Työkkärin työtarjous on todella harhaanjohtava sana!
Pitäisi sekin vääntää kyllä rautalangasta noissa uutisissa. Ne, jotka eivät asioi työkkärin kanssa, he saavat ihan väärän kuvan, mitä tarkoittaa, että työttömälle lähetetään työtarjous. Kuulostaa siis PAAAAALJON paremmalta, mitä todellisuudessa onkaan.
Kommentit (64)
Miten niin, työtänsähän ne siellä tekee? Ja on sillä hyvä työttömän leveillä, että mullepa tarjottiin työtä tälläkinviikolla kolme kertaa.
Lukekaa joskus se työtarjous. Siinä sanotaan aika selkeästi, että pitää ottaa yhteyttä työnantajaan. Pakko ei ole hakea.
Niin kauan kun meillä iso osa työttömistä on lukutaidottomia, työtarjouksia voidaan laittaa aika huolettomasti.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin, työtänsähän ne siellä tekee? Ja on sillä hyvä työttömän leveillä, että mullepa tarjottiin työtä tälläkinviikolla kolme kertaa.
Mitä leveilemistä siinä on, että minua joku pitää niin idioottina, että en itse älyä lukea niitä ilmoituksia vaan jonkun pitää ne ihan erikseen minulle sormella osoittaa?
Minusta on työnhakijan aliarviointia käskeä hakemaan työpaikkaa, joka on julkisesti kaikkien nähtävissä ihan kuin aktiivinen työnhakija ei sitä itse hoksaisi. Ne jotka eivät töihin halua, löytävät kyllä lukemattomia tapoja vältellä oikeastikin tarjolla olevia töitä.
Jos te-toimistojen väellä ei tosiaan mitään viisaampaa tekemistä ole kuin lähetellä kopioita MOL:n sivulla olevista ilmoituksista työttömille, niin ihan samaan 'kortistoon' joutaisivat nekin! Eihän ne pöljät osaa lukea edes sitä vähää kuin työttömät itse, eli esimerkiksi "suunnittelijan" tehtävää ei todellakaan kannata tarjota kansalaisopiston koulutussuunnittelijalle eikä metsätaloussuunnittelijalle, jos työ on sähkösuunnittelua ja vaatii nimenomaan sähköalan eikä suunnittelijan ammattitaitoa.
Oikeasti siinä sanotaan juuri niin, että pitää ottaa yhteyttä työnantajaan, mutta jälkeen päin pitää kuitenkin tehdä selvitys siitä, onko saanut paikan vai ei eli käytännössä perusoletus on se, että olet hakenut. Työttömällä ei ole varaa alkaa säätämään sanamuotojen kanssa, sillä karensseja ladotaan jo nyt aivan ennennäkemättömiä määriä.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa joskus se työtarjous. Siinä sanotaan aika selkeästi, että pitää ottaa yhteyttä työnantajaan. Pakko ei ole hakea.
Niin kauan kun meillä iso osa työttömistä on lukutaidottomia, työtarjouksia voidaan laittaa aika huolettomasti.
Mitä se yhteydenotto työnantajaan sun mielestä tarkoittaa? Jos lappusen nimi on "työtarjous" ja se pitää tulkita ihan eri tavalla eli työtä ei oikeasti tarjota niin kyllä mä ymmärrän että "yhteydenotto" on yhtä kuin työhakemuksen lähetys. Voinhan mä soittaa sinne ja kysyä ummet ja lammet, mutta mites sitten todistan ottaneeni yhteyttä kun te-keskus kyselee. Mun puhelinerittelyä ei saa numeron tarkkuudella eli sieltä näkee vaan että on soitettu 0501234XXX-alkuiseen numeroon. Voinhan mä lähettää sähköpostia että howdy whats up? Mitä luulet tykkäiskö työkkäri että tuo on "yhteydenotto"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se yhteydenotto työnantajaan sun mielestä tarkoittaa? Jos lappusen nimi on "työtarjous" ja se pitää tulkita ihan eri tavalla eli työtä ei oikeasti tarjota niin kyllä mä ymmärrän että "yhteydenotto" on yhtä kuin työhakemuksen lähetys. Voinhan mä soittaa sinne ja kysyä ummet ja lammet, mutta mites sitten todistan ottaneeni yhteyttä kun te-keskus kyselee. Mun puhelinerittelyä ei saa numeron tarkkuudella eli sieltä näkee vaan että on soitettu 0501234XXX-alkuiseen numeroon. Voinhan mä lähettää sähköpostia että howdy whats up? Mitä luulet tykkäiskö työkkäri että tuo on "yhteydenotto"?
Työministeriö on ohjeessaan ihan selkeästi kertonut, mistä yhteydenotossa on kyse. Siellä ei muuten sanota, että tulee todisteellisesti ottaa yhteyttä työnantajaan, riittää, että ilmoittaa ottaneensa yhteyttä. Sanktionhan saa nimenomaan siitä, jos ei ilmoita ottaneensa yhteyttä työnantajaan, ei siitä, että ei ole hakenut ko. työtä.
Tiedät varmaan, että jos asiasi menee oikeuteen, saat puhelinoperaattorilta kaikkien soittamiesi puhelujen tiedot, joten ole huoleti, kyllä sieltä saadaan selville, että olet ottanut yhteyttä työnantajaan ja karenssista luovutaan.
En ymmärrä, miksi teette pienestä asiasta ison ja vaikean. Toimitte ohjeen mukaan, kukaan ei saa traumoja eikä karenssia tule.
Niin, mutta tuossa ei ole järjen hiventäkään. Työkkäri siis lähettää henkilökohtaisesti karenssin uhalla näitä "työtarjouksia" työttömille. Siis kyseessä on sama avoin työpaikka, joka on ilmoitettu mol.fi sivuille ja on jokaikisen luettavissa ja haettavissa!! Mitä järkeä on karenssin uhalla lähettää työttömille näitä? En näe siinä järkeä!
Ja jokaiseen mol.fi työpaikkoihinhan tulee satoja hakemuksia per paikka muutenkin.
Työkkärin työtarjous ei lainkaan paranna työttömän asemaa siinä satojen hakijoiden joukossa. Työtön pakotetaan hakemaan sitä samaa paikkaa muiden satojen kanssa. Työtön ei saa mitään etulyöntiasemaa muihin nähden sillä, että työkkäri on oikein lähettäny työttömälle tämän työtarjouksen.
Työtarjous kuulostaa mun mielestä tasan siltä, että työkkäri lähettää vaikkapa vain viidelle työttömälle työtarjouksen paikkaan x. Jokainen näistä viidestä rustaa hakemuksen ja pääsee haastatteluun ja joku heistä valitaan. Paikkaa ei näy julkisesti missään. Näin mä ymmärrän työtarjouksen.
Mun mielestä työtarjouksen kohdalla pitäisi lukea "julkinen avoin työpaikka, jota sinun on karenssin uhalla haettava"
Olen saanut 6 kk aikana 8 kpl työtarjouksia, yhteenkään niiden työpaikkaan en ole hakenut . Ei karenssia.
Siellä sanotaan, että ota yhteyttä ja ilmoita se oma asioinnissa. Se riittää, ei hakupakkoa.
Miksi se paikan hakeminen sitten on niin ylitsepääsemätöntä? Puoli tuntia ja olet rukannut cv:n ja hakemuksen kyseiseen paikkaan. Ehkä et usko pääseväsi sisään, mutta miksi et kokeilisi? Pieni mahdollisuus sulla on silloin jokatapauksessa. Eikä hakijan ole aina pakko täyttää kaikkia hakukriteerejä, missään nimessä. Mieluummin työttömänä tekee niitä muita hommia kuin oman alan, jos oma ala ei onnistu.
Minusta hallituksen päätös on oikea.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle sinä luulet sen työttömän mitään leveilevän, kun hänen tuttavapiirissään kaikki tuntevat tempun? Isovanhemmilleen ehkä. Ja kuka saa kolme tarjousta edes vuodessa? En ainakaan minä, mutta sitähän minä en sure, kun osaan vallan hyvin itsekin töitä hakea.
Tarjous-sanasta saa sen käsityksen, että juuri sinut on valittu vastaanottamaan tämä tarjous ... tiedättehän, puhelinmyyjät aloittavat usein tähän tyyliin. Sama se on työkkärissäkin, eli tarjous, josta et voi kieltäytyä - mutta älä luule että sinä mitään saisit ainakaan ilmaiseksi!
Edes omasta puhelimestaan ei saa niin tarkkaa erittelyä, että voisi todistaa soittaneensa työnantajalle. Sähköposti on siitä kätevä, että siitä jää kopio omaan lähetetyt-kansioon.
Vinkki työnhakijoille:
Käykää siellä TE-toimistossa juttusilla oman virkailijanne kanssa. Jokaisesta työnhakijasta on profiili, jota virkailija lukee. Jos siinä profiilissa lukee että hakija on "vain" suunnittelija, niin voihan olla että saat sähkösuunnittelijan työstä tarjouksen vaikka olet metsätaloussuunnittelija, koska hakusana "suunnittelija" osuu sinun profiilin.
Jos siis sanot virkailijalle, että kirjoita siihen profiiliiin että haet vain metsätalousalalta suunnittelijan hommia, niin kyllä se lisätään siihen profiiliin. Et saa sitten enää sähköhommiin tarjouksia. Kyllä se virkailijaakin turhauttaa lähetellä turhia ilmoituksia.
Itse kävin tarkentamassa omia tietojani ja virkailijakin oli tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se paikan hakeminen sitten on niin ylitsepääsemätöntä? Puoli tuntia ja olet rukannut cv:n ja hakemuksen kyseiseen paikkaan. Ehkä et usko pääseväsi sisään, mutta miksi et kokeilisi? Pieni mahdollisuus sulla on silloin jokatapauksessa. Eikä hakijan ole aina pakko täyttää kaikkia hakukriteerejä, missään nimessä. Mieluummin työttömänä tekee niitä muita hommia kuin oman alan, jos oma ala ei onnistu.
Minusta hallituksen päätös on oikea.
Siksi, kun minä tunnen itseni niin noloksi vääntäessäni hakemusta sellaiseen paikkaan, joka on täytetty jo vuosia sitten. Se on vaan vasta nyt vakituisesti täytettävänä eli siinä virassa oleva vakinaistetaan ja siksi julkisessa haussa.
Siksi, kun epäilen työnantajan pitävän minua idioottina, kun haen sellaista paikkaa, joka on selvästi minulle sopimaton, kuten " ranskankielenkääntäjänä venäjäntulkiksi".
Siksi, kun se työnantaja ei ehkä myöhemminkään ota minun hakemusta vakavasti, kun ymmärtää minun tehtailevan hakemuksia työkkärin määräyksestä.
Siksi kun tiedän työnantajan ja työn ja sen, että ei se työ ole oikeasti sellaista kuin hakuilmoituksessa ja siitä on tehtailtu työsuojeluilmoituksia yhtenään.
Tässä minun omia henkilökohtaisia syitä. Joku muu voinee kertoa enemmän sellaisista tapauksista, joissa hakemukseksi ei suinkaan riitä pelkkä A4 ja cv vaan edellytetään jotain työnäytettä tai laajempaa esitystä.
jos paikkaa ei halua niin aina löytyy keinoja miten siitä voi vetkutella ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työministeriö on ohjeessaan ihan selkeästi kertonut, mistä yhteydenotossa on kyse. Siellä ei muuten sanota, että tulee todisteellisesti ottaa yhteyttä työnantajaan, riittää, että ilmoittaa ottaneensa yhteyttä. Sanktionhan saa nimenomaan siitä, jos ei ilmoita ottaneensa yhteyttä työnantajaan, ei siitä, että ei ole hakenut ko. työtä.
Tiedät varmaan, että jos asiasi menee oikeuteen, saat puhelinoperaattorilta kaikkien soittamiesi puhelujen tiedot, joten ole huoleti, kyllä sieltä saadaan selville, että olet ottanut yhteyttä työnantajaan ja karenssista luovutaan.
En ymmärrä, miksi teette pienestä asiasta ison ja vaikean. Toimitte ohjeen mukaan, kukaan ei saa traumoja eikä karenssia tule.
Mihin ihmeen oikeuteen?
Tuo temppuilu on ihan järjetöntä resurssien tuhlausta. Ja jos kaikki tekevät kiltisti nuo temput kuten suosittelet, tuo tuhlailu ei ikinä lopu. Se nimittäin maksaa, kun työkkärin työntekijä lähettelee noita hyödyttömiä lappusia ja tarkistelee onko mitään tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki työnhakijoille:
Käykää siellä TE-toimistossa juttusilla oman virkailijanne kanssa. Jokaisesta työnhakijasta on profiili, jota virkailija lukee. Jos siinä profiilissa lukee että hakija on "vain" suunnittelija, niin voihan olla että saat sähkösuunnittelijan työstä tarjouksen vaikka olet metsätaloussuunnittelija, koska hakusana "suunnittelija" osuu sinun profiilin.
Jos siis sanot virkailijalle, että kirjoita siihen profiiliiin että haet vain metsätalousalalta suunnittelijan hommia, niin kyllä se lisätään siihen profiiliin. Et saa sitten enää sähköhommiin tarjouksia. Kyllä se virkailijaakin turhauttaa lähetellä turhia ilmoituksia.
Kuinka moni mokaa noin pahasti, kun ensi kertaa tietonsa käy sinne antamassa? Kyllä suurin osa saa nuo tiedot kohdalleen ihan ensi yrityksellä. Omasta ammatista kuitenkin kyse. Eiköhän se useammin ole niin, että työkkärin virkailija ei vain ymmärrä tai viitsi lukea sitä ammatin kuvausta mikä siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki työnhakijoille:
Kuinka moni mokaa noin pahasti, kun ensi kertaa tietonsa käy sinne antamassa? Kyllä suurin osa saa nuo tiedot kohdalleen ihan ensi yrityksellä. Omasta ammatista kuitenkin kyse. Eiköhän se useammin ole niin, että työkkärin virkailija ei vain ymmärrä tai viitsi lukea sitä ammatin kuvausta mikä siellä on.
Näköjään aika moni koska niitä turhia tarjouksia tuntuu tulevan tosi usealle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki työnhakijoille:
Näköjään aika moni koska niitä turhia tarjouksia tuntuu tulevan tosi usealle.
Miksi oletat vian olevan työnhakijoissa eikä ammattitaidottomissa virkailijoissa?
Vierailija kirjoitti:
jos paikkaa ei halua niin aina löytyy keinoja miten siitä voi vetkutella ulos.
Työtarjous ei edelleenkään tarkoita, että sinulle ja vain juuri sinulle tarjotaan paikkaa x. Työtarjous tarkoittaa, että haet karenssin uhalla satojen muiden joukossa julkisessa haussa olevaa paikkaa x.
Mahdoton työllistyä.
Vastauksia:
Viesti 9 - Odotahan vain, niin viimeistään siinä vaiheessa, kun sinut lasketaan ns. pitkäaikaistyöttömäksi, niin alkaa karenssit pikkuhiljaa paukkua. Hakemattomuus lasketaan helposti työstä kieltäytymiseksi ihan lailla perustellen "...tai omilla toimillaan aiheuttanut työn saamatta jäämisen" tms. lukee laissa, jonka perusteella voidaan tulkita sinun kieltäytyneen töistä, jonka johdosta pääset nauttimaan 60pv karenssista.
Viesti 3 - Pakko ei ole koskaan, mutta karenssissa ei ole kellään kivaa, eikä varsinkaan silloin, kun elää kädestä suuhun. Sossukaan ei ole mikään hetirahaa-automaatti suurimmassa osassa maata, jos missään.
Viesti 12 - Asia ei ole noin yksioikoinen. On olemassa kaupunkeja, joissa TE:n porukkaa pääsee tapaamaan vain sovitulla tapaamisella ja sitä voi joutua odottamaan useita kuukausia, vaikka pommittaa aktiivisesti aiheesta. Lisäksi se tietojen päivitys ei kaikilta onnistu, vaikka olisi kuinka asiantuntija. Omalla kohdallani ilmoitin eräästä seikasta (puhelimitse ja sähköpostilla) 3 kertaa ennen kuin se edes kirjattiin tietoihin ja silloinkin väärin, joka sittemmin neljännellä kerralla (tapaaminen kasvokkain) korjattiin oikein.
Viesti 15 - Koko TE-'palvelu' työttömälle on ihan järjetöntä resurssien tuhlausta. Kyseinen palvelu ei useassakaan kaupungissa kykene hoitamaan edes lain määräämiä perustoimiaan saati sitten paljon muutakaan. Tai no, onhan niitten 'tuottama' työllistämisprosentti koko maan tasolla tilastojen mukaan jopa 20%.
Itse avausviestiin... - Niillä, jotka eivät itse asioi tai joiden läheiset tutut ja sukulaiset eivät asioi TE:n kanssa, on ihan eri maailmankuva muutenkin. "Kyllä Suomessa vielä on asiat hyvin (kaikilla), joten älä valita." Onhan tuo todistettu, että Suomessa ne joilla on asiat hyvin ja ne joilla on asiat huonosti elävät kuin kahdessa eri maailmassa, josta julkaistu tutkimus vaiettiin äkkiä kuoliaaksi. Ehkä se häiritsi joitakuita, kuten eräs leipäjono häiritsi eräässä Helsingin kaupunginosassa niin paljon hyväosaisten asukkaiden maailmankuvaa, että leipäjonon piti oikein muuttaa.
Työttömyydestä kirjoitellen ja keskustellen uudessa blogissani:
http://vuodentyoton.blogspot.fi/
t: Vuoden työtön
Jep. Todellisuudessa siinä lähetetään ilmoitus, jonka on jo nähnyt mol:ista, mutta todennut, ettei esim. ranskan kääntäjänä täytä venäjäntulkin vaatimuksia. Paikkaa on kuitenkin pakko hakea, ettei karenssia napsahda. Yleensä kiireellä, kun "tarjoukset" tulevat kakkospostissa hakuajan umpeutuessa. Työnantajallekin mukava varmasti hukkua turhiin hakemuksiin. Ja itselle kiva, kun pääsee antamaan muissa työtehtävissä potentiaaliselle työnantajalle harhaisen vaikutelman, kun hakee työtä, johon ei selvästi sovellu.