Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ammatin kysely lasten vanhemmilta milloin missäkin kaavakkeessa

Vierailija
07.03.2016 |

Olen kahden teinin äiti ja taas viikonloppuna vastailin toiselle kysymyksiin työnkuvastani. Lapsi on menossa vierailulle yrityskylään.

Mutta oikeesti, mitä ihmettä se kenellekään kuuluu missä ammatissa vanhemmat toimivat ja mikä heidän koulutus on? Suolsin piruuttani mahdollisimman kankeaa ja kryptistä ammattijargonia uteliaiden ihmeteltäväksi.

Mitä se kenellekään kuuluu mitä minä ja mies teemme? Miten kysyjät mahtavat näitä tietoja käyttää? Saako lapsi erilaista kohtelua vanhempien asemasta ja koulutuksesta riippuen?

Jätän palstan trollitutkien arvioitavaksi olemmeko mieheni kanssa töissä vai työttömiä tai jopa eläkkeellä ja onko minulla oikeasti miestä tai edes lapsia. :-D

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tärkeää että lapset saavat tietää mitä vanhemmat tekevät työkseen. Mitä vaaditaan että voi tehdä kyseistä työtä. Millainen elintaso voi olla kun tekee työtä jota tekee.

Millainen persoonallisuus voi vaikuttaa siihen millaista työtä voi tehdä. Miten omat mielenkiinnon kohteet vaikuttaa. Miten omia lahjakkuuksia voi hyödyntää työssä.

Mitä työtä tehdään sisätiloissa, mitä ulkona. Mitkä työt vaativat hyvää kuntoa. Missä työssä ollaan ihmisten kanssa tekemisissä, missä ei.

On paljon meille aikuisille itsestäänselviä asioita jotka ovat täysin uusia lapsille.

Nämä kaikki vaikuttaa lapseen ja hänen käsitykseendä työelämästä ja opiskelujen tarpeellisuudesta/ tarpeettomuudesta.

Kyllä, kasvatuksellinen merkitys on tärkeä.

Eikö teidän perheessä kommunikoida muuten kuin tuollaisten koulukyseilyiden kautta?

Vierailija
22/25 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmasluokkalaisen terveystutkomus kyselylomakkeessa kysyttiin seuraavia:

- Mikä on perheenne vahvuus?

- Missä asioissa olette onnistuneet?

Mitä noihin nyt vastaa? Kolmasluokkalainen ehdotti ekaan vastaukseksi remontointi. :)

Hieno ehdotus :) Heh, mulla on näköjään ollut pitkä maanantaipäivä, kun ajattelin ensimmäisen kysymyksen tarkoittavan henkilömäärää perheessä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kaupan kassa tai siivooja tms.

Kukaan ei muuten väheksy tuota kohtaa ellei itse ole jättänyt koulutusta ja työnsaantia hunningolle.

Kaikki hiekan fiksummat ymmärtää mikä kasvatuksellinen merkitys näillä kyselyillä on lapsille.

Veikkaan että kohta ap tulee kertomaan miten tärkeässä työssä on...

*tirsk* yeah right

Meinaatko, että kaupan kassan lapselle opetetaan matikkaa ja historiaa eri tavalla kuin korkeakoulutun johtajan lapselle? Vai miten se kasvatus eroaa? Joko alaluokilla leimataan sosiaaliekonominen asema loppuelämäksi otsaan ja miten se tehdään?

On tärkeää ymmärtää että jos koulussa ei keskity opiskeluun, ei todennäköisesti saa työtä jossa saisi kovin hyvää palkkaa.

Vierailija
24/25 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin ammattikyselyihin ei tarvitse, eikä pidäkään vastata. Vanhoja kyselykaavakkeita, joissa on se ammattikysely automaattisesti. Tilastointia varten ammatteja kyseltiin.

Pitäisi aikuisen osata järkeillä, mihin vastaa ja mihin ei.

Ammattien kyselyillä ei ole mitään merkitystä kyselevälle instituutiolle, sikstoiseen se on laitonta tänä päivänä.

Nimimerkillä olemme ihan itse älynneet jättää tietyt kohdat täyttämättä.

Vierailija
25/25 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisaalta taas ammatti ei ole ehkä kauhean nykyaikainen käsite. Esimerkiksi itse olen projektisuunnittelija ja se ei kyllä kerro koulutuksestani yhtään mitään. Ok, no paljastaa ehkä, että en ole perusduunari.