"Vapaaehtoisesti lapsettomat", jotka kääntävät kelkkansa kolmenkympin paremmalla puolella. Mistä on kysymys?
Ihmettelen näitä yhtääkkiä 34- tai 38-vuotiaina vanhemmuuden ihanuuteen heränneitä veloja, jotka ovat tehneet aivan täyskäännöksen arvoissaan.
Jos ei kerran halua lapsia, eikö ole aika ilmeinen juttu hankkia sterilisaatio? Sen saa 30-vuotiaana.
Mikseivät nämä naiset ole sterilisaatiota hankkineet, jos kerran ovat olleet niin kovin varmoja päätöksestään?
Kommentit (55)
Mikä tämäkin aloitus nyt on olevinaan? Julistaako sun tuttusi sitten jotenkin voimakkaasti olevansa vela vai? Mä olen 40-vuotis lapseton. En ole koskaan sanonut olevani vela, tosin olen siitä onnellinen että lähipiirissäni ei ole idiootteja jotka olisivat udelleet lapsiasiasta. Elämä on nyt vaan mennyt näin. Sitten kun tapasin sellaisen miehen jonka kanssa olisin voinut haluta lapsen, hän ilmoitti että ei halua lapsia. Silloin ajattelin että eletään mukavasti kahdestaan. No elämä päätti toisin ja hän kuoli. Nyt olen uudessa parisuhteessa ja me saatamme vielä yrittää lasta. Joku voisi luulla että olen vela. Mutta en ole koska en ole sellaista päätöstä tehnyt! Ei kannata muistakaan olettaa mitään.
Mies kiristi avioerolla. Muuten olisin edelleen lapseton. Ei ollut varaa erota ison asuntolainan kanssa tässä taloustilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä, viisikymppinen, en ole koskaan halunnut lapsia. Sterilisaatiota en ole halunnut, koska en halua nukutukseen. Kun nyt en ole muuttanut mieltäni enkä "tehnyt arvoissani täyskäännöstä", sallitko sinä minun olla vapaaehtoisesti lapseton ilman sterilisaatiotakin?
Ja selitäpä muuten myös ne arvot. Alkoi kiiinnostaa, ja epäilenpä vahvasti, että sinä pidät omiasi jo etukäteen parempina kuin minun.
Steriliaatio on ollut mahdollista tehdä ilman nukutusta ainakin vuodesta 2001.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen ihmisiä joille tuo "velan" käsite on noin ehdoton ja oikein suututaan siitä kun joku velaksi ilmoittautunut sitten haluaakin lapsia joskus. Yhdistyksen sivut? Siis onko tälle olemassa oikein yhdistys, joka määrittelee mitä ihmiset saavat haluta ja mitä eivät?
Saa haluta mitä tahansa, mutta vapaaehtoinen lapsettomuus on ilmaisu, jolle on ihan vakiintunut merkitys. -ap
Siis onko nykyään sääntö että jos naisella ei ole lapsia , on se automaattisesti vapaaehtoisesti lapseton??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen ihmisiä joille tuo "velan" käsite on noin ehdoton ja oikein suututaan siitä kun joku velaksi ilmoittautunut sitten haluaakin lapsia joskus. Yhdistyksen sivut? Siis onko tälle olemassa oikein yhdistys, joka määrittelee mitä ihmiset saavat haluta ja mitä eivät?
Totta kai veloille on olemassa yhdistys, joka ajaa heidän asioitaan.
Muutenhan se olisi vain erikoisuudentavoittelua, missä sitten kun vauvakuume iskee, tehdäänkin lapsia, kun on muutama vuosi saatu leikkiä muka vapaaehtoisesti lapsetonta.
Vapaaehtoisesti lapseton on asiaan sitoutunut ihminen, joka on päättänyt olla koskaan tekemättä lapsia. Ei tyttönen, joka nuoruudenkiihkolla huutaa, että mää inhoon kakaroita ja en haluu niitä koskaan. Ja sitten kolmikymppisenä puskee suurperheen ja alkaa mammailemaan ja kotoilemaan
"Vapaaehtoisesti lapseton on asiaan sitoutunut ihminen..." Vai että pitää siihen oikein sitoutua? :D Omalla kohdalla vapaaehtoinen lapsettomuus on ainakin sitä, että en halua enkä aio hankkia lasta koska en ole koskaan sellaista halunnut ja tiedän ettei se tekisi minua onnelliseksi. Lapsettomuudessa on siis kyse omasta valinnasta - ei mistään virallisesta valasta joka pitää vannoa yhteiskunnan edessä. :D (Uskomatonta että joillekin joutuu näinkin simppelin asian vääntää rautalangasta...)
TL;DR "En ymmärrä ihmisiä, jotka muuttavat mieltään. Jokaisen mielipiteen kuuluisi pysyä samana läpi elämän."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tälle ilmiölle on yhdistys joka tarjoaa vapaaehtoisesti lapsettomille mm. vertaistukea. Ihmettelen, mihin sitä vertaistukea tarvitaan? Pysymään päätöksessä?
No mihin vertaistukea nyt yleensä tarvitaan. Velojen kohdalla voin kuvitella että on kiva jutella suvaitsemattomista ihmisistä kuten palstalaisista jota eivät ymmärrä mitenkään miksi joku ei halua lapsia. Tai esim sterilisaatiosta, juu vai ei. Kaikissa operaatioissa on aina riskinsä. Saa olla aika mielikuvitukseton jos ei keksi mistä samanhenkiset ihmiset nyt voisi keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tällä hetkellä vapaaehtoisesti lapseton, tulevaisuudesta en osaa sanoa.
Et ole. Olet vain ihan tavallinen toistaiseksi lapseton ihminen. Kaikki vanhemmat olivat tuollasia, ennen kuin he hankkivat lapsia. Vapaaehtoisesti lapseton on ihminen, joka on tehnyt pysyvän päätöksen lapsettomuudesta.
Alan kuitenkin ymmärtää, että sinunlaisesi ihmiset taitavatkin olla niitä "vapaaehtoisesti lapsettomia", jotka sitten päätyvät lisääntymään. Kommentistasi oli siis jotakin hyötyä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Siis onko nykyään sääntö että jos naisella ei ole lapsia , on se automaattisesti vapaaehtoisesti lapseton??
Joillakin tuntuu tällainen valitettava harha olevan. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa haluta mitä tahansa, mutta vapaaehtoinen lapsettomuus on ilmaisu, jolle on ihan vakiintunut merkitys. -ap
Vapaaehtoisesti lapseton tarkoittaa kyllä ihan yksinkertaisesti ihmistä jolla ei lapsia ole omasta halustaan. Ei se mikään tunnustuksellinen uskonto ole, jonka myötä ihmisellä olisi jotain tiettyjä arvoja tms. Mutta kuvitelkaa toki siellä yhdistyksessänne ihan mitä haluatte.
Ei mitään merkitystä.
Vanhemmaksi tuleminen on niin iso juttu että mun mielestä jopa lapsellista vängätä siitä toiselle "mutku sä sanoit ettet ikinä, huijasitko...."
Suurin surku olisi jos joku jättäisi lapsen saamatta sen vuoksi että kokee toisten tuomitsevan muuttuneen ajatusmaailman.
Elämän isoissa asioissa saa muuttaa mielensä ihan koska vaan ja jos se muille tuottaa hankaluuksia, niin se on sitten voivoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tällä hetkellä vapaaehtoisesti lapseton, tulevaisuudesta en osaa sanoa.
Et ole. Olet vain ihan tavallinen toistaiseksi lapseton ihminen. Kaikki vanhemmat olivat tuollasia, ennen kuin he hankkivat lapsia. Vapaaehtoisesti lapseton on ihminen, joka on tehnyt pysyvän päätöksen lapsettomuudesta.
Alan kuitenkin ymmärtää, että sinunlaisesi ihmiset taitavatkin olla niitä "vapaaehtoisesti lapsettomia", jotka sitten päätyvät lisääntymään. Kommentistasi oli siis jotakin hyötyä. -ap
En ole mikään toistaiseksi lapseton, koska en tiedä haluanko niitä lapsia koskaan.
Onko ap:n mielestä myös uskontoa tai puoluetta vaihtanut ollut koko sen vaihtoa edeltävän ajan sitten joku "mukakristitty" tai "mukakokoomuslainen". Kyllä ihmisen arvot muuttuu ja kehittyy elämän aikana, ihmehän se olisi jos ei muuttuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole mikään toistaiseksi lapseton, koska en tiedä haluanko niitä lapsia koskaan.
Sorry, olet sinä koska ap:n yhdistys sanoo niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, viisikymppinen, en ole koskaan halunnut lapsia. Sterilisaatiota en ole halunnut, koska en halua nukutukseen. Kun nyt en ole muuttanut mieltäni enkä "tehnyt arvoissani täyskäännöstä", sallitko sinä minun olla vapaaehtoisesti lapseton ilman sterilisaatiotakin?
Ja selitäpä muuten myös ne arvot. Alkoi kiiinnostaa, ja epäilenpä vahvasti, että sinä pidät omiasi jo etukäteen parempina kuin minun.
Steriliaatio on ollut mahdollista tehdä ilman nukutusta ainakin vuodesta 2001.
Vuonna 2001 minä olin 37-vuotias. Ja olen muuten niin piikkikammoinen ihminen, että sterilisaatio ilman nukutusta olisi ihan yhtä mahdoton ajatus kuin nukutuksessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisesti lapseton on vapaaehtoisesti lapseton.
Ei siihen mitään ikuisia lupauspäätöksiä tarvita!
Vähän sama kuin ihminen on uskovainen, ei se mikään loppuelämän päätös ole pakko olla, tai jos ihminen on vegaani niin ei se tarkoita ettei joskaan saa enää muuttaa mieltään!
Itse olen vela ja 5 vuotta sitten kyseenalaistin päätökseni todenteolla kun miehellä oli vauvakuume. Pysyimme kuitenkin päätöksessämme loppujen lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisesti lapseton tarkoittaa kyllä ihan yksinkertaisesti ihmistä jolla ei lapsia ole omasta halustaan.
Olet tässä asiassa yksiselitteisesti väärässä.
Wikipedia. "Vapaaehtoinen lapsettomuus tarkoittaa tietoista päätöstä jäädä lopullisesti lapsettomaksi. Vapaaehtoisesti lapseton kokee elämäntapansa olevan tärkeä osa omaa identiteettiään ja minäkuvaansa."
Vapaaehtoisesti lapsettomat ry: "Vapaaehtoisesti lapseton, eli vela, haluaa elää elämänsä ilman omia lapsia."
Kaltaisesi termin omijat tekevät paljon vahinkoa vapaaehtoisesti lapsettomien asialle ja mitätöivät vapaaehtoisesti lapsettomien ainutlaatuista kokemusta. Se, ettei satu olemaan vielä lapsia, e i ole vapaaehtoista lapsettomuutta. Keksikää oma termi itsellenne, jos sellaista koette tarvitsevanne. -ap
En ole koskaan julistanut missään olevani vapaaehtoisesti lapseton, mutta alun perin ei ollut isäehdokkaaksi sopivaa miestä ja oletin, ettei sellaista tulekaan enkä ollut itsekään kiinnostunut lisääntymään. Ei ole koskaan ollut vauvakuumetta eikä hirveän suurta hoivaviettiä sen suhteen, että olisi pakko saada omia lapsia. Ap:n kaltaisten uteliaiden ihmisten takia varsinkaan en halunnut avata omaa elämäntilannettani sen enempää (yhdessä vaiheessa terveydentilani oli vaakalaudalla, mutta ei kuulunut kenellekään ulkopuoliselle), vaan on ollut helpointa todeta, että lapsia tuskin tulee. Lähempänä 4-kymppiä kuitenkin tilanne oli se, että rakas mieheni toivoi kovasti lasta ja minä haluan miehelleni sen suoda enkä itsekään ole mikään lapsivihaaja. Elämäntilanteemme on vakaa ja tottakai jälkikasvun edesottamuksia on mukava seurata.
Varmaan ap:n mielestä olisin joku mielipiteeni vaihtaja, mutta itse ajattelin, että koskaan ennen ei ole ollut sellaista halua/tarvetta/ajankohtaa lapselle, että sitä olisi ollut realistista haaveilla. Joten miksipä silloin vauva-asioita haaveilemaan, jos ei ole mitään syytä. Sellaisessa elämäntilanteessa eletään ajatellen, että ei lapsia. Jos elämän kokonaistilanne muuttuu, voi tulla tilaa jollekin sellaiselle haaveelle, mitä on pitänyt aiemmin mahdottomana. Jokaisella on oikeus pitää vela-tilanteeseensa liittyvän kokonaisuuden itsellään joutumatta sitä selittelemään jokaiselle vastaantulijalle.
Kyllä. Tälle ilmiölle on yhdistys joka tarjoaa vapaaehtoisesti lapsettomille mm. vertaistukea. Ihmettelen, mihin sitä vertaistukea tarvitaan? Pysymään päätöksessä?