Kapula kassahihnalla on ihan turha hidastin.
Hihnan levyinen tyhjä tila ajaa saman asian. Kapuloijat ilmeisesti luulee että hihna menee aina roskiin, ja sitä pitää säästää. Oikeasti se sama hihna kiertää vain ympäri, eikä siis lopu koskaan. Vink vink.
Kommentit (60)
UUsavuton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuuluuu siihen! Älkää jättäkö laittamatta JOOKO.
Kassaneitinä mä en todellakaan ehdi katsoa, että missä kohtaa just sun kamat loppuu. Monet laittavat kamat hihnalle niin hitaasti, että niitä koloja jäää.
Oliko elämää ennen hihna palikkaa?
Oli, mutta kaikki oli yhtä kaaosta kassalla. Vain harvoin sai ostettua, mitä halusi. Milloin ne olivat edessä tai takana olevan kassissa loppujen lopuksi.
En ymmärrä, miten edes selvittiin hengissä ennen tätä ihmiskunnan merkittävintä keksintöä: KASSAKAPULAA!
En kyllä ymmärrä vieläkään jos olit niin tyhmä että ostoksesi oli jonku muun kassisa on sulla vieläkin paljon hukassa elämässäsi.
Oisko ollut sarkasmia tämä siteeraamasi kommentti :D
Kapulan asetus 1 sekunti. Kapulan poisto 1 sekunti.
Tehdäänkö tässä kapulasta asiaa, kun ei muutakaan tekemistä ole? Ajansäästöstä tässä ei voi olla kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on jotain patologista, että se kalikka pitää tunkea niin pian kuin mahdollista edellä olevan taakse tai takana olevan eteen. Ei se hihna liiku sen nopeammin, vaikka ängette niitä maailman tärkeimpiä ostoksia häkkisnopeudella. Tsiisas! Joku kansallinen kalikkatrauma on kyllä 99 % populasta!Voisko ajatella, ettei sitä kalikkaa suurimman osaa ajasta tarvittais ollenkaan? Ihan eilienajatus?Niin, ja vaikka niitä omituisia kamanladontatapoja on, niin todennäköisesti suurin osa latoo ne tavarat ihan suht tasasena virtana.
Niin, ei tietenkään se hihna liiku yhtään sen nopeammin, mutta ne omat ostokset saa hihnalle paljon nopeammin, kun kapulan kanssa on hihnatilaa enemmän käytettävissä. Kun omat ostokset saa ladottua hihnalle, voi jo kaivella pankkikortit valmiiksi ym.
Ei se edellinen kuitenkaan suoriudu siitä maksutapahtumasta yhtään sen nopeampaa, vaikka latoisit sekunnissa ne omat ostoksesi hihnalle. Tämä johtaa vain tilanteeseen, että ihmiset seisovat kuin sillit suolassa pakkautuneena maksajan taakse jokainen ylpeänä kapulastaan. Tämä on minusta epämiellyttävää. Suomalaisena olen tottunut tiettyyn omaan reviiriin kaupassakin.
Niin edellinen ei suoriudu nopeammin, mutta minä suoriudun.
Et muuten suoriudu. Jos olet kiirellä ja "tehokkaasti" ladannut ostoksesi hihnalle kasaan, torniksi tai aivan hihnan etulaitaan, kestää kaaoksesi selvittäminen kassahenkilöltä kauemmin. Ajallisesti kuluu ehkä noin kolme oleellista sekuntia, mutta myös kassatyypin ranteet.
Mikä kiire on päästä odottamaan, että edellinen suoriutuu maksamisesta? Onko tärkeintä päästä hönkimään toisen niskaan ja puuskahtelemaan toisten hitautta? Ja sitten jäädä töllöttämään sitä, kuinka kauan voikaan kestää ostoskaaoksesi selvittäminen?
Mieluummin ostokset yksittäin hihnalle, ei kekoja. Ja se kalikka väliin, totta kai. Ihan sama laittaako sen minä vai sinä.Miksi oletat, että rakennan jonkin tornin? Ei minun tarvitse, kun se kapula tuo minulle hihnalle lisää tilaa.
Ei kyse ole tilasta vaan ajasta. Se hihna on "loputon". Ilman kapuloita hihna kiertää vain enemmän, kun kaikki ostokset eivät ole sumpussa. Välit eivät hidasta kassan työtä. Sen sijaan kapulan siirto on ergonominen rasite, koska se vaatii kiertoliikkeen olkapäästä lähtien.
Kuka on sanonut, että välit hidastaisivat kassan työtä? Ne hidastavat asiakkaan työtä, jos niitä ostoksia ei saa ladottua hihnalle sitä mukaa kuin itse ehtisi. Ja mitä luulet vaikuttavan kassahenkilön ergonomiaan sen, että sieltä takahihnalta pitää tuoda niitä tavaroita takaisin etuhihnalle, kun ne ostokset ilman kapulaa menevät sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö tässä kapulasta asiaa, kun ei muutakaan tekemistä ole? Ajansäästöstä tässä ei voi olla kysymys.
Kyllä siinä poistossa menee 2-3 sekuntia. Tämä on mitattu Keskolla kyllä. Sehän asetetaan usein "väärällä" kädellä siihen kouruun hihnan reunaan.
Tämä on kertasuorituksena lyhyt aika, mutta kahdeksan tunnin työpäivässä ei.
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että parepi oli entinen systeemi, jossa kunnioitettiin toisen rauhaa kassalla ja jätettiin vain "turvaväli". Enemmän nyt on ongelmia, kun jatkuvasti on kaiken maailman kapulakiistoja myyjienkin setvittävänä, vaikka ovat asiakkaiden välisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on jotain patologista, että se kalikka pitää tunkea niin pian kuin mahdollista edellä olevan taakse tai takana olevan eteen. Ei se hihna liiku sen nopeammin, vaikka ängette niitä maailman tärkeimpiä ostoksia häkkisnopeudella. Tsiisas! Joku kansallinen kalikkatrauma on kyllä 99 % populasta!Voisko ajatella, ettei sitä kalikkaa suurimman osaa ajasta tarvittais ollenkaan? Ihan eilienajatus?Niin, ja vaikka niitä omituisia kamanladontatapoja on, niin todennäköisesti suurin osa latoo ne tavarat ihan suht tasasena virtana.
Niin, ei tietenkään se hihna liiku yhtään sen nopeammin, mutta ne omat ostokset saa hihnalle paljon nopeammin, kun kapulan kanssa on hihnatilaa enemmän käytettävissä. Kun omat ostokset saa ladottua hihnalle, voi jo kaivella pankkikortit valmiiksi ym.
Ei se edellinen kuitenkaan suoriudu siitä maksutapahtumasta yhtään sen nopeampaa, vaikka latoisit sekunnissa ne omat ostoksesi hihnalle. Tämä johtaa vain tilanteeseen, että ihmiset seisovat kuin sillit suolassa pakkautuneena maksajan taakse jokainen ylpeänä kapulastaan. Tämä on minusta epämiellyttävää. Suomalaisena olen tottunut tiettyyn omaan reviiriin kaupassakin.
Et muuten suoriudu. Jos olet kiirellä ja "tehokkaasti" ladannut ostoksesi hihnalle kasaan, torniksi tai aivan hihnan etulaitaan, kestää kaaoksesi selvittäminen kassahenkilöltä kauemmin. Ajallisesti kuluu ehkä noin kolme oleellista sekuntia, mutta myös kassatyypin ranteet. Mikä kiire on päästä odottamaan, että edellinen suoriutuu maksamisesta? Onko tärkeintä päästä hönkimään toisen niskaan ja puuskahtelemaan toisten hitautta? Ja sitten jäädä töllöttämään sitä, kuinka kauan voikaan kestää ostoskaaoksesi selvittäminen?Mieluummin ostokset yksittäin hihnalle, ei kekoja. Ja se kalikka väliin, totta kai. Ihan sama laittaako sen minä vai sinä.
Miksi oletat, että rakennan jonkin tornin? Ei minun tarvitse, kun se kapula tuo minulle hihnalle lisää tilaa.
Ei kyse ole tilasta vaan ajasta. Se hihna on "loputon". Ilman kapuloita hihna kiertää vain enemmän, kun kaikki ostokset eivät ole sumpussa. Välit eivät hidasta kassan työtä. Sen sijaan kapulan siirto on ergonominen rasite, koska se vaatii kiertoliikkeen olkapäästä lähtien.
Kuka on sanonut, että välit hidastaisivat kassan työtä? Ne hidastavat asiakkaan työtä, jos niitä ostoksia ei saa ladottua hihnalle sitä mukaa kuin itse ehtisi. Ja mitä luulet vaikuttavan kassahenkilön ergonomiaan sen, että sieltä takahihnalta pitää tuoda niitä tavaroita takaisin etuhihnalle, kun ne ostokset ilman kapulaa menevät sekaisin.
Kapulan poisto on jatkuva, toistuva liike. Tavarat sekoittuivat ilman kapulaa vain harvoin.
Nyt melkein enemmän, koska nämä keot rönsyilevät toisen asiakkaan puolelle, kapula jää ostosten alle, kun kiirehditään lastaamista ym. Vastuu omista ostoksista jätetään ikään kuin kapulalle.
Ennen ihmiset katsoivat itse ja huolehtivat asiasta. Jopa avasivat suunsa, että tuosta alkaa minun ostokseni, jos asiasta oli epäselvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et muuten suoriudu. Jos olet kiirellä ja "tehokkaasti" ladannut ostoksesi hihnalle kasaan, torniksi tai aivan hihnan etulaitaan, kestää kaaoksesi selvittäminen kassahenkilöltä kauemmin. Ajallisesti kuluu ehkä noin kolme oleellista sekuntia, mutta myös kassatyypin ranteet. Mikä kiire on päästä odottamaan, että edellinen suoriutuu maksamisesta? Onko tärkeintä päästä hönkimään toisen niskaan ja puuskahtelemaan toisten hitautta? Ja sitten jäädä töllöttämään sitä, kuinka kauan voikaan kestää ostoskaaoksesi selvittäminen?Mieluummin ostokset yksittäin hihnalle, ei kekoja. Ja se kalikka väliin, totta kai. Ihan sama laittaako sen minä vai sinä.
Miksi oletat, että rakennan jonkin tornin? Ei minun tarvitse, kun se kapula tuo minulle hihnalle lisää tilaa.
Ei kyse ole tilasta vaan ajasta. Se hihna on "loputon". Ilman kapuloita hihna kiertää vain enemmän, kun kaikki ostokset eivät ole sumpussa. Välit eivät hidasta kassan työtä. Sen sijaan kapulan siirto on ergonominen rasite, koska se vaatii kiertoliikkeen olkapäästä lähtien.Kuka on sanonut, että välit hidastaisivat kassan työtä? Ne hidastavat asiakkaan työtä, jos niitä ostoksia ei saa ladottua hihnalle sitä mukaa kuin itse ehtisi. Ja mitä luulet vaikuttavan kassahenkilön ergonomiaan sen, että sieltä takahihnalta pitää tuoda niitä tavaroita takaisin etuhihnalle, kun ne ostokset ilman kapulaa menevät sekaisin.
Kapulan poisto on jatkuva, toistuva liike. Tavarat sekoittuivat ilman kapulaa vain harvoin.
Nyt melkein enemmän, koska nämä keot rönsyilevät toisen asiakkaan puolelle, kapula jää ostosten alle, kun kiirehditään lastaamista ym. Vastuu omista ostoksista jätetään ikään kuin kapulalle.
Ennen ihmiset katsoivat itse ja huolehtivat asiasta. Jopa avasivat suunsa, että tuosta alkaa minun ostokseni, jos asiasta oli epäselvyyttä.
En ihan oikeasti tiedä, mitä tarkoitat näillä keoilla. Miksi ne olisivat ongelma kapulan kanssa, mutta eivät ilman kapulaa. Jos suuri osa asiakkaista mielestäsi tekevät näitä kekoja, miksi kuvittelet, etteivät he tekisi näitä kekoja myös ilman kapulaa? Se kekohan kaatuu siinä tapauksessa vain siihen tyhjään tilaan -> ostokset sekoittuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä poistossa menee 2-3 sekuntia. Tämä on mitattu Keskolla kyllä. Sehän asetetaan usein "väärällä" kädellä siihen kouruun hihnan reunaan.
Tämä on kertasuorituksena lyhyt aika, mutta kahdeksan tunnin työpäivässä ei.
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että parepi oli entinen systeemi, jossa kunnioitettiin toisen rauhaa kassalla ja jätettiin vain "turvaväli". Enemmän nyt on ongelmia, kun jatkuvasti on kaiken maailman kapulakiistoja myyjienkin setvittävänä, vaikka ovat asiakkaiden välisiä.
Kassalla työskentelevänä voin kertoa, että kapulan käsittelyyn tulee aika äkkiä rutiini, joten sitä ei laiteta millään "väärällä" kädellä. Se on ihan sama "väärä" käsi, joka käsittelee niitä ostoksiakin. Ja kassoja on useimmissa kaupoissa molemmin päin, joten vaihtelukin on mahdollista.
Jumalauta!!! Laittakaa nyt vaan se kapula, ei voi olla noin vaikeaa. Laitan itse aina ostosteni eteenkin jos edelläoleva mölli ei tajua.
Minä en käytä kaupan kapuloita ollenkaan, vaan virkkaan itse kapulani ja koristelen ne kauniilla kapulakorulla. Minun persoonalliset kapulani piristävät kassaneidinkin päivää ja kaikille tulee hyvä mieli:)
Tiedättekö, että kassahihna toimii niin, että se rullaa niin kauan kunnes hihnan kassanpuoleisessa päässä oleva anturi havaitsee "jotain". Eli jos asiakkaat jättää tavaroidensa väliin pelkästään tilaa, niin hihna pyörittää automaattisesti välin pois. Jos kassa tällävälin katsoo muualle, esim. asettelee asiakkaan ostoksia paremmin kassan jälkeisellä hihnalla, niin hän ei välttämättä huomaa, että se asiakkaiden välissä ollut väli meni jo. Eikö asiakas tosiaan osaa ajatella, että se kapula on siellä kaupassa kassatyöntekijää varten ainakin yhtä paljon kuin asiakastakin varten?
Vierailija kirjoitti:
Jumalauta!!! Laittakaa nyt vaan se kapula, ei voi olla noin vaikeaa. Laitan itse aina ostosteni eteenkin jos edelläoleva mölli ei tajua.
Menevätkö aivosi aina jäihin, kun näet sen kapulan? "Pakko laittaa kapula!"
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö, että kassahihna toimii niin, että se rullaa niin kauan kunnes hihnan kassanpuoleisessa päässä oleva anturi havaitsee "jotain". Eli jos asiakkaat jättää tavaroidensa väliin pelkästään tilaa, niin hihna pyörittää automaattisesti välin pois. Jos kassa tällävälin katsoo muualle, esim. asettelee asiakkaan ostoksia paremmin kassan jälkeisellä hihnalla, niin hän ei välttämättä huomaa, että se asiakkaiden välissä ollut väli meni jo. Eikö asiakas tosiaan osaa ajatella, että se kapula on siellä kaupassa kassatyöntekijää varten ainakin yhtä paljon kuin asiakastakin varten?
No voi voi! Se kapulan idioottimaisuus on niin paskaa, että nämä mukaselitykset ei nyt auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi! Se kapulan idioottimaisuus on niin paskaa, että nämä mukaselitykset ei nyt auta.
Minä en nyt vieläkään keksi mikä siinä kapulassa on niin idioottimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ihmiset katsoivat itse ja huolehtivat asiasta. Jopa avasivat suunsa, että tuosta alkaa minun ostokseni, jos asiasta oli epäselvyyttä.En ihan oikeasti tiedä, mitä tarkoitat näillä keoilla. Miksi ne olisivat ongelma kapulan kanssa, mutta eivät ilman kapulaa. Jos suuri osa asiakkaista mielestäsi tekevät näitä kekoja, miksi kuvittelet, etteivät he tekisi näitä kekoja myös ilman kapulaa? Se kekohan kaatuu siinä tapauksessa vain siihen tyhjään tilaan -> ostokset sekoittuvat.
Ei ollut ennen niin hirveä hätä ruveta latomaan niitä ostoksia, kun joutui tarkkailemaan tilannetta samalla, ettei ostokset sekoitu. Nyt silmät sokeina sen kapulan paiskaamisen jälkeen ei kuulla eikä nähdä mitään, koska kapula hoitaa tarkkailun. Myös hätä saada iskettyä se kapula takana olevalle, aiheuttaa paineen kekorakentamiseen. Ennen seuraava teki itsenäisen ratkaisun, milloin rupesi laittamaan tavaroitaan. Nyt on "pakko" aloittaa kun kapula on isketty.
Muuten taas sitä seuraava mulkoilee hidastelijana. Näin kierre on valmis, jossa hihnalla on aivan liikaa tavaraa, siksi se kasvaa kasana ylöspäin.
Näin tämä psykologisessa mielessä menee. Ennen sen hihnalle tavaroiden siirtelyn aikana asiakas katseli vähän edellisen asiakkaan tavaroiden siirtymistä, ettei tullut mitään epäselvää tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sitä on jauhettu koko tämä ketju... Juu, en osaa enempää neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vähintäänkin turha kassaliikenteen toimivuuden kannalta.
Sen lisäksi se vie ihmisten luontaista kykyä arvioida itse välimatkaa muihin. Yksikin helkutin äijä palikan iskemisen jälkeen kyyristeli takapuolessani kiinni ottaassa muovikassia.
Omat tavarani eivät edes olleet vielä vuorossa, vaan edellinen oli maksamassa. Tämä kapulakulttuuri on ajanut epämiellyttävään kassakäyttäytymiseen. Kauhea hätä saada omat ostokset siihen hihnan pätkälle. Sitten seistään kuin ruuhkabussissa odottelemassa. Kun ei sen kassan toiminta nopeudu yhtään, vaikka kuinka nopeasti itse ne kekosi rakennat...
Jotkut kassatkin on ihme marttyyreita, jos ei laita sitä kapulaa vaan jättää ihan selvän raon edellä olevan ostoksiin.
Olin lapsi rattaissa ostamassa vaippojaj ja paria Piltti-purkkia ja edellä oli joku äijän rahjus parin kaljatölkin kanssa.
Eikö kassa kysynyt herralta, että tulevatko nämä vielä, kun vaippapaketti vähän liikahti eteenpäin. Varmaan normaalijärjellä pystyy päättelemään, että ne olivat minun. Ja tosiaan väli oli ainakin 40 cm.
Onko tama kapula jotenkin uusi juttu Suomessa? Etta siihen pitaa totutella vahitellen niinkuin auton automaattivaihteisiin ja rumpukuivaajaan, kamaliin nykyajan keksintoihin joista ei ole muuta kun harmia. No, ehka seuraavalla vuosisadalla :D.
tietsikalla pelaamiseen. elämä on lyhyt eikä sitä muut rajoita