Jos autossasi on ajonvakautusjärjestelmä
totuttele siihen ajelemalla reippasti, kun ei ole muuta liikennettä. Muuten se saattaa yllättää kun "nyhtää oudosti" kriittisessä tilanteessa vaikka toimiikin siis täysin oikein. Autokoulussa ei tätä(kään) opeteta.
Kommentit (20)
Minä en osaisi mokomaa härpäkettä käyttää. Onneksi vanhassa (uskollisessa) rämässäni ei tuollaisia ole.
Mä ajan mieluummin fiksusti, jotta vakausjärjestelmän ei tarvi yrittää korjata ajovirheitä.
Autokoulussa testattiin ECS pois kytkemistä ja päälle liukkaalla radalla eli kyllä siellä tulee testailua miten toimii😊
Mitä tuossa on ihmeellistä, aja autoa normaalisti ja jos auto meinaa pyörähtää niin ajonvakautus korjaa liikkeen automaattisesti. Kuljettaja ei korjaa tai tee muuta kuin jatkaa normaalia ajoaan
Vierailija kirjoitti:
Mä ajan mieluummin fiksusti, jotta vakausjärjestelmän ei tarvi yrittää korjata ajovirheitä.
Just tää on sitä nuijailua josta ap yritti varoittaa. Kuka tahansa voi joutua tilanteeseen, jossa ajonvakautus voi pelastaa, mutta ei siinä onnistu, kun kuski säikähtää sen otteita, ja sitten molemmat menettävät hallinnan!
Ap on osittain oikeassa, nimittäin siitä riippumatta onko autossa ajonvakautusjärjestelmä tai ei niin kannattaa kokeilla miten auto käyttäytyy kun ns. rauhallisen ja turvallisen ajon rajat ylittyvät.
Sama koskee muitakin auton ominaisuuksia kuin ajonvakautusta, mutta myös mitä niitä nyt autoihin on tullut, ABS:t, kaistavahdit ja muut automatiikat.
On parempi tietää miten auto käyttäytyy yllättävissä tilanteissa kuin vain ajella muina miehinä / naisina ja sitten kun se ensimmäinen kerta sattuukin, että tapahtuu jotain yllättävää ja auto reagoi ja tekee jotain johon kuski ei ole valmis. Pahimmassa tapauksessa kuski tekee jotain joka haittaa tai estää suojajärjestelmää toimimasta.
Toki se näiden ominaisuuksien kokeilu täytyy tehdä niin turvallisissa olosuhteissa, että sivullisille ei satu mitään jos jotain menee pieleen ja kannattaa huomioida myös ettei autolle ja itselle satu mitään. Paras paikka on käydä sillä omalla autolla testiradalla, kun siellä järjestetään joku tapahtuma jonka yhteydessä voi näitä rajoja turvallisesti koikeilla mm. esteiden väistämistä jne.
Yleisellä tiellä jossa on vaara, että siellä on muitakin ei kannata lähteä tekemään temppuja ei varsinkaan kun on muuta liikennettä eikä silloinkaan kun on edes pieni mahdollisuus, että joku muukin voi olla liikkeellä ja tulla yllätetyksi jonkun kokeilijan toimesta.
Kuljettaja ei välttämättä edes huomaa, kun ajonvakauttaja puuttuu tilanteeseen. Se tekee sitä varsinkin talvikeleillä hyvin usein; pieniä korjauksia, jotta meno on vakaata ja turvallista. Ap:n valistus tuntuu olevan Tosimiesten Autokerhon tiedotusosastolta lähtöisin.
Ajonvakausjärjestäelmä= D mihin sitä tarvitaan kun on kääntyvät etupyörät
Juurikin niin. Lento-onnettomuuksiakin on tapahtunut, kun lentäjä on harannut autopilotin rajuja otteita vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajonvakausjärjestäelmä= D mihin sitä tarvitaan kun on kääntyvät etupyörät
Optimitilanteessa ts. hyvässä näkyvyydessä levänneen terveen nuoren keskittynen ihmisen reagtioaika on luokkaa 1s.
Ajonvakautin reagoi alle 1/10s luistoon ja korjaa tilanteen.
Jos ja kun ei ole optimitilanne kuskin kannalta, on hieman väsymystä, ajatus ei ole 100% keskittyneesti ajamisessa vaan ajatus harhailee muualle, mielessä työ-, perhe,- harrastus-, jne. asiat tai vaikkapa vain ns. *tutusta jostain mieltä asiasta niin reagtioaika onkin vähintään 2-3s jopa 5s.
Ajonvakauttimet ja muut nykyisten autojen ajoturvallisuutta parantavat järjestelmät vähentävät merkittävästi liikenneonnettomuuksia vuosittain, korjaamalla pieniä kuljettajan tekemiä virheitä joista osa jos niitä ei korjattaisi johtaisi ulosajoihin ja isompiin onnettomuuksiin.
Lyhyesti: kukaan ei jaksa jatkuvasti olla skarppina ratissa. Siksi.
Nuijuusko pakotta alapeukittamaan?
http://yle.fi/uutiset/ajonvakautus_saattaa_yllattaa_kuljettajan/5459831
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajonvakausjärjestäelmä= D mihin sitä tarvitaan kun on kääntyvät etupyörät
Optimitilanteessa ts. hyvässä näkyvyydessä levänneen terveen nuoren keskittynen ihmisen reagtioaika on luokkaa 1s.
Ajonvakautin reagoi alle 1/10s luistoon ja korjaa tilanteen.
Jos ja kun ei ole optimitilanne kuskin kannalta, on hieman väsymystä, ajatus ei ole 100% keskittyneesti ajamisessa vaan ajatus harhailee muualle, mielessä työ-, perhe,- harrastus-, jne. asiat tai vaikkapa vain ns. *tutusta jostain mieltä asiasta niin reagtioaika onkin vähintään 2-3s jopa 5s.
Ajonvakauttimet ja muut nykyisten autojen ajoturvallisuutta parantavat järjestelmät vähentävät merkittävästi liikenneonnettomuuksia vuosittain, korjaamalla pieniä kuljettajan tekemiä virheitä joista osa jos niitä ei korjattaisi johtaisi ulosajoihin ja isompiin onnettomuuksiin.
Lyhyesti: kukaan ei jaksa jatkuvasti olla skarppina ratissa. Siksi.
Hölmö. Reaktioaika tarkoittaa sitä kun näköhavainto muuttu teoiksi. Luistossa ei tarvita näköhavaintoa vaan auto on kokojan yhtä ihmisen hermojärjestelmän kanssa jossa signaalit liikkuu valonnopeudella.
Aika moni meistä nykyisistä kuskeista on ajanut enne abseja, epsejä ja muita kalliita korjattavia piirilevyjä...auton ominaisuudet on selkäytimessä ja mieluumin ajan itse kuin istun tietokoneen kyydissä. Ja ei, en tykkää lentämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajonvakausjärjestäelmä= D mihin sitä tarvitaan kun on kääntyvät etupyörät
Optimitilanteessa ts. hyvässä näkyvyydessä levänneen terveen nuoren keskittynen ihmisen reagtioaika on luokkaa 1s.
Ajonvakautin reagoi alle 1/10s luistoon ja korjaa tilanteen.
Jos ja kun ei ole optimitilanne kuskin kannalta, on hieman väsymystä, ajatus ei ole 100% keskittyneesti ajamisessa vaan ajatus harhailee muualle, mielessä työ-, perhe,- harrastus-, jne. asiat tai vaikkapa vain ns. *tutusta jostain mieltä asiasta niin reagtioaika onkin vähintään 2-3s jopa 5s.
Ajonvakauttimet ja muut nykyisten autojen ajoturvallisuutta parantavat järjestelmät vähentävät merkittävästi liikenneonnettomuuksia vuosittain, korjaamalla pieniä kuljettajan tekemiä virheitä joista osa jos niitä ei korjattaisi johtaisi ulosajoihin ja isompiin onnettomuuksiin.
Lyhyesti: kukaan ei jaksa jatkuvasti olla skarppina ratissa. Siksi.
Minä olen jaksanut olla skarppina siinä määrin, että en ole ollut edes läheltä piti -tilanteessa kertaakaan. Ostin ensimmäisen autoni, vanhan kuplavolkkarin, vuonna 1983 ja ensimmäisen autoni, jossa oli sähköllä nousevia ikkunoita kummoisempaa elektroniikkaa, nelisen vuotta sitten. Ajokilometrejä on paljon. Ajan kaiken lisäksi kitkoilla, joten taidan olla hirmuinen ihme ja poikkeus, kun olen selvinnyt ilman nykyisiä jokamiehen apupyöriä näinkin kauan.
Mutta ihan hyvä, että huonojen kuskien autoissa on noita apupyöriä. Niitä ei kuitenkaan tarvittaisi, jos opeteltaisiin kerta kaikkiaan ajamaan kunnolla (perkele!) heti ensimmäisestä tunnista lähtien eikä odotettaisi, että näkymätön käsi tulee apuun, kun omat kädet ovat kännykässä ja kahvimukissa ja aivot vielä kesälomalla.
Minä olen ajanut 70-luvulta saakka ajoilta, jolloin ei ollut vielä edes ohjaustehostinta, lukkiutumattomista jarruista puhumattakaan, mutta täytyy sanoa, että täällä ei kyllä nyt suurin osa edes ymmärrä miten ajonvakautus käyttäytyy. Sehän nimenomaan korjaa sinun tekemiä virheitä ja ei se mitään äkkinäistä tee. Paljon vähemmän se tuntuu, kuin absien jurrutus. Eli kun menet vaikka kurviin liian lujaa ja perä meinaa tulla rinnalle, niin ajonvakautus puuttuu peliin ja korjaa sinun virheesi, eikä siinä mitään hurjaa tapahdu. Eli ei sen kokeilu suinkaan välttämätöntä ole, toki vaikka jossain jääradalla sitä voi kokeilla, jos sitä haluaa, mutta ei lainkaan välttämätöntä
t: ammattikuski
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ajanut 70-luvulta saakka ajoilta, jolloin ei ollut vielä edes ohjaustehostinta, lukkiutumattomista jarruista puhumattakaan, mutta täytyy sanoa, että täällä ei kyllä nyt suurin osa edes ymmärrä miten ajonvakautus käyttäytyy. Sehän nimenomaan korjaa sinun tekemiä virheitä ja ei se mitään äkkinäistä tee. Paljon vähemmän se tuntuu, kuin absien jurrutus. Eli kun menet vaikka kurviin liian lujaa ja perä meinaa tulla rinnalle, niin ajonvakautus puuttuu peliin ja korjaa sinun virheesi, eikä siinä mitään hurjaa tapahdu. Eli ei sen kokeilu suinkaan välttämätöntä ole, toki vaikka jossain jääradalla sitä voi kokeilla, jos sitä haluaa, mutta ei lainkaan välttämätöntä
t: ammattikuski
Jos mielestäsi on auton virhe, ettei siinä ole neljää jarrupoljinta, yhtä erikseen kullekin pyörälle, olisit oikeassa.Nykyisillä autoilla ajonvakautuksella pääsee kuitenkin kurvista läpi nopeammin kuin ilman ajonvakautusta, koska elektroniikka todellakin pystyy jarruttamaan pyöriä optimaalisella tavalla erikseen.
Edellä mainitusta huolimatta ajonvakautus ei lisää kitkaa tien ja renkaan välissä, vaan se mahdollistaa kitkavoiman suunnan optimoinnin pyöräkohtaisesti, jota kuski ei ilman kyseistä elektroniikkaa voi tehdä.
Ongelmia tulee vain, jos kurviin ajaa nopeammin kuin siitä voi päästä läpi ajonvakautuksen kanssa. Turvamarginaalin poisjättäminen on aina kuskin syy, ja niin sen tuleekin olla.
Ps, kaikki autot eivät ole yliohjautuvia, vaikka niin tunnut luulevankin, jotkut todellakin puskevat kun kurviin ajettaessa on vauhtia liikaa, ammattikuskina sinun pitäisi tämä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Nuijuusko pakotta alapeukittamaan?
http://yle.fi/uutiset/ajonvakautus_saattaa_yllattaa_kuljettajan/5459831
Kaikki lehdessä tai nettijulkaisussa kirjoitettu ei todellakaan pidä paikkaansa. Annoit siitä linkilläsi hyvän esimerkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ajanut 70-luvulta saakka ajoilta, jolloin ei ollut vielä edes ohjaustehostinta, lukkiutumattomista jarruista puhumattakaan, mutta täytyy sanoa, että täällä ei kyllä nyt suurin osa edes ymmärrä miten ajonvakautus käyttäytyy. Sehän nimenomaan korjaa sinun tekemiä virheitä ja ei se mitään äkkinäistä tee. Paljon vähemmän se tuntuu, kuin absien jurrutus. Eli kun menet vaikka kurviin liian lujaa ja perä meinaa tulla rinnalle, niin ajonvakautus puuttuu peliin ja korjaa sinun virheesi, eikä siinä mitään hurjaa tapahdu. Eli ei sen kokeilu suinkaan välttämätöntä ole, toki vaikka jossain jääradalla sitä voi kokeilla, jos sitä haluaa, mutta ei lainkaan välttämätöntä
t: ammattikuski
Et ole ammattikuski ;-) Ainakin minä tunnen tasan tarkkaan, kun vakautus nyhtää pyöriä, saattaa todellakin yllättää ensimmäisellä kerralla.
Mammojen kannattaisi ruveta rallikuskeiksi, ne ressukat kun tarvitsevat ajonvakautusta, ja hyötyvät siitä ratkaisevasti ;-)
Täh?