Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

H&M vaatteiden koot muuttunu?

Vierailija
04.03.2016 |

Onko muut huomannu että Hennesin vaatteiden koot olisi muuttunu? Etenkin mekot ovat kaikki niin pientä kokoa ettei mahdu päälle normikoossa. Ennen Hennesin mekoista mahtui 40 aina ja nyt joudun ottamaan 44. Ja olen laihtunutkin, ettei siitä ole ainakaan kiinni. Kummallisia kitjakkeita.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on vaan lihonut. Ihan saman kokoisia ne on kuin aiemminkin. Mallista on toki paljon kiinni mikä mahtuu, jos ostaa hyvin niukasti istuvia vaatteita.

Mulla on n. 7 vuotta vanha 38 hame ja nyt uusi 40. Ovat täsmälleen samankokoiset - siis kuin muualta ostetut kolmekasit. Voi olla sattumaakin toki...

Nuo vanhat hameet olivat lantiolle laskeutuvia, siksi vyötärö oli väljempi. Nyt on kynähamemuoti, jolloin hameen vyötärö tulee ylemmäs. Jostain kuulin, että HM muutti mitoitustaan lähemmäs eurooppalaista, siis reilunsi kokoja. Mutta muoti suosii siroja naisia, joilla tosi kapea vyötärö. Trikoopaidoissa entinen M on nyt S. Mutta muuten rinnakkaiden, hartiakkaiden, pepukkaiden, reitevien tai omenavartaloisen on mahdotonta löytää Hennesiltä istuvia vaatteita.

No totta kai otin mallin huomioon - ei kai kukaan vertaisi laskeutuvaa ja kynähametta keskenään... Kyseessä siis kaksi samaan kohtaan vyötärölle asettuvaa hametta.

Vierailija
22/39 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tollases halpaputiikissa oo mitään standardeja. Välillä S vastaa Xs-kokoa ja välillä M-kokoa tai ihan sitä mitä pitääkin.

Saman olen huomannut. Kävin juuri eilen h&m:lla ja tarkoituksena oli ostaa lapsille collegehousuja ja itselleni farkut. Kokoerot koon 152 cm samoissa collegehousuissa oli hyvin vaihtelevia. Kokolapussa siis kaikissa noissa toi 152 cm mutta haara-lahjemitat vaihtelivat. Eipä noista sitten tiennyt, mikä oli oikeasti se 152 cm, joten jäi ostamatta kun ei ollut lapsi mukana sovittamassa.

Farkut sain itselleni ostettua mutta ilman sovittamista en niitäkään olisi uskaltanut ostaa. Sen verran usein on tullut tilattua henkkamaukan verkkokaupasta omaa kokoa, joka on käytännössä sitten kuitenkin osoittautunut joko liian isoksi (siis aivan valtavan kokoiseksi) tai liian pieneksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin HM vaatteiden keskinäiset kokoerot ovat kasvaneet; jos otat sovitettavaksi kasan vaatteita, pitää ottaa kaikista 3 peräkkäistä kokoa, koska ei voi tietää mikä on paras. Se voi olla normaalisti käyttämäsi koko tai yhden isompi tai pienempi, joskus pitää hakea vielä yhtä kokoa pienempi.

Enkä ole laihtunut

Vierailija
24/39 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin netistä tismalleen samat ja samankokoiset housut kuin jo entuudestaan omistin... Vetoketju ei mahdu millään kiinni, puristavat pohkeistakin ja ovat selvästi kokoa tai jopa paria pienemmät. Eipä voi tästä lähtien tilata enää housuja netistä, kun ei tiedä mitä kokoa sieltä tulee. Kaupassa sovittaessa mahduin sitten kokoa pienempiin!

Vierailija
25/39 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteen koko on aina mallimestarin tekemä kaavoitustulkinta vaatesuunnittelijan suunnittelemasta vaatteesta. Jos eurooppalaisille kaavoittaa aasialainen mallimestari niin siitä voi seurata kömmähdyksiä. Eurooppalainenkaan mallimestari ei maksa maltaita mutta firmat haluavat maksimoida voitot ja käyttävät halvempaa työvoimaa.

Vierailija
26/39 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tutkittu juttu, että ihmiset tykkäävät ostaa ennemmin vaatteen, jonka kokolapussa lukee todellisen koon sijaan pienempi koko. Vielä muutama vuosi sitten ostin HMsta kaiken koossa 38, nykyään 36 tai jopa 34 ja olen tismalleen saman kokoinen. Toki myös muutama vuosi sitten muoti oli eri - kuka muistaa kittanat lantiofarkut ja pikkuhupparit?

Vierailija
27/39 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, tätä olen ihmetellyt jonkin aikaa;

Tilasin heiltä pillifarkut koossa 38 jotka olivat sopivat, tykkäsin niistä niin paljon että tilasin samanlaiset samassa koossa noin 3-4 viikkoa ekojen jälkeen, mutta ne uudet saman kokoiset ja saman väriset vastaavat yllättäen kokoa 40 eli olivat 2-3 cm eli noin tuuman verran löysemmät vyötäröstä ja reisistä!

Tilasin heiltä joogahousut koossa M jotka olivat sopivat, tykkäsin niistä niin paljon että tilasin samanlaiset mutta seuraavat samankokoiset vastasivat kokoa L-XL kuukauden päästä siitä kun tilasin ne ekat!

Samoilla tuotekoodeilla siis myös tilasin joten tuotteet eivät olleet mitään vastaavia tuotteita kuitenkaan. Miten ne koot voi heitellä noin paljon eri erien mukaan???

Huvittavin on kuitenkin Zara; omistan heidän vaatteita koosta S kokoon XL saakka mutta ne kaikki vastaavat loppupeleissä päälläni kokoa 38 eli M :DD

Vierailija
28/39 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 100 kiloinen 190 cm pitkä mies. HM:ssä ei ole minulle mitään tarjottavaa, vain kääpiö-kokoisia vaatteita. Millaiselle miehelle menee S- ja M-kokoiset yläosat, ei ymmärrä. HM:n XL kokokaan ei vastaa normaalia mitoitusta.

Ne mitoitukset on tehty ruotsalaisille metroseksuaaleille? :D

Vierailija
29/39 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa että h&m:n vaatteiden laatu ja koot ovat muuttuneet samaa, nopeaa tahtia tässä vuosien mittaan. (Toisaalta, laadusta puhuminen voi tuntua oudolta kun kyse on halpaketjusta, mutta noh...)

Nykyään kankaat, ihan siis puuvillapaidat yms., on todella ohutta, lirua, jo melkein kaupassa nukkaantunutta ja nyppyyntynyttä kangasta. Paljon on neuleissa akryylia, puuvillavaatteet onkin puuvilla-polyesteria jne. Viskoosista tykkään materiaalina, mutta nyppyyntyy nopeasti.

Lisäksi saumat on miten sattuu, olkasaumat voi roikkua (tarkoituksella?) jossakin kyynärpäiden tienoilla, sivusaumat kiertyy eteen/taakse jne.

Tosin mulla on yksi musta neuletakki, joka on varmaan vuodelta 2006 tai 2007 ja sitä on pesty ja pidetty varmaan satoja kertoja, mutta on edelleen kuin lähestulkoon uusi. Vähän pelkään että enää ei ko. liikkeestä löydy tuollaisia helmiä.

Koot ovat tosiaan vähän sinne päin ja ota-sovita-ja-päivittele. Monta vuotta saatoin ostaa kutakuinkin sovittamatta, nykyään ei enää onnistu. Nyt on muuten tullut takaisin naisten kokoihin 32. Se on varmaan entinen 34? Huomasin vaan ensin nettikaupassa ja nyt ihan kauppakaupassa. Tässähän oli monta vuotta välissä ettei sitä kokoa ollut ollenkaan. 

Vierailija
30/39 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu materiaaleja olen minäkin ihmetellyt. Muidenkin kuin HooÄmmän t-paidat ovat järjestäen läpinäkyviä. Okei, alle voi laittaa topin mutta kesäkuumalla mitä järkeä?? Ideana olisi ainakin mulla nimenomaan välttää kerroksia.. ja ei, en todellakaan halua esitellä alusvaatteitani.

Vierailija
31/39 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritin ostaa tänään farkkushortsit. Kokeilin kahta eri mallia, ensin kokoa 40 malli ykkösestä jotka mahtui päälle hyvin, ainoastaan lahkeet olisi saanut olla n. sentin väljemmät. Sen jälkeen kokeilin saman mallin kokoa 42 joka oli vyötäröltä täsmälleen saman kokoinen kuin koko 40, lahkeet olivat kivan väljät, mutta takapuolen "alle" jäi ärsyttävä pussukka. No sitten kokeilin shortsimalli kakkosta koko 40 joka oli aivan älyttömän tiukka vyötäröltä, mutta istui muuten hyvin takapuolesta. Kokeilin sitten kokoa 42 joka oli vyötäröltä aivan täydellinen, mutta takapuolen ja lahkeen kohdalle tuli varmaan 10cm lisää kangasta joka sai shortsit näyttämään siltä että ne olisi leikattu jonkun koon 46 farkuista.

Joko minulla on ongelmallinen vartalo tai sitten nuo koot ja mallit on aivan päin persettä nykyään.

Sovitin myös sellaista ihan perus 5€ t-paitaa joita olen ostanut vuosien aikana lukuisia (viimeksi huhtikuussa), ennen mennyt M mutta nyt hyvä kun L mahtui päälle.

Vierailija
32/39 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

H&M:n yläosat on jotenkin laatikkomaisia ja usein liian lyhyitä mulle vaikken ole sen pidempi kuin 171 cm, ja sitten taas housut on usein niin kapeaa mallia että saat ottaa parikin kokoa isommat jotta mahdut niihin.

Aina vähän hävettää palauttaa joku 75% tilaamistani vaatteista kun se tosiaan on melkoista bingolottoa arpoa omaa kokoaan.

Vierailija
33/39 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään juuri sovittelin farkkuja H&M:llä. Joissakin malleissa koko 36 oli sopiva ja toisissa taas pieni. Eli kannattaa aina sovittaa.

Kengissä olen huomannut sen, että koot ovat suurentuneet. Mulla yleensä koko 37 sopiva, nyt pyörii jaloissa.

Vierailija
34/39 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu kans että ainakin osassa vaatteista koot nykyisin kittanoita. Ja yks minkä oon huomannu, niin mekot kutistuu ekassa pesussa aivan helvetin lyhyiksi. Leveys ei muutu, mutta hyvä ettei pillu paista kun kädet nostaa ylös. Tästä on valitelleet myös kaverit

TÄMÄ ! Kaksi noin 2-3 v sitten ostettua mekkoa hiukan nukkaantuneet, mutta muuten pysyneet kunnossa kun taas toukokuussa ostetusta tuli parissa pesussa vesirajaminari!

Vierailija
35/39 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, mä oon huomannu ihan päinvastaista. Normaalikokoiset, (s) vaatteet roikkuvat minun, normaalipainoisen päällä ja pitäisi olla xs tai xxs.. naurettavaa. Mitenhän todella hoikat enää löytävät edes vaatteita 😂

Vierailija
36/39 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatu on muutenkin laskenut kuin  lehmän häntä. Surullisena olen vertaillut jotain 2003, 2004 ostettuja neuleita ja toppeja tämän päivän sekundaan.

Vierailija
37/39 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tollases halpaputiikissa oo mitään standardeja. Välillä S vastaa Xs-kokoa ja välillä M-kokoa tai ihan sitä mitä pitääkin.

- Juurikin näin. Itse ostin juuri hyvin keskikokoisena naisena mekon kokoa XS ja shortsit kokoa 44. Et jepjep, hajonta on melkoinen.

Vierailija
38/39 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri värisissä farkuissa mustan koko oli hyvä, sinisenä sama koko auttamattoman pieni. Ihan arpapeliä, sovittamatta ei uskalla ostaa mitään.

Vierailija
39/39 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari juttua:

Nuo joilla vaatteet kutistuu (esim. mekko lyhenee) katsokaa materiaali, veikkaan että on viskoosia? Puuvillan hinta on noussut, suositaan muita materiaaleja, mm. viskoosia joka kutistuu pesussa.

Viskoosia ilmeisesti pitäisi "hoitaa" mutoilemalla/silittämällä pesun jälkeen, mutta en ole eroa huomannut vaikka noin tekee, en enää osta vaatetta joka on viskoosia, koska menee (99%) heti pilalle. Ja yleensä juuri noin että kutistuu "lyhyeksi" ei "tasaisesti" jolloin voisi ostaa kokoa isomman.

Toiseksi vaatteiden malleissa on eroja, osassa nettikauppoja vaatteet kuvaillaan (esim. t-paita) "tyköistuva"/ "reilu mitoitus"/ "normaalia pidempi/lyhyempi malli" jne. jolloin on helpompi suhteuttaa se peruskoko (esim. M tai 40) niin että ottaa paidan joka omalle kropalle sopivampi (hoikka tiukempaa, tukevampi reilumpaa jne.) mallia olevan vaatteen. Mielestäni HM:llä ei ole noita kuvailuja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme