Niiaavatko tytöt vielä joissain tilanteissa. Vai onko mennyttä maailmaa?
Kommentit (32)
Viimeksi taisin itse niiata, kun sain ylioppilaslakin rehtorilta :D niiasin rehtorille kun antoi lakin ja sitten yleisölle. Siitäkin jo 6 vuotta..
Niiasin viimeksi 80-luvun alkupuolella noutaessani yo-juhlissa todistusta rehtorilta. Olen 60-luvun lapsi, ja silloin tytöt kyllä opetettiin niiaamaan. Olen nykyään 5-kymppinen terveyskeskuslääkäri, ja joskus vanhat, sellaiset yli 9-kymppiset mummot niiaavat lääkärille. :)
Niiaavat kyllä. Ihan samoissa tilanteissa ja iässä kuin pojat kumartavat. Yleensä siis itseään vanhemmalle tai arvostetummalle.
Kysyin 13v tytöltäni onko koskaan niiannut. Ei kuulemma ole, tai ei ainakaan muista.
Voisin kuvitella, että todistusten jaossa tytöt ja nuoret naiset niiaa, ja ehkä palkintojen jaossakin, ja sitten jos nuorempi nainen tervehtii kädestä selvästi vanhaa ja arvokasta ihmistä, niin silloin voisi olla paikallaan niiata. Mutta totta, että aika harvinaiseksi se on käynyt.
Tasavallassa naiset eivät niiaa etiketin mukaan. Kuninkaalle niiataan...
Ei juurikaan. Yo-juhlissa viime keväänä myös tytöt nyökkäsivät todistusta hakiessa, eivät niianneet.
Onneksi on harvinaista. Mennyttä maailmaa se on tasavallassa.
Hyvin kasvatetut tytöt niiaavat. Aikuinen suomalainen nainen ei niiaa kuin Englannin monarkille.
Minut on opetettu myös lapsuudessani 80-luvun alussa niiaamaan. Välillä vieläkin tulee niiattua, viimeksi ihan muutama päivä sitten. Oon varma, että jos pääsisin linnanjuhliin, tekisin sen etikettivirheen, että niiata niksauttaisin pressalle.
Miksi te alapeukutatte? Huono kysymys? En ole nähnyt pitkiin aikoihin kenenkään niiaavan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Niiaan, olen 24-v. Rouvat vaan nyökkää päätään, kumartuvat silleen vähän.
Näin siin hinnä virallisissa tilanteissa ja esittelyissä.
Kerrohan tilanne missä 24-vuotias niiaa? Kuulostaa erikoiselta.
23 v, joka on viimeksi niiannut 12-vuotiaana pianoesityksen jälkeen.
Niiaan itse esimerkiksi aina tanssin jälkeen parille ja töissä päättäessäni pidemmän puheenvuoron isoille ihmisryhmille.
N19
Olen niiannut yhden kerran, kun tapasin Alankomaiden edellisen kuningattaren. Vain kuninkaallisille niiataan.
Vierailija kirjoitti:
Niiaan itse esimerkiksi aina tanssin jälkeen parille ja töissä päättäessäni pidemmän puheenvuoron isoille ihmisryhmille.
N19
Ei aikuinen nainen niiaa. Rikot tapaetikettiä.
Joissain harrastuksissa tuo tapa elää edelleen, että esityksen jälkeen niiataan (siis tytöt, ei aikuiset). Kouluissa ei yleensä enää opeteta niiaamaan. Koulunäytelmät ym. päättyy siihen että kaikki kumartaa.
Niiaan, olen 24-v. Rouvat vaan nyökkää päätään, kumartuvat silleen vähän.
Näin siin hinnä virallisissa tilanteissa ja esittelyissä.