Miten eroon ujoudesta?
Olen aina ollut todella ujo ja hiljainen. Minun on vaikea tutustua uusiin ihmisiin, enkä ikinä keksi mitään puhuttavaa uudessa seurassa. Tämä ärsyttää todella paljon, sillä haluaisin mielelläni tutustua uusiin ihmisiin ja saada uusia tuttavuuksia. Onko mitään vinkkejä miten ujoudesta pääsisi eroon?
Kommentit (7)
Opettele jotain keskustelunaiheita ja avauksia etukäteen. Ujoudessa sinänsä ei ole mitään pahaa, muista myös se.
Kelaatioterapia usein toimii, onhan kyseessä mikrobi-infektio. Netistä voi googlettaa miten autistisia lapsia parannetaan kelaatioterapialla, tosin kestää kauan, useita vuosia vähintäänkin. Ujous pitäisi helpottaa paljon nopeammin.
Älä ujoudesta yritä eroon. Voit olla ihmisten kanssa tekemisissä JA olla ujo.
Juu minä teen just tuota etukäteissuunnittelua. Kuvittelen mielessä keskusteluja, joita tulen käymään niiden ihmisten kanssa, joita olen tapaamassa. Käyn näitä keskusteluja moneen kertaan läpi, jotta muistaisin niistä tositilanteessa sitten edes jotain.
En mä ole päässyt eroon altistumallakaan, enkä ole enää vuosiin edes halunnut muuttua. Ujo mikä ujo. Ikää on päälle 50.
Sun pitää tietoisesti hakeutua sulla epämukaviin tilanteisiin. Saat onnistumisen kokemuksia kun huomaat, että pärjäät ja selviät. Etene pienin askelin. Jos ujous estää sua tervehtimästä ensin, päätä, että huomenna sanot jollekin ekana moi. Ja sitten toteutat sen. Seuraavaksi päätät, että kysyt joltain, mitä kuuluu. Tai kysyt maanantaina työkaverilta, miten viikonloppu meni. Pikkuhiljaa lisäät vaikeustasoa. Jossain vaiheessa päätät, että jossain tilaisuudessa kun lopuksi sanotaan, että on kysymysten aika, sinä teet kysymyksen vain siksi, että näytät itsellesi uskaltavasi.
Asettumalla kerta toisensa jälkeen epämukavuusalueelle eli ottamalla kontaktia uusiin ihmisiin aina kun siihen on tilaisuus.