Kumpi mielestäsi olisi parempi: isompi perustulo ilman asumistukea, vai pienempi asumistuella?
Kela on arvioinut, että täysi perustulo voisi olla 800 euroa ja osittainen 550 euroa.
Itse olen sitä mieltä, että tuo täysi perustulo olisi parempi, koska asumistuki on juuri pahin syy siihen, että vuokrien hinnat ovat karanneett kohtuuttomiksi. Suuremmista asutuskeskusistahan ei tuolla erotuksella minkäänlaista kämppää saa, mutta suuremmissa keskuksissa löytyy ainakin jonkunlaista osa-aikatyötä, jolla sen vajeen voi kompensoida. Perustulon etuhan olisi nimenomaan se, että sen päälle saat tienata vähän tai paljon, menettämättä perustuloa.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/kelan-arvio-taysi-perustulo-800-eu…
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen perustulo on sellainen, jonka lisäksi maksetaan käytännössä jokaiselle perustulolla toimeentulevalle asumislisä tyyliin 400 e/kk?
Pelkkä perustulo jokaiselle yli 18v ikäiselle ja jokaisesta alle 18v ikäisestä lapsesta vanhemmille lapsilisän sijaan 30% perustulosta siihen lisää. Joko tulet sillä toimeen tai sitten asut yhteismajoituksessa tms. Palkkatyö perustulon ohessa tarjoaa mahdollisuuden itse valita asumismuoto.
Tarkoitus on vähentää byrokratiaa.
Ei lapsille ole ajateltu perustuloa. Lapsilisät säilyy. Samoin ansiosidonnainen ja työeläke.
Kannatan sitä ettei asumistukea ole
Tosin asuntojen hinnat kyllä säätelee vuokraa. Ei kukaan osta sijoitusasuntoa 1000 kk kuluilla 500 vuokralla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko asumistuki pitäisi poistaa. Jokainen kustantakoon asumisensa itse siellä missä on varaa.
Samaa mieltä. Asumistukijärjestelmä vääristää asuntomarkkinoita. Ikävä tosiasia on se, että sosiaalituen varassa elävällä ei ole mahdollisuutta asua Punavuoressa. Oikeampi paikka on vaikkapa Forssa.
Helppo heittää tuollaista, kun se ei itseä koske. Pienipalkkainen asuu Kontulassa ja Vantaalla ja käy Helsingissä töissä. Voitaisiin taas palata siihen, että kaupunkien vuokra-asunnot tarjottaisiin kaupunkilaisille, niin kuin ennen. Jokainen saisi asua siellä missä on kasvanut, missä muu suku ja ystävät asuvat ja missä tekee töitä. Oma valinta sitten lähteä Forssaan asumaan ja töihin.
helppo heitellä tollaista kun se itseä koske. Itä-Suomessa ja pohjoisessa on monin paikoin niin vähän töitä, ettei siellä edes unelmoida työssäkäynnistä jossain suvun lähellä. Omatkin sukulaiseni jäivät ja itse lähdin työn perässä toiselle puolelle Suomea. Se nyt vaan on. Kumma että pääkaupunkiseutulaisilla pitäisi olla joku eri vapaus hengailla. Osa jäi toki munkin kotipuoleen hengaamaan, mut on se edes halvempaa kuin ruuhka-Suomessa, yhteiskunnalle siis.
No entäs lapset, jätetäänkö nekin vain taakse jos on eronnut, ja ei muuta kuin toiselle puolelle Suomea vaikkei niitä töitäkään ole, ei mitään siteitä paikkaan, mutta kun halvat asunnot? Jos nyt ajattelee että itse "hengailen" täällä pohjoisessa, mutta ilmeisesti jossain on se kultamaa Forssa tms. jossa on niitä halpoja asuntoja.
veikkaan että jos asut nyt jossain pohjoisen kaupungissa, 100 kilometrin päässä on jo halpoja asuntoja, todnäk halvempia kuin Forssassa. Sen verran voinee liikkua jos ei tarvitse joka päivä töihin edes kulkea tuota matkaa, sit kun tarvitsee voi muuttaa takaisin. Meillä lähimmät sululaiset on paljon tuota kauempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko asumistuki pitäisi poistaa. Jokainen kustantakoon asumisensa itse siellä missä on varaa.
Samaa mieltä. Asumistukijärjestelmä vääristää asuntomarkkinoita. Ikävä tosiasia on se, että sosiaalituen varassa elävällä ei ole mahdollisuutta asua Punavuoressa. Oikeampi paikka on vaikkapa Forssa.
Helppo heittää tuollaista, kun se ei itseä koske. Pienipalkkainen asuu Kontulassa ja Vantaalla ja käy Helsingissä töissä. Voitaisiin taas palata siihen, että kaupunkien vuokra-asunnot tarjottaisiin kaupunkilaisille, niin kuin ennen. Jokainen saisi asua siellä missä on kasvanut, missä muu suku ja ystävät asuvat ja missä tekee töitä. Oma valinta sitten lähteä Forssaan asumaan ja töihin.
helppo heitellä tollaista kun se itseä koske. Itä-Suomessa ja pohjoisessa on monin paikoin niin vähän töitä, ettei siellä edes unelmoida työssäkäynnistä jossain suvun lähellä. Omatkin sukulaiseni jäivät ja itse lähdin työn perässä toiselle puolelle Suomea. Se nyt vaan on. Kumma että pääkaupunkiseutulaisilla pitäisi olla joku eri vapaus hengailla. Osa jäi toki munkin kotipuoleen hengaamaan, mut on se edes halvempaa kuin ruuhka-Suomessa, yhteiskunnalle siis.
No entäs lapset, jätetäänkö nekin vain taakse jos on eronnut, ja ei muuta kuin toiselle puolelle Suomea vaikkei niitä töitäkään ole, ei mitään siteitä paikkaan, mutta kun halvat asunnot? Jos nyt ajattelee että itse "hengailen" täällä pohjoisessa, mutta ilmeisesti jossain on se kultamaa Forssa tms. jossa on niitä halpoja asuntoja.
veikkaan että jos asut nyt jossain pohjoisen kaupungissa, 100 kilometrin päässä on jo halpoja asuntoja, todnäk halvempia kuin Forssassa. Sen verran voinee liikkua jos ei tarvitse joka päivä töihin edes kulkea tuota matkaa, sit kun tarvitsee voi muuttaa takaisin. Meillä lähimmät sululaiset on paljon tuota kauempana.
Entä jos terveys ei anna myöten matkustella ja kuljettaa lapsia, julkista liikennettä ei ole vaan pitäisi olla auto? En muuten asu kaupungissa, vaan juuri siellä n. 50 km päässä missä luulisi olevan halvempia asuntoja, ei vain ole. Entäs sitten jos toinen vanhempi joutuu muuttamaan halvemman asunnon/töiden perässä parisataa kilometriä toiseen suuntaan, ja toinen joutuu toiseen suuntaan johonkin kimppakämppään?
Jatkuvastiko sitä muutellaan? No, onpa muuttofirmoilla leveät ajat.
Jos ei saa elämäänsä muuten järkättyä niin silloin muutetaan. Niin aika monet tekee nyttenkin, pätkätyöläiset esim. Onko yhteiskunnalla sitten mielestäsi velvollisuus taata että voi asua ikänsä just siellä missä haluaa?
http://bgr.com/2015/11/16/robots-replacing-human-jobs/
http://www.bbc.com/news/technology-33327659
Siinä sulle muutama linkki tulevaisuudennäkymiin. Herää siitä unestasi ja tervetuloa todellisuuteen. Esim autokuskit korvataan kohta itsestäänajavilla-ajoneuvoilla jne. Lähes jokainen taho ennustaa että noin 40% tämänhetkisistä töistä on korvattu koneilla johonkin 2040 mennessä.