Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtynyt suoli (?) ja peräaukon haavauma. Auttakaa!

Vierailija
07.03.2016 |

Onko täällä ketään, joka olisi löytänyt avun ruokavaliolla? Mitä ihmettä söisin? Oletan vaivani olevan ärtynyt suoli, se vaivannyt vuosia, vaihtelevasti. Nyt ollu muutaman kuukauden lisäksi haavauma peräaukossa, mukava yhdistelmä. Olen ollut vuosikaudet kasvislinjalla; lakto-ovo+kala. Laktoosi-intoleranssi vaivaa mutta käytän vähälaktoosisia tuotteita.

Lääkäriin en vielä ole mennyt, täytynee varata aika. Kokeilisin mielelläni ruokavalioita, jos täällä kellään kokemusta (kumpaan vaan, tai mieluusti molempiin vaivoihin). Ensinnä aion jättää pois sokerin ja kotimaiset viljat - mitä muuta???

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Funktionaalinen lääketieteen lääkärillä on paras osaaminen tässä vaivassa.

Pois sokeri, gluteeni, maito, huonot prosessoidut teolliset rasvat...vältä punaista lihaa

Tarvitset vitaaliaineita, välttämättömiä rasvahappoja, proteiiniakin...

Suosi kasviksia; vihreitä, kaaleja, yrttejä, kohtuudella juureksia, marjoja, hedelmiä, siemeniä, pähkinöitä, kylmäpuristettuja öljyjä, avokadoa, mahdollisesti kalaa, kanaa...

Näistä saat jo ihania ruokia.

D-vitamiini, B- ja C-vitamiinit, sinkki...

Toivottavasti tervehdyt😉

Hae apua, niin saat tukea haasteisiin.

Tsemppiä sinulle ;)

Kiitos tsempeistä ;)

Nyt olen jättänyt pois kotimaiset viljat (en kauraa) ja sokerin. Jos maitotuotteetkin kannattaisi jättää niin voi apua.. No, olen valmis kokeilemaan mitä vain.

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista! Ap

Vierailija
22/34 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin vehnä ja ruis aiheuttaa tajutonta anuksen kutinaa, jopa haavaumia! IBS läksi karppaamalla. Maitotuotteita sinun ei tarvitse käyttää, jos kaseiini aiheuttaa kerran ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Funktionaalinen lääketieteen lääkärillä on paras osaaminen tässä vaivassa.

Pois sokeri, gluteeni, maito, huonot prosessoidut teolliset rasvat...vältä punaista lihaa

Tarvitset vitaaliaineita, välttämättömiä rasvahappoja, proteiiniakin...

Suosi kasviksia; vihreitä, kaaleja, yrttejä, kohtuudella juureksia, marjoja, hedelmiä, siemeniä, pähkinöitä, kylmäpuristettuja öljyjä, avokadoa, mahdollisesti kalaa, kanaa...

Näistä saat jo ihania ruokia.

D-vitamiini, B- ja C-vitamiinit, sinkki...

Toivottavasti tervehdyt😉

Hae apua, niin saat tukea haasteisiin.

Tsemppiä sinulle ;)

Kiitos tsempeistä ;)

Nyt olen jättänyt pois kotimaiset viljat (en kauraa) ja sokerin. Jos maitotuotteetkin kannattaisi jättää niin voi apua.. No, olen valmis kokeilemaan mitä vain.

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista! Ap

Just, valmis kokeilemaan mitä vain, mutta ei sitä, mikä auttaa. Eli viljatonta.

Vierailija
24/34 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama juttu, vessassa joskus jopa 20-40 kertaa päivässä, perä kipeänä ja verta vuotaa, ehkä joku seitsemän vuotta kaiken kaikkiaan. Nyt olen ollut viljattomalla (vehnä, ohra, ruis ja kaura) ruokavaliolla ja ripuli poissa. Lääkärit tuputtivat minulle myös IBS ää, kun eivät löytäneet mitään.

Kokeile, minulla auttoi ihan päivissä ja oli todella omituista käydä "normaalilla" vessa käynnillä, kun vuosia joutunut kärsimään pallomahasta.

Tattari, durra ym jauhoja voit käyttää jatkossa, mutta varo gluteenittomia tuotteita useassa on viljatärkkelystä. Esim. Fria merkki. Schär tuotteet on mielestäni parhaita.

Vierailija
25/34 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli sama juttu, vessassa joskus jopa 20-40 kertaa päivässä, perä kipeänä ja verta vuotaa, ehkä joku seitsemän vuotta kaiken kaikkiaan. Nyt olen ollut viljattomalla (vehnä, ohra, ruis ja kaura) ruokavaliolla ja ripuli poissa. Lääkärit tuputtivat minulle myös IBS ää, kun eivät löytäneet mitään.

Kokeile, minulla auttoi ihan päivissä ja oli todella omituista käydä "normaalilla" vessa käynnillä, kun vuosia joutunut kärsimään pallomahasta.

Tattari, durra ym jauhoja voit käyttää jatkossa, mutta varo gluteenittomia tuotteita useassa on viljatärkkelystä. Esim. Fria merkki. Schär tuotteet on mielestäni parhaita.

Ihana kuulla, että sulla auttanut noin selkeästi! Onnea normaalista vatsasta :) ap

Vierailija
26/34 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei mitään ihoa ohentavaa voidetta, jos on haavauma! Vedellä huuhtelua ja bepanthenia, tai mitä lääkäri suosittelee. Ja aluksi jotain mikä pitää ulosteen vähän löysempänä, jos haavauma on auki ettei pahene.

Vierailija
27/34 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsa täytyy saada rauhoittumaan, ruokien kanssa pitää olla varovainen ja jättää ainakin ne kaikkein eniten vatsaa ärsyttävät pois. Kannattaa kokeilla esim. Molkosanin juomista, ei kovin hyvälle maistu, mutta tehokasta ainetta.

Vierailija
28/34 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut aivan käsittämättömän vääriä vastauksia! 

Olen siis kärsinyt samasta vaivasta yli kymmenen vuotta, ja hirvittää kun ihmiset heittävät ohjeeksi mitä päähän pälkähtää kun joku kysyy neuvoa. Ainoa oikea neuvo on tutustua FODMAP ruokavalioon. Sen on oikeasti todettu auttavan osaa (huom osaa!)potilaista. Kasvisruokavalio valitettavasti on hankala yhdistelmä ärtyneen suolen kanssa. Kaalit, pavut ja palkokasvit yms ovat kieltolistalla. Valitettavasti.

Tärkeintä on kuitenkin ymmärtää, että sairauden sijaan puhutaan pikemminkin ominaisuudesta eli osalla meistä on vain herkemmin asioihin reagoiva vatsa. 

Itse en noudata mitään ruokavaliota, koska minun kohdallani tilanne on se, että huonoina hetkinä on aivan sama, mitä suuhuni laitan, niin oireita tulee. Ja jos on oireeton kausi, niin vatsa on kuin terästä ja kestää mitä tahansa. Huonoina hetkinä peräukko on tosiaan kovilla, haavautuu herkästi, joten pesu ja rasvaus täytyy tehdä jokaisen vessareissun jälkeen. 

Samoin olen tajunnut, että ruokavaliota suurempi laukaseva tekijä on henkisen puolen jutut eli stressi yms. On myös tutkittu, että ärtyneenstä suolesta kärsivillä on tavallista enemmän esim masennusta. Eli itse näen, että tämä on hieman herkkien ihmisten ominaisuus. Sen vuoksi akupunktiosta ja hypnoosista löytyy osalle apua.

Tärkeintä on syödä terveellisesti ja monipuolisesti, ja jos joitain ruoka-aineita aikoo jättää pois, niin tekee sen oikean tiedon pohjalta eikä mutuna. Ja mikä auttaa yhtä voi pahentaa toista. Omaa kehoaan on siis opeteltava kuuntelemaan.

Vierailija
29/34 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kasvisruokavaliota juuri mietin, kun nyt luen fodmap-listaa. Mitä proteiininlähteitä jää jäljelle ;) No on siellä sallituissa ainakin tofu. Onneksi syön kalaa.

Valmistan lähes kaiken ruuan alusta alkaen itse, eli en joudu vierottautumaan mistään valmisruuista tms. Miten kahvi? Ap

Vierailija
30/34 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
31/34 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet saanut aivan käsittämättömän vääriä vastauksia! 

Olen siis kärsinyt samasta vaivasta yli kymmenen vuotta, ja hirvittää kun ihmiset heittävät ohjeeksi mitä päähän pälkähtää kun joku kysyy neuvoa. Ainoa oikea neuvo on tutustua FODMAP ruokavalioon. Sen on oikeasti todettu auttavan osaa (huom osaa!)potilaista. Kasvisruokavalio valitettavasti on hankala yhdistelmä ärtyneen suolen kanssa. Kaalit, pavut ja palkokasvit yms ovat kieltolistalla. Valitettavasti.

Tärkeintä on kuitenkin ymmärtää, että sairauden sijaan puhutaan pikemminkin ominaisuudesta eli osalla meistä on vain herkemmin asioihin reagoiva vatsa. 

Itse en noudata mitään ruokavaliota, koska minun kohdallani tilanne on se, että huonoina hetkinä on aivan sama, mitä suuhuni laitan, niin oireita tulee. Ja jos on oireeton kausi, niin vatsa on kuin terästä ja kestää mitä tahansa. Huonoina hetkinä peräukko on tosiaan kovilla, haavautuu herkästi, joten pesu ja rasvaus täytyy tehdä jokaisen vessareissun jälkeen. 

Samoin olen tajunnut, että ruokavaliota suurempi laukaseva tekijä on henkisen puolen jutut eli stressi yms. On myös tutkittu, että ärtyneenstä suolesta kärsivillä on tavallista enemmän esim masennusta. Eli itse näen, että tämä on hieman herkkien ihmisten ominaisuus. Sen vuoksi akupunktiosta ja hypnoosista löytyy osalle apua.

Tärkeintä on syödä terveellisesti ja monipuolisesti, ja jos joitain ruoka-aineita aikoo jättää pois, niin tekee sen oikean tiedon pohjalta eikä mutuna. Ja mikä auttaa yhtä voi pahentaa toista. Omaa kehoaan on siis opeteltava kuuntelemaan.

Minulla auttoi foodmap silloin kun vielä  söin viljoja, ennen kuin vilja allergiani todettiin. Viljojen pois jättämisen jälkeen olen voinut syödä taas kaikkea, kun suoli taas paremmassa kunnossa. Eli ei todellakaan ole foodmap ratkaisu mihinkään.

Vierailija
32/34 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Foodmap auttaa. Jos ei, lääkäriin! Kuulostaa siltä että kasviksena syöt linssejä, soijaa, papuja jne. = herkkävatsan murha.

Vierailija
33/34 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni auttoi chian siemenet ja foodmap. 1rkl siemeniä aamuisin geelin muodossa tekee ihmeitä.

Vierailija
34/34 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä