Kestäviä helppohoitoisia sisäkasveja?
Mitkä olisivat sellaisia? Onko tulilatva huono idea?
Kommentit (18)
Jukkapalmu, pullojukka ja palmuvehka ainakin on kestäviä ja tarviivat vettä vain aniharvoin(talvella kerran kuussa ja kesällä 1-2viikon välein). Kärsivät liiasta kastelusta mutta kuivaa kestävät hyvin. Altakasteluun ei toki näitä.
Viirivehka, ja tuo palmuvehka. Itsellä huomaan että viirivehka tarvitsee vettä kun lehdet nuupahtaa, tosin saavat ruskeat kärjet talvella, mutta tekee uusia lehtiä keväällä ja kesällä. Yleisesti kaikki kasvit kärsivät liikakastelusta talvella.
Kaikki vehkakasvit. Niitä ei saa hengiltä millään...olen yrittänyt jo vuosia tappaa kirjovehkaani mutta se ei suostu kuolemaan...
Pullojukalle ääni myös täältä, se on selvinnyt mulla hengissä vuosia. Jukkapalmuja olen sen sijaan yrittänyt kahdesti, ei viihdy minun hoidossani (=hoidottomuudessa). Palmuvehkasta ei kokemuksia. Kaktuksia ja tulilatvoja on ollut useampia ja ne kuolevat kyllä nopeasti, varsinkin tulilatvan onnistun nirhaamaan takuuvarmasti. En ymmärrä miksi sitä mainostetaan helppohoitoisena kasvina.
Itselläni parhaiten viihtyy anopinkieli, amatsoninlilja ja juoru, joita ei saa kyllä tumpelokaan tapettua ellei kastele hengiltä. Lisäksi hengissä pysyy joulu-tai pääsiäiskaktus, mutta en voi mainostaa että se viihtyisi hyvin, koska en edes tiedä kumpi se on kun ei ole vielä kukkinut. Ollut vasta lähes 10 vuotta, joten luulisi jo kukkineen jos viihtyisi hyvin. Yksikään näistä ei tosin ole altakasteluruukuissa. En saa niissä kukkia pysymään hengissä.
Traakkipuu, tuo etelän tunnelmaa ja on kestävä ja helppo.
Vierailija kirjoitti:
Viirivehka, ja tuo palmuvehka. Itsellä huomaan että viirivehka tarvitsee vettä kun lehdet nuupahtaa, tosin saavat ruskeat kärjet talvella, mutta tekee uusia lehtiä keväällä ja kesällä. Yleisesti kaikki kasvit kärsivät liikakastelusta talvella.
Ruskeat kärjet johtuvat todennäköisesti huoneilman kuivuudesta
Kasvit jotka menevät kaikilla ikkunoilla ihan suoraa superpaahdetta lukuunottamatta:
Peikonlehti
Palmuvehka
Viirivehka
Anopinkieli
Kultaköynnös
Juoru
Rönsylilja (kirjorönsylilja)
Vierailija kirjoitti:
Paitsi juovatraakkipuu, joka ei kestä mitään asiaa, jota on joko ihan vähän liikaa tai liian vähän. Tosi tarkka tyyppi.
Palmuvehka ja juorut. Juorut siitä kivoja, että vaikka onnistuisi sen tappamaan lähes kokonaan, sitä saa aina lisättyä edes pienestä vihreänä säilyneestä osasta :D Juorut kasvavat todella nopeasti pistokkaista ja ovat muutenkin nopeita kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Noup. Onnistuin tämänkin tappamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kasvit jotka menevät kaikilla ikkunoilla ihan suoraa superpaahdetta lukuunottamatta:
Peikonlehti
Palmuvehka
Viirivehka
Anopinkieli
Kultaköynnös
Juoru
Rönsylilja (kirjorönsylilja)
Mulla on ollut kaikkia muita näistä paitsi ei palmuvehkaa. Kaikki muut olen onnistunut tappamaan paitsi anopinkielen ja juorun.
Amatsoninlilja. Kastelen kerran kuukaudessa tai kerran kahdessa kuukaudessa, joskus voi mennä kauemmankin. Kaadan puoli litraa kerralla per pönttö. Ei altakasteluruukkua vaan ihan tavallinen. Mullat vaihdan ehkä kerran viidessä vuodessa. Kukkivat komeasti. Todellinen laiskan ihmisen kukka!
Traakkipuu tosiaan kestää kaikenlaista, jopa tuntikausia jääkylmässä muuttoautossa kovalla pakkasella. Tosin tunnen yhden, joka sellaisenkin on saanut tapettua. Anopinkieli on aika varma, sen saa hengiltä vain hukuttamalla.
Minuakin kiinnostaa. Mitkä viihtyvät altakasteluruukuissa?