Tässä on äitiyspakkaus 2016: esittelemme videolla koko paketin!
Nyt hypistellään uusi ihana äitiyspakkaus vaate vaatteelta, tuote tuotteelta.
http://www.vauva.fi/artikkeli/lapsi/vauva_ja_taapero/tassa_on_aitiyspak…
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi pikkuvauvat pitää värikoodata. Ja kaiken lisäksi niitä tyttöjen värejä on ilmeisesti ainoastaan pinkki ja liila ja ja kaikki muu on koko neutraalia tai kuuluu pojille. Tai miksei tytölle sovi esim koirat tai apinat tai dinosaurukset? Aika ahtaaksi haluatte määritellä tyttöparkojen roolin jo syntymästä asti.
Näitä kaipailisin tyttöjenkin vaatteisiin. Tai oikeastaan, olisi kivaa kun poikienkin vaatteista löytyisi pupuja, kissoja yms. Meillä poika tykkäsi kauheasti tuollaisista vaatteista pienempänä. Ongelmana oli vain se, ettei paitoja noilla kuvioilla löytynyt kuin tyttöjen puolelta ja ne olivat aina vaaleanpunaisia. Ostin niitä kyllä pojalle mutta sitten niistä vaatteista alettiin nälviä päiväkodissa eikä lapsi halunnut niitä enää päälleen. Joskus hän sanoikin että on ihan epäreilua kun tytöillä on niin kauniita vaatteita.
Vastaavasti meillä tyttö sitten taas rakastaa dinosauruksia. Paitoja tuolla kuvituksella ollaan sitten ostettu poikien puolelta ja olen huomannut, että siitä ei ole tullut mitään kommenttia. Nykypäivänä on siis "hyväksyttävää" että tyttö pitää poikien vaatteita mutta poika ei saisi pitää tyttöjen.
Ihana pakkaus 😍 mut joo , vähän epis tyttösten vanhemmille..
Opiskelijat miettii, että pitäskö lähteä myymään jotain muutakin kuin mummon vanhoja perintökalleuksia, että saa ensi kuun vuokran maksettua ja mammat valittelee täällä ilmaisten vaatteiden väärästä väristä :)
Nämä pakkaukset EIVÄT ole ILMAISIA. Itse olen oman pakkauksen maksanut veroina useiden vuosien ajan. Joten katson että minulla on oikeus valittaa pakkauksen sisällöstä
Vierailija kirjoitti:
Nämä pakkaukset EIVÄT ole ILMAISIA. Itse olen oman pakkauksen maksanut veroina useiden vuosien ajan. Joten katson että minulla on oikeus valittaa pakkauksen sisällöstä
Et ole täyttä 100% pakkauksestas maksanut :D Myös ne, joilla ei edes ole omia lapsia on sun kersas pakkauksen maksuun osallistuneet. Ihan vaan tiedoks. Verot muutenkaan mee noin. Osa maksaa enemmän, osa vähemmän...
Jos sinulla on lapsia, jotka ovat olleet päivähoidossa, koulussa, opiskelleet, saanet lapsilisiä ja terveydenhoitoa eivät verorahasi todennäköisesti riitä todellisiin kustannuksiin. Itse olen saanut ilmaisen koulutuksen, halpaa terveydenhoitoa ja julkista liikettä plus kaikkea muuta ja olen tyytyväinen siitä vaikka veroprosenttini on yli 30, joten lopettakaa herran tähden tuo verojen maksamisesta valittaminen. Ja en tarkoita tällä sitä, että oikeista ongelmista ei pitäisi ja saisi valittaa. Olet päässyt tosi helpoilla jos pakkauksen värit ovat noin suuri ongelma.
Vähän ohis, mutta onhan se niin että tyttöjen on hyväksyttävämpää käyttää/tehdä "poikien juttuja" kun toiste päin. Esim harrastuksissa tytöt voi huoletta ja ilman vastasanaa harrastaa oikeastaan mitä vaan, mutta poika varmasti saa kuulla nälvimistä, jos harrastaa vaikka balettia tai ratsastusta. Sama vaatteissa. Ja esim luistimet, on ihan yleistä että tytöllä on hokkarit, mut ootko nähnyt pojalla kaunoja muuta kun taitoluistelijoilla telkkarissa?
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis, mutta onhan se niin että tyttöjen on hyväksyttävämpää käyttää/tehdä "poikien juttuja" kun toiste päin. Esim harrastuksissa tytöt voi huoletta ja ilman vastasanaa harrastaa oikeastaan mitä vaan, mutta poika varmasti saa kuulla nälvimistä, jos harrastaa vaikka balettia tai ratsastusta. Sama vaatteissa. Ja esim luistimet, on ihan yleistä että tytöllä on hokkarit, mut ootko nähnyt pojalla kaunoja muuta kun taitoluistelijoilla telkkarissa?
Ei ole edes kovin ohis, vaan tässä on syy siihenkin miksi äitiyspakkauksessa on sinistä mutta ei pinkkiä. Tyttölasten vanhemmat sentään usein suostuvat käyttämään sinistäkin ja stailaavat sitten pinkillä, mutta autas jos pojalla oliskin pinkkiä päällä, olisihan se ihan kauheaa.
Säälittää pojat, joilla ei ole senkään vertaa liikkumavapautta kuin tytöillä, mutta toisaalta tämä juontaa juurensa siitä, että "tyttöjen juttuja" pidetään lähtökohtaisesti vähempiarvoisina.
Katsoessa videota ajattelin juuri että nyt on niin sukupuolineutraalia väriä ja kuosia, että ihan kuin olisi varmisteltu ettei kukaan pääse valittamaan "tyttöjen tai poikien värien" suosimisesta! :D
Ja mitä vielä, turhaa mäkätystä aiheesta ketju täynnä.
Eikä mun mielestä saa valittaa, mielipiteensä voi kertoa ettei jostain tykkää, mutta valitus on kurjaa. Ei ollut kuosit minun makuun mutta aivan ihania yksivärisiä juttuja oli muutoin pakkauksessa. :)
p.s. sukupuolivärikoodaajat voisi kerätä tähän listan niistä tyttöjen ja poikien väreistä, ihan vaan selvennykseksi meille muille jotka ei oikein tajuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole täyttä 100% pakkauksestas maksanut :D Myös ne, joilla ei edes ole omia lapsia on sun kersas pakkauksen maksuun osallistuneet. Ihan vaan tiedoks. Verot muutenkaan mee noin. Osa maksaa enemmän, osa vähemmän...
Itse asiassa varmasti olen. En käytä julkista terveydenhuoltoa jne julkisen sektorin palveluja. Minua on käytetty yksityisellä terveysasemalla pienenä ja aikuisiällä jatkanut yksityisellä. Nyt odotan ensimmäistä lasta eli lapseni ei ole myöskään kuluttanut yhtään julkisia palveluja (käydään yksityisessä neuvolassa)
Jos Suomessa olisi yksityisiä kouluja niin sinne olisi minun vanhempani minut laittaneet mutta ei paljoa ole valinnanvaraa. Olen tosin varmasti maksanut minuun kuluneita rahoja takaisin valtiolle isosta palkastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa varmasti olen. En käytä julkista terveydenhuoltoa jne julkisen sektorin palveluja. Minua on käytetty yksityisellä terveysasemalla pienenä ja aikuisiällä jatkanut yksityisellä. Nyt odotan ensimmäistä lasta eli lapseni ei ole myöskään kuluttanut yhtään julkisia palveluja (käydään yksityisessä neuvolassa)
Jos Suomessa olisi yksityisiä kouluja niin sinne olisi minun vanhempani minut laittaneet mutta ei paljoa ole valinnanvaraa. Olen tosin varmasti maksanut minuun kuluneita rahoja takaisin valtiolle isosta palkastani.
Ja ilmeisesti jumalkompleksiisi kuuluu myös taito leijua ilmassa kun et joudu meidän kuolevaisten tavoin käyttämään muuta yhteiskunnan infraa? (Teitä, julkista liikennettä jne.)
Edellisten vuosien pakkaukset ovat olleet parempia värimaailmoiltaan. Nyt on liikaa sinistä. Hyviä värejä olisivat oranssi, keltainen, vihreä, violetti. Ne sopivat mielestäni niin tytölle kuin pojalle, suosimatta kumpaakaan erityisesti. Kuvina voisi olla erilaiset ja -väriset eläimet.
-----
Kyllä silti ottaisin tuon pakkauksen mieluummin kuin rahan. Sillä korvaavalla summalla ei tosiaan saa yhtä kattavasti kaikkea.
-----
Jonkun mainitsema 2 erilaista pakkausta olisi hyvä idea, mutta hankala toteuttaa ja sekään tuskin sopisi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Oho aikamoinen muutos edellisiin. Ihana! Pitäskö tehä vanhoilla päivillä vielä vitonen ;)
Hymyilyttää ajatus, että joku väsäisi vauvan äitiyspakkauksen takia. Kiire, tai pakkaus ehtii vaihtua.
En ole aikoihin ollut kankaiden kanssa tekemisissä, mutta ennen tummat kankaat oli myrkyllisempiä kuin vaaleat. Siksi suosin vauvoilla väritöntä tai pastelleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiset saavat valtion tukea. Sekä koulut, että terveydenhuollon puolella. Lääkkeet yms.
Onhan tuo poikamainen boxi. Miksei voi olla enemmän keltaista ja punaista? Menee nekin molemmille. Ja enemmän söpöjä kuoseja. Tuo ruskea haalari missä nalle raiskaa pupua on kaamea. Samoin sinipunavihreä raitabody ja vihreäsiniset potkarit. Sukatkin jotenkin rumia. Sen sijaan toppapuku ja pöllöpotkarit on ihania. Ja nuo neutraalit jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole edes kovin ohis, vaan tässä on syy siihenkin miksi äitiyspakkauksessa on sinistä mutta ei pinkkiä. Tyttölasten vanhemmat sentään usein suostuvat käyttämään sinistäkin ja stailaavat sitten pinkillä, mutta autas jos pojalla oliskin pinkkiä päällä, olisihan se ihan kauheaa.
Säälittää pojat, joilla ei ole senkään vertaa liikkumavapautta kuin tytöillä, mutta toisaalta tämä juontaa juurensa siitä, että "tyttöjen juttuja" pidetään lähtökohtaisesti vähempiarvoisina.
Suomi on hyvin matriarkkaalinen yhteiskunta. En oikein usko, että tyttöjen jutut ovat vähempiarvoisia. Ainakaan en itse ole tyttönä kasvanut sellaisessa yhteisössä. Mutta huomasin, kyllä, kun pojallani oli äitiyspakkauksen vaaleaa lilaa ja sini vaaleanpunainen potkupuku, ihmiset kommentoivat tytöstä. Ympäristö määrittää värien mukaan. Ja on muitakin koodeja, esim. hiusten pituus. Se on ehkä jo häviämässä. Kulttuuri muuttuu, kun ihmiset sen muuttavat.
Me otimme pakkauksen vain esikoiselle, ja se oli vuoden 2008 äitiyspakkaus. Mitään muuta en siitä muista kuin sen, että siinä oli vielä se ihana hymiöhelistin, mikä nyt onkin tallessa kaapin päällä.
Toiselle ja kolmannelle en pakkausta enää ottanut, monestakin syystä: makuupussi, kynsisakset, kylpymittari, peitto, muovifrotee, lakanat ja laatikko itsessään meillä oli edelleen käytössä. Olisi ollut tuhlausta ottaa uudet ja sen lisäksi vielä vaatetta, jota en olisi vauvalle käyttänyt (syystä tai toisesta). Niinpä sillä 140€:lla rahoitin keskimmäiselle ja kolmannelle turvakaukalon.
Pakkaus on hieno juttu, mutta ehkä vähän tarpeeton nykyaikana. Mielipiteensä siitä saa minusta sanoa jokainen veronmaksaja.
Mä luin vasta ekan sivullisen vastauksia, enkä jaksakaan enempää... OIKEESTI: Tyttöjen värit ja poikien värit? Mitä vittua? Me eletään vuotta 2016. Ihme asenteet opetatte lapsillenne jo syntymästä asti :(
(P.S. Minusta pakkaus oli kiva, paljon iloisia värejä!)
Jengi on ihan sekaisin, tyttövärit ja poikavärit?!?! Taidankin pukea mahdolliselle pojalle kukkapotkarit ja tytölle vihreitä autoja. Pinkkiä ja vaaleansinistä ei meidän perheen vauvanvaatteisiin tule, ihan sama mikä interseksuaali sieltä pätkähtää.
Pakkaus on aivan ihana, kiitos Kela!!