Tarviiko ruotsalainen passin lentääkseen Suomeen?
Olen ymmärtänyt, että laivalla matkustettaessa riittäisi pelkkä henkilökortti, mutta entäs lentäessä?
Kommentit (8)
Nykyisin Suomeen pääsee oikeastaan kaikkialta ilman passia - mainitsee vain ohimennen 'asylum'.
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että laivalla matkustettaessa riittäisi pelkkä henkilökortti, mutta entäs lentäessä?
Ei tarvitse passia, henkilökortti riittää jos on EU-maan kansalainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse passia. Lentoyhtiöstä riippuu vaatimukset: joillekin käy ajokortti tai muu henkilökortti, joillekin käy ihan tavallinen henkilökortti (siis se Skatteverketiltä haettava. Poliisilta haettava henkilökortti käy tietysti myös).
Noin käytännössä sillä ei näytä olevan mitään merkitystä, että onko mitään korttia mukana vai ei. Minä matkustan säännöllisesti Tukholma-Helsinki-Tukholma-väliä ja koskaan ei ole kukaan kysynyt henkkareita lentokentällä tuota väliä lentäessä.
Eikö sulta katota turvatarkastuksessa boardingpassin yhteydessä henkkaria?? Ainakaan Helsinki-Vantaalla ei pääse läpi ilman henkkaria.
Suomen ja muiden pohjoismaiden välillä on passivapaus, joka tarkoittaa että ajokorttikin kelpaa matkustusasiakirjaksi. Koska jokaisella ruotsalaisella kuitenkin on id-kortti, niin se sitten mukaan. Terv. Matkatäti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse passia. Lentoyhtiöstä riippuu vaatimukset: joillekin käy ajokortti tai muu henkilökortti, joillekin käy ihan tavallinen henkilökortti (siis se Skatteverketiltä haettava. Poliisilta haettava henkilökortti käy tietysti myös).
Noin käytännössä sillä ei näytä olevan mitään merkitystä, että onko mitään korttia mukana vai ei. Minä matkustan säännöllisesti Tukholma-Helsinki-Tukholma-väliä ja koskaan ei ole kukaan kysynyt henkkareita lentokentällä tuota väliä lentäessä.
Eikö sulta katota turvatarkastuksessa boardingpassin yhteydessä henkkaria?? Ainakaan Helsinki-Vantaalla ei pääse läpi ilman henkkaria.
Kyllä pääsee jos määränpääsi on vaikka "vaan" Oslo. Terv. Matkatäti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pääsee jos määränpääsi on vaikka "vaan" Oslo. Terv. Matkatäti
Multa ainakin aina kysytään myös henkkari/passi jos annan vain boarding passin turvatarkastajalle. Ihan sama minne päin maailmaa olen matkalla.
Ruotsi tarkastaa tilapäisesti jokaisen maahantulijan henkilöllisyyden joten takaisin ei ainakaan pääse. Lentokoneeseen ei myöskään pääse ilman henkkareita.