Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan ajanut yöllä lappiin? Tai takaisin?

Vierailija
02.03.2016 |

Oisko antaa vinkkejä? Yöllä siks koska lapset nukkuvat😴 Onkohan sitä itse sitten ihan väsynyt seuraavan päivän? Auttaako yhtään jos torkahtaa jossain huoltoaseman pihalla?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan menossa Lappiin yöjunalla. Auto kyytiin ja aamupäivällä perillä toivottavasti levänneinä ja ainakin turvallisesti. Pieni hinta siitä että lomapäivät säästyy lomailuun eikä kiukkuisena väsyneenä ajamiseen.

Jos käy kerran vuodessa, niin varmaan onnistuukin. Jos esim n.10 kertaa per talvi, niin vr:n ryöstöhinnoilla ei mitään järkeä auton kanssa.

Vierailija
22/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää onni bussilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me viimeksi lennettiin ja vuokra-auto odotti kentällä. Oli vieläpä halvempaa kuin juna-auto matka.

Vierailija
24/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kerran ajettu edes takaisin.Ja enää en lähde ajaa.On se valvominen aika rankkaa,yötä myöten ajaa.Varsinkin siinä aamu 4-5 se väsymys alkaa painaa. Matkaa 15 tuntia ajoon..Ja lapset mukana vielä.

Toinen vaihtoehto jää Ouluun yöksi ja jatkaa siitä seuraavana aamuna perille.

Vierailija
25/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ollaan ajettu myöhäisiltaa ja aamuyötä vasten Lapista kotiin, kyllä aikamoinen väsymys iski ja todella sai keskittyä että pysyi hereillä. Yksin ei missään nimessä kannata lähteä, ainakin pitää olla toinen aikuinen juttu- ja valvontaseurana.

Yleensä lähdetään täältä Tampereelta siinä viiden-kuuden aikaan aamulla, jolloin saa ihan ok unet yöllä ja perillä ollaan alkuillasta. Tällä aikataululla pääsee jo melkein Ouluun ennen kuin liikenne selkeästi vilkastuu.

Vierailija
26/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajanut pakosta ja en suosittele! Täysin pimeitä tieosuuksia, huonoja teitä, ja tähän sitte kovalla nopeudella rysäyttää johonkin porotokkaan.

Vierailija
27/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan menossa Lappiin yöjunalla. Auto kyytiin ja aamupäivällä perillä toivottavasti levänneinä ja ainakin turvallisesti. Pieni hinta siitä että lomapäivät säästyy lomailuun eikä kiukkuisena väsyneenä ajamiseen.

Jos käy kerran vuodessa, niin varmaan onnistuukin. Jos esim n.10 kertaa per talvi, niin vr:n ryöstöhinnoilla ei mitään järkeä auton kanssa.

Kuinka moni matkustaa Lappiin 10 krt talvessa? Sit vois jo ostaa sinne jonkun auton ja mennä matkat lentäen. Aika monta päivää/yötä menee muuten autossa. Eikö täällä vielä usein kirjoitella miten kallista autoilu on.. ;)

Vierailija
28/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä on hyvä ajaa, saa päästellä rauhassa.

Itse poistan auton eturekisterikilven niin voin ajaa reippaasti välittämättä kameratolpista.

Vierailija
29/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis riippuu tietysti ensinnäkin siitä, oletko yö vai päivä ihminen. Jos päiväihminen ja yksin meinaat yrittää, niin en kyllä suosittele, sillä vaarannat sekä lasten, oman, että vastaantulijoiden hengen, sillä nukahtamisriski on liian suuri.

Itse olen ammattilainen, eli ajan työkseni ja tottunut yöllä ajamaan ja siltikin välillä tulee sellaisia hetkiä, että silmä alkaa lupsumaan. Silloin kylmästi auto tien sivuun ja vaikka vartin torkut.

Vierailija
30/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

800km ajettu monta talvea.

Nuorena menee vielä.

Vanhenpana (keski-iässä) ei enää tahdo jaksaa.

Vuorottelemalla ja vaikka nukkumalla välillä menee kyllä.

Ei voi suositella univelkaisille tai tumpuloille. (=jotka kyselee tyhmiä av-palstalla).

Vierailija
31/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde iltapäivällä, niin olet alkuyöstä perillä ja lapset nukkuu puolet ajasta.

32/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

junalla mennään kirjoitti:

Ollaan kerran ajettu edes takaisin.Ja enää en lähde ajaa.On se valvominen aika rankkaa,yötä myöten ajaa.Varsinkin siinä aamu 4-5 se väsymys alkaa painaa. Matkaa 15 tuntia ajoon..Ja lapset mukana vielä.

Toinen vaihtoehto jää Ouluun yöksi ja jatkaa siitä seuraavana aamuna perille.

Tee näin ^^ Paitsi yövy esim. Kempeleessä tms pikkupaikassa, niin pääset paljon halvemmalla, kuin Oulussa.

Olen ajanut useamman kerran, mutta yksin tai aikuisen kanssa. Olen oikeasti kokenut ja hyvä kuski, mutta en lähtisi lasten kanssa ajamaan tuota matkaa yhtä soittoa ja vielä yöllä.

Oikeasti. Väsymys ei ole sun suurin huoli. Osan matkaa tiet ovat järkyttävän huonot ja kapeat, varsinkin pohjoisessa. Rekkaliikennettä on paljon, lunta on paljon, porojakin ym. Et voi todellakaan laskea sen varaan, että matka taittuisi likimainkaan laskelmien mukaisessa ajassa. Vasta ajelin pohjoiseen monta tuntia 60-70km tuntivauhdilla, koska lunta pöllysi ja liikennettä oli niin paljon.

En lukenut kaikkia kommentteja, mut onko sulla kokemusta pohjoisen teistä?

Vierailija
33/38 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tietää mistä :D Ihan älytön kysymys tuollaisenaan. Kuin kysyisi "Onko kukaan pyöräillyt Jyväskylään? Kauan kesti?"

Vierailija
34/38 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan ajettu.

Mutta meitä oli monta kuskia. Koitettiin sitten aina nukkua omien ajovuorojen välillä. Eihän siitä mitään tullut, vaan käytännössä kaikki valvoivat koko matkan ja perille kun päästiin, pistettiin sauna tulille ja nautittiin virvokkeita, joten valvoimme liki kaksi vuorokautta varmaan. Uni kyllä maittoi raikkaassa ilmastossa kun sen aika vihdoin koitti.

35/38 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajeltiin kesällä Norjan Narvikista reipas 10h Suomen puolelle vähän pakon sanelemana. Yllättäen homma toimi koska mulla oli autossa kaveri keskusteluseurana ja saatettiin vaihtaa ajovuoroa (siltikään ei kamalasti väsyttänyt vaikka perillä aamulla ysiltä) ja pysähtyä tankkaamaan piristäviä juomia. En lähtisi yksin, en ehkä luottaisi siihenkään, että kuski pysyy hereillä jos mie nukun. Siis paras unohtaa ja kestää vain ne valitusvirret ja ulvomiset.

Vierailija
36/38 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään monta kertaa vuodessa Lapissa, meiltä matkaa vain 6-7 tuntia, kelistä riippuen. Monesti pakkaan ja lähden ajamaan vasta työpäivän jälkeen. Perillä olen puolenyön jälkeen. Joskus olen lähtenyt aamulla 4.00 ajamaan ja se oli mulle paljon rankempi reissu kuin illasta venyttää. E75 on ihan hyvä ajaa loppuun asti eikä liikenne haittaa. Poroja ja hirviä pitää varoa, mutta ei nekään yleensä iltayöstä niin paljon liiku. Hyvää kotimaista musiikkia matkalle, voi vetää matkakaraokea ja pysyy pää hereillä ja virkistävää naposteltavaa; purkkaa, kurkkupastilleja, vettä. Ei liikaa syötävää, kun sitten varmasti väsyttää jos vetää yhtäkkiä verensokerit tappiin. Ja pohjoisessa ei ole öisin kovin montaa avointa pysähdyspaikkaa, että kannattaa ostaa eväät valmiiksi. Jos alkaa väsyttää, pikku torkut tai ainakin pysähdys ja kasvojen lumipesu :)

Seuraavalle päivälle ei kannata suunnitella mitään koko päivän hiihtoretkeä itselle vedettäväksi tai laskettelua. Jos lapset on niin pieniä, että tarvii vanhempaa mukaan kaikkeen tekemiseen niin kannattaa suunnitella varalle rento ohjelma, esim. aamupäivästä lumileikkejä ja pulkkamäki, saa itse seisoskella ja horrostaa, jos on ihan kuutamolla. Einestä lounaaksi ja lounaan jälkeen päikkärit tai lapsille piiiiiiitkä leffa ja itselle torkut. Olo voi olla vähän vaisu, mutta kun ei laita liian suuria suunnitelmia niin ihan ok se menee. :)

Vierailija
37/38 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni matkustaa Lappiin 10 krt talvessa? Sit vois jo ostaa sinne jonkun auton ja mennä matkat lentäen. Aika monta päivää/yötä menee muuten autossa. Eikö täällä vielä usein kirjoitella miten kallista autoilu on.. ;)

Niinpä! Minäkin harkitsin ihan vakavissani kakkosauton hankkimista toiselle paikkakunnalle, vaikka en ajanut kuin puolivälistä Suomea, kun kuljin sen välin pari kertaa kuukaudessa. Siihen aikaan oli toinenkin kulkija, jonka kanssa kuljettiin vuoroviikoin melkein samalle paikkakunnalle. Niinpä toinen tuli autolla Rovaniemelle ja toinen etelästä päin sopivalle asemalle omalla autollaan, väli matkustettiin junalla. Autoihin oli kahdet avaimet.

Vierailija
38/38 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hulluutta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi