Työkkärin työtarjous on todella harhaanjohtava sana!
Pitäisi sekin vääntää kyllä rautalangasta noissa uutisissa. Ne, jotka eivät asioi työkkärin kanssa, he saavat ihan väärän kuvan, mitä tarkoittaa, että työttömälle lähetetään työtarjous. Kuulostaa siis PAAAAALJON paremmalta, mitä todellisuudessa onkaan.
Kommentit (64)
Asiansa osaava hallitus olisi jo lakkauttanut TE-toimiston.
Nämä "työtarjoukset" perustuvat pitkälti Juhana Vartiaisen kyseenalaisiin talousoppeihin. Jossakin tilaisuudessa hän taannoin ihan suoraan ilmoitti, että "työttömien elämä pitää tehdä inhottavammaksi". Edelliset hallitukset lähtivät jo tälle linjalle, ja sillä tämä nykyinen jatkaa, entistäkin pahempana. Työttömyyteen näillä linjauksilla ei ole ollut mitään positiivista vaikutusta, tuskinpa on jatkossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Nämä "työtarjoukset" perustuvat pitkälti Juhana Vartiaisen kyseenalaisiin talousoppeihin. Jossakin tilaisuudessa hän taannoin ihan suoraan ilmoitti, että "työttömien elämä pitää tehdä inhottavammaksi". .
Oh hoh, onko näin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi se paikan hakeminen sitten on niin ylitsepääsemätöntä? Puoli tuntia ja olet rukannut cv:n ja hakemuksen kyseiseen paikkaan. Ehkä et usko pääseväsi sisään, mutta miksi et kokeilisi? Pieni mahdollisuus sulla on silloin jokatapauksessa. Eikä hakijan ole aina pakko täyttää kaikkia hakukriteerejä, missään nimessä. Mieluummin työttömänä tekee niitä muita hommia kuin oman alan, jos oma ala ei onnistu.
Minusta hallituksen päätös on oikea.
Pointti on se, että verorahoja haaskataan aivan turhaan, työkkärin tädeiltä suuri osa työajasta kuluu tähän työtarjousten lähettelyyn. Joka ei anna sen vastaanottajalle mitään etulyöntiasemaa muihin hakijoihin nähden, ainoastaan riskin karenssiin. Työtön pakotetaan hakemaan paikkaa karenssin uhalla, paikkaa, joka on julkinen ja kaikkien nähtävissä ja haettavissa ihan omatoimisestikin.
Verorahoja voisi haaskata paljon paremminkin. Tämä on täysin turhaa touhua, tämä työtarjousten lähetys karenssin uhalla, hakevathan työttömät niitä paikkoja joka tapauksessa, joka paikkaan on satoja hakijoita! Eli kyse ei ole siitä, etteikö paikkoja haettais ja siksi täytyy pakottaa hakemaan. Kyse on jostain muusta, ehkäpä siitä, että saatais karensseja napsumaan? Kiusata työttömiä? En tiedä. Eikö työkkärissä keksitä parempia tapoja? Mitä hyötyä tuosta on kenellekään? Työnantaja hukkuu hakemuksiin ja työttömät pakotetaan hakemaan ehkä epäsopivaakin paikkaa. Tuossa ei vain ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä "työtarjoukset" perustuvat pitkälti Juhana Vartiaisen kyseenalaisiin talousoppeihin. Jossakin tilaisuudessa hän taannoin ihan suoraan ilmoitti, että "työttömien elämä pitää tehdä inhottavammaksi". .
Oh hoh, onko näin?
Talousviisas Vartiainen Hesarissa 19.7.2012: "Jos sen sanoo raa'asti, niin työnteko on tehtävä vähän houkuttelevammaksi ja työttömänä tai työvoiman ulkopuolella oleminen vähän inhottavammaksi."
Tuossa se Vartiaisen oppi "työn tarjonnan" lisäämisestä on pähkinänkuoressaan, ja ainakin tuo osa "inhottavammaksi tekemisestä" on jo osin toteutettu ja toteutumassa.
Vierailija kirjoitti:
Ja jokaiseen mol.fi työpaikkoihinhan tulee satoja hakemuksia per paikka muutenkin.
Työkkärin työtarjous ei lainkaan paranna työttömän asemaa siinä satojen hakijoiden joukossa. Työtön pakotetaan hakemaan sitä samaa paikkaa muiden satojen kanssa. Työtön ei saa mitään etulyöntiasemaa muihin nähden sillä, että työkkäri on oikein lähettäny työttömälle tämän työtarjouksen.
Työtarjous kuulostaa mun mielestä tasan siltä, että työkkäri lähettää vaikkapa vain viidelle työttömälle työtarjouksen paikkaan x. Jokainen näistä viidestä rustaa hakemuksen ja pääsee haastatteluun ja joku heistä valitaan. Paikkaa ei näy julkisesti missään. Näin mä ymmärrän työtarjouksen.
Mun mielestä työtarjouksen kohdalla pitäisi lukea "julkinen avoin työpaikka, jota sinun on karenssin uhalla haettava"
tämä
Ei kai se hakijan vika/ongelma ole ellei täytä vaatimuksia. Jos TE-keskus on sitä mieltä, että voisi toimia ranskan kielen tulkkina opiskeltuaan venäjää niin OK, senkun viskaa sitten työnantajaa hakemuksella. Pienumuotoinen hakemus ja cv ja sillä siisti.
Niin mitä se työtarjous oikeasti tarkoittaa? Olen ollut työttömänä viimeksi 20v sitten, nyt uhkaa syksyllä.. Lähettääkö työkkäri vain vinkin paikasta, joka on ollut vaikka jo viikon auki mollissa? Vaiko salaisesti kaivaa tosiaan pöytälaatikosta työpaikan tiedot viidelle valitsemalleen?
Kirjoitin johonkin ketjuun aiemmin oman kokemukseni työtarjouksesta.
Sain kirjeellä kehotuksen hakea paikkaa X, joka vastasi osaamistani ja toiveitani. Kyseinen paikka oli ilmoitettu jo jokin aika aiemmin mol:in sivuilla, josta olin sen nähnyt. Aidosti aktiivisena työnhakija olin jo lähettänyt hakemuksen kyseiseen paikkaan. Mulla oli sattumalta samaan aikaan tapaaminen työvoimatoimistossa ja virkaillija kyseli, että miten hakemuksen kirjoittaminen tähän työtarjouspaikkaan sujuu. Kerroin, että olen lähettänyt edellisellä viikolla, mikä oli totta, mutta virkailija ei tätä meinannut millään ymmärtää. Intti, että ei ole mahdollista, kun työtarjous on lähetetty vasta tällä viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Sain kirjeellä kehotuksen hakea paikkaa X, joka vastasi osaamistani ja toiveitani. Kyseinen paikka oli ilmoitettu jo jokin aika aiemmin mol:in sivuilla, josta olin sen nähnyt. Aidosti aktiivisena työnhakija olin jo lähettänyt hakemuksen kyseiseen paikkaan. Mulla oli sattumalta samaan aikaan tapaaminen työvoimatoimistossa ja virkaillija kyseli, että miten hakemuksen kirjoittaminen tähän työtarjouspaikkaan sujuu. Kerroin, että olen lähettänyt edellisellä viikolla, mikä oli totta, mutta virkailija ei tätä meinannut millään ymmärtää. Intti, että ei ole mahdollista, kun työtarjous on lähetetty vasta tällä viikolla.
Eli ilmeisesti olettavat että ihminen ei itse seuraa mol.fi sivuja vaan heidän tehtävänsä on sieltä etsiä paikkaa työttömälle..? Kahjoa toden totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain kirjeellä kehotuksen hakea paikkaa X, joka vastasi osaamistani ja toiveitani. Kyseinen paikka oli ilmoitettu jo jokin aika aiemmin mol:in sivuilla, josta olin sen nähnyt. Aidosti aktiivisena työnhakija olin jo lähettänyt hakemuksen kyseiseen paikkaan. Mulla oli sattumalta samaan aikaan tapaaminen työvoimatoimistossa ja virkaillija kyseli, että miten hakemuksen kirjoittaminen tähän työtarjouspaikkaan sujuu. Kerroin, että olen lähettänyt edellisellä viikolla, mikä oli totta, mutta virkailija ei tätä meinannut millään ymmärtää. Intti, että ei ole mahdollista, kun työtarjous on lähetetty vasta tällä viikolla.Eli ilmeisesti olettavat että ihminen ei itse seuraa mol.fi sivuja vaan heidän tehtävänsä on sieltä etsiä paikkaa työttömälle..? Kahjoa toden totta.
Ilmeisesti näin. Enemmän ihmetytti se, että virkailijan päähän ei millään uponnut, miten olen jo voinut hakea paikkaa. Ilmeisesti pitäisi unohtaa oma aktiivisuus työnhaussa ja odottaa kotona kiltisti ja hakea vasta sitten kun saa luvan
Vierailija kirjoitti:
Työministeriö on ohjeessaan ihan selkeästi kertonut, mistä yhteydenotossa on kyse. Siellä ei muuten sanota, että tulee todisteellisesti ottaa yhteyttä työnantajaan, riittää, että ilmoittaa ottaneensa yhteyttä. Sanktionhan saa nimenomaan siitä, jos ei ilmoita ottaneensa yhteyttä työnantajaan, ei siitä, että ei ole hakenut ko. työtä.
Tiedät varmaan, että jos asiasi menee oikeuteen, saat puhelinoperaattorilta kaikkien soittamiesi puhelujen tiedot, joten ole huoleti, kyllä sieltä saadaan selville, että olet ottanut yhteyttä työnantajaan ja karenssista luovutaan.
En ymmärrä, miksi teette pienestä asiasta ison ja vaikean. Toimitte ohjeen mukaan, kukaan ei saa traumoja eikä karenssia tule.
TE-toimisto tekee pistokokeellisesti tarkastuksia onko henkilö ottanut yhteyttä työnantajaan, eihän heillä tietenkään ole aikaa tarkastaa kaikkien työttömien työtarjousyhteydenottoja. Jos ei ole yhteyttä otettu ja vaikka ilmottaisi "juu juu otin otin" niin karenssia napsahtaa. Nimimerkillä, kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä se työtarjous oikeasti tarkoittaa? Olen ollut työttömänä viimeksi 20v sitten, nyt uhkaa syksyllä.. Lähettääkö työkkäri vain vinkin paikasta, joka on ollut vaikka jo viikon auki mollissa? Vaiko salaisesti kaivaa tosiaan pöytälaatikosta työpaikan tiedot viidelle valitsemalleen?
Työtarjous tarkoittaa siis oikeasti tätä: työkkäri lähettää vain vinkin paikasta, joka on auki mollissa. Ja jos et vinkistä ota vaaria, paukkuu karenssi, eli tuet katkaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtarjous tarkoittaa siis oikeasti tätä: työkkäri lähettää vain vinkin paikasta, joka on auki mollissa. Ja jos et vinkistä ota vaaria, paukkuu karenssi, eli tuet katkaistaan.
Jos et ota vinkistä vaaria = et hae työpaikkaa
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan tulee lappu kotiin (tai Netpostiin) nimellä Työtarjous. Siinä on työtehtävä mitä sulle tarjotaan ja yhteystiedot. Ja kyllä, niitä samoja työpaikkoja mitä on tarjolla mollin sivuillakin. Eli parhaassa tapauksessa olet jo hakenut työtä, ei ne todellakaan ole mistään tiskinalta repästyjä ja hakijoita voi olla siis satoja. Sen jälkeen kun olet ottanut yhteyttä työnantajaan, lähettänyt savumerkkejä tai ehkä jopa hakemuksenkin niin käyt mollin oma sivuillasi laittamassa tiedon "olen hakenut pvm xx, sain tehtävän, en saanut, en vielä tiedä sainko" tai jotain sinne päin.
Mikä näistä työtarjouksiin vastaamisesta tekee niin vaikeaa. Ei se työtarjous tarkoita että kyseiseen paikkaan pääsee/joutuu töihin. Itselle kun tuli aikoinaan jotain työtarjouksia johonkin tehdastyöhön minimipalkalla, mikä ei sillä elämän hetkellä kiinnostanut, niin laitoin vaan palkkatoiveen sen verta ylös ettei työnantajalla ollut varaa palkata. Ei oo iso juttu lähettää sähköpostia tai täyttää netissä hakemus ja mistä sitä tietää jos vaikka joskus tulee joku hyviäkin tarjous joka vastaa omaa koulutusta/kiinnostaa muuten. Työtänsä ne vaan siä työkkärissä tekee.
Ei se työhakemuksen tekeminen ole ongelma, mutta kun työkkäri puhuu julkisuudesta asiasta sanamuodolla "työttömille tarjottiin töitä ja he eivät silti työllistyneet", vaikka todellisuudessa työttömiä käsketään hakemaan samoihin paikkoihin kuin sadat muutkin hakevat ja he eivät työllisty. Luodaan kuva, että työttömille tarjotaan työpaikkaa, johon he ovat ainoa tai ainakin yksi harvoista hakijoista, vaikka näin ei ole. Ja sitä myötä luodaan kuva, että työttömät ovat tahallaan työttömiä, eikä heille kelpaa vaikka kotiin tarjottaisiin työpaikkaa.
Olisi ihan eri asia, jos työtarjouksen sijaan näitä kutsuttaisiin vaikkapa nimellä "kehotus hakea työpaikkaa". Silloin olisi kaikille selvä, mistä on kysymys.
En usko itse, että työtarjousten kohtaamisongelmassa on kyse virkailijoiden ammattitaidottomuudesta, vaan siitä, että heidän työhönsä kuuluu velvollisuus lähettää x määrä tarjouksia viikossa. Niitä sitten lähetetään, eikä virkailija pysty tätä itse kyseenalaistamaan. Lähihoitajille on tietysti helppo lähettää lähihoitajan paikkoja, mutta muilla aloilla niitä sopivia paikkoja ei ole samalla tavalla auki, joten silloin lähetetään kaikkea mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työministeriö on ohjeessaan ihan selkeästi kertonut, mistä yhteydenotossa on kyse. Siellä ei muuten sanota, että tulee todisteellisesti ottaa yhteyttä työnantajaan, riittää, että ilmoittaa ottaneensa yhteyttä. Sanktionhan saa nimenomaan siitä, jos ei ilmoita ottaneensa yhteyttä työnantajaan, ei siitä, että ei ole hakenut ko. työtä.
Tiedät varmaan, että jos asiasi menee oikeuteen, saat puhelinoperaattorilta kaikkien soittamiesi puhelujen tiedot, joten ole huoleti, kyllä sieltä saadaan selville, että olet ottanut yhteyttä työnantajaan ja karenssista luovutaan.
En ymmärrä, miksi teette pienestä asiasta ison ja vaikean. Toimitte ohjeen mukaan, kukaan ei saa traumoja eikä karenssia tule.
TE-toimisto tekee pistokokeellisesti tarkastuksia onko henkilö ottanut yhteyttä työnantajaan, eihän heillä tietenkään ole aikaa tarkastaa kaikkien työttömien työtarjousyhteydenottoja. Jos ei ole yhteyttä otettu ja vaikka ilmottaisi "juu juu otin otin" niin karenssia napsahtaa. Nimimerkillä, kokemusta on.
Eli työnantajan täytyy pitää kirjaa kaikista puhelinsoitoista, joissa joku kyselee avoinna olevasta työpaikasta? EI KAI SENTÄÄN?
Minulle ehtiin työtarjous fortumin maajohtajan toimesta, ekonomi, useammanvuoden kokemus jne. Kun haastattelussa kerroin harkitsevani merkonomi opintoja. Siihen asti 15 vuotta varastomiehenä ja trukkikuskina. Työkkärin virkailia kirkkain silmin kertoi, että kannattaa hakea, ei ne vaatimuksen niin tarkkoja ole.
Jos muilla toimii nämä tarjoukset yhtähyvin niin hohhoijaa! Nyt jo kuusi vuotta osaamista vastaavassa hommassa.