Voiko kuukautiset alkaa täysimettäjällä jo 1 kk:n päästä synnytyksestä
Kommentit (23)
Kyllä vaan. Onneksi olkoon hedelmällisyydestä!
Kyllä. Imetys ei edellenkään ole ehkäisykeinon eikä se estä menkkoja alkamasta.
Vierailija kirjoitti:
Voi alkaa mutta 1 kk synnytyksestä kyseessä voi olla myös kohtutulehdus.
Voiko pelkkä vuoto olla tulehduksesta oireena? Ei ole kipuja tai hajua
Ap
Voipi hyvinkin. Kuten mulla alko. Mutta meikäläisellä jäi sitten parien menkkojen jälkeen pois toviksi "kovan" imetyksen vuoksi (kai?). Raskaaksi voit siis kuitenkin tulla anytime, joten jos se ei ole suunnitteilla, niin huolehdi tosiaan ehkäisystä muillaki keinoin. Vaikka imettäisit yölläkin monta kertaa.
Voi. Mutta kohtutulehduskin on mahdollinen.
Ps. Olen hieman kateellinen, mulla on jälkivuoto kestänyt aina 8 viikkoa.
Joo kyllä itsellä kävi näin vaikka oli kaksoset täysimetyksellä
Mä en olis edes tienny jos olis alkanu ku jälkivuoto kesti 8 viikkoa. Ihanko todella joku pääsee siitä löyhkäävästä riesasta jo alle kk eroon? Epäreilua.
Kyllä voi. Itselläni kolme lasta, tyttöjen jälkeen menny alle 3kk ja pojan jälkeen sitten lähemmäs vuosi 😊
Vierailija kirjoitti:
Voi. Mutta kohtutulehduskin on mahdollinen.
Ps. Olen hieman kateellinen, mulla on jälkivuoto kestänyt aina 8 viikkoa.
Ja en usko että pelkkä vuoto olisi tulehduksen merkki ilman hajua. Tarkkaile kuitenkin jos mitään alavatsakipuja, lämpöä tai sitä hajua ilmaantuu.
Mulla alkoi vasta sitten, kun imetysvälit venyivät yli neljään tuntiin. Ja tämä tapahtui lasten ollessa yli vuoden ikäisiä, ei siis enää edes täysimetyksellä.
kyllä voi. Vaikka täysimetin, ensimmäisen kanssa alkoi kuuden viikon jälkeen ja toisen kanssa viiden viikon jälkeen.
Mulla alkoi joka kerta (4 lasta) n. 5 viikon päästä synnytyksestä. Jälkivuoto kesti 2-3 viikkoa. Jälkivuodon jälkeen oli siis useamman viikon selkeä tauko ja sit tuli normaalit menkat ja sama toistui kuukausittain. Eli ei mene minkään jälkivuodon piikkiin. Täysimetin kaikkia lapsia n. 6 kk ja imetin kauan sen jälkeenkin.
Voitte vapaasti kadehtia lyhyttä jälkivuotoa. Mut ketään ei varmaan kadehdi heti alkaneita kuukautisia?
Voi, minullakin alkoi.
Jälkivuoto 2,5 viikkoa ja pari viikkoa siitä kuukautiset. Elämä on.
Mulla kesti jälkivuoto 2-3vk, kuukautiset alkoi 5 viikon päästä synnytyksestä ja täysimetyksellä mentiin. Sen jälkeen kierto ollut suht tasainenkin!
Minulla ainakin on alkanut neljännen ja viidennen lapsen kohdalla. Normaali kuukautiskierto siis 4 viikon kuluttua synnytyksestä, suoraan jälkivuodon jatkoksi. Viides lapsi on itse asiassa vain 11kk sisarustaan nuorempi, eli tulin raskaaksikin todella nopeasti neljännen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko pelkkä vuoto olla tulehduksesta oireena? Ei ole kipuja tai hajua
Ap
Mun kohtutulehdus oireili pelkkänä vuotona. Ei ollut hajuja, kipua tai kumma kyllä kuumettakaan. Oireina mulla oli pelkkä vuoto ja korkeat tulehdusarvot. Sain kohtutulehduksen kohdun limakalvojen lämpöpallohoidon jälkeen. Menin naistentautien päivystykseen, jossa ultrasivat kohdun. Kohdussa oli ultran perusteella nestettä, mikä sinne ei lääkärin mukaan kuulunut.
Mulla alkoi normikuukautiset 2 kk synnytyksestä. Imetin yötä pvää kunnes vauveli oli 1v 3,5 kk. 😨
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin on alkanut neljännen ja viidennen lapsen kohdalla. Normaali kuukautiskierto siis 4 viikon kuluttua synnytyksestä, suoraan jälkivuodon jatkoksi. Viides lapsi on itse asiassa vain 11kk sisarustaan nuorempi, eli tulin raskaaksikin todella nopeasti neljännen jälkeen.
Kuinka sulla ennen näitä neljättä ja viidettä. Itsellä tämä kolmas lapsi ja aiemmin menkkoja on saanut odottaa yli vuoden ja kauemminkin. Siksi nyt olen aivan ihmeissäni! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka sulla ennen näitä neljättä ja viidettä. Itsellä tämä kolmas lapsi ja aiemmin menkkoja on saanut odottaa yli vuoden ja kauemminkin. Siksi nyt olen aivan ihmeissäni! Ap
En oikeasti enää muista, kun heistä on jo aikaa :D Muistaakseni kuitenkin 2 kuukauden sisällä. Esikoisen jälkeen jouduin pitkittyneen jälkivuodon takia 6 viikon kohdalla kaavintaan, kohtuun oli jäänyt pari riisiryynin kokoista istukan palaa.
Olen aina tullut nopeasti raskaaksi, 1-3:nnen kuukauden aikana siitä kun raskautta on alettu tavoitella. Yllätyin kyllä todella vitosen nopeasta tärppäämisestä, kun ikääkin oli silloin jo 35. Ajatuksena oli "antaa sisarujksen tulla, jos on tullakseen" ja kuvittelimme että aikaa menisi varmaan vuosi :D