Elintason laskeminen
Olisiko täällä ihmisiä, joilta saisi hyviä vinkkejä miten elintasoa voi laskea ilman, että elämästä tulee todella kurjaa? Muita kivemman keskiluokan edustajia, jotka ovat jääneet työttömäksi, vanhempainvapaalle, opiskelemaan tai muuuten vaan down shiftaamaan?
Totutuista elintavoista on ainakin osittain vaikea luopua. Ollaan aiemmin syöty paljon ulkona, käyty baareissa, matkusteltu usein ja kauas ja vaatekaappiakin olen täydentänyt säännöllisesti. Nyt mun tulot on alle puolet entisestä. Tämä ei edelleenkään tuota haasteita lainan maksuun tai ruuan ostamiseen, mutta kaikkea muuta täytyy karsia ja järkeistää. Olen luopunut kalleimmasta harrastuksesta ja liikuntaseteleillä ostelin toiseen harrastukseen käyntikertoja, niin että riittää juhannukseen. Aloitin myös uuden lähes ilmaisen harrastuksen. Matkustuksesta en aio luopua, mutta käytän äkkilähtöjä ja matkustellaan jatkossa lähemmäs ja lyhyemmäksi aikaa. Vaatteita, kenkiä ja laukkuja riittää, vaikka en ostaisi vuoteen yhtään mitään. Silti löydän itseni välillä kaupasta haahuilemasta ja etenkin verkkokaupasta tulee helposti sorruttua ostamaan jotain "halpaa". Ulkona syödään nykyään harvoin ja teen paljon ruokaa. Olen tutustunut Lidliin. Stokkalla macaronit on melkeen kympin, lidlissä näytti olevan reilulla neljällä eurolla.
Kosmetiikka on kallista ja sitä kuluu.
Kotona ollessa haastehan on juuri se, että kerrankin olisi aikaa tehdä kaikkea kivaa, nyt vaan raha rajoitaa. Miten muut köyhäilee kivasti? Mietin toisen auton myymistä, mutta auto on maksettu ja käytetystä saa huonosti rahaa. Jos vaikka menisin puolen vuoden sisällä töihin, jossa tarvin auton tulisi persnettoa. Toisaalta, jos työllistyn paikkaan jonne pääsee julkisilla ja työssä ei tarvi ajaa, voisin säästää vakuutusmaksut, parkkimaksut, verot sun muut tältä ajalta.
Kommentit (2)
Lähtisin budjetin teosta liikkeelle. Ensin selvitä miten paljon kulutat ja mihin. Sitten on helpompi alkaa miettiä mistä asioista haluat säästää vai leikkaatko juustohöylällä kuin Sipilä konsanaan.
Up