VIHAAN tätä ärtyvää suolta!!!!
Kaksi viikkoa ummetusta ja nyt alkoi ilmeisesti ripulivaihe. Ärsyttää kun heittää toisesta ääripäästä toiseen ihan hetkessä.
Suolta polttaa eikä tiedä mitä uskaltaa syödä. Elä nyt sit "normaalia" elämää tän kanssa. Yritä käydä töissä kun saat viettää aikaasi pöntöllä istuen.
On se nyt kumma että tähän ei ole keksitty hoitoa kun syöpääkin parannetaan. Aaaarrrggghhh.
Kommentit (45)
Funktionaalinen lääketiede voisi auttaa 😉
Sokeri, valkojauhotuotteet, gluteeni, maito, huonot, teolliset, prosessoidut rasvat, punainen liha,
ruoka-aineallergiat...
Suoliston vinoutunut bakteerikanta voi aiheuttaa hyvin vaikeita oireita ja sairauksia.
Suosi kasviksia, marjoja, hedelmiä, kylmäpuristettua öljyjä, siemeniä, pähkinöitä (liotettuna sulavat paremmin)
avocadoa, vihreää ravintoa, kurkumaa, inkivääriä...mahdollisesti kalaa, kanaa
Tuoreena, soseutettuna,
Kevyesti kypsennettynä mahdollisesti. Vihermehut :)
Nauti ruokaa, jossa on runsaasti vitamiineja, hivenaineita, antioksidantteja, kuitua, välttämättömiä rasvahappoja, hyvää proteiinia
Liiallinen, pitkittynyt stressi vaikuttaa haitallisesti koko elimistöön.
Toivottavasti tervehdyt!
Ihanaa, mukavaa kevättä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei nyt kuullosta ärtyvältä suolelta yksinään. Oletan että on tähystetty ripuli vaiheessa ja katsottu ulostenäytteet, keliakia, sun muut?
Ruokavaliota ja visibliniä ja muuta 'nerokasta' ohjeena huutelevat, teillä ei ole mitään kuvaa kuinka vakavia suolisto ongelmat ovat ja kuinka teidän ideat eivät toimi paskaakaan kaikille, tai edes suurimmalle osalle. Ja jopa suht yksinkertaisen taudin toteaminen voi viedä vuosia. (Lääkärit on ihmisia ja ylityöllistettyjä sisätauti puolella.)
Mikäpä on sitten ruokavaliota parempaa hoitoa?
Esim. psykosomaattisen oireilun hoitaminen.
Minulla auttoi kaksi asiaa: 1) karppaus ja 2) stressin vähentäminen elämästäni. Söin ennen Libraxia IBS:n ja montaa muuta lääkettä vatsavaivoihin, nyt en ole vuoden 2009 jälkeen syönyt ainoatakaan lääkekuuria! Ärtyvässä suolessa sympaattisen hermoston (= stressihermoston) merkitys on tärkein tekijä. Kiinnitä siihen huomiota.
Mulla auttoi uusi ruokavalio, liikunta ja psykologi.
Jätin gluteenia sisältävät viljat sekä maidon pois. Muutaman kuukauden päästä oireet alkoi helpottua ja nykyään käytän välillä vähän maitoa, ei enää aiheuta ripulia. Lisäksi pyrin syömään mahdollisimman säännöllisesti. Ja liikunta tosiaan on auttanut myös paljon, aiemmin liikuin aika vähän. Lisäksi minulla oli ripulin alkaessa pahaa stressiä ja käsittelemättömiä asioita, joiden vuoksi olen käynyt tähän mennessä pari vuotta psykologilla. Uskon, että tuolla psyykkisellä puolella on ollut iso vaikutus mun oireisiin. Ja toki se ripulikierre lisäsi masennusta.
Tällaiset jutut auttoi mulla. Toivottavasti löydät jotain, mikä auttaisi sulle. Tsemppiä!
Gluteenittomuus ei ole yhtäkuin viljattomuus. Vain gluteeniviljat jätetään pois ja ollaan sairaan tarkkoja siitä, ettei missään ole hippuakaan gluteenia (eri voirasiat jne, kaikki gluteenia koskettanut on syömäkelvotonta).
Tattaria, hirssiä, riisiä, maissia, gluteenitonta kauraa jne. voi käyttää.