Nykypäivän 14 vuotiaat on todella lapsellisia.
Olen -70 luvun lapsi, ja seurannut miehen lapsien kautta nykyajan teinejä. Ovat ensinnäkin todella pienikokoisia ja lapsenmallisia. Räpläävät vain kännyköitä kotona, ja "kaivavat nenää". Aikanaan tuolloin oli jo ikäisteni kanssa puhe kesätöistä ja iltatöistä. Moni meni loma.aikoina töihin, eikä vain maannut kotona niinkuin nytkin miehenkin tytär. Miehen tytär ei vie edes roskapussia. Puhuu kyllä isoista rahoista mitä hän haluaa, ja kuinka hänellä on aikuisena kaikkea. Aika hämärtynyt todellisuuden taju. Luulenpa että tämä sukupolvi tulee kaatamaan aikanaan, johon ei mene edes kauaa, koko suomen elämäntyylillään.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän pituus ole kasvanut noista asioista ja murrosikä enintään aikaistunut. Paino on toki noussut myös huomattavasti.
Mikään tuossa ei viittaa lapsellisuuteen, vaan sukukypsyyden aikaistumiseen.
Sosiaaliset taidot voivat kuitenkin olla huonommat (teknologia) kuin ennen ja kyky käsitellä epäonnistumisia huonompi koska nykyinen kasvatuskulttuuri luo narsistisempia ihmisiä.
-Mies 29v + 1v-
Ei tod.ole sukukypsyys aikaistunut. Omat menkkani alkoi enne 11v synymäpäivää. Tämä teini täyttää kesäkuussa 15v. ja ei tietoakaan menkoista.
USA:ssa kuukautiset alkavat keskimäärin 12,8v iässä. Mustat ja latinot saattavat kyllä vaikuttaa tuohon tilastoon kypsymällä aikaisemmin.
-Mies 29v + 1v-
Pituuskaan ei täs tapukses kasvanu. Itse olen 177. Teini 158 ja tuskin juurikaan enään kasvaa.
Niin kypsä ja aikuinen ap ei edes sitä tiedä, kuinka nykynuoret ovat huomattavasti pidempiä kuin edeltävät sukupolvet, koska keskipituus kasvaa...
Oletpa hyvän miehen ottanut itsellesi, kun on varmaan sitten einesmoskaa syöttänyt tyttärelle ja kasvatuskin on päin honkia.
Itse olen 79 syntynyt ja itse nuorena olin talvella aina käytännössä alasti, nykyään katon samanikäistä tytärtäni ja hän sentään osaa pukeutua. Eikä lillitä pussikaljaa puistossa pillifarkuissa, napapaidassa ja jossain ohessa tekonahkatakissa kuten äitinsä aikanaan.. Musta nykyään nuoret on fiksumpia.
No moni teistä 60-70-luvun kasvateista ja teidän vanhempanne olette eläneet sellaista aikakautta, jolloin vain käveltiin töihin. Teidän ja vanhempienne jengi olette nyt tölvänneet tämän maan tärviölle, jolloin ei enää riitä nuorille eikä vanhemmillekaan duunia. Velkaa on kyllä tulevaisuudessa maksettavaksi sitäkin enemmän. Sen lisäksi näiltä vanhoilta patuilta saa kuulla kyllästymiseen asti elämänohjeita, että "mene sinäkin kunnon töihin, kyllä töitä tekevälle riittää." Jumalauta. Kiitos vain tulevaisuuden näkymistä, patut. Toivottavasti moni nuori lähtee muualle työllistymään, niin saatte hoitaa tulevaisuudessa itse itsenne vanhainkodissa. Anteeksi syyttömille osapuolille purkaukseni, mutta nämä aloitukset ärsyttävät todella. :D
Mistähän 14-17 vuotiaille niitä työpaikkoja löytyisi kun niitä ei ole edes aikuisille ja oikeasti kouluttautuneelle porukalle ? Helppo nillittää keski-ikäisen kun omassa nuoruudessa nuorista tapeltiin sinne työpaikoille, sitten pilattiin hyvä suomi ku helppoahan tää elämä on kaikille kun mullekkin on! ja nyt syytetään miten nuoret on sitä ja tätä ja kermaperseitä, olemattomiin töihin ja kouluun vaan, te mitään opintotukia tarvitte! Lainaa vaan parikymmentä tonnia heti alkuun! Ja sitten kun ei löydy töitä millä maksaa lainaa valmistumisen jälkeen niin se om edelleen niiden nuorien vika, miten kehtasit ottaa lainaa etkä elänyt pyhällä hengellä!
Nykyajan nelikymppiset ovat niin lapsellisia. Tulevat juoruamaan miehen lapsesta AV-palstalle.
No niinpä. Räpeltävän vain älypuhelimiaan naama ruudussa ja julmetun rumat kånkkenit selässä. Pahaa tekee.
Miten minusta tuntuu että ei 80-luvullakaan päässyt 14v töihin? Vasta kun oli 15v.
Ja kyllä me oltiin lapsellisia silloin. Ainakin aikuisten mielestä, itse toki koimme itsemme jo niin kypsiksi.
Ei mun 15 vuotiasni nyt hirveästi poikkea itsestäni tuossa iässä. Iso, mutta niin nuori vielä. Mulla ei edes ollut poikaystävää tuolloin, mutta tyttärelläni on. Kumpi sitten kypsempää, mene ja tiedä...
T: 1970 syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan vain käveltiin kesätöihin, nykyään nekin ovat kiven alla. Etkö seuraa ollenkaan aikaasi?
No mä oon syntynyt 79 eikä meidän paikkakunnalla kukaan 14-vuotiaana töissä käynyt, edes kesällä. Ei silloinkaan tuon ikäiset minnekään kävelleet, vähän vanhemmille oli ehkä enemmän tarjontaa.
Haloo, mulle ei edes löydy töitä helpolla vaikka olen 22v. Miten kuvittelet, että 14v noin vain menee töihin? Tuon ikäisten kuuluukin olla vielä lapsellisia, mutta mielestäni nykyajan nuoret vaikuttavat ikäistään vanhemmilta. Ehkä se vahva meikkaustapa mikä nykyään vallitsee, en tiedä.
Ei tod.ole sukukypsyys aikaistunut. Omat menkkani alkoi enne 11v synymäpäivää. Tämä teini täyttää kesäkuussa 15v. ja ei tietoakaan menkoista.