VIHAAN tätä ärtyvää suolta!!!!
Kaksi viikkoa ummetusta ja nyt alkoi ilmeisesti ripulivaihe. Ärsyttää kun heittää toisesta ääripäästä toiseen ihan hetkessä.
Suolta polttaa eikä tiedä mitä uskaltaa syödä. Elä nyt sit "normaalia" elämää tän kanssa. Yritä käydä töissä kun saat viettää aikaasi pöntöllä istuen.
On se nyt kumma että tähän ei ole keksitty hoitoa kun syöpääkin parannetaan. Aaaarrrggghhh.
Kommentit (45)
Katsbi kirjoitti:
I feel you.
Itse olen 25v ja kärsinyt samasta vaivasta kohta 5 vuotta. Yritä tässä nyt elää sitten normaalia elämää...
Mut tsemppiä meille!
Ehkä vielä jonain päivänä keksitään jotain OIKEASTI TOIMIVAA helpotusta.
Se on keksitty, mutta nämä suolistovaivaiset eivät halua muuta kuin lääkettä.
Suolisto revitään rikki keinotekoisella lisäainepaskalla. Sitä kun rakkaat äidit ja isät syöttävät lapsukaisilleen vuosi toisensa perään niin tulokset näkyy jo reilu parikymppisinä.
Onko sulla ap tsekattu Crohnin taudin tms. mahdollisuus?
Mulla myös ärtyvä suoli ja paleoruokavalion noudattaminen on rauhoittanut suolistoa selvästi. Pitäisi jaksaa pitäytyä täysin viljattomassa ja sokerittomassa ruokavaliossa mutta välillä tulee poikkeuksia, ja se tuntuu kyllä heti. Punaisesta lihasta suolisto suuttuu myös helposti. Kannattaa testata chian siemeniä, ne on monella helpottaneet vatsaoireita. Mutta tietty mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella, se tässä vaivassa onkin harmillista.
Oletko käynyt allergiatesteissä? Osa ruoka-aineallergioista oireilee vatsavaivoina.
Vierailija kirjoitti:
Suolisto revitään rikki keinotekoisella lisäainepaskalla. Sitä kun rakkaat äidit ja isät syöttävät lapsukaisilleen vuosi toisensa perään niin tulokset näkyy jo reilu parikymppisinä.
Mulla taas syynä on luultavasti lapsena syödyt monet antibioottikuurit korvatulehduskierteeseen, eikä silloin 90-luvun alussa puhuut erikseen maitohappojen tärkeydestä kuurin aikana. :/ nykyisin onneksi selviän hyvin viljattomalla ja maidottomalla fodmapilla. :)
Ruokavaliosta johtuvaa ongelmaa ei tulla koskaan korjaamaan pillerillä. Itse tajusin monen vuoden ibs taistelun jälkeen alkaa syömään yksinkertaisia ruokia. Tarkoittaa sitä, että ala syömään paljon tärkkelystä, eli ruokia kuten perunaa, riisiä ja maissia. :)
Lue netistä Dr John Mcdougallin ruokavaliosta. Olen varma, että huomaat eron. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
On tähystetty ylä- ja alakautta, on ultrattu, otettu verikokeita, ulostenäytteitä varmaan 100 kertaa. Ei poikkeavaa.
Ruokavaliosta ei apua. Esim. fodmap ei toimi ollenkaan. Välillä elän kaurapuurolla (lähinnä kauralima) ja riisillä.
Välillä vesikin aiheuttaa oireita.
Ap
Ei taida olla enää pelkästä ärtyvästä suolesta kysymys, jos pelkkä vesikin saa oireita aikaan.
Päivittäinen spermaruiske suoleen auttaa
Sama homma.. Tai ei yhtä paha kuin Ap:lla, mutta selittämättömistä vatsavaivoista olen kärsinyt lapsesta saakka. Syytän tästä korvatulehduskierteitä ja kymmeniä antibioottikuureja. Olen kokeillut kaikki ruokavaliot, eikä mikään tunnu auttavan.
Vatsa rajoittaa sosiaalista elämää, opiskelua ja työntekoa mylvimällä äänekkäästi koko ajan ja yllätysripuleilla. Välillä on onneksi oireettomia jaksoja, jolloin mikään ei aiheuta vaivoja, kunnes taas yhtäkkiä alkaa paha jakso.
En asu Suomessa, mutta olen huomannut että erityisen pahoja oireita tulee nykyään suomen lomilla, enkä uskalla syödä siellä enää mitään siinä pelossa, että vietän päivät pöntöllä istuen.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma.. Tai ei yhtä paha kuin Ap:lla, mutta selittämättömistä vatsavaivoista olen kärsinyt lapsesta saakka. Syytän tästä korvatulehduskierteitä ja kymmeniä antibioottikuureja. Olen kokeillut kaikki ruokavaliot, eikä mikään tunnu auttavan.
Vatsa rajoittaa sosiaalista elämää, opiskelua ja työntekoa mylvimällä äänekkäästi koko ajan ja yllätysripuleilla. Välillä on onneksi oireettomia jaksoja, jolloin mikään ei aiheuta vaivoja, kunnes taas yhtäkkiä alkaa paha jakso.
En asu Suomessa, mutta olen huomannut että erityisen pahoja oireita tulee nykyään suomen lomilla, enkä uskalla syödä siellä enää mitään siinä pelossa, että vietän päivät pöntöllä istuen.
Suomessa ei todellakaan ole kunnon ruokaa saatavilla. Marketeissa hyllyt notkuu kamaa, mutta suurin osa on teollista mukaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Hypnoosi, mielenkiintoista. Täytyy selvittää.
Olen kokeillut viljatonta, maidotonta, sokeritonta. Ei merkittävää apua. Kun tilanne huono, niin kauralima ainoa jota voin syödä.
Vi-siblin on ihan vitsi. Ei vaikutusta.
Ap
Hyvin on vitsi naurattanut, kun vaivat ovat hävinneet, mutta parempi voivotella täällä kuin tehdä asialle jotakin. eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hypnoosi, mielenkiintoista. Täytyy selvittää.
Olen kokeillut viljatonta, maidotonta, sokeritonta. Ei merkittävää apua. Kun tilanne huono, niin kauralima ainoa jota voin syödä.
Vi-siblin on ihan vitsi. Ei vaikutusta.
Ap
Hyvin on vitsi naurattanut, kun vaivat ovat hävinneet, mutta parempi voivotella täällä kuin tehdä asialle jotakin. eikö?
Jos se on auttanut sulla, niin hyvä, mutta koita tajuta että on todella yksilöllistä, mikä kenelläkin ärtyvään suoleen auttaa ja mikä oireita aiheuttaa. Ei voi vetää yleistyksiä, että koska vi-siblin on toiminut sulla niin se toimii jokaisella muullakin maailman ihmisellä...
Harrastatko liikuntaa? Minulla on helpottanut oireita lisätty liikunta, joka päivä joko lenkki, jumppa tai sali.
Tuo ei nyt kuullosta ärtyvältä suolelta yksinään. Oletan että on tähystetty ripuli vaiheessa ja katsottu ulostenäytteet, keliakia, sun muut?
Ruokavaliota ja visibliniä ja muuta 'nerokasta' ohjeena huutelevat, teillä ei ole mitään kuvaa kuinka vakavia suolisto ongelmat ovat ja kuinka teidän ideat eivät toimi paskaakaan kaikille, tai edes suurimmalle osalle. Ja jopa suht yksinkertaisen taudin toteaminen voi viedä vuosia. (Lääkärit on ihmisia ja ylityöllistettyjä sisätauti puolella.)
Yks mitä kannattaa ehkä kokeilla on saven juonti. Netistä löytyy paljon tietoa juotavasta savesta. Oma ärtynyt vatsa ja suoli on on ollut nyt ihmeen rauhallinen, kun aloitin kuurin. Tai ei tää mikään kuuri ole, aion jatkaa säännöllisesti, sen verran hyvältä olo tuntuu.
Kuulostaa niin samalta miten itselläni keliakia oireili hoitamattomana. Onko se suljettu kokonaan pois? Ja jos on, niin ei siitä haittaakaan ole jos kokeilet keliaakikon ruokavaliohoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei nyt kuullosta ärtyvältä suolelta yksinään. Oletan että on tähystetty ripuli vaiheessa ja katsottu ulostenäytteet, keliakia, sun muut?
Ruokavaliota ja visibliniä ja muuta 'nerokasta' ohjeena huutelevat, teillä ei ole mitään kuvaa kuinka vakavia suolisto ongelmat ovat ja kuinka teidän ideat eivät toimi paskaakaan kaikille, tai edes suurimmalle osalle. Ja jopa suht yksinkertaisen taudin toteaminen voi viedä vuosia. (Lääkärit on ihmisia ja ylityöllistettyjä sisätauti puolella.)
Mikäpä on sitten ruokavaliota parempaa hoitoa?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa niin samalta miten itselläni keliakia oireili hoitamattomana. Onko se suljettu kokonaan pois? Ja jos on, niin ei siitä haittaakaan ole jos kokeilet keliaakikon ruokavaliohoitoa.
Onhan sitä viljattomuutta jo ehdotettu, mutta ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäpä on sitten ruokavaliota parempaa hoitoa?
Ruokavalio voi auttaa asiaa, suosittelen ainakin yrittämään eri asioita niinkuin AP kuullosti tehneen, mutta sairautta sillä ei paranneta. Lääkkeisiin taas tarvitaan enemmän tietoa ja diagnoosi ja joskus jopa sellainen lääkäri joka on valmis kokeilemaan jotain vähän ei tavallista.
Erityisesti suoliston ongelmissa ns. terveet elämäntavat (kasvikset, extra kuitu, probiootit, jopa vesi) voivat tehdä elämästä hyvin tuskallista ja epävakaata. Ärtyvän suolen oireyhtymä on vielä siinä kiero että olo vaihtelee, yksi ruoka-aine toimii normaalisti ja sitten ei toimikaan. Ja toimii myöhemmin. Kokoajan pitää miettiä mitä syö, miten usein ja milloin, syökö ollenkaan.
Ota imodiumia