Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikan vaihtaminen mielessä

Nihao
05.03.2016 |

Olen ollut nykyisessä työpaikassani vajaa 3 vuotta. Työ vakinaistettiin puoli vuotta sitten, sillä perusteita määräaikaisuudelle ei enää ollut. Edeltäjäni oli kyllä vakkari, mutta minun tullessa hänen paikalleen, työ muutettiin 2 vuodeksi määräaikaiseksi ja virka vaihdettiin toimeksi. Palkkani on nyt tasan 2000e ja työmatkaa vajaa 30 minuuttia.

Teen tosi yksinäistä työtä, asiakaspalvelua on paljon, mutta sekin enimmäkseen puhelimessa ja sähköpostilla. Pitää organisoida asiat hyvin ja työni on vahvasti aikataulutettu, eräpäiviä 3 per kk ja tämän vuoksi esim. kesälomaa on hankala pitää yli 2 viikkoa enempää kerrallaan. Sijaisia meillä ei ole. Ekat pari vuotta tätä jaksoi hyvin, mutta nyt tänä vuonna on alkanut tökkimään.

Työpaikallani koen kuitenkin olevani erittäin tärkeä työntekijä, vaikka toiminkin ns. piilossa yleisöltä. Työtäni kehutaan usein ja minulla on hyvät välit kaikkiin työpaikalla. Minulle tuli uusi esimies hiljattain, ja hän on ollut pitkälti minun kokemuksen varassa ja nyt vähän pelottaakin ajatus, että hän jäisi pulaan ilman minua. Mikäli vaihtaisin työtä, niin irtisanomisaikani on vain 14 arkipäivää, pelkään että en ehdi kunnolla auttaa seuraajaa perehdytyksessä, sillä minulla on niin paljon sellaista työtä, jonka vain minä osaan tehdä.

Palkka on kuitenkin se suurin epäkohta.
Olen pari vuotta tehnyt myös vaativampia tehtäviä ja sain vasta nyt kuulla toiselta työntekijältä joka samaa hommaa tekee, että heidän palkka on omaa isompi (ovat eri osastolla, samoja töitä). Sanoin pomolleni, että tahdon palkkaani korjattavan takautuvasti. Kysyin asiasta myös liitosta ja luottamusmieheltä.
Vastaus oli: "Kys. työnantajalla on ollut 90-luvulta lähtien tällaisia tapauksia, että vaativuus ja palkka eivät ole oikein ja että nyt joku työryhmä tutkii asiaa ja palkat tarkistetaan vuosina 2017-2018... mutta ei takautuvasti, sillä muuten tulisi maksamaan liikaa, sitä paitsi minulla on asiat "hyvin" kun on vasta pari vuotta mennyt päin persettä, osalle on maksettu väärin 10-20 vuotta."
Liitto neuvoi riitauttamaan, mutta mieluummin vaihdan puljua. Tunnen oloni pettyneeksi tässä palkka-asiassa ja jotenkin meni maku koko työtäni kohtaan. Tuntuu, että työntekijää ei arvosteta. Tämä on joku tabu aihe, sillä kukaan ei edes puhu tuosta työryhmästä. Onko muut työntekijät edes tietoisia onko heidän palkat oikealla tasolla? Ja nuo jo eläköityneetkin, vaikuttaa heidän saamaansa eläkkeen suuruuteen jos on maksettu väärin, mutta ei makseta takautuvasti koska tulisi liian kalliiksi?? Hyi.. :(

Olen katsellut salaa uusia työpaikkoja lähialueilta, mieluusti sellaisia joihin voisi laittaa palkkatoiveeksi esim 2400-2500e ja olisi n. 30 min ajomatkan päässä. Toisaalta tuntuu, että minua ei pidättele nyk. työssä mikään kun on en koe itseäni niin läheiseksi työkavereiden kanssa eikä palkka ole häävi, toisaalta taas pelottaa kun on vakituinen ja turvallinen(ei yt-pelkoa) työ. Ei ole vielä asuntolainaa eikä lapsia, mutta molemmat varmaan tulossa seuraavan 5 vuoden sisällä.

Kannattaako vaihtaa vai pitäisikö tyytyä nykyiseen? Työtehtäviä ei pysty muuttamaan, sillä työnantaja ei halua siirtää minua muihin tehtäviin (sisäisin siirroin ei löydy muita osaajia kys. työhön). Palkasta voisi vielä vääntää, mutta en tiedä enää saako se motivaatiota enää samalle tasolle mitä se oli aikaisemmin.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista

Vierailija
2/3 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun mielestä on törkeetä ettei työnantaja arvosta työtäsi palkassa. Itse vaihdoin juuri osastolta toiselle. Työstä tuli huomattavasti entistä vaativampaa. Itse en edes kinunnut palkkaa lisää, mutta työnantaja nosti sitä oma-aloitteisesti siten, että kuussa jää 600e enemmän käteen. Olisin tehnyt vaativampaa työtä entisellä palkalla, koska nautin siitä valtavasti. Entinen työ oli jo liian nähtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna hakisin reippaasti nyt muita duuneja, ja jos löytyy kiva, paremmin palkattu, vakinainen  ja kohtuullisen matkan päästä, vaihtaisin. Mutta tosiaan enste uusi paikka selväksi, soppari allekirjoitettuna, ja sitten irtisanoutuminen vanhasta vasta.

Jos sinulle riittää, että palkkasi nousee ensi vuonna tai seuraavana, ja viihdyt nykyisessä hyvin, sekin on ok. Se, että viihtyy työssään, on aika olennainen juttu. Siinä mielessä työpaikan vaihto on aina pieni riski.