieniltä lapsilta ekaluokkalaiset näyttivät, kun itse olin yläasteella (samassa rakennuksessa siis). Mutta riippuu tosiaan kontekstista. Esiteinitkin ovat lapsia. Ja teinitkin, mutta eivät enää niin pieniä.

Vierailija
5/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mauri Pekkarinen, Tom Cruise

Vierailija
6/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerit ovat monesti pieniä koko ikänsä.

Vierailija
7/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta 13v-14v on kyllä aika pieni vielä, vaikka kovasti isoja omasta mielestään ovat. Kuitenkaan 13 vuotta ei ole ihmisen elämässä mitään.

No minusta 14-vuotias ei enää ole mikään pieni. Neljän vuoden kuluttua täysi-ikäinen.

Vierailija
8/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

31

Vierailija
9/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan osittain omasta iästä. Mitä vanhemmaksi tulen itse, sitä vanhemmat lapset ja nuoret ovat mielestäni pieniä. Tai eivät varsinaisesti pieniä, mutta vielä siinä asemassa että ansaitsevat ja tarvitsevat erityistä tukea ja myönteistä huomiota muilta ihmisiltä. En esimerkiksi yhtään kestä sitä, että jonkun tet-harjoittelijan "avuttomuutta" taivastellaan, hän on nuori vielä.

Vierailija
10/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole pieniä, vaan teini-ikäisiä.

Vierailija
11/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on isoja lapsia ja pieniä lapsia, ei mun mielestä teini-ikäistä voi sanoa pieneksi lapseksi, siis mihin sitä sitten verrataan? Iso lapsiko on joku 16v.? Mun mielestä sen ikäinen että peruskoulu on suoritettu on jo lähes aikuinen, saa jo tehdä kaikenlaista, kun pari vuotta siitä niin saa tehdä ihan kaikkea koska on aikuinen. Jos sanoo yläasteikäistä lasta pieneksi, se kuulostaa lähinnä loukkaavalta ja aliarviovalta, kuitenkin ennenvanhaan sen ikäiset olivat töissä ja menivät naimisiinkin (joissain maissa nykyäänkin sama meininki)

Vierailija
12/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pieni ja nuori ei ole sama asia. Kyllä puolitoistametriä ylittänyt ihminen on jo aika iso, lapseksi, mutta aikuiseksi toki pieni jos ei edes 160cm saavuta. 

Vierailija
13/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkisesti pienemmän lapsen tasolla ovat keskimäärin 10-vuotiaat ja sen alle. Henkinen aikuistuminen alkaa murrosiän startatessa. Aikuistuminen ja kasvu on niin yksilöllistä. Keskimäärin noin 15-16-vuotiaat alkavat ainakin ajoittain ajatella aikuismaisemmin, mutta tässäkin on paljon yksilöllisiä eroja. Olen tavannut sekä 14-vuotiaita jotka kykenevät jo huomattavan johdonmukaiseen ja laaja-alaiseen ajatteluun, että samaten 17-vuotiaita, joilla ei ole tästä vielä juurikaan jälkiä.

Meidän aikuisten kannattaa muistaa, että lapsia ja nuoria tulee arvioida yksilöinä, ei vain tietyn ikäluokan edustajina.

- Nuorisopsykiatri

Vierailija
14/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteikäiset noin iän puolesta.

Vierailija
15/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minustakin on vähän loukkaavaa ja aliarvioivaa ajatella, että 14-vuotias olisi vielä pieni. Murrosiässä sekä fyysinen että henkinen kehitys on jo suunnannut kohti aikuisuutta, ja 14v on keskimäärin jo murrosiän puolivälissä - ainakin tytöt.

Vierailija
16/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin totta! Voivathan ne tajuta jostain asiasta todella paljon mutta ovat muuten todella pieniaivoisia eivätkä ymmärrä suuria asioita ja ovat niin naiiveja, etteivät voi ymmärtää mitään asiaa vakavasti.

Vierailija
17/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin?

Vierailija
18/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin?

Eivät koskaan opi käyttäytymään kuten aikuisten pitäisi.

Vierailija
19/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestä toi 2 vuotias tuntuu jo niin isolta :D ei mikään pieni enää. Eli vauvat on pieniä, sitten ollaan lapsia n.12 vuotiaiksi, josta kasvetaan murrosikäisiksi teineiksi, josta nuoriksi, nuoriksi aikuisiksi, aikuisiksi, keski-ikäisiksi, vanhoiksi, vanhuksiksi.

Pieni voi olla kooltaan, ajatuksen tasoltaan, tilanteessa voi olla avuton, arka tai tietämätön eli tietystä näkökulmasta pieni... Vaikka iän puolesta olisi kuinka vanha tahansa

Vierailija
20/26 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kaikki mun omat lapset on pieniä siihen asti kunnes seisovat omillaan. Poika on nurkissa varmaan vielä kolmekymppiseksi...:) Nyt teini ja tykkää yhä tulla viereen rapsutettavaksi ja paijattavaksi.