Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkän sairasloman voi saada masennus-diagnoosilla?

Vierailija
08.03.2016 |

Kertokaa te joilla kokemusta on? Minulla todettiin keskivaikea masennus, nyt olen viikon sairaslomalla. Siis VIIKON?! Ja tämän viikon jälkeen pitäisi mennä reippaana töihin niinkö? En halua. Haluan toipua rauhassa. Pelkkä ihmistenilmoille meneminen ahdistaa.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa te joilla kokemusta on? Minulla todettiin keskivaikea masennus, nyt olen viikon sairaslomalla. Siis VIIKON?! Ja tämän viikon jälkeen pitäisi mennä reippaana töihin niinkö? En halua. Haluan toipua rauhassa. Pelkkä ihmistenilmoille meneminen ahdistaa.

Lääkäri sen sanoo ja päättää. Kerro avoimesti olostasi jotta lääkärisi näkee missä kunnossa olet. Nykyisin ei enää masennuksen takia niin helposti saakkaan saikkua kuin ennen. Ennen riitti kun sanoi lääkärille olevansa masentunu niin tuli kuukauden saikku. Ei enää.

Vierailija
2/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut ollenkaan sairaslomaa, diagnoosi oli keskivaikea masennus. En tosin pyytänytkään, kun ei yrittäjällä ollut sellaiseen mahdollisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta sain. Toki mä olin 2kk osastolla itsemurhayrityksen jälkeen, en jaksanut edes nukkua tai syödä tai käydä suihkussa. En olisi kateellinen. Onneksi olen parantunut.

Vierailija
4/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei masennus parane kotona istumisella. Itse olen saanut 1-2 päivää saikkua noihin psyykkisen puolen oireisiin. Yleinen suositus on että jatketaan arkirutiineja mahdollisimman normaalisti eikä jämähdetä sohvan nurkkaan.

-Paniikkihäiriöstä ja ajoittaisesta masennuksesta kärsivä-

Vierailija
5/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmesta viikosta eläkkeeseen asti.

Vierailija
6/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. En kyllä haluakaan. Kotiin jääminen alkaa ainakin minua ahdistamaan enemmän, rutiinit ja säännölliset elämäntavat pitää paremmin pään kasassa. Ja tietysti lääkitys ja terapia.

Vierailija
7/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.5 v. nyt tulossa täyteen. Mietinnässä palaisinko töihin vai jatkaisinko kuntoutustuella :)

Vierailija
8/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1.5 v. nyt tulossa täyteen. Mietinnässä palaisinko töihin vai jatkaisinko kuntoutustuella :)

Miten olet noin pitkään ollut? Kertoisitko lisää tuosta kuntoutustuesta? AP

Vierailija
9/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusiutuva keskivaikea masennus.

Ei masennussairaslomiin ole mitään sääntöä. Jokainen tapaus on yksilöllinen. Olin itsemurhayrityksen jälkeen kuukauden sairaslomalla. Siitä on jo muutama vuosi aikaa. Sen jälkeen en ole masennuksen takia ollut sairaslomalla, koska en ole huolinut sairaslomaa. Voin paremmin, kun käyn töissä.

Terveydenhuoltohenkilöstössä on eroja. Työterveyshuollon psykologi oli vihainen, kun en halunnut sairaslomaa, totesi, että hänellä keinot loppuu ja lähetti minut psykiatrian polille. Siellä oli sekä psykologi, psykiatri että mt-hoitaja sitä mieltä, että jos haluan ja jaksan käydä töissä, niin totta kai voin tehdä niin. Minulla on lääkitys ja käyn kerran kuukaudessa mt-hoitajan vastaanotolla.

Vierailija
10/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Olin ensin sairaslomalla ehkä vuoden. Sitten kuntoutustuella ja nyt reilut kolme vuotta eläkkeellä vaikean masennuksen takia. Minulle sattui peräkkäin muutama paha "henkinen tapaturma" joista tuskin koskaan tulen täysin toipumaan.

Vierailija
11/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä saada vaikka kuinka pitkän.

Itse en ole työkykyinen vaikean masennukseni takia.

Yritän kumminkin parhaani mukaan käydä ulkona lenkkeilemässä ja pitää jotain rutiineja yllä.

Aina ei pysty.

Ongelma tässä on se ettei minulla ole varaa olla sairaslomalla.

Kela pyörittelee papereita kuukausi tolkulla ja antaa sitten pari sataa euroa kahdelle kuukaudelle.

Että maksa sillä kaikki laskut ja vuokrat ja syö

On sellainen olo että pitäisi tappaa itsensä pois.

Vierailija
12/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko varma, että sulla edes on masennusta? Itse olin joskus lääkärillä ja purskahdin itkuun siellä, lääkäri antoi heti masennuslääkkeet kouraan ja diagnoosina masennus. Itsekin jotenkin kuvittelin silloin, että olen masentunut. Tosin en siitä lääkärille mitään sanonut. Mutta jälkeenpäin olen tajunnut, että en todellakaan ollut masentunut vaan ahdistunut ja kärsin lievästä sosiaalisten tilanteiden pelosta.

Pisti vaan silmään toi, että ahdistaa mennä ihmisten ilmoille.

Vierailija
13/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö yleislääkärillä vai ihan psykiatrilla? Mulle antoi terveyskeskuslääkäri kuukauden saikkua ja lähetteen psykiatrian erikoilääkärille, joka sitten antoi diagnoosiksi Vaikea masennus ilman psykoottisia oireita. Sairauslomaa tuli 5kk, mikä loppui reilu viikko sitten. Lisää en hae, elämä hymyilee taas hiukan enemmän :) Mutta todellakaan ei olisi mulle mikään viikko riittänyt, hyvä kun sängystä pääsin ylös.

Jaksamista ap:lle; Sinä parenet kyllä. Usko mua.

Vierailija
14/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo, ja sain myös lääkityksen, jota en koskaan käynyt apteekista lunastamassa, en halunnut. Ystäville puhuin, ja edes yritin sosialisoitua, niinä päivinä kun pystyin. Ja ulkoilla edes vähän, tai edes nousta sieltä sängystä. Jokaiselle on oma tapansa, mikä toimii.

-14

Vierailija
15/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu näyttelijän lahjoistasi.

Vierailija
16/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut 2,5 vuotta kohta. Lääkärikäynti on tulossa ja sitten katsotaan jatko. Itse en koe olevani työkykyinen vieläkään vaikka terapiassakin käyty.

Sairaslomaa minulle määrättiin aluksi myös viikko mutta siihen sovittiin seuranta-aika ja taas saikkua seuranta-ajalla. Eli heti alkuun ei mitään kuukausien lomia laiteta jotta asiakas tulisi seurantakäynneille. Sitten minulle alkoi tulla joitakin kuukausia, sitten puoli vuotta ja viimeksi kokonainen vuosi.

Melkein eka vuosi ollaan sairaspäivärahalla. Sen aikana ei saa tehdä töitä, ei opiskella ei mitään. Vain sairastaa ja käydä terapiassa. Kannattaa hankkiutua hyvälle psykiatrille joka osaa tehdä hyvät lausunnot. Jos tuo lääkäri ei määrännyt seuranta-aikaa sinulle niin mieti kannattaisiko vaihtaa lääkäriä. Saikkupvrahaa ei makseta enää tuon vuoden jälkeen vaan se muuttuu kuntoutustueksi eli määräaikaiseksi eläkkeeksi. Itselläni summa myös kasvoi tuolloin. Kuntoutustuella saa opiskella tai tehdä töitä n. 700 euron edestä kuussa.

Itselläni diagnosoitu toistuva vaikea masennus ja ahdistushäiriö. Googleta yleistynyt ahdistushäiriö ja tee joku masennustesti. Kerro oireet voimakkaasti lääkärille. Minusta ei päälle päin näy ahdistus-, paniikkikohtaukseni eikä masennus ja lääkäri tajusi tilanteeni vasta kun kirjoitin paperille.

Edellinen masennuskauteni kesti 5 vuotta. Saapa nähdä kauan tämä. 

Vierailija
17/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä on naurunasia? Vai oletko sinäkin oikein perusloinen, joka vain esittää?

Vierailija
18/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisin johon olen törmännyt oli 4v putkeen, tosin ekat pari vuotta tuli 1v "pätkissä". Muistathan, että kun saman diagnoosin takia on ollut saikulla yli 12kk putkeen, TA voi purkaa työsuhteen. Että koitapas piristyä nyt vaan ja päästä sinen sorvin ääreen.

Vierailija
19/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskivaikean masennuksen diagnoosi ei ainakaan ensimmäisellä kerralla riitä kuin siihen viikon tai kahden sairauslomaan.

Itse olin sairastanut masennusta seitsemän vuotta, jonka aikana olin ollut useita kertoja "lomalla" noin viikkoja kerrallaan, sairaalassakin kolme kertaa, kunnes ilmeisesti KELA kyllästyi ja kirjoitti ja myönsi kerralla vuoden pätkän.

Pisimmän eli tämän vuoden airauslomastatuksen jälkeen jäin sitten heti perään ensimmäisellä viemälläni B-lausunnolla "määräaikaiselle" kuntoutustuelle eli vuodeksi kerrallaan, ja sillä olen nyt sitten ollut reilut kolme vuotta.

Byrokraattista paskaa, ja paperisota on varmasti aina jokaiselle muutenkin masentuneelle niin uuvuttavaa, että "lievästä" masennuksesta sitä pienemmästäkin uppoaa syvemmälle suohon ja, lopulta, päätyy työkyvyttömyyseläkkeelle. Toki silloinkin vain ja ainoastaan KELA:n täti juuri sinun ties-kuinka-monetta hakemustasi käsitellessään sattuu olemaan sillä tuulella.

Jipii.

Vierailija
20/33 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykykäytäntö on se,että lyhyet saikut masennukseen.Omani,viimeisin,oli noin 2 kk ja sitä edelsi viikon pätkä.Psykiatrilta sain pidemmän.

Kuulemma saikku ei auta,vaikka minua kyllä auttoi.Jos keskivaikea masennus,niin ei sitä lomaa kyllä paljon valitettavasti saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän