Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Vapaaehtoisesti lapsettomat", jotka kääntävät kelkkansa kolmenkympin paremmalla puolella. Mistä on kysymys?

Vierailija
02.03.2016 |

Ihmettelen näitä yhtääkkiä 34- tai 38-vuotiaina vanhemmuuden ihanuuteen heränneitä veloja, jotka ovat tehneet aivan täyskäännöksen arvoissaan.

Jos ei kerran halua lapsia, eikö ole aika ilmeinen juttu hankkia sterilisaatio? Sen saa 30-vuotiaana.

Mikseivät nämä naiset ole sterilisaatiota hankkineet, jos kerran ovat olleet niin kovin varmoja päätöksestään?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap:n mielestä myös uskontoa tai puoluetta vaihtanut ollut koko sen vaihtoa edeltävän ajan sitten joku "mukakristitty" tai "mukakokoomuslainen". Kyllä ihmisen arvot muuttuu ja kehittyy elämän aikana, ihmehän se olisi jos ei muuttuisi.

En ihmettelisi ollenkaan. Ovathan jotkut historioitsijatkin (olleet) sitä mieltä, että kaikki ennen kristinuskoa tai sen leviämistä tapahtunut on tapahtunut "esikristilliseen" aikaan. Johonkinhan se oma mielipide on päästävä tunkemaan.

Vierailija
42/55 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tuollainen kelkkani kääntänyt. Olin omien elämäni traumojen vuoksi vakuuttunut, etten todellakaan halua lasta tähän paskamaailmaan. Olen aina silti tykännyt lapsista. Ajattelin vain, ettei itsestäni ole siihen ja mielsin itseni vapaaehtoislapsettomaksi. Sterilisaatiota pohdin kyllä tarkkaan ennen 30 vuosipäivää, mutta kuulin ja luin siitä myös negatiivisia vaikutuksia esim. hormonaalisten muutosten suhteen. En halunnut ottaa riskiä, että kurppaantuisin ennen aikojani.

Onneksi en siis tehnyt sterilisaatiota, sillä 33-vuotiaana tunsin ensimmäistä kertaa elämässäni kaipuuta saada lapsi. En voi puhua varsinaisesta vauvakuumeesta, mutta oma elämä alkoi olla sellaista, että lapsen hankkiminen tuntui sopivan siihen hyvin eikä ajatus tuntunut vastenmieliseltä.

Nyt voin onnekseni nauttia äitiydestä. Mielestäni jokaisella on oikeus tehdä omat valintansa elämässä. Ei se ole keneltäkään pois, että minä tein lapsen, vaikka toisin joskus ajattelin.

Kyllähän niitä syytöksiä tuli yhdeltä katkeroituneelta, joka ei enää voinut suhtautua minuun "samalla tavalla kuin ennen". Olin kuulemma valehdellut ja hämmentänyt häntä tahallani (ihan kuin olisin jonkun valan vannonut). Omassa henkilökohtaisessa elämänvalinnassani olin hänet "pettänyt". Ihmeen paljon valtaa hän, tuttava - ei edes ystävä, oli minun lapsettomuudelleni omassa elämässään antanut. Sama ihminen olen kuin olin ennenkin. Aiemminkin muutin mieltäni monissa asioissa elämän varrella eikä ne koskaan aiheuttaneet kenellekään muulle elämää suurempaa kriisiä. Mutta ilmeisesti joillakin on käsitys, että ihminen ei SAA muuttaa mieltään,  kun on kerran jotain mieltä ollut. Surullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, minä miellän vapaaehtoisesti lapsettoman sellaiseksi, joka ei koskaan halua lapsia tai sitten haluaa joskus tulevaisuudessa. Eli he eivät ole mitään "joko tai"-tyyppejä.

Olet väärässä. Vapaaehtoisesti lapseton on aina tehnyt pysyvän päätöksen lapsettomuudesta. Katsopa yhdistyksen sivut.

Sellainen, joka haluaa lapsia ehkä joskus tulevaisuudessa, ei ole vela, enkä sellaisista tässä puhu. -ap

En ole tiennytkään että tuohon liittyy joku valaehtoinen päätös jota ei saa rangaistuksen uhalla muuttaa.

Harmittaako sinua että jotkut velat " pettävät" sinua kun muuttavat mielensä? Kyllä oman päätöksen pitää olla niin mietitty ettei toisten mielenmuutokset hetkauta.

Nimittäin parisuhteessakin saattaa tulla eteen se että toinen muuttaa mielensä ja etsii uuden kumppanin joka haluaa lapsen.

Olen nähnyt näitä tapauksia muutaman.

Vierailija
44/55 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, minä miellän vapaaehtoisesti lapsettoman sellaiseksi, joka ei koskaan halua lapsia tai sitten haluaa joskus tulevaisuudessa. Eli he eivät ole mitään "joko tai"-tyyppejä.

Olet väärässä. Vapaaehtoisesti lapseton on aina tehnyt pysyvän päätöksen lapsettomuudesta. Katsopa yhdistyksen sivut.

Sellainen, joka haluaa lapsia ehkä joskus tulevaisuudessa, ei ole vela, enkä sellaisista tässä puhu. -ap

En ole tiennytkään että tuohon liittyy joku valaehtoinen päätös jota ei saa rangaistuksen uhalla muuttaa.

Harmittaako sinua että jotkut velat " pettävät" sinua kun muuttavat mielensä? Kyllä oman päätöksen pitää olla niin mietitty ettei toisten mielenmuutokset hetkauta.

Nimittäin parisuhteessakin saattaa tulla eteen se että toinen muuttaa mielensä ja etsii uuden kumppanin joka haluaa lapsen.

Olen nähnyt näitä tapauksia muutaman.

Sanoin jo edellä, että mieltään on jokainen vapaa muuttamaan. Sen lopulliseksi tarkoitetun päätöksenkin voi pyörtää ja sterilisaation yrittää purkaa. Tämän ketjun aiheena on kuitenkin se, miksi varman ja lopullisen päätöksen johdosta ei ole sitten hankittu sterilisaatiota.

Ilmeisesti nyt on jotenkin muotia väittää itseään vapaaehtoisesti lapsettomaksi, vaikka ei sellainen ole. Tämä selittänee ilmiötä anakin osittain. -ap

Vierailija
45/55 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä osaa vastata ap:n kysymykseen. Luultavasti henkilöitä jotka eivät ole oikeasti veloja olleetkaan. Kuten tästäkin ketjusta näkee niin jotkut vääntää sen termin tarkoittamaan mitä itse lystäävät. Oon itsekin lapseton yli nelikymppinen enkä ole vela sillä jos olisin löytänyt oikeanlaisen miehen niin eihän sitä tiedä vaikka olisin lapsia halunnutkin. Nyt ei ole ollut mitään tarvetta, olen siis henkilö joka ei vaan koskaan tullut hankkineeksi lapsia. Tiedän muutaman oikean velan, yksi on pistänyt piuhat poikki 30 jälkeen ja parilla muulla elämänvalinnat on sellaiset että lapsia ei tosiaan oo tulossa. Sinänsä toivon, että oikeat velat pitäisivät enemmän ääntä itsestään, se kun tuntuu niin monia ärsyttävän.

Vierailija
46/55 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun kävi vahinko, enkä sitten yllätyksekseni halunnutkaan aborttia. Joka oli ollut minulle itsestäänselvyys siihen asti.

Pelkäsin kyllä tosissani lapsi raasun puolesta, jos en sitten rakastaisikaan sitä edes. Olin tuntenut aina pelkkää tyhjyyttä tai inhoa lapsia kohtaan.

Mutta niin kävi, että lapsi oli kuin olikin rakas ja rakkaammaksi vain tulee kuin kasvaa. Joku äiti/isä varmaan on minustakin ajatellut, että "mitäs minä sanoin, oikeassa olin!". No minun kohdalla totta. Mutta en kyllä itse yleistäisi muihin lapsettomiin ihan tosta vain.

Niin ja toiset velat on tietysti sitä mieltä, etten ikinä ole VELA ollutkaan, kun en sitä aborttia tehnyt.

Olkoon sitten niin. En jaksa väitellä.

Olen sitten VELA-myönteinen äiti. Ymmärrän 100% miksi joku ei halua lapsia tai jopa vihaa niitä. Ja minulle se on ok. Jopa positiivinen asia tässä ylikansoitetuissa maailmassa. Elämässä voi olla ja on sisältöä ilman lapsiakin.

Vierailija
47/55 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tiennytkään, että itsekin olisin voinut käyttää vela-nimitystä kolmikymppiseksi, jolloin vasta sain esikoisen. Sitä ennen ei ollut tarkoitusta tehdä lasta ja oli ehkäisy käytössä. Olen luullut, että velat ovat juuri niitä, jotka kokevat, etteivät halua koskaan lapsia. Ei niitä, jotka käyttävät ehkäisyä ja eivät juuri sillä hetkellä halua lapsia.

Vierailija
48/55 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisesti lapseton tarkoittaa kyllä ihan yksinkertaisesti ihmistä jolla ei lapsia ole omasta halustaan.

Olet tässä asiassa yksiselitteisesti väärässä.

Wikipedia. "Vapaaehtoinen lapsettomuus tarkoittaa tietoista päätöstä jäädä lopullisesti lapsettomaksi. Vapaaehtoisesti lapseton kokee elämäntapansa olevan tärkeä osa omaa identiteettiään ja minäkuvaansa."

Vapaaehtoisesti lapsettomat ry: "Vapaaehtoisesti lapseton, eli vela, haluaa elää elämänsä ilman omia lapsia."

Kaltaisesi termin omijat tekevät paljon vahinkoa vapaaehtoisesti lapsettomien asialle ja mitätöivät vapaaehtoisesti lapsettomien ainutlaatuista kokemusta. Se, ettei satu olemaan vielä lapsia, e i ole vapaaehtoista lapsettomuutta.  Keksikää oma termi itsellenne, jos sellaista koette tarvitsevanne. -ap

Kukahan se tässä on tuon termin ominut ;) Ja montakohan kertaa täytyy arvata, että minkä yhdistyksen edustaja on tuon wikipedian artikkelinkin kirjoittanut? Sinne kun kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa. Jos "vela" olisi joku virallinen määritelmä jollekin, se löytyisi vaikkapa suomen kielen sanakirjasta. Mutta eipä sitä löydy mistään virallisesta lähteestä.

Vierailija
49/55 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoisto on peruuttamaton toiminto.

Elämäntilanteet , arvot ja näkemykset voivat muuttua tai tapaa jonkun jonka kanssa haluaakin niitä lapsia hankkia vaikka joskus oli erimieltä.

Takaportti on hyvä säilyttää, että jos kuitenkin jonain päivänä olisikin lapsellinen mamma :D

Vierailija
50/55 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielensä muuttaminen ei ole lain vastaista.

Vierailija
51/55 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vela ry ei suoraan määrittele, että ainoastaan sterilisaation heti 30 vuotta täytettyään tehneet synnyttämättömät naiset saavat kutsua itseään velaksi. Lisäksi tulee vannoa lakisääteinen vala.

Vierailija
52/55 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuollainen, mutta en ollut mielestäni vela. Minulle lapsi ei ollut mikään elämän suurin haave ja muiden lapsista en pidä edelleenkään. Lapsivapaa aika on minulle yhä todella tärkeää ja äitinä oleminen on vain yksi osa elämääni.

En ole siis kääntänyt kelkkaani, vaikka muut ehkä näkevät asian niin.

Niinno, jos muut näkevät asian niin, olet varmasti heille julistanut isoon ääneen, ettet halua lapsia tai pidä heistä. Muuten on vaikea ymmärtää, miten he voisivat nähdä lapsen hankinnan "kelkan kääntämisenä". 

Vierailija
53/55 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuollainen, mutta en ollut mielestäni vela.

Mitähän mahdat tarkoittaa? Jos et ole identifioitunut velaksi tai väittänyt sellainen olevasi, et ole "tuollainen", eikä tämä ketju koske sinua. -ap

Tarkoitan, että sinun kaltaisesi, ap, ovat aina mieltäneet minut velaksi.

Vierailija
54/55 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen näitä yhtääkkiä 34- tai 38-vuotiaina vanhemmuuden ihanuuteen heränneitä veloja, jotka ovat tehneet aivan täyskäännöksen arvoissaan.

Jos ei kerran halua lapsia, eikö ole aika ilmeinen juttu hankkia sterilisaatio? Sen saa 30-vuotiaana.

Mikseivät nämä naiset ole sterilisaatiota hankkineet, jos kerran ovat olleet niin kovin varmoja päätöksestään?

Siksi, että ihmiselle on annettu vapaa ajattelu ja mielipiteensä saa muuttaa =) Eläköön vapaus! Niin ne mielipiteet muuttuu, kun persoona kypsyy!

Vierailija
55/55 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vela ry ei suoraan määrittele, että ainoastaan sterilisaation heti 30 vuotta täytettyään tehneet synnyttämättömät naiset saavat kutsua itseään velaksi. Lisäksi tulee vannoa lakisääteinen vala.

Eihän sterilisaation tehnyt ole vela - hän on pakosta lapseton!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi