Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkärin työtarjous on todella harhaanjohtava sana!

Vierailija
07.03.2016 |

Pitäisi sekin vääntää kyllä rautalangasta noissa uutisissa. Ne, jotka eivät asioi työkkärin kanssa, he saavat ihan väärän kuvan, mitä tarkoittaa, että työttömälle lähetetään työtarjous. Kuulostaa siis PAAAAALJON paremmalta, mitä todellisuudessa onkaan.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki työnhakijoille:

Käykää siellä TE-toimistossa juttusilla oman virkailijanne kanssa. Jokaisesta työnhakijasta on profiili, jota virkailija lukee. Jos siinä profiilissa lukee että hakija on "vain" suunnittelija, niin voihan olla että saat sähkösuunnittelijan työstä tarjouksen vaikka olet metsätaloussuunnittelija, koska hakusana "suunnittelija" osuu sinun profiilin.

Jos siis sanot virkailijalle, että kirjoita siihen profiiliiin että haet vain metsätalousalalta suunnittelijan hommia, niin kyllä se lisätään siihen profiiliin. Et saa sitten enää sähköhommiin tarjouksia. Kyllä se virkailijaakin turhauttaa lähetellä turhia ilmoituksia.

Itse kävin tarkentamassa omia tietojani ja virkailijakin oli tyytyväinen.

Kuinka moni mokaa noin pahasti, kun ensi kertaa tietonsa käy sinne antamassa? Kyllä suurin osa saa nuo tiedot kohdalleen ihan ensi yrityksellä. Omasta ammatista kuitenkin kyse. Eiköhän se useammin ole niin, että työkkärin virkailija ei vain ymmärrä tai viitsi lukea sitä ammatin kuvausta mikä siellä on.

Näköjään aika moni koska niitä turhia tarjouksia tuntuu tulevan tosi usealle.

Kun työkkäri muutti ammattiluokittelun EUn mukaiseksi, niin sieltä katosi itselleni sopivia otsakkeita ja ammattialoja yli puolet.... 😞 Onkohan se osasyy....

Vierailija
42/64 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos paikkaa ei halua niin aina löytyy keinoja miten siitä voi vetkutella ulos. 

Työtarjous ei edelleenkään tarkoita, että sinulle ja vain juuri sinulle tarjotaan paikkaa x. Työtarjous tarkoittaa, että haet karenssin uhalla satojen muiden joukossa julkisessa haussa olevaa paikkaa x.

Mahdoton työllistyä.

Ohis.. ennen kuin tiesin, mikä työtarjous on, lähetin ensimmäiseen saamaani työtarjoukseen sähköpostia sinne rekrytoijalle: "Olen saanut te-toimistosta kehoituksen ottaa yhteyttä" -tyyliin ja ihmettelin, että onpa töykeä työnantaja, kun ei vastaa mitään :DDDD! Muistan lafkan nimenkin vielä, varmaan loppuikäni, niin nolottaa.. vastuuvirkailijani ei kertonut työtarjouksista mitään, enkä ollut koskaan törmännyt edes koko sanaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos paikkaa ei halua niin aina löytyy keinoja miten siitä voi vetkutella ulos. 

Työtarjous ei edelleenkään tarkoita, että sinulle ja vain juuri sinulle tarjotaan paikkaa x. Työtarjous tarkoittaa, että haet karenssin uhalla satojen muiden joukossa julkisessa haussa olevaa paikkaa x.

Mahdoton työllistyä.

Ohis.. ennen kuin tiesin, mikä työtarjous on, lähetin ensimmäiseen saamaani työtarjoukseen sähköpostia sinne rekrytoijalle: "Olen saanut te-toimistosta kehoituksen ottaa yhteyttä" -tyyliin ja ihmettelin, että onpa töykeä työnantaja, kun ei vastaa mitään :DDDD! Muistan lafkan nimenkin vielä, varmaan loppuikäni, niin nolottaa.. vastuuvirkailijani ei kertonut työtarjouksista mitään, enkä ollut koskaan törmännyt edes koko sanaan.

Kun nyt tarkemmin ajattelen, ei te-toimistosta ole vieläkään kerrottu, mikä työtarjous on. Mutta av:ta lukemalla tämäkin on selvinnyt, onneksi ;). 

Vierailija
44/64 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin johonkin ketjuun aiemmin oman kokemukseni työtarjouksesta.

Sain kirjeellä kehotuksen hakea paikkaa X, joka vastasi osaamistani ja toiveitani. Kyseinen paikka oli ilmoitettu jo jokin aika aiemmin mol:in sivuilla, josta olin sen nähnyt.  Aidosti aktiivisena työnhakija olin jo lähettänyt hakemuksen kyseiseen paikkaan.  Mulla oli sattumalta samaan aikaan tapaaminen työvoimatoimistossa ja virkaillija kyseli, että miten hakemuksen kirjoittaminen tähän työtarjouspaikkaan sujuu. Kerroin, että olen lähettänyt edellisellä viikolla, mikä oli totta, mutta virkailija ei tätä meinannut millään ymmärtää. Intti, että ei ole mahdollista, kun työtarjous on lähetetty vasta tällä viikolla.

Minulle kävi lähes samalla lailla. Löysin mol:n sivuilta mielenkiintoisen työpaikkailmoituksen, ja laitoin sinne hakemuksen. Hakuaika oli aika pitkä, muistaakseni kolmisen viikkoa, ja laitoin ilmoitukseni samana päivänä kun se oli nettiin ilmestynyt.  Noin viikko ennen hakuajan umpeutumista työkkäristä lähetettiin minulle ilmoitus samasta työpaikasta, ja käskettiin hakea sitä. Soitin työkkärin virkailijalle, ja sanoin hakeneeni paikkaa jo pari viikkoa aiemmin. Hän ei millään uskonut asiaa, vaan käski minun hakea uudestaan, ja sen jälkeen ilmoittaa että olenko hakenut. Voin vaan kuvitella, että kuinka tyhmänä työnantaja minua piti, kun laitoin saman hakemuksen kahteen kertaan!

Vierailija
45/64 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minä hain paikkaa ennen tarjouksen tuloa. Ilmoitin tietenkin MOL:n omien sivujen kautta ottaneeni yhteyttä työnantajaan, ja rehellisenä kansalaisena ( mitä kyseisessä virassa edellytetään ) tietenkin merkitsin hakemuspäivän yhteydenottopäiväksi.

Mutta ei kelvannut vaan tuli herja "yhteydenottopäivä ei voi olla aikaisempi kuin työtarjouksen päiväys". Mitä kettua, minähän saan hakea työtä ihan milloin haluan eikä minulla ole mitään velvollisuutta odottaa työ"tarjouksia"! Ei varsinkaan kun työnhakusuunnitelmaani on kirjattu " omaehtoista työnhakua".

Vierailija
46/64 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
47/64 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
48/64 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppp

Vierailija
49/64 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanasta saa mielikuvan että paikkaa tarjotaan vain ja ainoastaan tälle työttömälle ja on.ihan etulyöntiasemassa jos ei täysin mokaa. No joopa joo. Täysin avoin paikka jonne sadat muutkin lukutaitoiset voivat hakea.

Vierailija
50/64 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut 6 kk aikana 8 kpl työtarjouksia, yhteenkään niiden työpaikkaan en ole hakenut . Ei karenssia.

Siellä sanotaan, että ota yhteyttä ja ilmoita se oma asioinnissa. Se riittää, ei hakupakkoa.

Eikö se pidä todistaa jotenkin että on hakenut, esim. lähettää kopio työkkäriin hakemuksesta??

Sain työtarjouksen ja otin yhtettä työnantajaan joka oli mainittu ilmotuksessa antamaan lisätietoa, ja kyselin lisätietoja joista selvisi etten voisi saada paikkaa koska ei ole ajokorttia ja sellainen olisi hyvä olla.

Joten nytkö sitten haen paikkaa kuitenkin karenssin uhalla? Vai laitanko vain omatiedossa että olen ottanut yhteyttä...

Vierailija
51/64 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
52/64 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
53/64 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain keväällä työtarjouksen, joka ei mielestäni vastannut lainkaan osaamistani. Pakon edessä tein hakemuksen sähköpostilla ja samana päivänä tuli soitto haastatteluun. Lapsille piti äkkiä saada keskellä päivää joku vahti haastattelun ajaksi ja sitten se työnantaja sanoi, että työtarjous oli mennyt vain 4 työttömälle. Olin ainoa, joka haki ja sain paikan. Ne muut saivat karenssia (?). Aloitus oli 2 vko kuluttua ja tuli monta mutkaa, että sai järjestettyä kaiken, mutta nyt lapset on samassa hoitopaikassa ja minulla vakituinen työpaikka. Työkkäri oli valinnut 10 ehdokasta, työnantaja valitsi niistä 4, joille lähti työtarjous.

Niin ja tämä työ kyllä vastaa osaamista, vaikka uutta piti opetellakin.

Vierailija
54/64 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä aliarvioida kiusaamista tyttömien aktivoimiskeinona. Ei ole mitään muuta tolkkua lähettää henkilölle jolla ei ole ko alan koulutusta tai työkokemusta kehotusta työpaikasta, jossa on tarkasti yksilöity, mitä työnantaja edellyttää, mutta mikään ei sovi työnhakijaan.

Sitten kun työtön hakee paikkaa, työnantaja voi vain ihmetellä, että ilmoituksessa on tarkasti esitelty, mitä hakijalta toivotaan - eikö työnhakija osaa lukea?

Mutta kiusaamisen todellinen tarkoitus on ajaa työtöntä etsimään jotain muuta, ettei joutuisi TE toimiston kiusattavaksi. Aktiivisuus nimenomaisesti edesauttaa siihen, että voi itse valita, minne hakee. Siinä vaiheessa kun alkaa samaan näitä "työtarjouksia" valinnanvapaus menetetään.

Työkkärin toiminta on kaikella tavalla pyritty riisumaan kaikesta inhimillisyydestä. Toiminta on pitkälti automatisoitua byrokratiaa, jossa hakukone arpoo työosoituksia, myöskin kontrolli ja rangaistus tulee automaatiolla, jos työtön ei toimi oikealla tavalla.

Vierailija
55/64 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain keväällä työtarjouksen, joka ei mielestäni vastannut lainkaan osaamistani. Pakon edessä tein hakemuksen sähköpostilla ja samana päivänä tuli soitto haastatteluun. Lapsille piti äkkiä saada keskellä päivää joku vahti haastattelun ajaksi ja sitten se työnantaja sanoi, että työtarjous oli mennyt vain 4 työttömälle. Olin ainoa, joka haki ja sain paikan. Ne muut saivat karenssia (?). Aloitus oli 2 vko kuluttua ja tuli monta mutkaa, että sai järjestettyä kaiken, mutta nyt lapset on samassa hoitopaikassa ja minulla vakituinen työpaikka. Työkkäri oli valinnut 10 ehdokasta, työnantaja valitsi niistä 4, joille lähti työtarjous.

Miksi ne muut saivat karenssia?

Vierailija
56/64 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut 6 kk aikana 8 kpl työtarjouksia, yhteenkään niiden työpaikkaan en ole hakenut . Ei karenssia.

Siellä sanotaan, että ota yhteyttä ja ilmoita se oma asioinnissa. Se riittää, ei hakupakkoa.

Eikö se pidä todistaa jotenkin että on hakenut, esim. lähettää kopio työkkäriin hakemuksesta??

Sain työtarjouksen ja otin yhtettä työnantajaan joka oli mainittu ilmotuksessa antamaan lisätietoa, ja kyselin lisätietoja joista selvisi etten voisi saada paikkaa koska ei ole ajokorttia ja sellainen olisi hyvä olla.

Joten nytkö sitten haen paikkaa kuitenkin karenssin uhalla? Vai laitanko vain omatiedossa että olen ottanut yhteyttä...

Mitä mieltä tästä? Olen tällä hetkellä osa-aikatyössä ja hain juuri yhteen toiseen täydelliseen paikkaan joka ihan lähellä ja toivon pääseväni haastatteluun.

Sama

Vierailija
57/64 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi kaikille niille, jotka ihmettelevät, miksi ei voi vain laittaa hakemusta, kaikki eivät halua nolata itseään mahdollisten työnantajien silmissä. Tiedän tapauksen, jossa työnhakijaa on kehotettu hakemaan orkesterimuusikon paikkaa eri instrumentille, kuin mitä hän soittaa, ja työnhakijaa, jolla ei ole ajokorttia, hakemaan paikkaa, jossa oma auto on välttämätön. Miltä tällainen näyttää työnantajan silmissä? Monilla aloilla piirit ovat pienet, ja nimet jäävät muistiin. Pienillä aloilla, kuten juuri taide- ja kulttuurialalla, työnhakijat tietävät omien verkostojensa kautta avoimet työpaikat ja sen, mikä työpaikka vastaa omaa osaamista, varmasti TE-keskuksen virkailijoita paremmin.

Turhat työhakemukset sekä tarkistussoittojen tekeminen myös kuormittavat työnantajien järjestelmiä ja henkilöstöä, puhumattakaan siitä, millaisen kuvan työnhakijasta antaa se, että virkailija soittaa työnantajalle kysyäkseen, onko se ja se laittanut hakemusta. Pahimmillaan tällainen kyttääminen estää työllistymisen myöhemmin toiseen tehtävään kyseiselle työnantajalle, kun TE-keskus on tarkistussoitollaan antanut työnhakijasta kuvan epäluotettavana työnvieroksujana.

Vierailija
58/64 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne muut saivat karenssia?

Jos ei hae työtarjouksen jälkeen sitä työpaikkaa, niin katsotaan, että on kieltäytynyt töistä. Silloin ymmärtääkseni saa karenssia. Näin siis oletan tapahtuneen.

Vierailija
59/64 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi kaikille niille, jotka ihmettelevät, miksi ei voi vain laittaa hakemusta, kaikki eivät halua nolata itseään mahdollisten työnantajien silmissä. Tiedän tapauksen, jossa työnhakijaa on kehotettu hakemaan orkesterimuusikon paikkaa eri instrumentille, kuin mitä hän soittaa, ja työnhakijaa, jolla ei ole ajokorttia, hakemaan paikkaa, jossa oma auto on välttämätön. Miltä tällainen näyttää työnantajan silmissä? Monilla aloilla piirit ovat pienet, ja nimet jäävät muistiin. Pienillä aloilla, kuten juuri taide- ja kulttuurialalla, työnhakijat tietävät omien verkostojensa kautta avoimet työpaikat ja sen, mikä työpaikka vastaa omaa osaamista, varmasti TE-keskuksen virkailijoita paremmin.

Turhat työhakemukset sekä tarkistussoittojen tekeminen myös kuormittavat työnantajien järjestelmiä ja henkilöstöä, puhumattakaan siitä, millaisen kuvan työnhakijasta antaa se, että virkailija soittaa työnantajalle kysyäkseen, onko se ja se laittanut hakemusta. Pahimmillaan tällainen kyttääminen estää työllistymisen myöhemmin toiseen tehtävään kyseiselle työnantajalle, kun TE-keskus on tarkistussoitollaan antanut työnhakijasta kuvan epäluotettavana työnvieroksujana.

Kulttuurialallakin on vain 3 kk ammattitaitosuoja. Sen jälkeen voidaan laittaa työtarjousta vaikka myyjän tehtäviin,jos on opiskeluaikana niitä töitä tehnyt.

Eiköhän se kuva työtävieroksuvasta ole ihan oikea, jos työtön ei työtä hae, joten minusta on vain hyvä, että työnantaja saa tietyistä henkilöistä varoituksen etukäteen, Jos on lusmu jo työttömänä, niin tuskin tilanne paranee töissäollessa.

Vierailija
60/64 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä aliarvioida kiusaamista tyttömien aktivoimiskeinona. Ei ole mitään muuta tolkkua lähettää henkilölle jolla ei ole ko alan koulutusta tai työkokemusta kehotusta työpaikasta, jossa on tarkasti yksilöity, mitä työnantaja edellyttää, mutta mikään ei sovi työnhakijaan.

Sitten kun työtön hakee paikkaa, työnantaja voi vain ihmetellä, että ilmoituksessa on tarkasti esitelty, mitä hakijalta toivotaan - eikö työnhakija osaa lukea?

Mutta kiusaamisen todellinen tarkoitus on ajaa työtöntä etsimään jotain muuta, ettei joutuisi TE toimiston kiusattavaksi. Aktiivisuus nimenomaisesti edesauttaa siihen, että voi itse valita, minne hakee. Siinä vaiheessa kun alkaa samaan näitä "työtarjouksia" valinnanvapaus menetetään.

Työkkärin toiminta on kaikella tavalla pyritty riisumaan kaikesta inhimillisyydestä. Toiminta on pitkälti automatisoitua byrokratiaa, jossa hakukone arpoo työosoituksia, myöskin kontrolli ja rangaistus tulee automaatiolla, jos työtön ei toimi oikealla tavalla.

Miksi se työtön ei toimi oikealla tavalla? sama kai se on, onko siellä virkailija vai kone, jot työtön toimii väärin.