Lapsen isä haluaa yhtäkkiä alkaa olemaan oikeasti isä.
Aikanaan tulin ehkäisystä huolimatta raskaaksi, mies oli sellainen hetkellinrn "säätö". Päätin pitää lapsen ja sanoin miehelle että en vaadi häneltä mitään, edes elareita. Ja mies päätti ettei tahdo olla missään tekemisissä. Ja sen jäljkeen tosiaan ei olla oltukaan missään tekemissä, en edes ilmoittanut hänelle lapsen syntymästä.
Tänään mies soitti minulle. Siis oli yhteydessä ensimmäistä kertaa sen jälkeen kun kerroin että olen raskaana ja hän sanoi ettei halua olla tekemisissä. Mies pyysi, että voisimme tehdä isyystestin, ja ilmoitti haluavansa olla lapsen kanssa sittenkin tekemisissä. En oikeen osannut sanoa mitää, olin ihan järkyttynyt. Mitähän tässä pitäisi tehdä?
Kommentit (32)
Aivan, se unohtui aloituksesta, että lapsi on jo 5-vuotias. Minulla ei toki ole mitään sitä vastaan, että lapsi tutustuisi isäänsä, mutta pelkään tämän tosiaan olevan joku päähänpisto, joka unohtuu pian.
Ap
Sillä on varmaan uusi naisystävä, jolle on kertonut lapsesta. Ja naisystävä kiinnostunut tutustumaan lapseen: pitää kamalana sitä, ettei miesystävä ole missään tekemisissä lapsensa kanssa.
Vaikea kysymys. Isyyden tunnustaminen ja huoltajuuden vaatiminen voivat vaikeuttaa sinun elämää monin tavoin (esim. kauemmaksi muuttamiseen ja moniin lapsen asioihin tarvitset toisen huoltajan luvan). Toisaalta lapselle on hyväksi, jos on läsnäoleva isä. Uskotko miehen pystyvän yhteistyöhön (olisit sidottu häneen väkisin 18 v) ja huolehtivan lapsesta myös tulevaisuudessa vai onko tämä hetken huumaa? Entä jos sinulle vieras mies alkaa omia lasta? Huoltajuusriitoja? Enemmän näen tässä ongelmia kuin hyvää.
Se on tullut vanhaksi. Silloin alkaa miettimään muitakin asioita kuin pilua.
Mitäs jos käyt vaikka kahvilla miehen kanssa ja juttelette ja kyselet mikä tämän yhtäkkisen kiinnostuksen takana on? Ehkä hän on tosiaan herännyt ajattelemaan että hänellä on lapsi jonka haluaisikin elämäänsä? Tai sitten kyse on hetken mielijohteesta. Ken tietää. Mene ja ota selvää.
Kannattaa olla tosi varovainen. Täällä oli ihan karsea juttu viime vuonna samanlaisesta tapauksesta, jossa aiemmin ei mitään kiinnostusta lastaan kohtaan osoittanut isä yhtäkkiä vaatikin saada alkaa tavata alle parivuotiasta lastaan (vai olikohan jopa juuri vuoden täyttänyt, en muista). Äidistä tuntui kamalalta antaa pieni lapsi ventovieraalle, varsinkin kun lapsi itki lohduttomasti sinne mennessään ja sieltä tultuaan. Kunnes sitten viimeisellä kerralla lapsen tultua isältä ja tämän uudelta tyttöystävältä lapsen vaipassa oli verta. Äiti vei lapsen lääkäriin, jossa melko sanatarkasti "kokeneella lääkärillä oli kyyneleet silmissään lapsen tutkittuaan". Ole oikeasti varovainen.
Puhelimessä mies ainakin sanoa, että on sinkku. Muuttanut muutama kk sitten samalle paikkakunnalle töihin missä minä asun. Kysyin tietysti miksi nyt. Kuulemma katuu päätöstään, oli silloi nuori ja tyhmä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Puhelimessä mies ainakin sanoa, että on sinkku. Muuttanut muutama kk sitten samalle paikkakunnalle töihin missä minä asun. Kysyin tietysti miksi nyt. Kuulemma katuu päätöstään, oli silloi nuori ja tyhmä.
Ap
Miksi et luottaisi tähän?
Sehän tässä on hankalaa, kun en tiedä miehestä juuri mitään. Säädettiin kuusi vuotta sitten muutama kuukausi, jonka jälkeen en ole kuullut hänestä mitään. En siis osaa sanoa yhtään, millainen tyyppi on nykyään. Puhelimessa ei vaatinut ja mitään ja oli oikein sovitteleva, mutta vaikea sitä on sanoa yhden puhelun perusteella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä on hankalaa, kun en tiedä miehestä juuri mitään. Säädettiin kuusi vuotta sitten muutama kuukausi, jonka jälkeen en ole kuullut hänestä mitään. En siis osaa sanoa yhtään, millainen tyyppi on nykyään. Puhelimessa ei vaatinut ja mitään ja oli oikein sovitteleva, mutta vaikea sitä on sanoa yhden puhelun perusteella.
Ap
Silti levitit jalkasi miehelle, "josta et tiedä juuri mitään"?
Tutustu ensin mieheen kaikessa rauhassa ilman lasta ja isyystestiä. Siinä selviää millainen tyyppi on ja voit jutella mitä hän odottaa tulevaisuudelta jos lapsi on hänen. Käytä tähän tutustumiseen aikaa niin paljon kuin tarvitset. Jos mies hoputtaa asioita, se on huono merkki. Voit sanoa että ajattelet lapsen etua ja haluat ensin selvittää millainen mies sinun lapsesi elämään on pyrkimässä ja miksi.
No kerro hänelle huolesi ja keskustele ja kysy, että mistä sinä voit tietää ettei ole päähänpisto ja minkäkölainen mies sinä nyt oikein sitten olet?
Tuollaisesta satunnaisesta sekstaamisesta voi tosiaan ehkäisystä huolimatta saada vauvan.
Sitten joutuu antamaan rakkaan lapsensa lähes ventovieraalle isän valtuudet omaavalle välillä viikonlopuiksi. Aika kamalaa. Ei kelvannut mieheksi, mutta lapsen sille voi välillä jättää.
Jos mies on kunnollinen ja vieläpä sinkku, niin onhan se ihanaa, että ryhtyy isäksi.
Juu lupasin palata asiaan maanantaina, kun olen saanut miettiä asiaa rauhassa. Pitänee pyytää että voisimme tavata jossain kahvilassa vaikka. Ilman lapsen läsnäoloa toki. Pitää kirjottaa kaikki ajatukset ja kysymykset paperille, että muistan kaiken sitten jos vaikka menen lukkoon.
Ap
Kannattaa tosiaan tutustua mieheen ensin itse ja yrittää ottaa selville onko rehellinen puheissaan. Vasta tämän jälkeen otatte isyystestit ja alat pikkuhiljaa tutustuttaan lasta ja miestä toisiinsa niin, että olet itsekin paikalla. Jatkatte näin niin pitkään kun tuntuu hyvältä ja alat vasta sitten miettimään lapsen jättämistä kaksin miehen kanssa. Jätät vaikka ensin ihan vaan esim alle tunniksi ne ensin kaksin ja kyselet ja kuulostelet ennen ja jälkeen vähän lapsenkin fiiliksiä asiasta.
Pyydä sosiaaliviranomaiset mukaan asian arvioimiseen. Tai vaikka perheneuvola. Ehkä?
Älä anna huoltajuutta.
Lastenvalvojaan yhteys. Ja älä suostu missään nimessä yhteishuoltajuuteen, kun tähänkin asti olet yksin huolehtinut lapsesta! Voi olla, että miehellä on aivan puhtaat jauhot pussissa, mutta voi olla niinkin että ei ole. Eli lapsen oikeudet on tärkeämmät kuin miehen oikeudet. Ja lapsella on oikeus siihen, että hän saa tutustua isäänsä aivan rauhassa ja hitaasti, ilman pelkoa ja hämmennystä. Ja isän kanssa kahden oloa vasta sitten jos hän on aivan oikeasti osoittautunut vastuulliseksi ja täysjärkikseksi aikuiseksi.
Mies sanoi että on jo lähes vuoden ajan katunut asiaa ja miettinyt yhteydenottoa. Tietysti puhelimessa nyt voi sanoa mitä vaan.
Ei puhunut kyllä mistään huoltajuudesta, tai tosiaan vaatinut mitään. Kertoi katuvansa ja halustaan tutustua lapsee. Ja kysyi mitä minä ajattelisin asiasta jne. Hän ei edes tiennyt lapsen sukupuolta, nimestä tai muusta puhumattakaan. :D
Ap
Minkä ikäinen lapsesi siis on nyt? Menette tietysti testiin ja kirjaatte miehen lapsen isäksi. Sitten alatte kaikki kolme tutustua toisiinne hitaasti ja rauhallisesti.