"Saimme yli 12 000 kesätyöhakemusta"
Ei sitten tainnut tärpätä tuoltakaan kun aiempia suhteita ko. organisaatioon ei ole.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Itsekin hain tuonne ja naureskelin tuota hakijamäärää... Taitaa olla turha toivo saada kesätöitä muualta kuin vanhoista hanttihommista.
Juuri tämän vuoksi ei nykyaikana ole enää "uraa", jossa aloitetaan pohjalta ja edetään sitten vuosien kuluessa alalla ylöspäin.
Jos sattuu jonkin työn saamaan, on siinä todennäköisesti pysyttävä, koska vaihtohtoja ei ole. Näin ihmiset "juuttuvat" tekemään tiettyjä töitä. Esimerkiksi kokki on saattanut tehdä kaikenlaisia aputöitä tiskaajasta baarimikkoon. Muutaman vuoden jälkeen hän huomaa, ettei kukaan huoli häntä muuta kuin tiskaajaksi ja baarimikoksi, koska vain niistä hänelle on kertynyt suhteita ja ennen kaikkea työkokemusta. Näin kokkimme on juuttunut tiskaajaksi ja baarimikoksi, vaikka koulutus ja halukkuus olisivatkin jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pieneen firmaan haettiin äitiysloman sijaisuutta. Aikaisemmin jos on työntekijää haettu on hakemuksia tullut muutama kymmenen koska vaatimuksena on tietyn alan osaaminen johon ei normi koulussa kouluteta vaan työpaikka kouluttaa. Näistäkin hakijoista ehkä yhdellä on ollut tämä koulutus. Nyt meille tuli yli 500 hakemusta! N. Kymmenellä oli kokemusta alalta + oikeudet ja näistäkin n. neljä ihan muualta päin Suomea! Kyllä siinä hakemuksia aika pikaisella tahdilla purettiin.
Ette kai te niitä muualla Suomessa asuvia poistaneet pinosta? Moni on valmis muuttamaan kauas äitiyslomasijaisuuden takia. Itse olin valmis muuttamaan viikoiksi Tampereelle Helsingistä vain määräaiksen osa-aikaisen työ takia. Perhe olisi jäänyt Hkiin. Paikka oli omalta alaltani ja olisin ollut siihen täydellinen valinta. Ei tullut edes haastattelukutsua, vaikka soittaessa oltiin kiinnostuneita.
Meille hakee vuosittain tuhansia kesätöihin ja ihan viralliset tahot raakaa ensin kesätyön luonteen mukaan hakijat kasoihin, joista saamme sitten noin 100 läpikäytävää omilla kriteereillä.
Esimerkkinä:
Luokittelua ja lukuja sisältävä tehtävä määritellään ensin vaatimuksena koulutustaso, kielitaito ja aloitusmahdollisuus, ei tarvetta aikaisemmalle vastaavalle työkokemukselle -> saan 5000:n joukosta 200 potentiaalista hakijaa, jotka jatkoraakataan sen mukaan, missä vaiheessa opintoja ovat ja ovatko tehneet mitä aiemmin (jos on tehnyt opintojen ohella siivousta tai jakanut mainoksia, se katsotaan ehdottomana plussana -> soveltuvat paremmin monipuoliseen ympäristöön).
Tässä vaiheessa saan 50 hakemusta, joista kaikista luen lyhyen johdannon ja ilman mainoskikkoja lähetetyt (ei mitään "olen etsimänne lahjakkuus") 10 soitan haastatteluun. Yleensä näistä 8 haastatellaan ja yksi palkataan pelkän haastattelun perusteella.
Uskomatonta. Täällä pohjoisessa hakemiini lähihoitajan duuneihin on hakijoita ollut 100-400. Luulin sen olevan paljon.
Vinkatkaa joku tästä jollekin iltapäivälehdelle? Joku, joka on saanut hylkäyskirjeen esim kelalta. Saataisiin uutisiin ehkä jokin muukin näkökulma kuin Salmelan työn vieroksunta puhe..
Itselläni kävi niin hyvä tuuri, että soitin ensin yhteen yritykseen ja esittelin itseni, laitoin hakemuksen ja CV:n menemään, jonka jälkeen puhelinhaastattelu ja tuo puhelu loppui siihen, että sain työpaikan. :) Tosin, minulla kokemusta ko. alalta yli 5 vuotta ja nyt opiskelen korkeakoulututkintoa.
Nille 11000 voi sanoa, kyllä reipas ja motivoitunut aina työtä saa!
Ottaa aivolohkoon jo nyt.
Mä hain kesätyöpaikkaa eräästä firmasta, johon tulee kans n. 10 000 hakemusta joka kesätyöhaussa, ja ihme kyllä sain paikan. Tsemppiä muille työnhakuun! :)
Itsehän en ole saanut edes tuota Kelan hylkäyskirjettä. :D Väänsin kyllä sellasta torttua siihen hakukirjeeseen, että varmaan tulostivat sen mun hakemuksen kahvitaukojen iloksi ja unohtivat pistää "sry, ei onnannut" -viestin tulemaan.
Kelan kesätöihin ei vielä ole tullut hylkäyskirjettä, vaan kirje, jossa ilmoitetaan, että hakijoita oli paljon ja että mahdolliset haastattelukutsut toimitetaan tavalla x.
Työharjoittelupaikankin saaminen on todella vaikeaa. Esim. Stockmannin Akateeminen kirjakauppa ei voinut ottaa mua harjoitteluun irtisanomisten takia. Ihan kauhea millainen tää tilanne Suomessa nykyään on.
Joo Kelalle hain minäkin, ja ai että vitutti tuo viesti. Nauratti ja itketti yhtä aikaa. En jää edes odottamaan haastattelukutsua, kai se meni siinä.
Mm. Korkeasaarelle sama juttu. Oon ollut tässä muutaman vuoden aikana parikin kesää ilman töitä, viime vuonna tärppäsi, mutta nyt sekään mesta (Helsingissä sijaitseva, supersuosittu nuorten kesätyöpaikka sekin) ei ota minua enää: kuulemma hoidin työni hyvin ja tunnollisesti, mutta en vain silti ollut r i i t t ä v ä n hyvä!
Suomen äärettömän huonosta jamasta huolimatta olen edelleen toiveikas siitä, että tulen saamaan töitä valmistuttuani. Mutta tämä kesätyöjuttu on yhtä helvetin tuskaa joka vuosi. t. Tuleva opettaja
Kesätyörumba on ollut mielenterveydelle haitallista. Vuodesta 2004 lähtien olen kesätöissä ollut ja joka ikinen kevät saa taistella paikoista. Ahdistaa aina ennen joulua, että kohta se rumba taas alkaa. Sitten jos hyvällä tuurilla paikan saa niin äkkiä on syksy ja taas sama rumba :/ Näitä "saimme 500 hakemusta" viestejä sataa sähköpostiin jatkuvalla syötöllä.
Olen ollut vierestä näkemästä miten isolla kaupungilla toimitaan kesätyöhakemusten kanssa. Paikkoihin tuli noin 1000 hakemusta. Tietokone karsi automaattisesti joukosta ne joissa ei ollut rastitettu tiettyjä lomakkeen kohtia. MS Office piti olla erinomainen rastituksessa, kokemusta asiakaspalvelusta, ruotsi ja englanti erinomaiset. Eli kaikki kannattaa rastittaa jos vain mitenkään voi, jotta pääsisi haastatteluun. Haastattelussa saatettiin sitten valita joku ihan puupää jostain kumman syystä.
Minä en saanut mitään viestiä Kelalta vielä, paitsi että haku päättynyt. Mahdollisuuksia jatkoon? :D
Surullista, että ihmiset massoittain hakee töihin lafkaan, jonka tarkoitus on kehittää ja pyörittää aivan uskomattoman raskasta ja turhaa byrokratiaa pienessä viiden miljoonan ihmisen maassamme. Me ollaan virkamiespönöttäjiä eikä yrittäjäkansaa.
Varmaan 50 hakemusta lähetetty oikealle ja vasemmalle tässä talven/kevään aikana, ja neljään eri kaupunkiin. Jopa kaupan kassa laittoi suoran hylkäysviestin, vaikka mulla on kassa- ja asiakaspalvelukokemusta usean vuoden ajalta. Kahteen paikkaan olen jo päässyt haastatteluun, jotka kyllä tuntuivat menneen ihan hyvin. Ei voi kuin toivoa sormet ristissä, että jompi kumpi niistä tärppäisi.
Tämä odottelu ja epävarmuus ovat kyllä yhtä tuskaa. En haluaisi viettää taas yhtä kesää opiskellen - silloin saavat nimittäin unohtua festarit ja Ruotsinmatkat.
No voi lol. Mulla on oma firma ja just tänään kirjoittelin työhakemuksia, että sais rahaa edes verojen ja pakollisten eläkemaksujen maksuun. Huonot ajat, asiakkaita ei tahdo riittää. Ihmeellinen tuo ajatus, että oma firma tekee jotenkin autuaaksi. Ei se yrittäminen sovi kaikille ja byrokratia sekä kaiken maailman maksut ovat kammottavat. Ja lisäksi lähtee sosiaaliturva. Että on tämä yhtä iloa ja riemua, rahaa tulee ovista ja ikkunoista.